taxibord, taxi, daknaambord, daklicht

KNV Taxi: ‘Nieuwe tarieven taxi evenwichtig besluit’

DEN HAAG – KNV Taxi noemt het besluit van de minister over de nieuwe maximumtarieven ‘evenwichtig’ en is blij dat de factor ‘tijd’ weer meetelt in de ritprijs. Belangrijke reden voor de instemming was ook dat tijdens de looptijd van de huidige CAO Taxivervoer de NEA-index wordt gehanteerd in plaats van de OV-index voor de jaarlijkse indexatie.

KNV Taxi heeft gestreden voor een tijdstarief van 40 cent per minuut, maar accepteert de geboden 30 cent vanwege de NEA-indexatie. De ondernemersorganisatie overlegt samen met de taximeter fabrikanten en het ministerie I&M over de exacte invoeringsdatum, maar het streven is 1 oktober, met een overgangstermijn van vier maanden.

Dubbeltariefsysteem

Het ministerie van Infrastructuur maakte vorige week bekend dat vanaf dit najaar een dubbeltariefsysteem gaat gelden voor de straattaxi; 0,30 euro per minuut, een kilometertarief van 1,83 euro en een opstaptarief van 2,50 euro.

De klant ontvangt na afloop van de rit een geprint bonnetje, zodat deze inzage heeft in de wijze waarop de prijs is opgebouwd.

Meer informatie over het dubbeltariefsysteem vindt u hier. Voor het persbericht van het ministerie I&M, klik hier. Luister hier naar KNV Taxi secretaris Hubert Andela over de stelling ‘De Nederlandse taxi is te duur’ op Business News Radio in het programma ‘Peptalk’.

Lees ook: Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “KNV Taxi: ‘Nieuwe tarieven taxi evenwichtig besluit’”

Sjaak de Wit|08.06.11|17:26

De taxiwet 2000 is oorzaak van de malaise in de taxibranche. Er is wildgroei van taxibedrijven met name in de grote steden . De doelmatigheid is er mee verloren gegaan, de uur opbrengst door stilstand ver beneden peil. Het nieuwe tarief voorspeld dat gemiddelde omzet niet daalt en rit niet duurder wordt. Conclusie, taxi opbrengst en imago zal slecht blijven.
Overheid wil marktwerking. Marktwerking is ook ambtenaren die er een potje van maken naar huis sturen. Dat is pas evenwichtig besluit.

A.Urban|09.06.11|08:59

Bij berekeningen voor het dubbel systeem, zijn taxitarieven gebruikt van het enkel systeem, waar dus geen wachttijd meer in zat , niet goed dus.
De wachttijden zoals die in de tarieven gebruikt werden, worden ons op deze berekenwijze door de neus geboord.
Nog een gevolg hiervan is, dat nu een Taxi wachttarief gaat gelden met winkelen van een klant of welke reden dan ook van € 16.98 ex BTW per uur, ver onder de kostprijs en de laagste in de EEG. Is dat evenwichtig besluit ?

Ria|09.06.11|11:02

Ja en dat hebben we te danken o.a. aan KNV Taxi die toch de belangen zou moeten vertegenwoordigen.

Lange|09.06.11|14:04

Ik ben zo benieuwd wat Hubert Andela per uur verdient……

Ria|09.06.11|14:31

Graag inzicht in de verdiensten van personeelsleden KNV Taxi, Rover en allen die over ons salaris beslissen, dan kunnen wij als taxipersoneel ook mee beslissen over hun salaris. Want hoeveel subsidie ontvangen jullie eigenlijk Rover? Gelijke monniken gelijke kappen. Wet Openbaarheid Bestuur zou daarmee deze info boven water komen? Ik begin er toch sterk aan te denken om hier eens in te duiken of word mij het leven als taxichauffeur dan onmogelijk gemaakt? Wie doet mee?

Duco Douwstra|14.06.11|12:30

We moeten geen appels met peren gaan vergelijk. Oké over Rover die € 9,– per uur wilde, gaat de kritiek wel volledig op. Maar laten we gewoon eens berekenen wat een auto met chauffeur van de Minister per uur kost, of willekeurig welke andere auto van de overheid met privé chauffeur dan ook. Ik ga blind voor 2/3 of misschien wel de helft daarvan, ik bied hetzelfde materiaal en een keurige chauffeur.

Bas|16.06.11|21:14

Nee ze gaan ons taxiondernemers sponseren en nemen onze loonkosten voor rekening overheid of moeten we prive chauffeurs gaan worden dan kun en mag je vragen wat je wilt net zoals de electricien of loodgieter.
of gaat de overheid hier ook prijzen voor maken zou best eens leuk kunnen zijn.!!!

Marco|23.06.11|20:48

Ik weet niet of ze wel kunnen rekenen in Den Haag !!
voorbeeld : Taxirit van 2 kilometer nu 7,86
Taxirit van 2 kilometer toekomst 6,16 zonder wachttijd
Verschil 1,70
Wachttijd 0,30 per minut 1,70 /0,30 is 5,67 minuten
Dus in de nieuwe situatie moet ik om 2 kilometer te rijden 5,67 minuten stil staan om er niet op achter uit te gaan in omzet .bij 50 km dan 81 minuten Zijn we gek of zo

M.W|23.06.11|20:59

Oud tarief 7,86 inclusief 2 kilometer
Nieuw 6,16
verschil 1,70 x0,30 per min =5,67 min stil staan per 2 kiolmeter om en gelijke omzet te hebben
50 km
oud 118,26
nieuw 94,00
Verschil 24,26 :0,30 per min = 80,87 81 min stil staan om gelijke omzet te hebben .
Kunnen ze wel rekenen in Den Haag of ben ik nu gek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

A.Urban|24.06.11|13:01

@ M.W. Hoe bereken je dit. Met de tarieven uit de tijd waarbij de wachttijd nog in de meter zat of met de tarieven die we nu nog hebben?
Toen de wachttijd uit de taximeter ging, was dat al een tariefsverlaging dacht ik.

M.W|24.06.11|18:39

A.Urban .
De 7,86 is hoe het nu is aanslag aanslag 3,26 plus 2×2,30 per kilometer totaal 7,86.
Dus nu standaard 7,86 dat is inclusief 2 kilometer .
Nieuw zo als ze voorstellen aanslag 2,50 plus 1,83 per kilometer dus 2,50 plus 2×1,83 =6,16
Dus we krijgen 6,16 ipv 7,86 voor de zelfde rit als daar geen wachttijd bij de nieuwe rit van
6,16 komt
Maar daar zie eerder verzonden mail mogen we dus 5,67 minuten stil staan en dan hebben
we het zelfde verdiend
Dit kost het bedrijf 15 a 20 %

A.Urban|24.06.11|19:25

@ M.W
Bij het voorgestelde dubbel tarief telt de taximeter tijdens de rit 30 cent per minuut + 1.83 per km, heb je daar rekening mee gehouden?
Hoe lang doe je over 2 km in de stad ?, of op een snelweg ?, daar kan een groot verschil in zitten.
Bij lang wachtten op een klant bij winkelen of zo is de opbrengst €16.98 ex btw. ook veel te laag
naar mijn mening, daarmee gaan we er bijna 50% mee op achteruit, kan eenvoudig niet !

M.W|24.06.11|20:15

Ja daar heb ik rekening meegehouden .
Maar de meter telt alleen als je onder de 18 of 20 km per uur rijdt .
Dat komt dus over het algemeen alleen voor als je stil staat of in en file rijdt .
Ook hebben ze geen er geen rekening meegehouden dat voor de meeste groote ritten al en prijs afspraak is gemaakt denk aan airport ritten enz .
Over 2 km in de stad heb je door mekaar genomen 10 min rijtijd nodig .Hoog uit 3 min stilstaan .Kijk in mail die ik eerder heb verzonden is naar 50 km 81 min !!

A.Urban|24.06.11|20:26

@ M.W
Klopt niet wat je schrijft .
Wanneer je de taximeter aan zet gaat deze €30 cent per minuut tellen, ook als je 100 km rijdt.
Dubbel systeem heet dat dus.
Bij het systeem wat we hadden voordat de wachttijd er uit ging was het zoals je aangeeft.

M.W|25.06.11|02:05

Oke.
Dank je wel dan heb ik het verkeerd begrepen ivm de tijd

Kahraman|20.11.11|13:47

Op dit moment betaalt een klant voor een rit van 2 km (min.) 7,50.
Afhankelijk van het rit (centrum of niet) zou het minimaal 5 minuten duren.

Afgaande van deze situatie is het dus 2,50+(2X1,183)+(5X30)=7,6
Voor mij,iemand die meestal in het centrum rijdt,zal het niet veel uitmaken. Integendeel overdag wanneer het hartstikke druk is krijgen wij meer.

Een klant is met de nieuwe tarieven voordeliger bij ritten onder 2 km. Wat ik wel zo eerlijk vindt.

Dus eigenlijk geen zorgen..