Wiard Kune, Amsterdam, TTO, gemeente, taxi

6 Amsterdamse TTO-aanvragen binnen, 6 nog in gesprek

De gemeente Amsterdam heeft op dit moment 6 TTO-aanvragen binnen. Dat zijn TaxiDirect, Staxi, TCM, STA (Stadstaxi Amsterdam), Taxicentrale4U en Taxistad. Met 6 andere organisaties, waaronder de TCA (Taxi Centrale Amsterdam), is de gemeente nog in gesprek. Er wordt verwacht dat deze aanvragen zo spoedig mogelijk officieel worden ingediend. Taxichauffeurs die na 8 mei niet in het bezit zijn van een Amsterdamse Taxxxivergunning en aangesloten zijn bij een erkende TTO, kunnen een forse boete van 19.500 euro verwachten als ze toch op een taxistandplaats passagiers oppikken.

Het boetebedrag maakte Wiard Kuné van de gemeente Amsterdam maandagavond bekend op een TTO-informatiebijeenkomst bij Mercedes-Benz Stern. Hierbij waren zo’n 160 taxichauffeurs uit Amsterdam aanwezig. Quipment had de informatiebijeenkomst georganiseerd om taxi-ondernemers in de regio Amsterdam te informeren over wat de nieuwe wetten en regels voor hun taxibedrijf betekenen.

TTO-aanvragen

De gemeente Amsterdam probeert de TTO-aanvragen die voor 31 januari bij binnen zijn voor 1 maart te hebben afgerond, zodat de aangesloten chauffeurs in de eerste week van maart hun Taxxxivergunning kunnen aanvragen. Wanneer een TTO vergunning daadwerkelijk is verleend, wordt dit gepubliceerd op www.amsterdam.nl/taxi.

Een TTO hoeft niet per se uit Amsterdam te komen, vertelt Kuné. Hij moet echter wel aan de Amsterdamse regels voldoen (zoals minimaal 100 chauffeurs, minimaal 50 voertuigen, minimaal 6 maanden track-en-trace-gegevens, rechtspersoon zoals BV). Voor een elektrische TTO, zoals bijvoorbeeld eventueel Taxi-E, wordt een uitzondering gemaakt. De gemeente wil elektrisch taxivervoer stimuleren, dus zij hoeven maar over de helft van het aantal voertuigen en chauffeurs te beschikken. Verder is er geen maximum aantal aan TTO-vergunningen.

Minimaal 100 chauffeurs

“Een TTO is voor ons een professionele organisatie die in staat is om toezicht te houden op minimaal 100 chauffeurs”, zegt Kuné. Daar hoort een goede administratie en processen bij. Een chauffeur mag maar bij één TTO aangesloten zijn. En een onderneming mag ook maar 1 TTO hebben.

De gemeente Amsterdam beloofde dindagavond extra capaciteit in te zetten om de TTO-chauffeurs te beschermen tegen valse concurrentie door niet-TTO’ers. Dat zal gedaan worden door de gemeente, politie, Inspectie Leefomgeving en Transport, Belastingdienst en de TTO’s zelf.

TTO-standplaatsen

Vanaf 8 mei worden de taxistandplaatsen in Amsterdam omgetoverd tot TTO-standplaatsen. Niet-TTO-taxichauffeurs die toch de opstapmarkt bedienen, zoals posten op taxistandplaats of willekeurig passagiers oppikken op straat, kunnen forse boetes verwachten. Volgens Kuné bedraagt de boete maar liefst 19.500 euro en kan de gemeente ook nog eens een dwangsom opleggen van 5.600 euro bij herhaling. Het is voor niet-TTO’ers nog wel toegestaan om bestelde ritten op te halen of passagiers af te zetten.

Hij drukte de aanwezige taxichauffeurs op het hart om vooral goed na te denken bij welke TTO ze zich willen aansluiten. De keuze die je maakt is immers vaak voor lange termijn. “Vraag naar het businessplan, reglementen, aanvraagformulier, begroting en visie”, adviseert Kuné. De TTO is verantwoordelijk voor de screening van chauffeurs die zij willen aannemen. Bij herhaaldelijk wangedrag kan de gemeente de persoonlijk Taxxxivergunning intrekken van een chauffeur, zodat hij bij geen TTO aan de bak kan komen.

Taxxxivergunning

De leges voor de Taxxxivergunning worden naar beneden bijgesteld: van € 280 voor drie jaar naar €220 voor drie jaar. Dit is het gevolg van een wijziging in de procedure. Door verschillende partijen uit de taxibranche is het idee naar voren gebracht om de TTO zelf de vergunningsbewijzen (raamkaart en key-card) uit te laten uitreiken aan chauffeurs wanneer aan hen een Taxxxivergunning is verleend. Dit is makkelijker voor chauffeurs en bespaart de gemeente kosten.

De Belastingdienst wordt betrokken bij het beoordelen van de TTO-aanvragen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken of de aandeelhouders van een TTO geen belastingschulden hebben. Dat kan leiden tot een negatief advies. Yvonne Botterhuis van ABC TaxiKeurmerkadvies heeft een e-learning ontwikkeld, waarin ook de TTO-voorwaarden in andere steden uitgelegd worden. Dat is te bekijken via www.hetttoabc.nl.

Bart Pals

TTO, bijeenkomst, Quipment, Amsterdam, Mercedes-Benz Stern, taxichauffeur

Lees ook: Prijzen Boordcomputer Taxi Quipment bekend: vanaf € 665

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “6 Amsterdamse TTO-aanvragen binnen, 6 nog in gesprek”

Hans de Koning|24.01.13|11:08

Amsterdamse Logica:

Boete voor klanten oppikken in amsterdam zonder xxx-vergunning met een taxi, met chauffeurspas, met een taxivergunning waarop staat dat hij geldig is in heel Nederland, met een voertuig dat als taxi verzekerd is: €19.500

Boete voor klanten oppikken met een Golf 1 Ben Hur-editie, zonder chauffeurspas, zonder vergunning, met een onverzekerde auto (maar wel met behoud van uitkering): €1.500 als je toevallig gepakt wordt (geen prioriteit, bewijslast moeilijk, etc).

fred Goudriaan|24.01.13|11:47

ja handhaven zal wel weer een probleem worden,kijk maar eens in het weekend op het leidseplein,en vergeet de snorders daar niet er zijn erin het weekend zeker 50 snorders actief

Harm Vrind|24.01.13|12:21

Ik begin me toch steeds meer af te vragen waar de landelijke taxivergunning op slaat, je mag al geen klanten meer inladen op het station in Utrecht, Amsterdam gaat een probleem worden.

Al het gajes wat nu nog rond rijdt verplaatst zich dan naar andere gebieden waar vervolgens ook weer een ander wetje komt, zo kom je straks helemaal nergens meer aan de bak, kan net zo goed een uitkering gaan aanvragen en stoppen met m’n taxibedrijf.

Kemal Ozen|24.01.13|13:06

Heel goed Hans De Koning, hier komt de Nederlandse logica goed van pas!! Laat ze de bekeuringen eens omdraaien en die snorders snoeihard aanpakken. Moet je dan kijken hoe snel het afgelopen is met die gasten om naast hun uitkering zwart bij te klussen. Daar staat nu maar een luttele bekeuring voor.
We mogen zelfs de Amsterdamse kas aanspekken met 220 Euro voor om 3 jaar te mogen rijden in Amsterdam :(

Richard Troost|25.01.13|22:02

Maar als je nu een taxi neemt die niet aangesloten is bij een TTO en hem zelf belt vanaf je vertrekadres. Dan krijgt de taxichauffeur toch geen boete?

Sezer Ozdemir|28.01.13|19:56

De taxi ondernemers die V.O.F. zijn alleen geldig voor familieleden. De hoofdvergunnner houder moet stoppen met zijn uitbreiden van V.O.F. hier in zit alleen maar fraude er werken chaffeurs zonder ervaring en betalen per maand aan zijn baas 300 a 400 euro helaas is hier geen bewijs van dit is alleen mondeling bekend. de cafe ondernemer, garagemonteur, de tram conducteur, buschaffeur enz.. deze mensen doen deze baan in de weekend omdat je dubbel verdiend.
Iedereen moet dit in de gaten houden.

Kemal Ozen|29.01.13|11:37

Helemaal met je eens Sezer, meeste conducteurs en trambestuurders pikken zo hun graantje mee in onze branche. Laat ze bij 1 werkgever blijven. Dit zou ook door de belasting veel beter in de gaten gehouden moeten worden!! En aan dat hele gebeuren met die corrupte VOF moet een keer een einde komen. De taxibranche zou veel beter aan toe zijn als alleen die lieden die vakbekwaam zijn ook daadwerkelijk hun beroep uitoefenen en niet uitbreiden met….. tig chauffeurs.