Sjaak de Winter, directeur RTC, Rotterdamse Taxi Centrale

Taxicentrales komen met eigen initiatief tegen Uber

De Rotterdamse Taxi Centrale heeft samen met andere taxicentrales een initiatief ontwikkeld om tegenwicht te bieden aan diensten als Uber. RTC-directeur Sjaak de Winter zal de inhoud van dit initiatief bekendmaken op de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. 

De Winter is een groot voorstander van innovaties in de taxibranche. Zo heeft de RTC al jaren een eigen taxi-bestel-app. Maar hij zet duidelijk vraagtekens bij de penetratie van Taxi Uber. “In de basis is Taxi Uber geen vernieuwing”, vindt hij. “Taxibedrijven werken al jaren met apps. Maar hebben niet het marketingbudget om dat bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.”

Disruptieve technologie

De UberPop-strategie is een typisch voorbeeld van disruptieve innovatie, zegt De Winter. Hij is hier in dit geval fel op tegen en pleit voor een level playing field.

“Mocht de politiek in Nederland in het huidige VVD/PvdA-kabinet besluiten bij de evaluatie van de WP 2000 aan het einde van dit jaar toch gehoor geven aan de oproep van Neelie Kroes om ruimte te geven aan dit soort innovaties, dan heeft de branche nog een appeltje met de overheid te schillen,” meldt de RTC-directeur strijdbaar.

Nationale Taxidag

De Winter heeft de volgende prikkelende stelling tijdens de Nationale Taxidag: “Taxirijden is weliswaar geen rocketscience. Maar dat rechtvaardigt nog niet de komst van de Ubermens in de taxibranche.”

Na zijn presentatie zal een panel discussiëren over de invloed van taxi-bestel-apps zoals Uber op de toekomst van de straattaximarkt. Het panel bestaat uit:

  • Sjaak de Winter, Rotterdamse Taxi Centrale
  • Hubert Andela, KNV Taxi / IRU
  • Jaap Koeman, TaxiID
  • Arjan Spit, gemeente Amsterdam
  • Lysbeth van der Kroon, ROVER

Schrijf je nu in voor de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. Meer informatie via: www.taxipro.nl/taxidag-2014

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Taxicentrales komen met eigen initiatief tegen Uber”

Joan Blaas|01.09.14|10:33

Met alle BCT data, zeker die met online communicatie, kan je past echt een app maken die uber alles is.

Duco Douwstra|01.09.14|11:10

Joan, Ik weet niet waar deze domme (met de BCT data) opmerking op slaat.De BCT verstoord juist de gehele taxi automatisering.De bestel apps bestaan al jaren en de RTC/TCA werken daar al lang mee. De chaos van de BCT is schandalig en heeft juist een zeer negatieve uitwerking op de door de branche gewenste vooruitgang.Het Uber concept (niet Uberpop)zit geweldig in elkaar,we moeten de handen ineen slaan en dit in eigen beheer zonder extreem winstoogmerk, landelijk uitrollen.Maar dan alles online.

Ton van Dalfsen|01.09.14|12:17

Bestel Apps bestaan zeker hier al jaren en is hier erg versnippert. Alleen wat betreft marketing lopen wij steeds achter. Wij moeten zeker de handen ineen slaan en met een landelijke bestel App komen. Daar heb je een grote partij voor nodig Bijv. een Bank wat weer voordelen voor een Bank bied en het grote voordeel voor onze branche. BCT data staat hier echt helemaal los van.

Rex Urban|01.09.14|12:46

@ Johan Blaas. Een BCT is een gecertificeerd apparaat waar je geen aanpassingen in mag aanbrengen zonder de bct opnieuw te certificeren.
Dit is onbetaalbaar en mede oorzaak van de failissementen van de 3 bct fabrikanten. Hierdoor staat de bct juist innovatie in de weg. Ken je een fabrikant die een bct wil gaan bouwen die geschikt en betaalbaar is voor dergelijke app’s.
Misschien bedoelde je de Taxiterminal’s met online communictie en app’s die al 15 jaar gebruikt worden?

Ton van Dalfsen|04.09.14|18:28

Eigenlijk is het concept van Uber het mooiste wat geboden wordt. Je wordt als klant door een onopvallende taxi opgehaald zonder daklicht en zonder meter , als het ware een directie auto en naar de plaats van bestemming gebracht , en dan ook nog onder het maximum geldend tarief. Wie wil dat nou niet ? Als RTC ook met een App zoals ze zeggen komt om tegenwicht aan Uber te bieden, waar gaan ze dan hun klanten mee vervoeren? Nog steeds met een gewone straattaxi terwijl je voor minder luxer uit bent

Ton van Dalfsen|04.09.14|18:29

De echte Hollander wil voor weinig geld zoveel mogelijk luxe hebben !!!!!!!!!!!!!

Rodney Barten|04.09.14|22:54

Over een aantal jaar zijn er zo vreselijk veel Apps dat de consument de bomen door het bos niet meer ziet (?). Hetzelfde heb je nu al met een normale websites. Het gaat hoofdzakelijk alleen maar over promotie, wie het meeste geld daarvoor heeft die wint.Daarnaast moet een App erg makkelijk te gebruiken zijn en erg duidelijk zijn.

Arie Klop|06.09.14|09:09

Ik snap niet dat er wordt gesteld dat de uber concept geweldig in elkaar steekt…dat is niet waar.
Als je vanuit hoogvliet naar overschie moet rijden om een klantje voor 6 euro weg te brengen hou je hooguit 50 eurocent over voor een uur werk.
… Hoezo goed concept ? Ja voor Uber want dit is weer een nieuwe manier om chauffeurs uit te melken en te misbruiken.

t_x04|06.09.14|20:59

Ja, en de chauffeurs laten zich uitmelken. Er wordt gewoon 20% uit de omzet overgeheveld naar een parasiterend tussenpersoon. Met ander woorden: je kosten per rit stijgen met 20%, wat een dwazen.

Ton van Dalfsen|07.09.14|17:44

@Arie Klop, Je moet het altijd zien in het oogpunt van de klant, die wil voor zo weinig mogelijk geld van A naar B worden vervoerd.

Hudson Taxi|07.09.14|22:30

@ Ton. Wanneer ik taxiklant ben moet ik de ritprijs betalen. Dus uiteindelijk ook de vervoersmakelaar, wat Uber ook is. Die nesteld zich tussen de klant en taxibedrijf . Dat is lastig te voorkomen. Taxibedrijven kunnen wel zelf een landelijk vergelijkbaar systeem op zetten waardoor we de genoemde 20% niet aan Uber of makelaars hoeven af te staan.
Zelf innovatief zijn, anders wordt het voor je gedaan zoals je ziet.

Marion van Dijk|08.09.14|10:55

ja en dan RTC lekker groot maken, geloof niet dat RTC een onafhankelijke partij is in tegenstelling tot Uber. Slimme zet Sjaak. Goede manier om je klantenbestand op te bouwen en dan je app te sluiten.

Ton van Dalfsen|08.09.14|16:56

@Hudson taxi, zal eens bij een klant van mij vragen, Hij vroeg toevallig van het laatst of er niet een landelijke App bestaat want dan ging hij dat ontwikkelen, als we dan ook nog een grote financiele instelling er in mee kunnen krijgen is dat voor marketing mooi meegenomen . Wie doet mee ?

Rodney Barten|09.09.14|09:21

@ Ton: Een landelijke App ontwikkelen is niet het probleem, de kosten daarvoor ook niet. Problemen die zich voor doen is de promotie, de investeerder die dat doet wil als eerste zijn geld terug en winst hebben. Daarnaast heb je het probleem van landelijke dekking, die krijg je nooit 24/7. Om een dergelijke App te onderhouden, bij te sturen, het werk eerlijk te verdelen heb je een regie nodig, ook deze partij wil zijn winstaandeel. Al bij al erg lastig dus allemaal.

Ton van Dalfsen|09.09.14|13:22

@ Rodney, Bij Uber is geen regie zij houden in de gaten wie van de chauffeurs ingelogt zijn en bij grote vraag bij vervoer gooien ze een SMS eruit naar de chauffeurs die niet zijn ingelogt. De App bestaat louter uit klanten en chauffeurs. De klant vraagt om een taxi via de App en de dichtstbijzijnde chauffeur reageert. Als investeerder zie ik meer in Banken die al landelijke dekking hebben met hun klanten. Het is lastig maar te doen als iedereen maar met de neuzen naar één kant wijzen.

Ton van Dalfsen|09.09.14|13:27

Ook STN kan hierin meedoen en daardoor de betere partij te worden bij onderhandelingen bij de overheid. Je maakt hierdoor een vuist. Wij moeten iets ontwikkelen waardoor de regie totaal overbodig is. Er kan zoveel tegenwoordig binnen de ICT. Zolang iedereen er maar achter staat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.