Sander de Rouwe, Tweede Kamer, Kamerlid, CDA

De Rouwe: ‘Taxiwet is ingewikkeld en niet klaar voor toekomst’

Uber bestaat uit twee werelden; de ideologische en de praktische. UberBlack is in de kern oude wijn in nieuwe zakken. De overheid moet zorgen dat dit mogelijk is voor alle marktpartijen. Maar UberPop ligt gecompliceerder. Dat zegt Tweede Kamerlid Sander de Rouwe. “Ik sta open voor de ideologie dat particulieren een rol krijgen in het taxivervoer. Maar mag je dan meer vragen aan kilometervergoeding dan je eigen kosten?”, vraagt hij zich af. “Daar moet een goede discussie over gevoerd worden.”

Tijdens het KNV Pulchri-debat zei De Rouwe dat de taxiwet zijn langste tijd heeft gehad. Die moet misschien wel helemaal afgeschaft worden. En uiteindelijk moet er ook ruimte worden gemaakt voor UberPop. Hoog tijd voor nadere uitleg.

Taxiwet

“De huidige taxiwet is door het parlement vastgesteld. Daar kun je wat van vinden, maar die moet door iedereen nageleefd worden. En door de overheid gehandhaafd”, legt De Rouwe uit. “Daarom ben ik blij dat er nu een heldere uitspraak ligt dat UberPop met particuliere chauffeurs illegaal is. De ILT en politie moeten hier dus ook streng tegen optreden.”

Maar ondertussen is het wel aan het parlement om verder vooruit te kijken, vindt De Rouwe. “We hebben de taxiwet heel erg complex gemaakt. We hebben hokjes gemaakt voor taxi, openbaar vervoer, privé vervoer, touringcar, noem maar op. Er zijn veel te veel regelingen, je ziet door de bomen het bos niet meer.”

Openbaar vervoer

Zo mag iemand met een taxivergunning wel op afroep tussen twee steden rijden, maar is het niet toegestaan om dat bijvoorbeeld wekelijks te doen. Want dan valt het onder openbaar vervoer in plaats van taxi. En een particulier mag wel autodelen, maar niet tegen betaling. Om over de regels voor touringcar-vervoer nog maar te zwijgen. “Op termijn heeft het hokjesdenken geen toekomst. We moeten gewoon naar één wet waarin alles helder is geregeld”, vindt De Rouwe.

“Ik sluit niet uit dat er in de toekomst mogelijkheden komen voor particulieren om vervoer tegen betaling te verrichten, zonder dat daarvoor een taxivergunning nodig is. Maar dat betekent wel; gelijke monnikken, gelijke kappen. Dus dat geldt dan voor iedereen.”

Particulieren

De Rouwe kan zich bijvoorbeeld voorstellen dat particulieren straks nodig zijn om het openbaar vervoer ondersteunen in dunbevolkte gebieden. “Dan is er niets op tegen dat mensen zelf taxi spelen voor hun dorpsgenoten en daarvoor een kleine vergoeding krijgen. Ik sta open voor die ideologie, want de gemeenschap is erbij gebaat. Maar dan moeten we wel eerst een goed gesprek voeren onder welke voorwaarden dat kan. En wat dan de maximale vergoeding mag zijn, om geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche te veroorzaken.”

Zo heeft Duitsland bepaald dat UberPop-chauffeurs in Berlijn maximaal 35 cent per kilometer vergoeding mogen krijgen. Dat is genoeg om de autokosten te dekken, maar de chauffeur rijdt dan gratis. De Rouwe: “Met de huidige vorm is UberPop gewoon een marktpartij. Want ook al is de ideologie ‘dingen kunnen delen’. Er is een harde werkelijkheid die we nog niet goed kennen. En dat is dat UberPop in de huidige vorm gewoon gaat om geld verdienen. Dat is ook de drijfveer voor Uber als organisatie en de chauffeurs die eraan meewerken. Dus gelden er regels, die ook voor alle andere bedrijven gelden.”

UberPop

De Rouwe vindt dan ook dat de ILT strenger op moet treden tegen UberPop. “De wet is helder. En de ILT is bevoegd om te doen wat ze moeten doen. En dat is het aanpakken van taxichauffeurs zonder vergunning. En dat is wat UberPop-chauffeurs op dit moment zijn.”

De evaluatie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt medio maart naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin zal naast UberPop ook de TTO-wetgeving aan bod komen. “Ik hoop op een diepgaande evaluatie, maar vrees dat het daarvoor nu nog te vroeg is. Het TTO-systeem is nog best pril.”

TTO

Maar dat er eens kritisch naar wordt gekeken, dat kan geen kwaad volgens de CDA’er. “Ik sta nog steeds achter het TTO-principe en vindt dat andere steden ook daartoe mogelijkheden moeten krijgen”, vertelt De Rouwe. “Maar we moeten wel goed evalueren hoe het nu gaat. Want bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam kijkt soms weg als er signalen zijn dat bepaalde TTO-chauffeurs het nog altijd niet goed doen.”

“En de TTO-wetgeving wordt in de praktijk soms gebruikt om de markt af te schermen. Zeker als straks iedere stad zijn eigen regels stelt. Wat betekent dat een chauffeur die in Rotterdam aan alle regels voldoet, opeens in Amsterdam zijn werk niet mag doen omdat hij een ‘slechte chauffeur’ zou zijn. Het afschermen van de markt is een ongewild schaduweffect en nooit de bedoeling geweest van deze wetgeving.”

Boordcomputer Taxi

Ook in het dossier Boordcomputer Taxi zijn er diverse ongewillde schaduweffecten opgetreden, heeft het parlementslid gemerkt. “De doelstelling is goed; heldere registratie en goede controle op naleving van de regels. Op papier zijn er geen verliezers. Maar de praktijk is helaas anders”, weet De Rouwe.

Hij ziet wel overeenkomsten met het Fyra-dossier. “Het gaat om een relatief klein ICT-project met veel technische eisen. Maak maar eens goede software voor een product dat slechts 35.000 keer verkocht gaat worden. In de testfase loop je tegen allerlei praktische problemen aan.”

Schade

Wat De Rouwe betreft wordt er nog niet voldaan aan de voorwaarden die de regering heeft gesteld voor de introductie van de Boordcomputer Taxi. “Het moet een product zijn dat goed werkt. Nu hebben veel taxiondernemers schade omdat de apparatuur niet goed functioneert. Ze moeten kosten maken als de voertuigen stil staan, of als de software een update moet krijgen. Hoeveel die schade is, kan ik niet beoordelen. Maar ik vindt wel dat de staatssecretaris daar ontvankelijk voor moet zijn.”

Bovendien moet de ILT volgens het CDA-Kamerlid op dit moment nog niet controleren op de aanwezigheid van een BCT. “Je kunt pas verlangen dat het is ingebouwd als er sprake is van een deugdelijk product. En dan moet iedereen voldoende tijd daarvoor hebben. Voor zover ik kan beoordelen is daar nu geen sprake van geweest. De overheid kan gewoon tegen de markt zeggen: ‘los het maar op’, en ondertussen soepel met de wetgeving omgaan. Helaas is de overheid niet altijd goed met redelijkheid en billijkheid.”

Boetes

Volgens De Rouwe moet het OM dus geen boetes uitdelen aan taxi-ondernemers zonder BCT. Zeker niet zolang er nog kinderziektes in de software zitten en het updaten door de lucht nog niet is geregeld door IenM. “Voor de overheid is dat niet zo’n probleem en je krijgt er een hoop goodwill van de taxibranche voor terug.”

Want het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft al niet zoveel krediet meer van de taxibranche sinds het contract voor chauffeurspassen, taxivergunningen en BCT-kaarten aan de KIWA is gegund. “Ik heb ook grote vraagtekens bij het prijsbeleid van KIWA”, zegt De Rouwe. “De staatssecretaris moet dat contract gewoon openbaar maken. Want een 40-jarige concessie is onbespreekbaar. Dat kan echt niet door de beugel.”

KIWA

De Rouwe heeft van minister Schultz het aanbod gekregen om het contract met KIWA in te zien. Maar dat heeft hij geweigerd. “Dat mocht alleen maar onder de voorwaarde dat ik geheimhouding zou beloven. Dan kan ik er dus niets meer over zeggen. Dat kon de minister ook wel inschatten.”

“Want ook al zou ik dingen constateren waar ik het niet mee eens ben, dan sta ik machteloos. En kan ik mijn werk als parlementslid om de regering te controleren dus niet meer uitvoeren. Het contract moet gewoon in het openbaar boven tafel komen. Want het gaat om de inhoud en niet om de poppetjes.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “De Rouwe: ‘Taxiwet is ingewikkeld en niet klaar voor toekomst’”

Rex Urban|29.01.15|08:39

Prachtig stuk.
Blij dat er nog mensen zijn met een menselijke kijk op gang van zaken in de taxiwereld.

Duco Douwstra|29.01.15|09:23

Gaan de gordijnen eindelijk open in Den Haag en gaan ze nu ook zien dat het buiten heel anders is?De taxibranche wordt sinds de deregulering schandalig behandeld door de overheid.Met de deregulering heeft de overheid een gierkar uitgestrooid over de taxibranche en sindsdien roepen ze dat het stinkt,maar wie heeft dat veroorzaakt.Wie hebben de chauffeurs die GEEN taxichauffeur zijn een vergunning gegeven om ze uit de bijstand te halen?De arbeidsplaatsen verdringing aanbesteding,waardoor goede

Duco Douwstra|29.01.15|09:31

chauffeurs vaak plaats moeten maken voor onbekwame of niet gemotiveerde uitkeringstrekkers,als voorwaarde om de aanbesteding te winnen.De printerverplichting,die door 90% nog nooit is gebruikt.En precies wat de Rouwe zegt,de BCT voldoet niet aan de voorwaarden die de regering heeft gesteld.Maar van de strafrechter mocht een ondernemer zijn verweer niet eens voorlezen,waarschijnlijk omdat zij wist dat deze door de STN was opgesteld,met o.a. de redenen die de Rouwe ook noemt,hoezo rechtsspraak?

Rodney Barten|29.01.15|11:31

Heel aardig artikel, jammer dat hij ervoor open staat om snorders legaal te maken..hoe kan je ooit wettelijk een maximale vergoeding vaststellen en controleren?

Ed Van Eecke|29.01.15|13:38

Ik zou dit heel graag nu ook eens horen van IenM…ik heb nog geen BCT’s, maar sta dus op het punt hem aan te schaffen, daar er tijdens de carnavalsdagen extreem zou worden gecontroleerd door Ilent… Pffff…ik word er heel moe van en moedeloos…

Duco Douwstra|29.01.15|13:59

Beste Ed,dat zal jij nooit meemaken of van de ILT horen,over HUN softenonkindje met een waterhoofd,waarmee zij dus ook niet kunnen communiceren.En de staatssecretaris komt al om in de mislukte en dubieuze projecten van de IenM, zoals MH17, de Fyra en het net nieuwe energielabelproject,de duisteren KIWA overeenkomsten,zij heeft zoveel hoofdpijn dossiers dat ze wel constant met migraine moet rondlopen.Maar er is een beetje licht in de tunnelvisie gekomen en 1 schaap over de dam?

Paul Dijkhuizen|29.01.15|14:07

Chapeau voor de heer De Rouwe, eindelijk iemand die de problemen durft te benoemen, schokkend om te lezen dat hij wél het contract met de KIWA in mag zien maar alleen onder geheimhouding, ik meen toch dat er een wet ‘openbaarheid van bestuur’ bestaat. De vergoeding van 35 eurocent in Duitsland zou in Nederland niet werken, de autokosten liggen hier een heel stuk hoger, en hoe wil men dat gaan controleren? Toch maar iedereen een BCT in de auto? (Ik herinner me ‘experiment’ rekeningrijden…)

Adil Butt|29.01.15|14:43

Reactie:
Ik weet allang dat paar kamar leden zijn buiten de kamer al inkocht door uber. Voor dat de uber was gelanceerd in Netherland. Kamer leden hebben samen met uber een plan opgesteld . Jongens gaan jullie door met het lancering van uber in NL maak goed reclame dat jullie goed in de media staan. Dan lanceren jullie het uberpop. Het wordt zeker een kabaal groot nieuws.Dan gaan we als overheid desbetreffende instantie inschakelen om jullie in licht maten te bekeuren.

Adil Butt|29.01.15|14:45

Dan gaan we als overheid desbetreffende instantie inschakelen om jullie in licht maten te bekeuren. Zodat wij schoon staan. Door de aandacht en nieuws zijn wij ( tweede kamer ) is genoodzaakt om de wet persoons taxi te nogmaals te bekijken. En daar gaan wij als tweede kamer uber en uberpop meenemen en goed keuren. Klaar is case. Simpel zat. Niet vergeten dat netherlands bedrijven als Rabo bank krijgen miljarden € ’s boets in VS en wij in NL geven hun boets van 10000€

Adil Butt|29.01.15|14:48

Zodat wij schoon staan. Door de aandacht en nieuws zijn wij ( tweede kamer ) is genoodzaakt om de wet persoons taxi te nogmaals te bekijken. En daar gaan wij als tweede kamer uber en uberpop meenemen en goed keuren. Klaar is case. Simpel zat. Niet vergeten dat netherlands bedrijven als Rabo bank krijgen miljarden € ’s boets in VS en wij in NL geven hun boets van 10000€

Adil Butt|29.01.15|14:54

heeft uberpop al illigaal verklaart. Waarom treedt de ILT niet tegen op?ilt op politie belt we hebben hier een uberpop komen jullie? Zeggen ze bijde we kunnen niks tegen hun doen. En als een organisatie verboden wordt wiedt alles geblokkeerd van desbetreffende organisatie . Waarom wordt gewoon de app van uberpop niet uit de lucht gehaalt???? Zijn deze niet genoeg bewijzen dat ons kamer leden ongelooflijk curapt tot de bodem curapt zijn??? Denk na jongens het is gewoon een erg CURAPT REGIERING.?

Tjerk Vinckx|29.01.15|15:41

Op 24 januari 2014 is er een rechtszaak aangespannen door Koninklijk Nederlands Vervoer met een Beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur. In de rechtbank lieten KIWA en het ministerie ( Schultz )eensgezind weten dat zij niet van plan zijn de contracten te openbaren. Enkele weken later heeft de rechtbank dit toegekend.
KIWA en het ministerie ( Schultz ) tornen op deze manier aan de democratie !!
Conclusie: DOOR EN DOOR VERROT & CORRUPT !!!

Tjerk Vinckx|29.01.15|15:59

Op 20 december 2014 NRC Weekend / Folkert Jensma : Zelden straf voor corrupte bestuurders. Vrij Nederland maakte vorig jaar onder de kop: Sjoemelen in de polder een mooie inventarisatie.
De meeste zware affaires kwamen voor bij de VVD, uhhhh daar is Schultz ook lid van.
De kans op een strafblad voor een corrupte bestuurder is hier dus klein. Een land dat op plek 8 staat van correcte landen kan stiekem nog best corrupt zijn.
Welterusten pffffffff.

Adil Butt|29.01.15|17:57

Zeker corrupt want nu gaan ze ook niet nadenken dat elke taxi ondernemer in heel nl die stuk of 20 lease auto’s heeft wat ga hij doen hoe ga hij betalen de chauffeurs hoe gaan ze lease aflossen ze mogen allemaal in probleem komen maar ze willen gewoon alle taxi vergunning vrij geven want dat uber hun zakken kan vullen.zichtbaar corruptie die je ziet gewoon aan komen.wat moet je nou met zulke mensen ze hebben zelf belasting op hoer gelegd die heel de avond woord gepakt! En ze zijn trots er op tuu

Gino de Vries|29.01.15|23:19

Ik krijg net de formulieren stapel met “moet dit” en “moet dat” van de KIWA binnen om mijn chauffeurspas te vernieuwen en de politiek staat open voor de “ideologie” om particulieren (Lees: snorders die een economisch delict plegen) te laten participeren in de taxibranche?,dat onze Roverheid al een aantal jaren van het padje af is dat moge duidelijk zijn maar dit spant toch de kroon!,van mij en vele gemotiveerden met mij wordt het doopzeel geligt en de snorders moeten vrij spel krijgen??!

Bart van den Berg|30.01.15|11:58

Een, één kamerlid. Tijdens een KNV congres, los babbelend, er valt niets te verliezen. Dat zal impact hebben! De Rouwe vergaart stemmen en publiciteit. Laten we onze hoop niet op hem vestigen. Helemaal goed hoor, dat er aandacht is voor de taxiwereld en de hopeloos scheef gegroeide (misvormde) regelgeving. Toch moet ik een denken aan iemand die ooit stelde dat het niveau waarop een probleem zich voordoet, nooit op datzelfde niveau kan worden opgelost. Uitdaging: Creatief, innovatief.

Rex Urban|31.01.15|10:42

Kabinet komt in actie tegen ICT puinhoop.
(lees de Telegraaf van heden morgen)
Daar is de bct taxibranche ook een voorbeeld van.
Bezoekers van deze site proberen al sinds 1996 onder de aandacht te krijgen dat er inmiddels €100 miljoen over de balk gesmeten is.
Dat bedrag loopt ieder jaar op doordat het product niet deugdelijk is wat de Rouwe ook aangeeft.
Er is slechts 1 oplossing.
Oveheid moet zijn voorwaarden gesteld aan de BCT nakomen.
Uitstel: Van een VERPLICHTE ONDEUGDELIJKE BCT !

Najib Elasrouti|05.03.15|03:46

Zieltjes winnen voor eigen belang!!! Iedereen weet dat het zaakje uber stink

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.