ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

Opnieuw 5 UberPop-chauffeurs gepakt, totaal nu op 15

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in samenwerking met de politie in Utrecht en Amsterdam de afgelopen twee weken in totaal vijf UberPop-chauffeurs aangehouden. Alle snorders (illegale taxichauffeurs zonder vergunning) hebben een proces-verbaal opgelegd gekregen. De afhandeling hiervan is in handen van het OM. De chauffeurs kunnen een boete van maximaal 4200 euro krijgen en een strafblad. Ook heeft de ILT de overtreders een last onder dwangsom opgelegd. Dit betekent dat ze bij een herhaling een bedrag van 10.000 euro moeten betalen.

De POP-chauffeurs zijn aangehouden in Amsterdam (4) en Utrecht (1) tijdens verschillende acties de afgelopen anderhalve week. Het totaal aantal chauffeurs dat de ILT sinds de introductie van UberPOP in samenwerking met de handhavingpartners heeft aangehouden is nu 15.

Dwangsom

Behalve gevolgen voor de chauffeurs, hebben de aanhoudingen ook gevolgen voor het bedrijf Uber. Eerder legde de ILT het bedrijf een dwangsom op van 10.000 euro per overtreding, tot een maximum van 100.000 euro. Met deze aanhoudingen verbeurt het bedrijf de volledige dwangsom en moet het in totaal 100.000 euro aan de ILT betalen.

De ILT zet in samenwerking met de politie de snordersacties voort, kondigt de inspectie aan. “Bij vervolgacties tegen het bedrijf zet de ILT alle binnen de wet toegestane middelen in om het bedrijf bewust te maken van de illegale activiteiten en deze te doen stoppen”, aldus de ILT-woordvoerster. “Daarbij zal de nu verbeurde last meegewogen worden.”

Illegale diensten

In het kader van de zorgvuldigheid en de vertrouwelijkheid van de handhaving doet de ILT geen mededelingen over vervolgactiviteiten. “Zolang het bedrijf en de Pop-chauffeurs illegale diensten blijven aanbieden, moeten ze rekening houden met acties van de ILT en de politie”, waarschuwt ILT.

UberPop is een dienst van Uber waarbij particulieren zich als taxichauffeur kunnen aanbieden zonder dat ze beschikken over o.a. de vereiste vergunningen. Dit is in strijd met de Wet Personenvervoer 2000. De ILT zet onverminderd door op het aanpakken van snorders. Hierbij maakt de ILT ook gebruik van signalen vanuit de branche.

UberPop klem zetten

De ILT adviseert taxichauffeurs om te stoppen met het klem zetten van UberPop-chauffeurs. “In Nederland hebben we met elkaar regels vastgesteld en afspraken gemaakt over de handhaving daarvan. Het is niet de bedoeling dat mensen het heft in eigen hand nemen. De ILT blijft handhavend optreden tegen overtredingen”, aldus de woordvoerster.

“Ook wij moeten ons aan de wettelijke kaders van de WP2000 houden. Feitelijk personenvervoer tegen betaling dient vastgesteld te worden voordat een proces-verbaal en Last onder Dwangsom op overtreding van de WP 2000 kan worden aangezegd. Dat vraagt voortdurend zorgvuldigheid van de inspecteurs, want een aanhouding moet wel standhouden voor de rechter.”

Snorder-aanpak

Toch zet de ILT onverminderd door op het aanpakken van snorders, laat de inspectie weten. “Daarbij maken we graag gebruik van signalen vanuit de branche. Dus taxichauffeurs kunnen altijd meldingen doorgeven aan de Inspectie.”

Overigens heeft nu ook de Amsterdamse My Taxicentrale aangifte gedaan tegen Uber wegens UberPop. Eerder deden KNV Taxi en TCA dat ook al. De UberPop-chauffeurs beschikken niet over een taxivergunning, dat is strafbaar in Nederland.

Vergunning

“Verder zijn de voertuigen van UberPop-chauffeurs niet volgens de vergunningeisen ingericht”, licht M. Yilmaz, directeur My Taxi toe. “Zo houden ze zich niet aan zaken als de verplichte Boordcomputer Taxi. Daardoor is er geen enkele controle op het naleven van verplichte rij en rusttijden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Opnieuw 5 UberPop-chauffeurs gepakt, totaal nu op 15”

Duco Douwstra|06.03.15|17:48

De politiek roept op,om personen die de wet overtreden met gepaste dwang staande te houden en over te dragen aan het bevoegde gezag.De ILT is naar de reguliere taxichauffeur nooit zorgvuldig opgetreden.Dat is ook 1 van de redenen waarom ze nu zo verontwaardigt reageren.Dus het advies van ILT om te stoppen met klem zetten,is voor de bühne,ze hebben ons hard nodig om niet nog langer door Uber uitgelachen te worden.Er is nog maar 15 X proces verbaal opgemaakt,er staan ruim 50 kentekens op TaxiPro

Duco Douwstra|06.03.15|18:02

Het verzet tegen Uberpop heeft niets met concurrentie te maken en is ook niet innovatief.Bestel apps zijn er al vanaf de 1e iPhone en worden dagelijks beter,niemand had bezwaar tegen Uber toen deze alleen met reguliere taxi’s werkte. Maar door nu ordinaire snorders met een bestel app te faciliteren,gaan ze ver over de schreef.Nu blijkt dat af en toe iemand aanhouden niet werkt.Zijn er hardere maatregelen nodig,maar geen geweld.Het publiek en de media vinden dat we ons nog steeds keurig gedragen

Patrick Tukkie|06.03.15|18:04

Weet je wat ik nou niet begrijp ze kunnen iedereen op pakken, ze hoeven alleen maar 1 persoon langs het hoofdkantoor van uber sturen en de administratie in beslag te nemen, alle ritten staan geregistreerd want uber ontvangt comm over de ritten en betalen via de bank uit ik snap niet dat ze dat niet doen!!!!!!!

Patrick Tukkie|06.03.15|18:24

En ik denk zelfs dat de overheid wettelijke middelen heeft om heel uber de lucht uit te halen want een bedrijf dat willens en wetens de regels aan ze laars lapt moeten ze volgens mij gewoon kunnen sluiten bv net als een coffeeshop een coffeeshop mag legaal softdrugs verkopen maar op het moment dat ze betrapt worden op het verkoop van harddrugs word de coffeeshop ook gesloten en dat is het zelfde als met uber ze hebben een legale tak met echte taxi’s maar gaan ook gewoon door met de illegale tak

Rodney Barten|06.03.15|19:31

Gaan de boetes aan Uber nu ook omhoog omdat ze de “magische” grens van 100.000 euro hebben bereikt?

Adil Butt|08.03.15|01:17

Mannen uber is naast de pop met uber black en uber Lux is begonnen met privé auto’s net als pop.dus er hoef geen taxi of blauwe platen te hebben als maar mooi auto is dus nou heel de uber is illegaal niet allen de pop dat uber app moet uit de lucht.

Hans de Koning|08.03.15|15:31

@anil: Je parabel gaat al spaak met te stellen dat het 1 vliegtuig is. Realistischer zijn 3 vliegtuigen: Een concorde, een boeing en een antonov. De eerste twee hebben een vliegbrevet, een opleiding, en betalen belasting. Hun maatschappij betaalt landingsrechten, en houdt een hele boekhouding bij over wanneer welk schroefje is vervangen of aangedraaid. De antonovpiloot heeft een vliegbrevet uit Nigeria, betaalt geen belasting of landingsrechten, kan niet aantonen dat zijn shit klopt.

Hans de Koning|08.03.15|15:39

Hij is echter wel goedkoper. Dat kan ook omdat de piloot het doet naast zijn uitkering, en het dus als extraatje heeft. Ook heeft hij allerlei dure apparatuur niet aan boord, en is er niemand die het aantal vlieguren dat hij achter elkaar werkt controleert. Het publiek kiest voor de eigen portemonnee, dus voor de antonov, “want die andere zijn zo duur”. Ik gun het niemand, maar het wachten is op de eerste crash waarbij de verzekering niet uitkeert en Unter niet thuis geeft vanwege muggenzifterij

Peter Walgreen|12.03.15|16:30

Ze mogen bij de ILT wel uitkijken dat ze niet overwerkt raken, met zoveel Uberpoppers aan te houden…..

Marion van Dijk|18.03.15|15:50

IN Duitsland is vanaf vandaag uberpop en uber verboden op een straffe van 250 duizend euro per overtreding. Dat zijn boetes mevrouw Mansfeld. Waarom kan dat hier niet?

Opnieuw 5 UberPop-chauffeurs gepakt, totaal nu op 15 | TaxiPro
ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

Opnieuw 5 UberPop-chauffeurs gepakt, totaal nu op 15

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft in samenwerking met de politie in Utrecht en Amsterdam de afgelopen twee weken in totaal vijf UberPop-chauffeurs aangehouden. Alle snorders (illegale taxichauffeurs zonder vergunning) hebben een proces-verbaal opgelegd gekregen. De afhandeling hiervan is in handen van het OM. De chauffeurs kunnen een boete van maximaal 4200 euro krijgen en een strafblad. Ook heeft de ILT de overtreders een last onder dwangsom opgelegd. Dit betekent dat ze bij een herhaling een bedrag van 10.000 euro moeten betalen.

De POP-chauffeurs zijn aangehouden in Amsterdam (4) en Utrecht (1) tijdens verschillende acties de afgelopen anderhalve week. Het totaal aantal chauffeurs dat de ILT sinds de introductie van UberPOP in samenwerking met de handhavingpartners heeft aangehouden is nu 15.

Dwangsom

Behalve gevolgen voor de chauffeurs, hebben de aanhoudingen ook gevolgen voor het bedrijf Uber. Eerder legde de ILT het bedrijf een dwangsom op van 10.000 euro per overtreding, tot een maximum van 100.000 euro. Met deze aanhoudingen verbeurt het bedrijf de volledige dwangsom en moet het in totaal 100.000 euro aan de ILT betalen.

De ILT zet in samenwerking met de politie de snordersacties voort, kondigt de inspectie aan. “Bij vervolgacties tegen het bedrijf zet de ILT alle binnen de wet toegestane middelen in om het bedrijf bewust te maken van de illegale activiteiten en deze te doen stoppen”, aldus de ILT-woordvoerster. “Daarbij zal de nu verbeurde last meegewogen worden.”

Illegale diensten

In het kader van de zorgvuldigheid en de vertrouwelijkheid van de handhaving doet de ILT geen mededelingen over vervolgactiviteiten. “Zolang het bedrijf en de Pop-chauffeurs illegale diensten blijven aanbieden, moeten ze rekening houden met acties van de ILT en de politie”, waarschuwt ILT.

UberPop is een dienst van Uber waarbij particulieren zich als taxichauffeur kunnen aanbieden zonder dat ze beschikken over o.a. de vereiste vergunningen. Dit is in strijd met de Wet Personenvervoer 2000. De ILT zet onverminderd door op het aanpakken van snorders. Hierbij maakt de ILT ook gebruik van signalen vanuit de branche.

UberPop klem zetten

De ILT adviseert taxichauffeurs om te stoppen met het klem zetten van UberPop-chauffeurs. “In Nederland hebben we met elkaar regels vastgesteld en afspraken gemaakt over de handhaving daarvan. Het is niet de bedoeling dat mensen het heft in eigen hand nemen. De ILT blijft handhavend optreden tegen overtredingen”, aldus de woordvoerster.

“Ook wij moeten ons aan de wettelijke kaders van de WP2000 houden. Feitelijk personenvervoer tegen betaling dient vastgesteld te worden voordat een proces-verbaal en Last onder Dwangsom op overtreding van de WP 2000 kan worden aangezegd. Dat vraagt voortdurend zorgvuldigheid van de inspecteurs, want een aanhouding moet wel standhouden voor de rechter.”

Snorder-aanpak

Toch zet de ILT onverminderd door op het aanpakken van snorders, laat de inspectie weten. “Daarbij maken we graag gebruik van signalen vanuit de branche. Dus taxichauffeurs kunnen altijd meldingen doorgeven aan de Inspectie.”

Overigens heeft nu ook de Amsterdamse My Taxicentrale aangifte gedaan tegen Uber wegens UberPop. Eerder deden KNV Taxi en TCA dat ook al. De UberPop-chauffeurs beschikken niet over een taxivergunning, dat is strafbaar in Nederland.

Vergunning

“Verder zijn de voertuigen van UberPop-chauffeurs niet volgens de vergunningeisen ingericht”, licht M. Yilmaz, directeur My Taxi toe. “Zo houden ze zich niet aan zaken als de verplichte Boordcomputer Taxi. Daardoor is er geen enkele controle op het naleven van verplichte rij en rusttijden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Opnieuw 5 UberPop-chauffeurs gepakt, totaal nu op 15”

Duco Douwstra|06.03.15|17:48

De politiek roept op,om personen die de wet overtreden met gepaste dwang staande te houden en over te dragen aan het bevoegde gezag.De ILT is naar de reguliere taxichauffeur nooit zorgvuldig opgetreden.Dat is ook 1 van de redenen waarom ze nu zo verontwaardigt reageren.Dus het advies van ILT om te stoppen met klem zetten,is voor de bühne,ze hebben ons hard nodig om niet nog langer door Uber uitgelachen te worden.Er is nog maar 15 X proces verbaal opgemaakt,er staan ruim 50 kentekens op TaxiPro

Duco Douwstra|06.03.15|18:02

Het verzet tegen Uberpop heeft niets met concurrentie te maken en is ook niet innovatief.Bestel apps zijn er al vanaf de 1e iPhone en worden dagelijks beter,niemand had bezwaar tegen Uber toen deze alleen met reguliere taxi’s werkte. Maar door nu ordinaire snorders met een bestel app te faciliteren,gaan ze ver over de schreef.Nu blijkt dat af en toe iemand aanhouden niet werkt.Zijn er hardere maatregelen nodig,maar geen geweld.Het publiek en de media vinden dat we ons nog steeds keurig gedragen

Patrick Tukkie|06.03.15|18:04

Weet je wat ik nou niet begrijp ze kunnen iedereen op pakken, ze hoeven alleen maar 1 persoon langs het hoofdkantoor van uber sturen en de administratie in beslag te nemen, alle ritten staan geregistreerd want uber ontvangt comm over de ritten en betalen via de bank uit ik snap niet dat ze dat niet doen!!!!!!!

Patrick Tukkie|06.03.15|18:24

En ik denk zelfs dat de overheid wettelijke middelen heeft om heel uber de lucht uit te halen want een bedrijf dat willens en wetens de regels aan ze laars lapt moeten ze volgens mij gewoon kunnen sluiten bv net als een coffeeshop een coffeeshop mag legaal softdrugs verkopen maar op het moment dat ze betrapt worden op het verkoop van harddrugs word de coffeeshop ook gesloten en dat is het zelfde als met uber ze hebben een legale tak met echte taxi’s maar gaan ook gewoon door met de illegale tak

Rodney Barten|06.03.15|19:31

Gaan de boetes aan Uber nu ook omhoog omdat ze de “magische” grens van 100.000 euro hebben bereikt?

Adil Butt|08.03.15|01:17

Mannen uber is naast de pop met uber black en uber Lux is begonnen met privé auto’s net als pop.dus er hoef geen taxi of blauwe platen te hebben als maar mooi auto is dus nou heel de uber is illegaal niet allen de pop dat uber app moet uit de lucht.

Hans de Koning|08.03.15|15:31

@anil: Je parabel gaat al spaak met te stellen dat het 1 vliegtuig is. Realistischer zijn 3 vliegtuigen: Een concorde, een boeing en een antonov. De eerste twee hebben een vliegbrevet, een opleiding, en betalen belasting. Hun maatschappij betaalt landingsrechten, en houdt een hele boekhouding bij over wanneer welk schroefje is vervangen of aangedraaid. De antonovpiloot heeft een vliegbrevet uit Nigeria, betaalt geen belasting of landingsrechten, kan niet aantonen dat zijn shit klopt.

Hans de Koning|08.03.15|15:39

Hij is echter wel goedkoper. Dat kan ook omdat de piloot het doet naast zijn uitkering, en het dus als extraatje heeft. Ook heeft hij allerlei dure apparatuur niet aan boord, en is er niemand die het aantal vlieguren dat hij achter elkaar werkt controleert. Het publiek kiest voor de eigen portemonnee, dus voor de antonov, “want die andere zijn zo duur”. Ik gun het niemand, maar het wachten is op de eerste crash waarbij de verzekering niet uitkeert en Unter niet thuis geeft vanwege muggenzifterij

Peter Walgreen|12.03.15|16:30

Ze mogen bij de ILT wel uitkijken dat ze niet overwerkt raken, met zoveel Uberpoppers aan te houden…..

Marion van Dijk|18.03.15|15:50

IN Duitsland is vanaf vandaag uberpop en uber verboden op een straffe van 250 duizend euro per overtreding. Dat zijn boetes mevrouw Mansfeld. Waarom kan dat hier niet?