taxistandplaats, Schiphol, drukte, taxi, taxichauffeur

Gerichte aanpak overlastgevende taxironselaars Schiphol

De gemeente Haarlemmermeer is als enige bevoegd om de problemen met taxironselaars op Schiphol op te lossen, waarbij het ministerie van Infrastructuur en Milieu ondersteuning biedt. Wellicht kan de keuze voor een model met toegestane taxiorganisaties (TTO’s) de problemen helpen oplossen, maar binnenkort gaat ook een persoonsgerichte aanpak van de grootste overlastgevers van start. Dat blijkt uit de antwoorden van staatssecretaris Dijksma op diverse Kamervragen over taxironselaars.

Opnieuw is de discussie over taxi-ronselaars op Schiphol de afgelopen week opgelaaid. De zangeres van de Britse band Skunk Anansie deelde haar verwarrende ervaringen op dit gebied met haar volgers op social media. Voor PvdA-Kamerlid Duco Hoogland was dat aanleiding om (wederom) enkele vragen te stellen. Hij wil van staatssecretaris Dijksma weten of zij vindt dat de situatie met taxironselaars op Schiphol onhoudbaar is en waarom het niet lukt om dit probleem op te lossen. Hoogland wil ook weten of de bewindsvrouw bereid is snel in te grijpen en een einde aan de situatie te maken.

Op Schiphol mogen formeel drie taxibedrijven mensen oppikken op Schiphol Plaza. Dat beleid bestaat al langer, maar ruim een jaar geleden besloot de rechter dat een algemene taxivergunning voldoende is om taxiritten op Schiphol te mogen aanbieden. Dat was weer tegen het zere been van de aangewezen bedrijven, die betalen voor een speciale vergunning om exclusief hun diensten te mogen aanbieden.Een aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) maakt dat het sinds 1 januari van dit jaar weer verboden is om actief klanten voor taxi’s te werven op de luchthaven. De ritten mogen alleen op de officiële standplaats worden aangeboden, waar uitsluitend de aangewezen bedrijven toegang hebben.

Officiële taxi

Daarmee is de onrust echter niet verdwenen. Reizigers worden met bewegwijzering en door stewards in hesjes gewezen op de officiële taxi’s en hun standplaatsen. Door zelf hesjes met termen als ‘official taxi’ te maken en dragen, ondermijnen de ronselaars dit systeem. Verder worden zij er van beticht zich geregeld klantonvriendelijk of zelfs agressief te gedragen. En er gaan diverse verhalen rond van mensen die gebruik maken van een niet officiële taxi en vervolgens flink opgelicht worden. Tegelijk lijkt de handhaving en het beboeten van de ronselaars niet echt van de grond te komen of weinig effect te hebben.

Het onderwerp houdt de politiek ook bezig, zowel lokaal als regionaal en landelijk. Staatssecretaris Dijksma gaf eerder dit jaar aan niet te willen ingrijpen op Schiphol, omdat de gemeente Haarlemmermeer, politie, ILT en Schiphol aan de oplossing van het probleem zouden werken. Later gaf zij aan open te staan voor een wetswijziging, indien dat zou kunnen helpen bij het oplossen van de problemen.

Openbare orde

Eric Smaling (SP), Betty de Boer (VVD) en Duco Hoogland (PvdA) stelden vorige maand vragen die staatssecretaris Dijksma nu heeft beantwoord. In haar antwoorden gaat Dijksma nader in op de eventuele wetswijziging, want Smaling wilde graag weten om welke wetten het dan zou gaan en wanneer deze aangepast zouden kunnen worden. Dijksma laat weten dat zij met haar uitspraak tegenover PowNed de urgentie van de problemen wilde benadrukken.

“Ik heb, zonder een concrete wetswijziging voor ogen te hebben, aangegeven dat ik zo nodig bereid ben om wetgeving daarvoor te wijzigen. Haarlemmermeer en mijn ministerie bekijken op dit moment gezamenlijk of een verdere wijziging van de APV een oplossing is. Ik heb daarbij juridische expertise aangeboden” De staatsecretaris noemt ongewenste ronselpraktijken een kwestie van openbare orde, en voor het handhaven daarvan is in dit geval alleen de gemeente bevoegd.

Taxitarieven en TTO

“Voor de aanpak van openbare orde problemen is de Wet personenvervoer (WP) niet geschikt”, schrijft de staatsecretaris verder. “Op basis van de WP is wel oplichting betreffende taxitarieven strafbaar. Daarnaast kunnen gemeenten met de WP op maat toegesneden aanvullende kwaliteitsregels stellen om problemen in het taxivervoer aan te pakken. Daarbij kan de gemeente Haarlemmermeer ook groepsvorming afdwingen door het model van de Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s).”

Uit antwoorden op de vragen die De Boer en Hoogland stelden blijkt verder dat op korte termijn intensiever kan worden gehandhaafd door een persoonsgerichte aanpak van de grootste overlastgevers. Dan wordt vooral gekeken naar zaken die volgens de WP verplicht zijn: de taxi moet gekeurd zijn en over een taxameter en boordcomputer taxi beschikken. Bij misbruik of oplichting kan een chauffeurskaart worden geschorst of een last onder dwangsom worden opgelegd. Dijksma geeft aan dat de ILT in staat is om de inzet op Schiphol desgewenst op te schroeven.

Bij de huidige gesprekken het het eventueel intensiveren van de handhaving houdt het wat staatssecretaris Dijksma overigens niet op. “Voor de oplossing van de problemen is meer nodig dan goede samenwerking alleen en daar zijn we gezamenlijk volop mee bezig”, verzekert de bewindsvrouw.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

8 reacties op “Gerichte aanpak overlastgevende taxironselaars Schiphol”

Tjerk Vinckx|25.10.16|01:41

Dagelijks wordt je-ouwe moer- in de zeik genomen op de Luchthaven, maar waar neer een popartiest klaagt kunnen we politiek weer scoren,misselijk makend politiek zooitje. De ronselaar, handhaver en beveiliging staan openlijk met elkaar te praten, uhhhhh toch maar eens het boekje van Machteld Zee aanschaffen misschien begrijpen ze dan hoe de wereld in mekaar zit !!!

Ton van Dalfsen|25.10.16|12:52

Niet alleen openlijk met elkaar praten. maar ook lachen met elkaar. Ons Kent Ons. Net of ze bijna bij elkaar op visite komen

Paul Dijkhuizen|27.10.16|06:22

Het blijft een vreemde zaak, heb je een vergunning voor ‘geheel Nederland’, mag je van de rechter op de ‘openbare weg’ je diensten aanbieden, wil men de wet aanpassen zodat alleen de bedrijven die geld betalen aan Schiphol daar klanten kunnen oppikken. Het feit dat er soms klanten opgelicht worden staat hier geheel los van, dat heeft meer te maken met opleiding, vakbekwaamheid enzo… O ja, die was afgeschaft toch?

Jeroen van Amstel|27.10.16|11:56

@ Paul Dijkhuizen ,volgens mij heeft dit niets te maken met “opleiding , vakbekwaamheid enzo”, maar meer met de opvoeding en de mentaliteit van het volk dat als ronselaar rondhuppelt op Schiphol, dus ga er maar gerust van uit dat klanten met voorbedachte rade worden opgelicht, je zou blij moeten zijn dat dit soort lui vd straat geplukt worden, brengen de taxibranche weinig goeds

Peter Walgreen|27.10.16|12:49

Een chauffeurskaart KAN geschorst worden, waarom niet bij alle overtredingen zoals oplichting en ritten weigeren de kaart voor de rest van je leven afnemen?

Johan Zevenbergen|28.10.16|01:50

uiteraart deels een mentaliteits probleem van de heren ronselaars,
Snorders en oplichters.
Maar Wellicht ook van de te dik betaalde lui daar in den haag die een gebrek aan (taxi)visie hebben, en zeker niet doen waar ze voor betaald worden.
En zich drukker maken of de oprechte ondernemer zijn ontvangen 6% btw wel helemaal opgeeft, en voldoende rust neemt.
En precies laat weten waar en hoelaat hij ergens was.
He den haag legt die enkelband is bij die ronselaars en snorders om als je durft.

Ton|18.11.16|14:21

Waar is die tijd van vroeger gebleven lostte we dit soort problemen zelf op en keek de handhaver de andere kant op het lostte zich zelf allemaal op en hadden we geen MARIO die brulde Schiphol is van mij
Kwestie van gezag en ontzag en dat is in alle vormen en maten niet te vinden op Schiphol het is gewoon een aanfluiting van diverse instellingen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.