Amsterdam, tram, GVB, openbaar vervoer

Ongeval tram en taxi door menselijke fout

De aanrijding tussen een tram en taxi eind september in Amsterdam was het gevolg van een fout van de trambestuurder. Dat is gebleken uit onderzoek van de Amsterdamse stadsvervoerder GVB. Bij het ongeluk raakten drie inzittenden van de taxi gewond.

GVB heeft omwonenden van de locatie van het ongeval een brief gestuurd waarin de bevindingen van het onderzoek worden gedeeld. De trambestuurder heeft de stand van de wissel en de wissellamp (die de stand aangeeft) over het hoofd gezien. De wissel stond op linksaf en dat is ook de richting waarin de tram bewoog. Daarbij is de tram in aanraking gekomen met de tegemoetkomende taxi, waarvan de drie inzittenden van de auto gewond raakten. De tram ontspoorde als gevolg van de impact.

Na het onderzoek is het volgens GVB zo dat “technische (mede-)oorzaken kunnen worden uitgesloten, evenals omgevingsfactoren.” Kortom: dat het ongeluk heeft plaatsgevonden is puur een gevolg van menselijk falen. GVB geeft aan dat menselijke fouten ondanks intensieve training van de medewerkers nooit helemaal kunnen worden uitgesloten.

Niet meer rechtdoor

Dat neemt niet weg dat de veiligheid altijd beter kan. Daarom worden, naar aanleiding van het ongeval, diverse verbetermaatregelen onderzocht. Tot dat onderzoek is afgerond, staan de wissels op de plaats van het ongeval uit en kunnen trams daar tot nader order alleen rechtdoor rijden.

Het ongeval had destijds een behoorlijke impact op direct betrokkenen en omwonenden. In de eerste plaats natuurlijk omdat er drie mensen gewond raakten, maar ook omdat de tram ontspoorde. Dat zorgde voor veel schade en stremmingen van het het verkeer. Er werd ook een politiehelikopter ingezet om de oorzaak van het ongeval in kaart te brengen, maar pas nu is daar duidelijkheid over verkregen.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.