Abel

Abel stopt met deeltaxivervoer

Iets minder dan twee jaar na de start zal Abel per 2 december stoppen met het aanbieden van deeltaxiritten in Amsterdam. Investeerder Transdev kiest ervoor om niet langer in het vervoer van Abel te investeren, maar in de vermarkting van de technologie waar het deelplatform op is gebaseerd. Die keuze is ook ingegeven door de enorme concurrentie en overcapaciteit op de Amsterdamse taximarkt.

Bij Abel konden klanten in Amsterdam sinds januari 2016 een stoel in een voertuig boeken, in plaats van een hele taxi. Dat vertaalt zich in een lager tarief. Onderweg kunnen er anderen in- en uitstappen, waardoor dat voertuig optimaal wordt benut. Sinds begin dit jaar was het voor Abel-chauffeurs ook mogelijk om franchisenemer te worden en nog wat recenter werd de mogelijkheid ingevoerd om ritten vooruit te boeken, in plaats van alleen direct. Daarmee wilde Abel ook de zakelijke markt gaan bedienen.

Na het goede eerste jaar gaf investeerder Transdev groen licht voor een vervolg van de start-up. Daar komt nu echter een einde aan. Het bedrijf deelt zelf mee: “Om Abel als operationeel bedrijf in Amsterdam verder te laten groeien zijn grote investeringen nodig. Onze aandeelhouder Transdev kiest er echter voor om verder te investeren in het technologisch platform dat onder Abel ligt, en niet meer in Abel zelf.” Daarom zal de dienst tot en met vrijdag 1 december nog beschikbaar zijn, en na die datum niet meer.

Concept internationaal toegepast

Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, geeft aan meer te zien in de technologie waarop Abel draait, maar ook dat er wordt gestopt met de deeltaxi’s omdat er in de taximarkt in Amsterdam  sprake is van “hevige concurrentie en overcapaciteit.” Bart Schmeink, ceo van Transdev Nederland, geeft aan dat er met de vermarkting van de technologie al het nodige is bereikt.

“Door zelf te investeren in Abel hebben we nog meer kennis en ervaring opgedaan met vraaggestuurd  vervoer“, licht Bart Schmeink, ceo van Transdev Nederland, toe. “Deze expertise en know-how passen we nu toe in onder meer Arnhem/Nijmegen (Breng flex) en vanaf begin december ook in Amstelland Meerlanden (AML flex) en Helmond (Bravo flex). Internationaal wordt het Abel-concept ook toegepast in Florida  als Hart Hyperlink en in Sydney met Transdev Link.

Andere strategische keuze

“De afgelopen twee jaar heeft Abel volledige ‘freedom to operate’ gekregen, wat ertoe geleid heeft dat wij een ijzersterke propositie hebben weten op te bouwen. Door het gemak van deur-tot-deur-vervoer te bieden gecombineerd met OV-achtige prijzen, hebben wij met ons concept een zeer loyale klantenbase weten op te bouwen van duizenden gebruikers”, zegt Annemarie Kruijer, marketing manager van Abel. “

“Wil je die groei doorzetten en een hoger marktaandeel pakken, dan vergt dat naast een fikse kapitaalinjectie ook een lange adem in de dagelijkse operatie. Wij maken nu een andere strategische keuze en dat is focussen op het verder ontwikkelen van de vraaggestuurde Software as a Service oplossing. Deze keuze heeft helaas tot gevolg dat Abel in Amsterdam stopt, maar we zijn blij dat het concept van Abel verder wordt doorgezet in Nederland en de rest van de wereld.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

13 reacties op “Abel stopt met deeltaxivervoer”

Ton van Dalfsen|29.11.17|12:27

Deeltaxi heeft nog nooit gewerkt en zal ook nooit werken.

Bertax Landsmeer|29.11.17|13:01

In de afgelopen 27 jaar dat ik chauffeur ben in een TCA eenmanzaak heb ik zoveel verschillende “ eitjes van Collumbus” voorbij zien komen dat als zij succesvol zouden zijn ik allang het loodje had gelegd!
Van Taxidirect tot 5 euro smarttaxis waarbij je Zogenaamd “ op de tramhalte “ in kon stappen!
Ze vinden elke keer weer het wiel uit de gesubsidieerde “ Connexxions “ onder ons!
Tja, als je aanbestedingen verliest in bv het Noorden dan moet je wat doen met je vele marketing miljoenen!

Bertax Landsmeer|29.11.17|13:47

Het is godschandalig dat er zo met Belastinggeld wordt omgegaan in zinloze inititatieven en niet levensvatbare projecten door deze gesubsidieerde bedrijven als Transdev!
Als deeltaxi levensvatbaar had geweest dan had de grootste Taxicentrale TCA ( zonder subsidie) dit toch allang gedaan.
Ik sprak met Abel chauffeurs op het Benzinestation die de hele dag gesubsidieerd niets te doen hadden, zo,n succes was het weer allemaal!

Mensen willen helemaal niet delen! Zij willen snel een betrouwbare taxi!

Ton van Dalfsen|29.11.17|14:09

@ Connexxion/Transdev, Doe waar je goed in bent/was: Openbaar vervoer verzorgen met die grote bussen. Het ging al mis toen de voorloper van connexxion De NZH: Jonk cars, Taxi 13000 Haarlem en Gooitax overnam. Was hun alleen om de vergunningen te doen. Niets van die mooie bedrijven overgebleven. Want van taxi’s hebben ze geen verstand. Zijn allemaal managers bij connexxion die nog nooit zelf een taxibedrijf hebben gerund

Marjolein de Nooij|29.11.17|18:24

@transdev dan hebben jullie een verdomd slim spelletje gespeeld. Zo gaan jullie met mensen om; de Abel chauffeurs hadden kunnen weten dat het zo zou gaan. Wat zal Nederland profiteren van jullie giga winsten in de toekomst, in de MaaS arena waar jullie nu vast een empirische voorsprong hebben. Hopelijk kijkt de belastingdienst goed mee of wijzigen de wetten voor multinationals op een voor het Nederlandse volk zo gunstig mogelijke wijze.

Paul Dijkhuizen|30.11.17|14:23

Volgens de marketing directeur ging het fantastisch “ijzersterke propositie” duizenden klanten die graag voor OV tarief een taxi wilden… Ach ja wie wil dat nou niet, helaas ging het zo goed dat het allemaal totaal niet rendabel was dus wordt uit dat gedeelte de stekker getrokken. De App/centrale blijft voortbestaan zodat anderen tegen betaling van een commissie dan ‘hun’ klanten mogen rijden?

Anders Floor|30.11.17|15:56

Ton, grote bussen die leeg rondrijden, op veel plekken niet of nog maar eens per uur langskomen en waar klanten in de regen bij een donkere halte moeten wachten, dat heeft natuurlijk geen toekomst. Zeker niet als zelfrijdend vervoer straks zijn intrede doet. Veel mensen zullen autobezit gaan vervangen door kleinschalig maatwerk deelvervoer. Dat Connexxion daarop voorsorteert is volstrekt logisch. Maar dat het afstapt van eigen vervoer en zich enkel richt op de software is toch wel verrassend.

Bertax Landsmeer|01.12.17|08:26

@Anders Floor, Straks zelrijdend vervoer?? Straks?
We kunnen nog niet eens een Trein of Metro autonoom zonder Chauffeur op een spoortje laten rijden!
Als je dat eerst voor elkaar krijgt dán mag je denken aan groepen mensen in Shutles op vrije Busbanen autonoom rijdend net als de Tram!
Tja die ziijn helaas niet in bestaande woonwijken realiseerbaar! Een Shutle zonder Chauffeur tussen allemaal malloten en agressieve bestuurders in bv de spits!

Kijk, Wubbo Ockels heeft een goede visie en idee!

Bertax Landsmeer|01.12.17|08:39

Alleen realiseerbaar op eigen banen of trajecten evt dan later zonder chauffeur! Maar Transdev denkt dat de Taximarkt een speeltuin is en de klanten schapen die het fijn vinden om lekker gezellig naast elkaar te zitten en een route te rijden om een paar euro goedkoper uit te zijn!
Waarom denk je dat Treintaxi, bestaat dat nog?, in de grote steden niet werkt maar alleen op stille treinstationnetjes in Stiilekerkje? Volgens mij komt Alleen de oude Moeder van de plaatselijke Boer een praatje maken

Bertax Landsmeer|01.12.17|09:43

met de in slaap gevallen gesubsidieerde Deeltreintaxichauffer!
Ik wil hiermee zeggen, Transdev sorteert hier niet op voor want het is heel inefficient en verkwisting van belastinggeld en tekentafel idioterie!

Ze kunnen hun Visie ( of is dit nu mijn visie?) en voorsorteren beter richten op OV in steden en Samenwerken met bv het Amsterdamse GVB om gebruik te gaan maken van het prachtige infrastructuele vrije tram en busbaannetwerk! En dan heb ik het niet over al die dradentroep en Railsen!

Bertax Landsmeer|01.12.17|09:59

De Tram is in Amsterdam helemaal niet zo effiecient en schoon als wij denken!
Een logge Machine die te lang is en lawaai maakt en veel fijnstof doet opwaaien en zorgt voor veel opstoppingen!
Met kleinere investeringen ( lees belastinggeld ) kun je voorsorteren op een beter OV!
De Combino kun je opdelen in kleinere voertuigen ( hij is zo geconstrueerd) om effiecienter en sneller te vervoeren!
Dan kun je eerst kijken of Shuttle vervoer beter werkt dan logge grote trams!

Bertax Landsmeer|01.12.17|10:14

Aangezien we binnenkort half Amsterdam in de Metro proppen word het rustiger op het OV banennetwerk in het centrum van Amsterdam!
De heer Litjens kan met zijn aandeel in de anti Taxipaaltjes hierin ook een grote rol spelen en alle Taxi,s de binnenstad uit bonjoeren!
Dan wordt het nog rustiger op de TB en kan bv Transdev met GvB met belastingeld experimenteren in een beter OV!

Je kan eigenlijk nu al direkt een compleet systeem inkopen gebaseerd op een bv Amsterdams bestaand netwerk en daarop

Bertax Landsmeer|01.12.17|11:01

Als proef nwe electrische schutles laten rijden zonder railsaansluiting maar wel oplaadbaar via nog bestaande netwerk erboven!
Tja en voor de toekomst zelfstandige autonoom rijdende Shuttles zonder chauffeur op vaste routes op vrije baan bv westermarkt Station Anne Frank naar Station Musemplein voor het toerisme!

Kijk Transdev,dat is een goede OV besteding en voorsortering voor de toekomst!

En de rust keert weder in Amsterdam!

En ik? Ik ga mijn vliegbrevet halen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.