Utrecht CS

Nieuwe taxiverordening Utrecht in reactie op kritisch rapport

De gemeente Utrecht heeft zijn taxiverordening aangepast en neemt diverse taken over van Stichting Taxi Keur Utrecht (STKU). De veranderingen waren aangekondigd nadat er vorig jaar een zeer kritisch rapport van Deloitte verscheen. Daaruit bleek dat STKU zijn taken niet naar behoren kon uitvoeren.

In totaal zijn er zeven Nederlandse gemeenten die een systeem voor Toegelaten Taxi Organisaties mogen invoeren om de eigen opstapmarkt aanvullend te reguleren. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Den Haag hebben die stap al gezet; Utrecht, Enschede en Haarlemmermeer vooralsnog niet. In plaats daarvan wordt in Utrecht sinds 2015 volstaan met een taxiverordening, die nu een update heeft ondergaan. Het college van burgemeester en wethouders legde de aangepaste verordening onlangs voor aan de gemeenteraad.

Keurmerk en verordening botsen

Eén van de veranderingen is dat de gemeente een aantal taken van Stichting Taxi Keur Utrecht overneemt. Het controleren en handhaven door deze stichting werd ruim een jaar geleden al door de gemeente overgenomen, nadat STKU deze taken neerlegde. Het in 2012 opgerichte taxikeurmerk botste volgens het STKU-bestuur met de verordening uit 2015, waardoor het handhaven op de naleving van TaxiKeur ernstig zou worden beperkt. Daarnaast zou het ontbreken aan financiële armslag.

Deloitte deed onderzoek naar de problemen met het taxikeurmerk en de taxiverordening en kwam met een zeer kritisch rapport. De voornaamste conclusie was dat STKU onvoldoende in staat was zijn taken naar behoren uit te voeren. De financiële situatie van de stichting was kritiek en Deloitte stelde ook vast dat STKU zaken voor zijn rekening nam die niet tot de kerntaken hoorden. Al met al was er geen zekerheid dat de stichting op juiste wijze de toegewezen werkzaamheden kon uitvoeren.

Keurmerk vijf jaar geldig

De gemeente onderschreef de conclusies; het bestuur van SKTU vond dat Deloitte in zijn onderzoek te kort door de bocht was gegaan. Ook gaf SKTU aan diverse problemen al vaker bij de gemeente te hebben aangekaart zonder dat er een oplossing voor was gekomen. Hoe dan ook maakte het rapport nogmaals duidelijk dat er het nodige moest veranderen, en dat is met de nieuwe verordening gebeurd.

Eén van de aanpassingen is de geldigheid van het taxikeurmerk. Die was onbeperkt, maar voortaan is het keurmerk voor een periode van vijf jaar geldig. De legeskosten gaan weliswaar omhoog, maar de gemeente neemt veel taken van STKU permanent over. Het gaat dan om toezicht en handhaving op standplaatsen en kwaliteitscontrole met inzet van mystery guests. Ook de keuring van de auto vervalt. Hierdoor vallen de totale kosten voor de chauffeurs die het keurmerk voeren lager uit. Ook gaat de gemeente alle werkzaamheden rond de vergunningsaanvraag en het keurmerkexamen coördineren.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.