Eindhoven Airport. Bron: iStock / amoklv

Onrust op taximarkt Eindhoven Airport

Taxichauffeurs op Eindhoven Airport zeggen steeds meer last te hebben van ronselaars die hen werk afnemen. De leden van die laatste groep zien zichzelf echter als creatieve ondernemers die niets doen wat tegen de regels is. De vergelijking met Schiphol dringt zich op, zij het op veel kleinere schaal.

Op het vliegveld van Eindhoven is Connexxion de concessiehouder voor het aanbieden van taxivervoer vanaf de standplaats. Verschillende bedrijven rijden in opdracht van Connexxion. Het Eindhovens Dagblad meldt dat de taxichauffeurs steeds meer last zeggen te hebben van vakgenoten die ook klanten werven op de luchthaven. Dat doen ze vanaf de parkeerplaats, waar ze voor 3 euro per halfuur kunnen staan, of vanaf een iets verderop gelegen parkeerstrook.

De ene groep beticht de andere van ronselen, soms op agressieve op intimiderende wijze. De chauffeurs in kwestie zien het zelf echter als creatief klanten werven. Ook stellen zij dat de aangewezen taxi’s de vraag niet aankunnen en klanten op geregeld op een lege standplaats staan. Ronselen is volgens de APV verbonden en er zou ook op worden gehandhaafd. Connexxion pleit voor meer communicatie over het taxibeleid richting reizigers.

Hoger beroep Schiphol

Op Schiphol zijn taxironselaars inmiddels voor een groot deel uit beeld verdwenen, maar zonder slag of stoot ging dat niet. Pas recent bleek in het hoger beroep dat een groep taxichauffeurs had aangespannen dat de maatregelen van de gemeente Haarlemmermeer wel degelijk door de beugel kunnen. Eerder won de gemeente ook al een door ronselaars aangespannen kort geding met dezelfde strekking.

Een aantal taxibedrijven heeft via een aanbesteding de concessie verworven om op de standplaatsen van Schiphol taxivervoer aan te bieden. Andere taxibedrijven mogen klanten afzetten en bestelde klanten ophalen op de luchthaven. Jarenlang was het echter zo dat tientallen taxichauffeurs die niet voor de concessiehouders reden toch rondom de standplaatsen klanten ronselden. Dat gebeurde in de aankomsthal of net daarbuiten, dus voordat mensen de standplaatsen bereikten. De klanten werden dan voor de neus van de aangewezen taxibedrijven weggekaapt.

Oplopende boetes

Een verbod om op Schiphol Plaza en het Jan Dellaertplein taxidiensten aan te bieden bleek voor de gemeente Haarlemmermeer uitkomst te bieden; het probleem is naar verluidt grotendeels verdwenen. Wie het verbod overtreedt, riskeert oplopende boetes en inbeslagname van het voertuig. In één geval heeft een overtreder van het verbod zelfs een gebiedsverbod gekregen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Onrust op taximarkt Eindhoven Airport”

Hans Uiterdijk|06.06.18|15:33

Vooral vrouwelijke taxichauffeurs zijn het slachtoffer van stevige tot vervelende intimidatie’s door de zgn éénpitters en ronselaars. Verwensingen met de diverse K woorden zijn tot vrij normaal verwoorden maar ook fysieke bedreigingen en het vastrijden komen bijna dagelijks voor en dit allemaal onder het toekijkend oog van Politie en Marechaussee. Het doen van aangiftes heeft tot op heden nog geen oplossing gebracht.

meiske jong|22.06.18|10:49

verschrikkelijk om mensen te brengen naar airport eindhoven en nog vervelender mensen ophalen en ja ik rijd ook taxi.
en vrouw

Henry Mulder|05.07.18|18:17

Afgelopen week om 22.00 uur een groep van 7 met een bus opgehaald van Airport Eindhoven. Ik werd door de verkeersregelaar netjes naar de taxibaan geleid waar ik de klanten kon oppikken. Nog geen 8 minuten later kon ik zonder betalen weer weg. Mijns inziens een nette behandeling voor een taxibedrijf uit Epe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.