Vierdaagse Nijmegen. Foto: iSTock / ivotheeditors

Taxi’s van buiten Nijmegen niet gewenst tijdens Vierdaagse-feesten

Nijmegen zet er ook met de komende Vierdaagse-feesten op in dat zich tijdens de feestweek geen chauffeurs uit andere delen van het land in de opstapmarkt begeven. Op de officiële standplaatsen is alleen plek voor taxichauffeurs die zijn aangesloten bij de Verenigde Taxibedrijven Nijmegen (VTN).

Rondom de Vierdaagse van Nijmegen is het een week lang feest in het centrum van de Gelderse stad. Op de feestweek komen jaarlijks maar liefst 1,5 miljoen mensen af. Voor de plaatselijke taxibranche is het dan ook een belangrijke week waarin veel gewerkt en goed verdiend kan worden. Dat recht is ook wat de gemeente betreft voorbehouden aan de leden van VTN. Dat zijn er zo’n tachtig, die samen ongeveer 140 voertuigen tot hun beschikking hebben.

Omrijden of woekerprijzen rekenen

San Parsadi is bestuurslid van VTN en legt uit dat er achteraf vaak een hoop problemen aan het licht komen die tijdens de feestweek zijn veroorzaakt door chauffeurs van buitenaf. “Je hoort dan van over die chauffeurs zijn omgereden, ritten hebben geweigerd of woekerprijzen hebben gerekend. Deze chauffeurs kennen ook de hotels en bed and breakfasts niet waar juist veel passagiers in deze periode gebruik van maken. Natuurlijk kom je een heel eind met navigatie. Maar juist tijdens de Vierdaagse en de feesten zijn er allemaal wegafsluitingen in de binnenstad.  Je vindt je weg dan alleen als je goede stratenkennis hebt.”

Officiële standplaatsen

VTN werkt veel samen met de gemeente en er is geregeld overleg. De gemeente weet dan ook wat ze aan deze organisatie en zijn leden heeft. Daarom is er op de door de gemeente aangewezen standplaatsen tijdens de Vierdaagsefeesten alleen plek voor taxi’s met een VTN-keurmerksticker. Daar zal ook op worden toegezien door verkeersregelaars. “Dat gaat al jaren zo en het werkt heel goed. De gemeente en de taxibranche zijn tevreden”, benadrukt Parsadi. “De chauffeurs die van buiten Nijmegen komen vormen vaak op bepaalde locaties met veel instappers hun eigen standplaatsen, maar ook daar zal op worden gecontroleerd.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

9 reacties op “Taxi’s van buiten Nijmegen niet gewenst tijdens Vierdaagse-feesten”

Gosse Jan Van Der Meer|06.07.18|13:19

Dit moeten ze nou ook bij sneekweek doen stikker op taxi’s die uit de buurt van sneek komen zodat niet al die te veel vragende taxi’s van buiten af sneekweek een slechte naam geven

richard Jaasma|06.07.18|14:55

bij elk evenement in Nederland onstaat dit idee , dus waarom dan niet bij ons in de Sneek-week!!!
met jou eens @Gosse -Jan Van der meer

Taxi Richard Sneek

Ruben Brandenburg|07.07.18|09:19

belachelijk waar is die landelijke taxi pas nog voor nodig

ik begrijp dat best wel maar inderdaad waarom dan de landelijke taxi pas vergunning. ik mag overal mensen ophalen zolang ik niet in een andere tto gebied ben. dat klopt ook niet ik ben bij een tto en mag niet in Amsterdam iemand mee nemen of in een ander gebied van tto buiten mijn eigen stad

Pierre van Aert|12.07.18|16:21

Het is ook overal hetzelfde. De reguliere plaatselijke taxi’s kunnen het ritaanbod bijlange niet aan tijdens evenementen. Ze laten de klanten liever buiten 1 uur wachten totdat ze aan de beurt zijn en dan zelf woekerprijzen vragen, i.p.v. hun collega’s ook nog even wat werk te gunnen.

richard Jaasma|14.07.18|16:11

Beste piere van Aaert,
het is ook altijd hetzelfde?????
Collegas genoeg in friesland ! iedereen moet lekker in zijn eigen omgeving blijven ,dan is er onder elkaar niet veel aan de hand!!
!Taxi Richard Sneek

Tom van der Tuijn|17.07.18|11:22

Als van die 1,5 miljoen bezoekers 5% een taxi nodig heeft, dan staan er dus elke dag 75.000 mensen te wachten op een taxi. Stel dat er gemiddeld 3 in een taxi zitten dan gaat dit over 25.000 ritten. Dit wil de gemeente nijmgen doen met 140 auto’s. Dat zijn 180 ritten per auto per dag. Als je (te) hard rijd kan je misschien 3 ritten per uur rijden. Elke nijmeegse taxi zal dus 60 uur per dag moeten rijden.

Tom van der Tuijn|17.07.18|11:22

De gemeente nijmegen lijkt zijn taxirijders te willen beschermen tegen deze verschrikkelijke taxi’s van buitenaf, maar ze hebben kennelijk juist een hekel aan VTN en willen dat die zich allemaal doodrijden.
Dan hebben we het nog niet over de standplaats waar mensen voor zullen gaan dringen met zulke wachttijden en waar dus opstootjes zullen ontstaan, waardoor extra inzet ambulance, politie, etc.

Rik de Swart|17.07.18|13:50

Het zullen 1,5miljoen bezoekers zijn over de hele week, niet per dag tom. Als je dan rekent met jouw methode kom je op 3ritten per uur uit. Maar zo werkt dat niet helemaal, er is een piek tussen 00.30 en 02.30 dan wil iedereen tegelijk naar huis. Dat zijn maar 2uurtjes waarbij 140taxi,s te kort is. De rest van de dag lukt het prima. Al die taxi’s van buitenaf zorgt er voor dat er in die resterende 22uur van de dag voor niemand iets fatsoenlijks te verdienen is als er niks geregeld is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.