Standplaats Assen

Gemeente en taxisector praten verder over standplaats station Assen

Foto: Wietze Mast

In Assen is het laatste woord over de taxistandplaats bij het treinstation nog niet gesproken. De taxibranche blijft aandringen op uitbreiding en krijgt daarbij steun van de plaatselijke VVD. Sector en gemeente gaan nog verder met elkaar in gesprek over dit onderwerp.

De kwestie ontstond vorig jaar toen het verbouwde station van Assen feestelijk werd heropend. Tot grote verbazing van de taxiondernemers was er geen standplaats aanwezig. Die richtten ze dan maar zelf in, met instemming van de gemeente. Uiteindelijk kwam er een standplaats voor vijf taxi’s, aangevuld met een bufferzone voor nog eens drie taxi’s. Maar, zo vinden veel ondernemers die er hun brood moeten verdienen: op drukke momenten is dat niet genoeg. 

Veertien ondernemers, met samen zo’n twintig taxi’s, proberen hun belangen te behartigen via de Gezamenlijke Asser Taxi Organisatie (GATO). Voorzitter Wietze Mast: “Eind oktober kregen we er na overleg met de gemeente drie bufferplaatsen bij. Daar waren we blij mee. Maar onlangs besloot de gemeente dat het bij vijf plekken op de standplaats blijft en dat is in onze ogen niet genoeg.”

Geen reden voor uitbreiding

De gemeente Assen breidde het aantal standplaatsen wel tijdelijk uit naar zeven door de Kiss & Ride-plekken in te perken. Gedurende die periode werd onderzocht of deze oplossing permanent kon worden. Die noodzaak werd niet ontdekt. “Op basis van de vraag naar taxi’s is er geen aanleiding om het aantal taxistandplaatsen uit te breiden”, vond het college van burgemeester en wethouders. 

“Afgelopen maandagochtend stonden er tien taxi’s bij het station, waarbij er voor twee dus eigenlijk geen plaats is. En het komt vaker voor dat er zo veel taxi’s staan. Daar heb ik foto’s van dus ik kan het ook aantonen. Nog los van het feit dat je dan soms uren moet wachten op een rit, waardoor er dan nauwelijks iets te verdienen is, hebben we aan vijf standplaatsen en drie plekken op de bufferzone dus lang niet altijd genoeg”, betoogt Wietze Mast. 

“De gemeente gedoogt wel dat taxi’s een kwartiertje op de Kiss & Ride staan, maar ook dat is vaak niet genoeg. Met als resultaat dat mensen zelf maar een plaats gaan creëren om met de taxi te wachten tot er plek is op de bufferzone of standplaats.”

Te veel taxi’s in Assen

De VVD-fractie in de gemeenteraad van Assen is ook nog niet klaar met het onderwerp. Raadslid Bert Homan stelde onlangs vragen aan het college van B&W over de opstaplaatsen, zoals dat vorig jaar ook al een keer gebeurde. Ditmaal wil de VVD vooral meer weten over het onderzoek dat is uitgevoerd naar de noodzaak om de standplaats uit te breiden. De partij wil niet dat er bij het station een situatie ontstaat waarbij taxiondernemers in hun bedrijfsvoering worden gehinderd.

Tussen GATO en de gemeente is er nog wel overleg gaande over ‘Dossier Standplaats’, geeft Mast aan. “Eind januari gaan we met gemeente, handhaving, politie en GATO bespreken hoe we nu verder gaan. Want de gemeente vraagt ook: zijn er niet gewoon te veel taxi’s? En het eerlijke antwoord is: ja, in Assen zijn er te veel taxi’s. Soms moet je uren wachten op een rit van tien euro. Maar die situatie is niet door ons in het leven geroepen. Bovendien is er wel ruimte voor meer standplaatsen of een grotere bufferzone. Komt die uitbreiding er niet, dan is dat voor ons taxiondernemers echt een probleem.”

Lees ook: Geen extra standplaatsen op station Assen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Gemeente en taxisector praten verder over standplaats station Assen”

Peter Vriens|17.01.19|10:31

Je kan wel stellen dat er in alle grote steden veel te veel taxi’s zijn, niet alleen in Assen.
Misschien is het nuttig dit aan Staatssecretaris Van Ark voor te leggen.
Ze maakt zich zorgen om het te veel aan nagelstudio’s. 4000 taxi’s te veel in Amsterdam is ook niet niks.

Gemeente en taxisector praten verder over standplaats station Assen | TaxiPro
Standplaats Assen

Gemeente en taxisector praten verder over standplaats station Assen

Foto: Wietze Mast

In Assen is het laatste woord over de taxistandplaats bij het treinstation nog niet gesproken. De taxibranche blijft aandringen op uitbreiding en krijgt daarbij steun van de plaatselijke VVD. Sector en gemeente gaan nog verder met elkaar in gesprek over dit onderwerp.

De kwestie ontstond vorig jaar toen het verbouwde station van Assen feestelijk werd heropend. Tot grote verbazing van de taxiondernemers was er geen standplaats aanwezig. Die richtten ze dan maar zelf in, met instemming van de gemeente. Uiteindelijk kwam er een standplaats voor vijf taxi’s, aangevuld met een bufferzone voor nog eens drie taxi’s. Maar, zo vinden veel ondernemers die er hun brood moeten verdienen: op drukke momenten is dat niet genoeg. 

Veertien ondernemers, met samen zo’n twintig taxi’s, proberen hun belangen te behartigen via de Gezamenlijke Asser Taxi Organisatie (GATO). Voorzitter Wietze Mast: “Eind oktober kregen we er na overleg met de gemeente drie bufferplaatsen bij. Daar waren we blij mee. Maar onlangs besloot de gemeente dat het bij vijf plekken op de standplaats blijft en dat is in onze ogen niet genoeg.”

Geen reden voor uitbreiding

De gemeente Assen breidde het aantal standplaatsen wel tijdelijk uit naar zeven door de Kiss & Ride-plekken in te perken. Gedurende die periode werd onderzocht of deze oplossing permanent kon worden. Die noodzaak werd niet ontdekt. “Op basis van de vraag naar taxi’s is er geen aanleiding om het aantal taxistandplaatsen uit te breiden”, vond het college van burgemeester en wethouders. 

“Afgelopen maandagochtend stonden er tien taxi’s bij het station, waarbij er voor twee dus eigenlijk geen plaats is. En het komt vaker voor dat er zo veel taxi’s staan. Daar heb ik foto’s van dus ik kan het ook aantonen. Nog los van het feit dat je dan soms uren moet wachten op een rit, waardoor er dan nauwelijks iets te verdienen is, hebben we aan vijf standplaatsen en drie plekken op de bufferzone dus lang niet altijd genoeg”, betoogt Wietze Mast. 

“De gemeente gedoogt wel dat taxi’s een kwartiertje op de Kiss & Ride staan, maar ook dat is vaak niet genoeg. Met als resultaat dat mensen zelf maar een plaats gaan creëren om met de taxi te wachten tot er plek is op de bufferzone of standplaats.”

Te veel taxi’s in Assen

De VVD-fractie in de gemeenteraad van Assen is ook nog niet klaar met het onderwerp. Raadslid Bert Homan stelde onlangs vragen aan het college van B&W over de opstaplaatsen, zoals dat vorig jaar ook al een keer gebeurde. Ditmaal wil de VVD vooral meer weten over het onderzoek dat is uitgevoerd naar de noodzaak om de standplaats uit te breiden. De partij wil niet dat er bij het station een situatie ontstaat waarbij taxiondernemers in hun bedrijfsvoering worden gehinderd.

Tussen GATO en de gemeente is er nog wel overleg gaande over ‘Dossier Standplaats’, geeft Mast aan. “Eind januari gaan we met gemeente, handhaving, politie en GATO bespreken hoe we nu verder gaan. Want de gemeente vraagt ook: zijn er niet gewoon te veel taxi’s? En het eerlijke antwoord is: ja, in Assen zijn er te veel taxi’s. Soms moet je uren wachten op een rit van tien euro. Maar die situatie is niet door ons in het leven geroepen. Bovendien is er wel ruimte voor meer standplaatsen of een grotere bufferzone. Komt die uitbreiding er niet, dan is dat voor ons taxiondernemers echt een probleem.”

Lees ook: Geen extra standplaatsen op station Assen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Gemeente en taxisector praten verder over standplaats station Assen”

Peter Vriens|17.01.19|10:31

Je kan wel stellen dat er in alle grote steden veel te veel taxi’s zijn, niet alleen in Assen.
Misschien is het nuttig dit aan Staatssecretaris Van Ark voor te leggen.
Ze maakt zich zorgen om het te veel aan nagelstudio’s. 4000 taxi’s te veel in Amsterdam is ook niet niks.