Uber

Uber en Amsterdam maken afspraken over veiligheid, data delen en onderzoek

De gemeente Amsterdam en taxidienst Uber hebben afspraken gemaakt over verkeersveiligheid, onafhankelijk onderzoek, het delen van data en duurzaamheid. De afspraken zijn een reactie op de vele verkeersongevallen met Uberchauffeurs, waarvan verschillende met dodelijke afloop.

In de laatste maanden van 2018 en de eerste periode van dit jaar waren Uberchauffeurs onevenredig vaak betrokken bij verkeersongevallen in en rond Amsterdam. Bij meerdere ongevallen kwamen in totaal vier mensen om het leven. Dat leidde tot veel maatschappelijke onrust en de roep om maatregelen. Uiteindelijk gingen de gemeente en Uber met elkaar in overleg in de Uber Taskforce, met de nu in een Social Charter vastgelegde afspraken tot gevolg.

Fraude met accounts voorkomen

Er is onder meer vastgelegd dat Uber “rekening zal houden met verkeersveiligheid bij het ontwikkelen van financiële prikkels om loyale chauffeurs te belonen.” Fraude met accounts moet worden voorkomen door een systeem waarbij de chauffeur met gezichtsverificatie wordt geïdentificeerd. Die technologie is nu nog in ontwikkeling.

Verder komt er een onafhankelijk onderzoek naar de tevredenheid, verdiensten en werktijden van Uberchauffeurs. De uitkomsten van dat onderzoek worden openbaar gemaakt. Tevens gaat de taxidienst data met de gemeente delen, zodat die meer zicht krijgt op wat, waar, wanneer en door wie er in de stad via Uber wordt gereden. Op het vlak van duurzaamheid is onder meer afgesproken dat Uber voor 31 december 2020 minstens 750 uitstootvrije voertuigen via haar app heeft rijden.

Gemeente streeft naar eerlijk speelveld

Wethouder Sharon Dijksma van Verkeer en Vervoer:“Met de opkomst van besteldiensten zoals Uber is de taximarkt de afgelopen jaren snel veranderd en zijn zorgen ontstaan over een ongelijk speelveld op de Amsterdamse taximarkt. De gemeente streeft een eerlijk speelveld na en ziet de afspraken die nu met Uber zijn gemaakt als een belangrijke stap op weg daar naartoe, samen met al geldende landelijke en lokale regelgeving en het nieuwe gemeentelijke taxibeleid dat in ontwikkeling is.”

Lees ook: KNV: Taskforce Uber niet de juiste aanpak

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

19 reacties op “Uber en Amsterdam maken afspraken over veiligheid, data delen en onderzoek”

airport-taxi vervoer|08.07.19|18:19

‘rekening zal houden met verkeersveiligheid bij het ontwikkelen van financiële prikkels om loyale chauffeurs te belonen.’

Indirect geven ze hiermee aan dat die surge waarschuwing op hun app verkeersgevaarlijke situaties kan veroorzaken. Het normale Uber-tarief kan je immers niet van rondkomen, dus als er in oost surge is scheuren alle Priusjes in west naar oost.

Met 4 doden tot gevolg, beetje te laat om maatschappelijke betrokkenheid te veinzen jongens !

Tjerk Vinckx|09.07.19|00:16

Let op:een systeem waarbij d.m.v gezichtsverificatie de chauffeur wordt herkend,daar is de KIWA al mee bezig, hierdoor blijft de bestaande chauffeurskaart drie jaar langer geldig, gewoon een nieuw soort BCT. Effe lekker groen: 750 uitstootvrije UBER taxi’s, dacht dat de subsidie pot voor de tweede keer leeg is, huidige UBER mannetjes hebben / krijgen dat nooit voor elkaar. Data delen met de gemeente, heerlijk dat is wat de big brother ambtenaar wil, huidige TTO’s zeg maar dag met je handje.

Tjerk Vinckx|09.07.19|00:20

Met andere woorden: weer een hoop ambtelijk blablabla gezwets,maar dat wisten we al van het kwakende Sharon Dijksman eendje…….gelijk speelveld, lik mn ….!

Joeri Visser|10.07.19|13:35

Het grootste probleem is volgens mij nog steeds de pacht constructies die toegepast worden. De uberchauffeurs met eigen onderneming en vergunning gedragen zich anders als de jonges die pachten en een auto meekrijgen en het allemaal geen moer interesseert. De markt is al redelijk gemixt. Uberchauffeurs rijden TTO en TTO chauffeurs rijden ook uber.
Het is een goede zaak dat ze een gelijk speelveld willen creëren.
Die pachtcontructie moet gewoon beter gehandhaaft worden. Verboden is het al.

Joeri Visser|10.07.19|13:40

Overigens is het onzin dat je van “normaal” tarief niet rond kan komen. Ik rij al 2 jaar voor uber en je kunt er prima van rondkomen. Ook met 40 uur uur week.

airport-taxi vervoer|10.07.19|16:29

@Joeri Visser
Met een km-prijs van zowat een euro nog voordat die hoge commissie eraf gaat?

Bertax Landsmeer|11.07.19|07:51

Inderdaad een gelijk speelveld en taxi inrichting voor voertuigen die een blauwe kentekenplaat krijgen al zij voor personenvervoer ingezet worden!

Waarom hoeft een voertuig, anders dan contractvervoer, met blauwe kentekenplaat die ingezet wordt in Nederland als Taxi en in de bel en opstapmarkt werkzaam is,
geen Meter, Daklicht en tariefkaarten??

Waarom ben je gevrijwaard hiervan als je voor een App werkt als Uber? Waar staat dat? Een App is een derde partij en heeft totaal niets met,

Bertax Landsmeer|11.07.19|08:00

de onderneming of zzp,er te maken! Dat zegt Uber toch zelf ook?
Dus dat betekend in de praktijk dat als ik voor een App ga werken, er zijn er wel 30, ik gevrijwaard ben van een Taxi inrichting buiten BTC om!

Als iemand van jullie kan terugvinden in de taxiwet dat een voertuig ten alle tijden, buiten contractwerk, een verplichte taxi uitrusting moet hebben zoals Meter, daklicht en tariefkaarten is dithet einde van de Uber filosofie en bedrijfswerkwijze in Nederland!
En vooral in bv Amsterdam,

Bertax Landsmeer|11.07.19|08:10

met zijn eigen TTO regelement!

Hoop dat de regering nu eens inziet dat er zand in den ogen gestrooid wordt door Uber en hun verplicht zich te gedragen zoals zij zeggen dat zij zijn, een APP meer niet?
Dus verplichten net zoals alle andere APP,s alleen bemiddelen tussen klant en bestaand officieel zzp,er met voertuig dat ingericht is als Taxi, met Meter, daklichtverplichting, en tariefkaarten gebasseerd op je eigen onderneming!

Dus voor Uber rijden is prima, wel met Meter aan, daklicht voeren

Bertax Landsmeer|11.07.19|08:21

en eigen tariefkaarten!

Eigenlijk wat ik bovenstaand zeg is overbodig en simpel gezegt , Uber en andere Apps moet gewoon verplicht worden gebruik te maken van bestaande middelen en geen Uber X meer!

Want X is geïntroduceerd onder druk door de investeerders na het Uberpop debacle wat het doel was van het imperialistische gedachtengoed van Silicon Valley!

Zo slim zijn zij daar dus niet! Alles wordt geleid door hebzucht! Het is een groeiend Monster met slaven!

Bertax Landsmeer|11.07.19|09:56

en eigen tariefkaarten!

Eigenlijk is het simpel, X eruit en alle Apps verplicht gebruik maken van bestaande kwaliteit in de taximarkt!
Dat komt niet alleen De kwaliteit van de Uber App tegemoet maar ook alle andere Apps waar te toekomst inzit!

De klant beoordeeld de App maar eigenlijk de Taxichauffeur/zzp,er met een rating en bij overtreding volgt App uitsluiting!

Soort virtuele TTO voor App,s bijvoorbeeld!

De wet moet snel veranderen en de bestaande Taxibedrijven moeten beschermd,

Bertax Landsmeer|11.07.19|10:06

worden door de Wet aan te vullen of aan te passen!

Zou graag in gesprek willen met bv Mv Dijksma om haar dit te adviseren en aan Den Haag uit te leggen dat eerst de overvolle Taximarkt ontressed moet worden doormiddel van een vergunningen stop!
In ieder geval met name in Amsterdam, Dan kunnen bedrijven even niet meer groeien en worden Apps als Uber ook niet meer als groot gevaar gezien en mogen alleen winst maken op kwaliteit en kwantiteit!

Hoe dan ook, begin bij de Chauffeur!

Bertax Landsmeer|11.07.19|10:20

Enige adviezen,

Basis

Psychische test invoeren voor geschiktheid Chauffeur!

Bij geschiktheid Chauffeurspas halen!

Bij slagen, keuze In Loondienst of ZZP!

Bij ZZP keuze beperkte Vakbekwaamheids certificaat halen met wetgevingmodules bv!
Examen doen!

Bij slagen, verplichte inschrijving KVK!
– welke bedrijfsvoering?
– Contractwerk personenvervoer- aantonen belastingdienst inkomstenbron- rdw- voertuig blauwe platen- geen verplichte

Bertax Landsmeer|11.07.19|10:33

uitrusting voertuig dmv Meter- Daklicht-tariefkaarten.

Geen Contractwerk maar opereren als Bel/Straattaxi – verplichting uitrusting voertuig met blauwe platen- Daklicht altijd bij aanbieding/ met klant in voertuig geen verplichting!
Meter verplicht- tariefkaarten verplicht- TTO= daklicht TTO uitvoering!
Aantonen belastingdienst Wettelijke bedrijfsvoering met name ZZP ( meerdere inkomsten bronnen)

Den Haag,Amsterdam kom op, doe nou iets terug voor ons waar we echt blij van worden!

Joeri Visser|12.07.19|21:09

@airport taxi,
UberX tarieven:
Minimumtarief €6
Per km €1,20
Per min €0,26
Dit is wat de klant betaald daar gaat 25% vanaf.
Gemiddeld aantal ritten per dag is tussen de 15 a 25.
Gemiddelde netto omzet is €24 per uur. (Op rekening gestort).

airport-taxi vervoer|12.07.19|23:10

@Joeri Visser
Geen vetpot, rijden voor minder dan een euro per km. Plus de absurd hoge commissie

Holland Taxi Peter Walgreen|13.07.19|17:52

Uber X tarieven:
per km. € 1.20 maar je moet ook nog eens terug wat dus lege kilometers zijn dus geen € 1.20 per km. maar € 0.60 per km. en daar dan 25% provisie vanaf is volgens mij nog € 0.45 per km. en daar nog eens belasting over betalen…..
Netto? € 24.00 per uur? en wie betaald dan je inkomstenbelasting en je premie ZFW?

Joeri Visser|13.07.19|20:01

Met uber rij je eigenlijk constant en hoef je dus niet terug ergens heen. Het is wel duidelijk dat jullie allemaal een mening hebben maar eigenlijk niet precies weten hoe uber werkt. En al helemaal niet wat er te verdienen valt. Ik doe het nu al ruim 2 jaar en weet dus wel waar ik over praat. Ook inkomstenbelasting en zfw. Als jullie echt nieuwsgierig zijn of vragen hebben mag je gerust contact opnemen.

airport-taxi vervoer|15.07.19|11:26

@Joeri Visser
Jij betaalt belasting, Uber ontduikt die

‘Met Uber rij je eigenlijk constant’

Dat klopt, ik zie ’s avonds inderdaad die eindeloze rij priusjes continu rondjes rijden voor opstapklanten, aangezien Uber ‘peanuts’ betaalt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.