Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

Geen verplichte registratie werk- of opdrachtgever bij ongeluk taxi

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Bij ongevallen met taxi’s zal niet verplicht worden geregistreerd voor welke werkgever of opdrachtgever de bestuurder op dat moment reed. Om die registratie is door de Tweede Kamer gevraagd, maar het blijkt in de praktijk niet zinvol en wenselijk. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Het registreren van aanvullende gegevens kwam in september vorig jaar ter sprake tijdens een Algemeen Overleg OV en Taxi. De aanleiding lag in de periode daarvoor, toen er een tijdlang opvallend veel taxi’s bij verkeersongelukken betrokken waren. Het is algemeen bekend dat het vooral veel Uberchauffeurs betrof, maar officieel kon dit niet worden vastgesteld. In zijn algemeenheid registreert de politie namelijk geen gegevens van de werk- of opdrachtgever van de betrokkenen bij een ongeval. Het idee was om daar voor taxi’s met een verplichte registratie verandering in te brengen en zo meer inzicht te krijgen in welke soorten taxi’s bij ongelukken betrokken zijn.

Levert geen inzicht op

Van Nieuwenhuizen moest over dat plan in gesprek met haar collega van Justitie en Veiligheid. Op basis daarvan schrijft ze: “Taxibedrijven en -platforms werken veelal met zzp’ers of rechtspersonen waarbij een groep chauffeurs werkzaam is. Het registreren van de werkgever levert in zo’n geval geen inzicht in het taxibedrijf of -platform. Omdat veel chauffeurs werkzaam zijn via verschillende taxibedrijven en -platforms, is het evenmin mogelijk om de opdrachtgever eenduidig te registreren.”

De minister licht dit toe met een voorbeeld. “Een chauffeur kan betrokken raken bij een ongeval onderweg van een rit voor een taxibedrijf naar een rit via een platform. Of onderweg naar huis zijn na een werkdag waarin voor verschillende taxibedrijven en -platforms ritten zijn gereden. Daar komt bij dat de politie bij een ongeval geen gegevens registreert van de werkgever of de opdrachtgever van de betrokkenen bij een ongeval.”

Niet zinvol en wenselijk

Het is volgens van Nieuwenhuizen niet eenvoudig om dit voortaan wel te gaan doen. Niet in het algemeen en ook niet specifiek voor taxi’s. Dat zou voor een grote groep politiemensen een aanpassing van de werkwijze betekenen, terwijl dit – zoals de minister al illustreerde – niet de informatie oplevert die de Tweede Kamer graag wil hebben. Van Nieuwenhuizen: “Ik ben daarom met mijn collega van Justitie en Veiligheid van mening dat het niet zinvol en wenselijk is om in de politiesystemen een registratie op te nemen van de werkgever of de opdrachtgever van een taxichauffeur die bij een ongeval betrokken is.”

“Wel zijn VenJ en IenW op dit moment bezig met het verankeren van de wettelijke grondslag van de verkeersongevallenregistratie in verband met privacy. Dat betekent onder meer dat kentekengegevens standaard verwerkt mogen worden in de ongevallenregistratie. Door deze kentekenkoppeling kunnen taxi’s uit de registratie worden gefilterd, waardoor beter zicht ontstaat op de ontwikkeling van ongevallen waarbij een taxi betrokken is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Geen verplichte registratie werk- of opdrachtgever bij ongeluk taxi”

airport-taxi vervoer|30.04.20|16:07

Alles om Uber maar uit de wind te houden. Als er nu een aparte verzekering voor die Uber-piloten komt, zou dat al een hoop schelen. Ben het beu om de hoofdprijs te moeten betalen om die app maar in de lucht te kunnen houden

Ton Van Dalfsen|30.04.20|16:51

DUS, ze willen geen data van die BCT. DUS, de BCT blijkt dus toch overbodig

Geen verplichte registratie werk- of opdrachtgever bij ongeluk taxi | TaxiPro
Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum

Geen verplichte registratie werk- of opdrachtgever bij ongeluk taxi

Aanrijding. Bron: iStock/RobertCrum (onbeperkt gebruik)

Bij ongevallen met taxi’s zal niet verplicht worden geregistreerd voor welke werkgever of opdrachtgever de bestuurder op dat moment reed. Om die registratie is door de Tweede Kamer gevraagd, maar het blijkt in de praktijk niet zinvol en wenselijk. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Het registreren van aanvullende gegevens kwam in september vorig jaar ter sprake tijdens een Algemeen Overleg OV en Taxi. De aanleiding lag in de periode daarvoor, toen er een tijdlang opvallend veel taxi’s bij verkeersongelukken betrokken waren. Het is algemeen bekend dat het vooral veel Uberchauffeurs betrof, maar officieel kon dit niet worden vastgesteld. In zijn algemeenheid registreert de politie namelijk geen gegevens van de werk- of opdrachtgever van de betrokkenen bij een ongeval. Het idee was om daar voor taxi’s met een verplichte registratie verandering in te brengen en zo meer inzicht te krijgen in welke soorten taxi’s bij ongelukken betrokken zijn.

Levert geen inzicht op

Van Nieuwenhuizen moest over dat plan in gesprek met haar collega van Justitie en Veiligheid. Op basis daarvan schrijft ze: “Taxibedrijven en -platforms werken veelal met zzp’ers of rechtspersonen waarbij een groep chauffeurs werkzaam is. Het registreren van de werkgever levert in zo’n geval geen inzicht in het taxibedrijf of -platform. Omdat veel chauffeurs werkzaam zijn via verschillende taxibedrijven en -platforms, is het evenmin mogelijk om de opdrachtgever eenduidig te registreren.”

De minister licht dit toe met een voorbeeld. “Een chauffeur kan betrokken raken bij een ongeval onderweg van een rit voor een taxibedrijf naar een rit via een platform. Of onderweg naar huis zijn na een werkdag waarin voor verschillende taxibedrijven en -platforms ritten zijn gereden. Daar komt bij dat de politie bij een ongeval geen gegevens registreert van de werkgever of de opdrachtgever van de betrokkenen bij een ongeval.”

Niet zinvol en wenselijk

Het is volgens van Nieuwenhuizen niet eenvoudig om dit voortaan wel te gaan doen. Niet in het algemeen en ook niet specifiek voor taxi’s. Dat zou voor een grote groep politiemensen een aanpassing van de werkwijze betekenen, terwijl dit – zoals de minister al illustreerde – niet de informatie oplevert die de Tweede Kamer graag wil hebben. Van Nieuwenhuizen: “Ik ben daarom met mijn collega van Justitie en Veiligheid van mening dat het niet zinvol en wenselijk is om in de politiesystemen een registratie op te nemen van de werkgever of de opdrachtgever van een taxichauffeur die bij een ongeval betrokken is.”

“Wel zijn VenJ en IenW op dit moment bezig met het verankeren van de wettelijke grondslag van de verkeersongevallenregistratie in verband met privacy. Dat betekent onder meer dat kentekengegevens standaard verwerkt mogen worden in de ongevallenregistratie. Door deze kentekenkoppeling kunnen taxi’s uit de registratie worden gefilterd, waardoor beter zicht ontstaat op de ontwikkeling van ongevallen waarbij een taxi betrokken is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Geen verplichte registratie werk- of opdrachtgever bij ongeluk taxi”

airport-taxi vervoer|30.04.20|16:07

Alles om Uber maar uit de wind te houden. Als er nu een aparte verzekering voor die Uber-piloten komt, zou dat al een hoop schelen. Ben het beu om de hoofdprijs te moeten betalen om die app maar in de lucht te kunnen houden

Ton Van Dalfsen|30.04.20|16:51

DUS, ze willen geen data van die BCT. DUS, de BCT blijkt dus toch overbodig