Uber

Uber moet chauffeur weer toelaten na ‘onterechte’ fraudebeschuldiging

Een Uber-chauffeur die naar eigen zeggen onterecht werd aangemerkt als fraudeur, heeft geen toegang meer tot het platform. De Amsterdamse rechtbank heeft Uber bevolen om hem weer toe te laten. Volgens de advocaat van de chauffeur en vakbond FNV staat deze zaak echter niet op zichzelf, maar speelt het ook bij andere Uber-chauffeurs. 

Appie Omar, de taxichauffeur in kwestie, was vooral voor Uber actief in de regio Eindhoven. Doordat zijn account door het automatische systeem van Uber is gedeactiveerd, rijdt hij nu al een jaar niet meer. Samen met vijf Britse Uber-chauffeurs met hetzelfde probleem spande hij een rechtszaak aan tegen de taxidienst, zo meldt de NOS.

De Uber-chauffeur stelt al sinds eind 2019 te worstelen met dit probleem. In de dagvaarding die naar Uber is gestuurd en in handen is van de NOS, staat dat het account van Omar in december 2019 en maart 2020 is gedeactiveerd. Vervolgens werd het hersteld omdat het een fout betrof. Een maand later gebeurde dit weer, maar toen leidde het niet tot herstel.

In de dagvaarding schrijft advocaat Ekker dat Uber na een sommatie heeft gereageerd. Volgens Uber heeft Omar “frauduleuze activiteiten” gepleegd, bestaande uit het uitvoeren van verhoudingsgewijs veel ritten zonder betaling van de passagier. Dit wordt door Omar en zijn advocaat gezien als onbegrijpelijke uitleg.  

Tientallen chauffeurs in soortgelijke situatie

Ekker zegt dat dit probleem niet alleen bij Omar speelt, maar bij meer chauffeurs. Hij beweerd in de afgelopen maanden door tientallen chauffeurs in een soortgelijke situatie gebeld te zijn. Zij snappen volgens hem niet wat er aan de hand is en waar ze van worden beschuldigd. Daarbij legt hij uit dat als er al een reactie van Uber komt, het een standaardbericht is of dat er met een medewerker wordt gesproken die er niks van afweet.

Ook Vakbond FNV stelt al sinds 2018 berichten te krijgen hierover, en herkent het verhaal van Omar. Bestuurder Amrit Sewgobind legt uit dat beschuldigingen vaak vrij snel worden geuit via de app of een email. Op het moment dat de chauffeur doorvraagt wat er exact is gebeurd, komt er volgens Sewgobind geen helder antwoord. Volgens de bestuurder zijn de chauffeurs in feite rechteloos. 

Omdat het gaat om een verstrekvonnis, was Uber niet aanwezig bij de zitting. De taxidienst zegt in een reactie pas sinds vorige week op de hoogte te zijn gebracht over het vonnis. De taxidienst vind dat er niet de juiste procedure is gevolgd, en is van plan om de zaak alsnog aan te vechten.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Uber moet chauffeur weer toelaten na ‘onterechte’ fraudebeschuldiging”

airport-taxi vervoer|28.04.21|09:24

Je gaat toch niet vechten om opnieuw toegelaten te worden en weer op of onder de kostprijs te gaan buffelen voor een bedrijf wat bijna letterlijk over lijken gaat! Lever je pas dan in en ga voor omscholing, lijkt mij een beter plan.