Daklicht taxibus

Chauffeurs zeer negatief over taxibeleid Eindhoven

Foto: Toyota

Terwijl consumenten vaak positief zijn over taxivervoer in Eindhoven, hebben chauffeurs juist veel op het beleid aan te merken. Dit blijkt uit een evaluatie van het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties dat in 2017 is ingevoerd. 

De gemeente Eindhoven heeft in 2017 een nieuw taxibeleid doorgevoerd voor de opstapmarkt. Sinds de invoering van dit beleid moeten chauffeurs die gebruik willen maken van de taxistandplaatsen aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Wie geen lid is van een TTO, mag in Eindhoven alleen nog rijden op bestelling.

Het beleid is bedoeld om de kwaliteit op het gebied van dienstverlening en het imago van het taxivervoer in Eindhoven te verbeteren. De bewaking van deze kwaliteit ligt bij de TTO in samenwerking met de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK).

Onderzoeksbureau Markteffect heeft in opdracht van de gemeente onderzocht hoe het taxibeleid beoordeeld wordt door verschillende stakeholders, waaronder taxigebruikers- en klanten. Hierbij valt op dat ruim acht op de tien taxigebruikers hun laatste taxirit een voldoende geven, en kwaliteitsaspecten met betrekking tot de dienstverlening en chauffeurs ook veelal als positief beoordelen.

Daarentegen is gebleken dat drie op de tien taxigebruikers wel eens een negatieve ervaring heeft gehad met een taxi in Eindhoven, waarvan 19 procent meerdere malen. Met name ritweigering, een te hoge ritprijs en het rijgedrag van de chauffeur werden hiervoor als redenen benoemd.

Nieuw beleid heeft veel geld gekost, maar weinig opgeleverd

Toch komt de negativiteit voornamelijk uit de hoek van de taxichauffeurs zelf. Ruim drie op de vier chauffeurs liet zich negatief uit over de kwaliteit van de taxibranche. Zo werd er aangegeven dat het nieuwe TTO-beleid hen veel geld heeft gekost en daar weinig voor is teruggegeven. De ruime meerderheid van de chauffeurs stelt dan ook dat er de afgelopen jaren geen sprake is geweest van een verbetering binnen de branche of spreekt zelfs van een verslechterde situatie.

Het schort volgens de chauffeurs vooral aan kwaliteit binnen onderdelen als dienstverlening, representativiteit, rijstijl en het gevoel van veiligheid. Binnen de dienstverlening gaat het om aspecten als gastvrijheid, het weigeren van ritten of het vragen van een te hoge prijs. Volgens meerdere geïnterviewden ligt het probleem hierbij vooral bij chauffeurs die slechts incidenteel rijden.

Aantal actieve chauffeurs verminderen

Net als gebruikers geven ook chauffeurs aan dat ritweigeringen nog steeds voorkomen. Volgens hen gaat het hierbij vooral om bekende ritten of bestemmingen die geweigerd worden, met name in het weekend en in de avonden. Dit is volgens hen niet verminderd sinds de invoering van het TTO-beleid. Ook geven zij aan dat, hoewel er een verbod op geldt, er nog steeds veel illegale taxi’s rondrijden in Eindhoven.

Een grote veroorzaker van deze misstanden is volgens vrijwel alle chauffeurs het gebrek aan handhaving door de gemeente, vooral ‘s nachts. Dit zou allereerst verbeterd moeten worden. Ook zou de gemeente meer moeten luisteren naar de markt en met chauffeurs in gesprek moeten gaan. Tot slot zou het aantal actieve taxichauffeurs in de markt volgens veel geïnterviewde chauffeurs verminderd moeten worden. Er wordt dan ook gepleit voor een stop op vergunningen.

Actieplan ontwikkelen

Wethouder taxibeleid Monique List laat aan het Eindhovens Dagblad het jammer te vinden dat een minderheid van de chauffeurs voor een slechte naam voor de hele branche zorgt. Wel benadrukt ze dat het aantal incidenten sinds de invoering van de TTO’s is afgenomen.

Het probleem wordt volgens haar niet alleen met extra handhaving opgelost. Daarom worden er dit najaar gesprekken georganiseerd door de gemeente met de SEK, de TTO-bestuurders en de gemeente. Daarnaast zal de gemeente in gesprek gaan met individuele chauffeurs. Dit moet uiteindelijk leiden tot een actieplan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chauffeurs zeer negatief over taxibeleid Eindhoven | TaxiPro
Daklicht taxibus

Chauffeurs zeer negatief over taxibeleid Eindhoven

Foto: Toyota

Terwijl consumenten vaak positief zijn over taxivervoer in Eindhoven, hebben chauffeurs juist veel op het beleid aan te merken. Dit blijkt uit een evaluatie van het Eindhovense systeem met Toegelaten Taxi Organisaties dat in 2017 is ingevoerd. 

De gemeente Eindhoven heeft in 2017 een nieuw taxibeleid doorgevoerd voor de opstapmarkt. Sinds de invoering van dit beleid moeten chauffeurs die gebruik willen maken van de taxistandplaatsen aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Wie geen lid is van een TTO, mag in Eindhoven alleen nog rijden op bestelling.

Het beleid is bedoeld om de kwaliteit op het gebied van dienstverlening en het imago van het taxivervoer in Eindhoven te verbeteren. De bewaking van deze kwaliteit ligt bij de TTO in samenwerking met de Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi (SEK).

Onderzoeksbureau Markteffect heeft in opdracht van de gemeente onderzocht hoe het taxibeleid beoordeeld wordt door verschillende stakeholders, waaronder taxigebruikers- en klanten. Hierbij valt op dat ruim acht op de tien taxigebruikers hun laatste taxirit een voldoende geven, en kwaliteitsaspecten met betrekking tot de dienstverlening en chauffeurs ook veelal als positief beoordelen.

Daarentegen is gebleken dat drie op de tien taxigebruikers wel eens een negatieve ervaring heeft gehad met een taxi in Eindhoven, waarvan 19 procent meerdere malen. Met name ritweigering, een te hoge ritprijs en het rijgedrag van de chauffeur werden hiervoor als redenen benoemd.

Nieuw beleid heeft veel geld gekost, maar weinig opgeleverd

Toch komt de negativiteit voornamelijk uit de hoek van de taxichauffeurs zelf. Ruim drie op de vier chauffeurs liet zich negatief uit over de kwaliteit van de taxibranche. Zo werd er aangegeven dat het nieuwe TTO-beleid hen veel geld heeft gekost en daar weinig voor is teruggegeven. De ruime meerderheid van de chauffeurs stelt dan ook dat er de afgelopen jaren geen sprake is geweest van een verbetering binnen de branche of spreekt zelfs van een verslechterde situatie.

Het schort volgens de chauffeurs vooral aan kwaliteit binnen onderdelen als dienstverlening, representativiteit, rijstijl en het gevoel van veiligheid. Binnen de dienstverlening gaat het om aspecten als gastvrijheid, het weigeren van ritten of het vragen van een te hoge prijs. Volgens meerdere geïnterviewden ligt het probleem hierbij vooral bij chauffeurs die slechts incidenteel rijden.

Aantal actieve chauffeurs verminderen

Net als gebruikers geven ook chauffeurs aan dat ritweigeringen nog steeds voorkomen. Volgens hen gaat het hierbij vooral om bekende ritten of bestemmingen die geweigerd worden, met name in het weekend en in de avonden. Dit is volgens hen niet verminderd sinds de invoering van het TTO-beleid. Ook geven zij aan dat, hoewel er een verbod op geldt, er nog steeds veel illegale taxi’s rondrijden in Eindhoven.

Een grote veroorzaker van deze misstanden is volgens vrijwel alle chauffeurs het gebrek aan handhaving door de gemeente, vooral ‘s nachts. Dit zou allereerst verbeterd moeten worden. Ook zou de gemeente meer moeten luisteren naar de markt en met chauffeurs in gesprek moeten gaan. Tot slot zou het aantal actieve taxichauffeurs in de markt volgens veel geïnterviewde chauffeurs verminderd moeten worden. Er wordt dan ook gepleit voor een stop op vergunningen.

Actieplan ontwikkelen

Wethouder taxibeleid Monique List laat aan het Eindhovens Dagblad het jammer te vinden dat een minderheid van de chauffeurs voor een slechte naam voor de hele branche zorgt. Wel benadrukt ze dat het aantal incidenten sinds de invoering van de TTO’s is afgenomen.

Het probleem wordt volgens haar niet alleen met extra handhaving opgelost. Daarom worden er dit najaar gesprekken georganiseerd door de gemeente met de SEK, de TTO-bestuurders en de gemeente. Daarnaast zal de gemeente in gesprek gaan met individuele chauffeurs. Dit moet uiteindelijk leiden tot een actieplan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.