Chauffeur, bestuurder

Chauffeurs Chinese taxi-apps krijgen meer rechten

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

In China worden de regels voor taxi-apps als Didi strenger. Zo mogen chauffeurs niet minder verdienen dan het lokale minimumloon, hebben ze recht op pauzes en moeten ze toegang krijgen tot sociale voorzieningen. De regels kunnen grote gevolgen hebben voor bedrijven in de miljardenindustrie.

Taxiplatform Didi heeft bijvoorbeeld 15 miljoen chauffeurs en bijna 500 miljoen gebruikers. Het is niet duidelijk of de Chinese autoriteiten willen dat de taxidiensten hun chauffeurs zien als werknemers. Daarover worden in andere delen van de wereld rechtszaken gevoerd. Zo besloot een Nederlandse rechtbank in september dat taxi-app Uber zijn chauffeurs in dienst moet nemen omdat er sprake is van “modern werkgeversgezag”.

Hard aangepakt door autoriteiten

Taxidienst Didi wordt, net als de hele Chinese techsector, al een tijd steeds harder aangepakt door de Chinese autoriteiten. Grote techbedrijven hebben volgens Beijing te veel macht gekregen. Vorige week werd nog bekend dat Didi zijn beursnotering in de Verenigde Staten mogelijk moet schrappen. De afgelopen maanden waren er onder meer inspecties op kantoren, dreigingen van forse boetes en de beslissing om de introductie op de West-Europese markt uit te stellen.

Bron: ANP

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chauffeurs Chinese taxi-apps krijgen meer rechten | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

Chauffeurs Chinese taxi-apps krijgen meer rechten

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

In China worden de regels voor taxi-apps als Didi strenger. Zo mogen chauffeurs niet minder verdienen dan het lokale minimumloon, hebben ze recht op pauzes en moeten ze toegang krijgen tot sociale voorzieningen. De regels kunnen grote gevolgen hebben voor bedrijven in de miljardenindustrie.

Taxiplatform Didi heeft bijvoorbeeld 15 miljoen chauffeurs en bijna 500 miljoen gebruikers. Het is niet duidelijk of de Chinese autoriteiten willen dat de taxidiensten hun chauffeurs zien als werknemers. Daarover worden in andere delen van de wereld rechtszaken gevoerd. Zo besloot een Nederlandse rechtbank in september dat taxi-app Uber zijn chauffeurs in dienst moet nemen omdat er sprake is van “modern werkgeversgezag”.

Hard aangepakt door autoriteiten

Taxidienst Didi wordt, net als de hele Chinese techsector, al een tijd steeds harder aangepakt door de Chinese autoriteiten. Grote techbedrijven hebben volgens Beijing te veel macht gekregen. Vorige week werd nog bekend dat Didi zijn beursnotering in de Verenigde Staten mogelijk moet schrappen. De afgelopen maanden waren er onder meer inspecties op kantoren, dreigingen van forse boetes en de beslissing om de introductie op de West-Europese markt uit te stellen.

Bron: ANP

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.