ANP - Taxichauffeurs protesteren tegen Uber
Protestactie

Europese Uber-chauffeurs op de bres tegen schijnzelfstandigheid

ANP - Taxichauffeurs lopen protestmars in Amsterdam. Foto: ANP/Dingena Mol

Taxichauffeurs in verschillende steden voeren vandaag actie tegen Uber. Dat meldt FNV. In Amsterdam, Brussel, Genève, Londen en Parijs gaan diverse chauffeurs de straat op, omdat zij vinden dat heel Europa moet ingrijpen om schijnzelfstandigheid bij platforms als Uber tegen te gaan.

In Amsterdam verzamelen taxichauffeurs zich op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, waarna ze in colonne naar het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam-Zuid rijden. “Op die plek kunnen chauffeurs de directie van Uber aanpreken op het feit dat juist dit bedrijf de randen van de wet blijft opzoeken”, zegt FNV daarover.

Koelkast

De wet tegen schijnzelfstandigheid, de wet DBA, staat volgens de vakbond al sinds 2016 in de koelkast. De handhaving zou te complex zijn. “Ondanks meerdere rechterlijke uitspraken, acties van chauffeurs, Kamervragen en de roep vanuit de samenleving is het plan om pas in 2025 de handhaving weer op te pakken”, aldus de vakbond. “Ondertussen maken platforms misbruik van de situatie. Daardoor lopen Uber-chauffeurs werknemersrechten zoals een fatsoenlijk cao-loon mis en worden andere taxichauffeurs op een oneerlijke manier weggeconcurreerd.”

WP2000

Een ander probleem dat chauffeurs met de protestactie willen aankaarten, is de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Volgens hen is deze wet sterk verouderd. “Deze wet is opgesteld vóór het bestaan van de smartphone en houdt geen rekening met taxiritten die via een app worden besteld. Uber hoeft zich dus niet aan dezelfde regels te houden die gelden voor reguliere taxicentrales”, aldus de vakbond.

“Gemeenten, vakbonden, chauffeurs en taxibedrijven pleiten al jaren voor het aanpassen van de WP2000, maar dat is door de lobby vanuit platforms als Uber en de landelijke overheid steeds tegengehouden. Ook op dit punt is de bodem echt bereikt. Als het lek in de WP2000 niet zo snel mogelijk wordt gedicht, blijft er buiten de platforms geen taxibranche meer over”, zo waarschuwt FNV.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Europese Uber-chauffeurs op de bres tegen schijnzelfstandigheid”

Ali Ates|30.05.23|15:12

Stop aub met onzin verhalen 96 procent van de taxi ondernemers willen geen loondienst model,
Wij taxiondernemingen hebben een hele oorlog uitgevoerd om zelfstandig te worden.
Bij loondienst ben je werk slaafje van uber voor een minimum loon

FNV luister een keer echt naar taxi chauffeurs

Raymond Friederich Eysbach|30.05.23|15:24

“fatsoenlijk cap loon” laat me niet lachen…

Hans Willems|30.05.23|17:11

Je bepaalt toch zelf of je “schijn”zelfstandige bent, dat bepaald Uber niet. Als je ondernemer wordt dan moet je nooit afhankelijk willen zijn van één platform, je moet de risico’s spreiden (bijv. meer platforms of meer eigen klanten), maar ook een visie hebben waar je met je bedrijf naar toe wilt.
Trouwens geldt die schijnzelfstandigheid dan ook niet voor TNT/DHZ of als ZZP’er in de bouw of zorg. Je bent ondernemer, onderneem dan en houd op met klagen.

Stef Bouwhuis|30.05.23|17:48

Zodra de ZZP-ers met een laag inkomen een betaalbare ziekteverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een pensioenverzekering moeten/kunnen betalen, kan je natuurlijk zelfstandig zijn.

Maar je moet niet te afhankelijk worden van het sociale vaknet zoals de Sociale Dienst.

Ben je echt ondernemer dan moet je mijns inziens ook BEWIJZEN dat je ook de lange termijn overziet en bijdraagt aan het Sociale Huis. De rest is je eigen zaak.

Dat geldt ook voor andere zogenaamde ZZP-ers.

Ali Ates|30.05.23|17:58

Zo te zien gaat FNV gewoon door met manipuleren van waarheid,in Nederland zijn we al sinds 1998 al zelfstandig taxi ondernemers.
Uber bestaat maar 10 jaar in Nederland,was dit jullie plan ofzo eerst uber toelaten en dan zeggen nu loondienst.

Peter Walgreen|03.06.23|19:20

Ali, mijn vader was halverwege de jaren 60 al zelfstandig taxiondernemer.

Europese Uber-chauffeurs op de bres tegen schijnzelfstandigheid | TaxiPro
ANP - Taxichauffeurs protesteren tegen Uber
Protestactie

Europese Uber-chauffeurs op de bres tegen schijnzelfstandigheid

ANP - Taxichauffeurs lopen protestmars in Amsterdam. Foto: ANP/Dingena Mol

Taxichauffeurs in verschillende steden voeren vandaag actie tegen Uber. Dat meldt FNV. In Amsterdam, Brussel, Genève, Londen en Parijs gaan diverse chauffeurs de straat op, omdat zij vinden dat heel Europa moet ingrijpen om schijnzelfstandigheid bij platforms als Uber tegen te gaan.

In Amsterdam verzamelen taxichauffeurs zich op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord, waarna ze in colonne naar het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam-Zuid rijden. “Op die plek kunnen chauffeurs de directie van Uber aanpreken op het feit dat juist dit bedrijf de randen van de wet blijft opzoeken”, zegt FNV daarover.

Koelkast

De wet tegen schijnzelfstandigheid, de wet DBA, staat volgens de vakbond al sinds 2016 in de koelkast. De handhaving zou te complex zijn. “Ondanks meerdere rechterlijke uitspraken, acties van chauffeurs, Kamervragen en de roep vanuit de samenleving is het plan om pas in 2025 de handhaving weer op te pakken”, aldus de vakbond. “Ondertussen maken platforms misbruik van de situatie. Daardoor lopen Uber-chauffeurs werknemersrechten zoals een fatsoenlijk cao-loon mis en worden andere taxichauffeurs op een oneerlijke manier weggeconcurreerd.”

WP2000

Een ander probleem dat chauffeurs met de protestactie willen aankaarten, is de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). Volgens hen is deze wet sterk verouderd. “Deze wet is opgesteld vóór het bestaan van de smartphone en houdt geen rekening met taxiritten die via een app worden besteld. Uber hoeft zich dus niet aan dezelfde regels te houden die gelden voor reguliere taxicentrales”, aldus de vakbond.

“Gemeenten, vakbonden, chauffeurs en taxibedrijven pleiten al jaren voor het aanpassen van de WP2000, maar dat is door de lobby vanuit platforms als Uber en de landelijke overheid steeds tegengehouden. Ook op dit punt is de bodem echt bereikt. Als het lek in de WP2000 niet zo snel mogelijk wordt gedicht, blijft er buiten de platforms geen taxibranche meer over”, zo waarschuwt FNV.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Europese Uber-chauffeurs op de bres tegen schijnzelfstandigheid”

Ali Ates|30.05.23|15:12

Stop aub met onzin verhalen 96 procent van de taxi ondernemers willen geen loondienst model,
Wij taxiondernemingen hebben een hele oorlog uitgevoerd om zelfstandig te worden.
Bij loondienst ben je werk slaafje van uber voor een minimum loon

FNV luister een keer echt naar taxi chauffeurs

Raymond Friederich Eysbach|30.05.23|15:24

“fatsoenlijk cap loon” laat me niet lachen…

Hans Willems|30.05.23|17:11

Je bepaalt toch zelf of je “schijn”zelfstandige bent, dat bepaald Uber niet. Als je ondernemer wordt dan moet je nooit afhankelijk willen zijn van één platform, je moet de risico’s spreiden (bijv. meer platforms of meer eigen klanten), maar ook een visie hebben waar je met je bedrijf naar toe wilt.
Trouwens geldt die schijnzelfstandigheid dan ook niet voor TNT/DHZ of als ZZP’er in de bouw of zorg. Je bent ondernemer, onderneem dan en houd op met klagen.

Stef Bouwhuis|30.05.23|17:48

Zodra de ZZP-ers met een laag inkomen een betaalbare ziekteverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een pensioenverzekering moeten/kunnen betalen, kan je natuurlijk zelfstandig zijn.

Maar je moet niet te afhankelijk worden van het sociale vaknet zoals de Sociale Dienst.

Ben je echt ondernemer dan moet je mijns inziens ook BEWIJZEN dat je ook de lange termijn overziet en bijdraagt aan het Sociale Huis. De rest is je eigen zaak.

Dat geldt ook voor andere zogenaamde ZZP-ers.

Ali Ates|30.05.23|17:58

Zo te zien gaat FNV gewoon door met manipuleren van waarheid,in Nederland zijn we al sinds 1998 al zelfstandig taxi ondernemers.
Uber bestaat maar 10 jaar in Nederland,was dit jullie plan ofzo eerst uber toelaten en dan zeggen nu loondienst.

Peter Walgreen|03.06.23|19:20

Ali, mijn vader was halverwege de jaren 60 al zelfstandig taxiondernemer.