Lars Speekenbrink - Bolt
Interview

Lars Speekenbrink (Bolt): “Wij willen het grootste taxiplatform van Nederland zijn”

Lars Speekenbrink. Foto: Bolt

Het is deze zomer alweer twee jaar geleden dat taxiplatform Bolt zich heeft gevestigd in Nederland. Hoewel het internationale bedrijf al de nodige stappen heeft gezet, is dat voor country manager Lars Speekenbrink nog niet voldoende. In een gesprek blikt hij terug op de afgelopen twee jaar, ontvouwt hij zijn visie over hoe bedrijven als Bolt kunnen bijdragen aan een leefbare samenleving en kijkt hij vooruit naar de toekomst. “Wij willen uiteindelijk tachtig procent van Nederland bedienen.”

In juli 2020 vestigde Bolt zich officieel in Nederland. Hoe kijk je daarop terug?

“Het was een interessante periode. Voor de lancering van Bolt hebben we lang nagedacht over de vraag wanneer we onszelf zouden vestigen. We zaten toen natuurlijk midden in de eerste coronagolf. Uiteindelijk hebben we de keuze gemaakt om Bolt in juli te lanceren. Achteraf gezien was dat een goede timing.”

Waarom?

“Tijdens de lancering kwamen wij met een investering. Zo gaven we kortingen aan klanten en bonussen aan chauffeurs. Op deze manier hebben we een kleine positieve bijdrage kunnen leveren aan de Amsterdamse taxiwereld. Daarnaast hebben wij ons sinds de lancering erg welkom gevoeld. Vanaf de eerste dag wilden honderden chauffeurs met ons werken. Daar hebben we de afgelopen twee jaar op doorgebouwd.”

Ben je tevreden over wat er in die twee jaar bereikt is?

“De afgelopen twee jaar zijn goed verlopen. We hebben een goede groei gerealiseerd, waarbij we inmiddels een solide marktaandeel hebben. We zijn in staat om rendabel te draaien. We zitten in een bepaald marktaandeel waarin we aan de ene kant genoeg vraag en aanbod hebben en aan de andere kant ook winstgevend te kunnen zijn. Dat is onze basis waarop we kunnen voortborduren.”

Willen jullie nog verder uitbreiden?

“Op termijn willen we ongeveer tachtig procent van heel Nederland bereiken. Momenteel bedienen we ongeveer veertig tot vijftig procent, omdat we vooral in de Randstad actief zijn en dat op een goede manier wilden uitbouwen. Uiteindelijk willen we onze diensten uitbreiden naar steden als Eindhoven, Tilburg en misschien zelfs Maastricht. De vraag blijft echter of er voldoende chauffeurs beschikbaar zijn. Er moeten genoeg chauffeurs zijn om aan de vraag van de klant te kunnen voldoen.”

Er is ook wat kritiek op platformen als Uber en Bolt. Niet iedereen is blij met jullie komst. 

“Je kan het nooit voor iedereen goed doen. Er zullen altijd mensen zijn die het niet met ons eens zijn. Dat is prima. Er zijn verschillende type chauffeurs, maar ook verschillende soorten markten. Bepaalde chauffeurs geven de voorkeur aan bepaalde type ritten op bepaalde momenten van de dag. In de taxibranche bevinden zich veel ondernemers. Iedereen kan kiezen wat hij of zij prettig vindt.”

“Op piekmomenten, zoals uitgaansavonden, is er een tekort aan taxichauffeurs. Een manier om dat tekort aan te vullen is om tijdens die piekmomenten de prijzen te verhogen, waardoor die chauffeurs meer geld kunnen verdienen. Zo maken we het voor hen ook aantrekkelijker.”

Jij hebt ook bepaalde ideeën over hoe platformen als Bolt kunnen bijdragen aan een leefbare samenleving. Kun je die visie eens uit de doeken doen?

“Veel steden zijn gebouwd voor auto’s. Sommige steden hebben acht parkeerplekken per voertuig, terwijl voertuigen bijna altijd stilstaan. Dat is bizar. Onze visie is dat we moeten stoppen om steden te bouwen voor die privéauto. Uiteindelijk moeten steden gebouwd worden voor personen. Mensen moeten zich comfortabel kunnen bewegen. Een privéauto speelt daar slechts een kleine rol in. Natuurlijk zijn er altijd mensen die écht zo’n privéauto nodig hebben, maar de grootte waarop dat nu plaatsvindt is onnodig. Mijn visie is dat we in stedelijke gebieden zoveel mogelijk weg moeten van die privéauto en moeten toegaan naar alternatieve vervoersmiddelen.”

Zoals?

“Denk bijvoorbeeld aan micromobiliteit. Dat zijn producten als elektrische steppen en fietsen. Dan heb je ook nog het openbaar vervoer en voor de wat langere afstanden kan je denken aan taxi’s, scooters en deelauto’s. Als je dat als bedrijf binnen een enkel gebied allemaal kan aanbieden, kan je die transitie versnellen en kan je een betaalbaar alternatief geven aan mensen om daadwerkelijk afscheid te nemen van de privéauto.”

In dat kader, staan er nog nieuwe diensten of innovaties op de planning?

“Jazeker. In Enschede hebben we onlangs onze elektrische fietsen gelanceerd. Daarnaast zijn we ook in het noorden actief. Zo hebben we van de gemeente Groningen het recht gekregen om ook daar onze elektrische fietsen te lanceren. En op het moment dat de nationale wetgeving wordt aangepast, zullen we ons ook bezig houden met de lancering van onze elektrische steppen.”

En qua duurzaamheid? Tien procent van jullie ritten zijn emissievrij, is dat genoeg?

“Nee, dat is zeker niet genoeg. Uiteindelijk willen wij natuurlijk naar die honderd procent. Daar is echter een bepaalde transitie voor nodig. We moeten van de benzine slurpende auto’s overstappen op zero-emissie voertuigen. De verwachting is dat de komende jaren steeds meer chauffeurs deze transitie zullen doormaken. Wij moeten de chauffeurs ondersteunen door middel van partnerships, om het voor hen makkelijker te maken die transitie in te gaan. Misschien kunnen we over een paar jaar zelfs denken aan co-financiering.”

Wat wil je over twee jaar bereikt hebben?

“Ik wil op een stabiele manier doorbouwen. We zullen bewust blijven investeren in Nederland, we willen groeien. In de komende twee jaar willen we groter zijn dan onze concurrenten. Uiteindelijk willen wij het grootste taxiplatform van Nederland zijn.”

Gaat dat lukken?

“Daar gaan we wel voor.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lars Speekenbrink (Bolt): “Wij willen het grootste taxiplatform van Nederland zijn” | TaxiPro