Taxi, taxichauffeur

Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet

De Tweede Kamer heeft dinsdag haar goedkeuring gegeven aan de nieuwe Taxiwet. “Na de mislukte deregulering, is er nu een wet waar de sector wèl vertrouwen in heeft.  De sector gaat zijn gebutste imago herstellen”, zegt Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi.

Andela verwacht dat de reiziger straks ook op de taxistandplaatsen in de steden weer volop door prima taxiondernemers wordt bediend.

Kwaliteit

Gemeenten krijgen de bevoegdheid om taxikwaliteit te bevorderen. Zij mogen straks taxiondernemers verplichten om zich bij een nieuwe of bestaande groep aan te sluiten als zij actief willen zijn op de lokale opstapmarkt.

De gemeente bepaalt de minimale groepsgrootte, legt vast op welke manier de groep herkenbaar is voor de reiziger en kan daarnaast andere kwaliteitseisen stellen, zoals aan lokale stratenkennis. De groep krijgt een vergunning en is daarmee de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO).

Gemeente

Zes gemeenten (Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlemmermeer, Enschede en Eindhoven) bereiden al een verordening voor. Een paar weken geleden kondigde Amsterdam al een nieuw taxibeleid aan.

Doel van de ‘groepsplicht’ is in eerste instantie om herkenbaarheid voor de reizigers te verkrijgen. Op die manier wordt het ‘reputatiemechanisme’ in gang gezet. De groep krijgt namelijk één vergunning.

Vergunning

Bij een slechte prestatie van één ondernemer of chauffeur ondervindt de reputatie van de gehele groep daar schade van. Niet alleen met betrekking tot de vergunning, maar het zal ook negatieve commerciële repercussies hebben, want de reiziger zal kiezen voor een groep die beter bevalt.

Met de groepsvergunning krijgen de gemeenten een duidelijk aanspreekpunt. De lokale taximarkt wordt overzichtelijker en na verloop van tijd zal de ‘handhavingslast’ voor de gemeentebesturen afnemen. De nieuwe taxiregels moeten van de taximarkt een gewone consumentenmarkt maken. Waarin goede ondernemers veel reizigers naar zich toe weten te trekken en ondernemers met een slechte service hun klanten verliezen.

KNV Taxi

“Alle betrokken partijen zien uit naar de inwerkingtreding van de nieuwe regels”, zo meldt KNV.  Het plan achter de wetswijziging werd door KNV in samenwerking met betrokken organisaties ontwikkeld. Al in 2006 nam KNV Taxi het initiatief om een taskforce op te richten ter verbetering van de kwaliteit en imago van de opstaptaxi (standplaatsen en aanhouden op straat).

De Consumentenbond, ROVER, grote steden en taxiondernemers en KNV formuleerden met steun van Stichting Economisch Onderzoek (SEO) een gezamenlijke toekomstvisie, die door toenmalig staatssecretaris Huizinga werd omarmd. Deze visie resulteerde uiteindelijk in de nieuwe Taxiwet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet”

AA&O Taxi Centrale|28.04.11|10:56

Das goed nieuws, Op naar de TTO!
De weg naar een betere toekomst!
Moeten nog wat dingen besproken worden met de gemeente Amsterdam, maar ons doel is hetzelfde. De goeie organisaties laten uitbloeien en de slechte laten verdwijnen.
Een zelfregulerende taximarkt waarin de klant en chauffeur zelf bepalen wie ze vertrouwen en bij wie ze service afnemen.
AA&O Taxi heeft zich hier al op voorbereid; een vernieuwd concept waarmee klanten en chauffeurs een unieke service te wachten staat!
http://www.AAnOtaxi.nl

WinTax|28.04.11|11:43

Uitstekend nieuws! Heb je de ambitite om zelf een TTO organisatie op te zetten? WinTax faciliteert eenvoudig en zorgeloos ondernemen!

http://www.wintax.nl

Johan|04.05.11|17:50

Prima dat er een TTO komt. Echter, als een gemeente het belang van een goede taxibranche niet ondersteunt dan zal er weinig veranderen. Er zullen weer dubieuze constructies bedacht worden door de ‘slechte’ taxi’s die tot op de dag van vandaag de sector volledig verzieken. Gisteren klant opgehaald bij een hotel. Ging naar het station. Prijs [bij mij] € 9,30. Vanaf het station naar zijn hotel heeft hij € 17,90 moeten betalen. Deze praktijken hoor ik dagelijks!!!!! Theorie mooi………praktijk????

Kurt|15.05.11|18:04

Allemaal leuk en aardig maar dan moet de gemeente ook aandacht besteden aan organisaties!
Zoals het er naar uitziet in Utrecht heeft het totaal niet geholpen, sterker nog, het is rommiliger geworden dan het was. Een tijdelijke standplaats op station ( onvindbare plek voor klanten ) waar alleen kwalitatief betere taxis mochten staan! hahha!!!!!! Utrecht heeft niet eens een vatsoenlijke stanplaats om die kwaliteit aan te bieden voor de klant! Ik geloof er allemaal niet in!

Taxiinarnhem|13.07.11|00:28

Zijn het niet alleen maar meer regeltjes en extra kosten voor de taxiondernemer? Die kosten moeten trouwens uiteindelijk door de klant betaald worden.
Ben met Johan eens dat er dan weer allerlei constructies worden bedacht door handige lieden, net als nu al het geval is.
De taxiondernemer die het nu al netjes doet wordt extra gepakt. Verliest zijn onafhankelijkheid en is dan ook nog afhankelijk van gedrag van groepsgenoten in de TTO.

David taxi ondernemer uit Alkmaar|15.08.11|21:04

Ik moet het nog zien!! TTO? Er moet toch een maximum komen voor het aantal taxi per gemeentes! Ik zie binnenkort netsoals in Mombai India alleen maar taxi’s op de weg.

Succes iedereen.

Sandra|22.08.11|16:42

Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet, Dat is begrijpelijk, dan zijn zij van de rotzooi af,
en mogen de gemeentes het oplossen. Voorspeld dat er nog eens 11 jaar verloren gaan .
Of hebben gemeentes en KNV nu in een klap oplossingen voorhanden?
Wordt reguleren bespreekbaar?, staan zij toe dat er een gezond taxi tarief komt, of zitten we jaren aan €16.98 p.u. vast ? Draaien zij het onzin of fraude kastje, BCT genaamd terug ?
Grote ondern. beleid is knv beleid, niet goed voor hele branche.

Albert|17.02.12|05:04

Zoals het nu is,kan het gewoon niet,wees dus blij dat de overheden hebben willen luisteren naar adviesen uit de markt. Wij als Zuider/Aemsteltaxi stonden mede aan de bakermat der verandering.
Positiev denken is mijn motto, ook wij zijn een T.T.O. gestart onder de naam AEMSTELTAXI.
Interesse bel ons Harry 0654360178, of kijk even op onse wesite, http://www.aemsteltaxi.nl

Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet | TaxiPro
Taxi, taxichauffeur

Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet

De Tweede Kamer heeft dinsdag haar goedkeuring gegeven aan de nieuwe Taxiwet. “Na de mislukte deregulering, is er nu een wet waar de sector wèl vertrouwen in heeft.  De sector gaat zijn gebutste imago herstellen”, zegt Hubert Andela, secretaris van KNV Taxi.

Andela verwacht dat de reiziger straks ook op de taxistandplaatsen in de steden weer volop door prima taxiondernemers wordt bediend.

Kwaliteit

Gemeenten krijgen de bevoegdheid om taxikwaliteit te bevorderen. Zij mogen straks taxiondernemers verplichten om zich bij een nieuwe of bestaande groep aan te sluiten als zij actief willen zijn op de lokale opstapmarkt.

De gemeente bepaalt de minimale groepsgrootte, legt vast op welke manier de groep herkenbaar is voor de reiziger en kan daarnaast andere kwaliteitseisen stellen, zoals aan lokale stratenkennis. De groep krijgt een vergunning en is daarmee de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO).

Gemeente

Zes gemeenten (Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlemmermeer, Enschede en Eindhoven) bereiden al een verordening voor. Een paar weken geleden kondigde Amsterdam al een nieuw taxibeleid aan.

Doel van de ‘groepsplicht’ is in eerste instantie om herkenbaarheid voor de reizigers te verkrijgen. Op die manier wordt het ‘reputatiemechanisme’ in gang gezet. De groep krijgt namelijk één vergunning.

Vergunning

Bij een slechte prestatie van één ondernemer of chauffeur ondervindt de reputatie van de gehele groep daar schade van. Niet alleen met betrekking tot de vergunning, maar het zal ook negatieve commerciële repercussies hebben, want de reiziger zal kiezen voor een groep die beter bevalt.

Met de groepsvergunning krijgen de gemeenten een duidelijk aanspreekpunt. De lokale taximarkt wordt overzichtelijker en na verloop van tijd zal de ‘handhavingslast’ voor de gemeentebesturen afnemen. De nieuwe taxiregels moeten van de taximarkt een gewone consumentenmarkt maken. Waarin goede ondernemers veel reizigers naar zich toe weten te trekken en ondernemers met een slechte service hun klanten verliezen.

KNV Taxi

“Alle betrokken partijen zien uit naar de inwerkingtreding van de nieuwe regels”, zo meldt KNV.  Het plan achter de wetswijziging werd door KNV in samenwerking met betrokken organisaties ontwikkeld. Al in 2006 nam KNV Taxi het initiatief om een taskforce op te richten ter verbetering van de kwaliteit en imago van de opstaptaxi (standplaatsen en aanhouden op straat).

De Consumentenbond, ROVER, grote steden en taxiondernemers en KNV formuleerden met steun van Stichting Economisch Onderzoek (SEO) een gezamenlijke toekomstvisie, die door toenmalig staatssecretaris Huizinga werd omarmd. Deze visie resulteerde uiteindelijk in de nieuwe Taxiwet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet”

AA&O Taxi Centrale|28.04.11|10:56

Das goed nieuws, Op naar de TTO!
De weg naar een betere toekomst!
Moeten nog wat dingen besproken worden met de gemeente Amsterdam, maar ons doel is hetzelfde. De goeie organisaties laten uitbloeien en de slechte laten verdwijnen.
Een zelfregulerende taximarkt waarin de klant en chauffeur zelf bepalen wie ze vertrouwen en bij wie ze service afnemen.
AA&O Taxi heeft zich hier al op voorbereid; een vernieuwd concept waarmee klanten en chauffeurs een unieke service te wachten staat!
http://www.AAnOtaxi.nl

WinTax|28.04.11|11:43

Uitstekend nieuws! Heb je de ambitite om zelf een TTO organisatie op te zetten? WinTax faciliteert eenvoudig en zorgeloos ondernemen!

http://www.wintax.nl

Johan|04.05.11|17:50

Prima dat er een TTO komt. Echter, als een gemeente het belang van een goede taxibranche niet ondersteunt dan zal er weinig veranderen. Er zullen weer dubieuze constructies bedacht worden door de ‘slechte’ taxi’s die tot op de dag van vandaag de sector volledig verzieken. Gisteren klant opgehaald bij een hotel. Ging naar het station. Prijs [bij mij] € 9,30. Vanaf het station naar zijn hotel heeft hij € 17,90 moeten betalen. Deze praktijken hoor ik dagelijks!!!!! Theorie mooi………praktijk????

Kurt|15.05.11|18:04

Allemaal leuk en aardig maar dan moet de gemeente ook aandacht besteden aan organisaties!
Zoals het er naar uitziet in Utrecht heeft het totaal niet geholpen, sterker nog, het is rommiliger geworden dan het was. Een tijdelijke standplaats op station ( onvindbare plek voor klanten ) waar alleen kwalitatief betere taxis mochten staan! hahha!!!!!! Utrecht heeft niet eens een vatsoenlijke stanplaats om die kwaliteit aan te bieden voor de klant! Ik geloof er allemaal niet in!

Taxiinarnhem|13.07.11|00:28

Zijn het niet alleen maar meer regeltjes en extra kosten voor de taxiondernemer? Die kosten moeten trouwens uiteindelijk door de klant betaald worden.
Ben met Johan eens dat er dan weer allerlei constructies worden bedacht door handige lieden, net als nu al het geval is.
De taxiondernemer die het nu al netjes doet wordt extra gepakt. Verliest zijn onafhankelijkheid en is dan ook nog afhankelijk van gedrag van groepsgenoten in de TTO.

David taxi ondernemer uit Alkmaar|15.08.11|21:04

Ik moet het nog zien!! TTO? Er moet toch een maximum komen voor het aantal taxi per gemeentes! Ik zie binnenkort netsoals in Mombai India alleen maar taxi’s op de weg.

Succes iedereen.

Sandra|22.08.11|16:42

Tweede Kamer akkoord met nieuwe TTO-taxiwet, Dat is begrijpelijk, dan zijn zij van de rotzooi af,
en mogen de gemeentes het oplossen. Voorspeld dat er nog eens 11 jaar verloren gaan .
Of hebben gemeentes en KNV nu in een klap oplossingen voorhanden?
Wordt reguleren bespreekbaar?, staan zij toe dat er een gezond taxi tarief komt, of zitten we jaren aan €16.98 p.u. vast ? Draaien zij het onzin of fraude kastje, BCT genaamd terug ?
Grote ondern. beleid is knv beleid, niet goed voor hele branche.

Albert|17.02.12|05:04

Zoals het nu is,kan het gewoon niet,wees dus blij dat de overheden hebben willen luisteren naar adviesen uit de markt. Wij als Zuider/Aemsteltaxi stonden mede aan de bakermat der verandering.
Positiev denken is mijn motto, ook wij zijn een T.T.O. gestart onder de naam AEMSTELTAXI.
Interesse bel ons Harry 0654360178, of kijk even op onse wesite, http://www.aemsteltaxi.nl