Pulchri, debat, KNV, Duco Hoogland, PvdA, Sander de Rouwe, CDA, Betty de Boer, VVD, Kamerleden, taxiwet

Kamerleden: taxiwet herzien, ruimte maken voor UberPop

De taxibranche kan zich opmaken voor grote veranderingen. Want volgens een aantal aanwezige Tweede Kamerleden tijdens het jaarlijkse Pulchri-debat van KNV is de huidige taxiwet nodig aan herziening toe. En moeten er een hoop regels worden afgeschaft. Daarbij moet volgens hen gekeken worden of er ruimte is voor initiatieven als UberPop. Maar tot die tijd moet de wet gehandhaafd worden. En of de Boordcomputer Taxi dan ook verplicht moet blijven, daar lieten ze zich niet over uit.

Het debat had woensdag plaats in Den Haag. Het commerciële Uber maakte donderdagochtend bekend de snorderdienst UberPop uit te breiden naar Rotterdam en Den Haag.

Tweede Kamer

De taxiwet wordt op dit moment geëvalueerd. Waarschijnlijk gaat de uitslag ervan pas volgend jaar naar de Tweede Kamer. Duco Hoogland van de PvdA was eigenlijk de enige echte tegenstander van de snorderdienst UberPop.

“Het geeft geen goed gevoel. Taxichauffeurs moeten zich aan allerlei regels houden. En Uber presenteert zich publiekelijk als innovatief bedrijf. Maar voor de rechter zeggen ze dan weer slechts een platform te zijn”, heeft Hoogland gemerkt.

UberPop

Als het aan Sander de Rouwe ligt van het CDA, moet UberPop zo snel mogelijk legaal gemaakt worden. “De chauffeurs moeten natuurlijk wel belasting betalen. Maar delen is het nieuwe hebben. De taxibranche moet er maar gewoon aan wennen.”

Overigens gaat hij hier voorbij aan het feit dat er bij UberPop helemaal geen sprake is van delen. Want een UberPop-chauffeur staat gewoon te wachten op een klant, die hem vertelt waar naar toe te rijden tegen betaling. Dus kennelijk is De Rouwe voorstander van het helemaal afschaffen van taxivergunningen.

Wetgeving

Betty de Boer (VVD) ziet ook ruimte voor UberPop nadat de taxiwet is geëvalueerd. “De wet moet natuurlijk wel gehandhaafd worden. Maar we kunnen het in de toekomst mogelijk maken om initiatieven als UberPop in te passen in de wetgeving.”

Wat De Rouwe betreft zou die hele taxiwet eigenlijk afgeschaft worden worden. “De taxiwet heeft zijn langste tijd gehad. We denken nu nog teveel in hokjes van bus, taxi, trein, noem maar op. Zo is er naast de taxiwet ook nog een binnenvaartwet. Blijven we nog 10 jaar doormodderen? Want al die wetten zijn dan niet meer relevant.”

Taxi-oorlog

Ook De Boer vindt dat de taxiwet fundamenteel aan herziening toe is. Bijvoorbeeld als het gaat om definities van taxivervoer, rij- en rusttijden en maximumtarieven. Maar fundamentele wijzigingen in de wet, of afschaffing, dat moet dan wel voorzichtig. Bijvoorbeeld over een periode van 10 jaar. “Er moet een gelijk level playing field blijven”, vindt ze. “We willen geen nieuwe taxi-oorlog.”

Maar dat gelijke level playing field zal er met UberPop niet komen, vreest Hoogland. Hij maakte zelf onlangs een ritje met UberPop. Daar waar de reguliere taxichauffeur 20 euro rekende, werd hij met UberPop weggebracht voor een slechts 5 euro. “Die UberPopchauffeur gaf aan 1200 euro per maand te verdienen en daarover geen belasting te betalen. Die taxichauffeur heeft allerlei regels waar hij aan moet voldoen. Dit voelt niet goed. UberPop moet niet kunnen.”

Taxiwet

Hubert Andela van KNV Taxi herinnerde de politici er maar even fijntjes aan dat de huidige taxiwet slechts een paar jaar oud is. “De grenzen tussen taxi, bus en openbaar vervoer moeten weg. Op die onderdelen is de taxiwet aan herziening toe. Maar we moeten niet doen alsof de wet zelf hopeloos verouderd is.”

Overigens zijn de aanwezige Kamerleden dezelfde politici die vorig jaar tijdens het Pulchri-debat luidkeels verkondigden dat de TTO-wetgeving in alle steden in Nederland ingevoerd zou moeten worden. En dat dus taxichauffeurs in nog meer plaatsen aan nog meer regels zouden moeten gaan voldoen.

Boordcomputer Taxi

Ook werden de politici er fijntjes op gewezen dat ze het hebben over vooruitgang en innovatie, maar dat de overheid de taxibranche zelf op achterstand zet. Zo wordt er voorlopig nog niet door het kabinet gekeken of de BCT-wetgeving nou wel het beloofde voordeel oplevert.

“De invoering van de BCT verdient inderdaad geen schoonheidsprijs”, erkent Hoogland. “Maar laten we eerst de impact van het apparaat afwachten voordat we de evaluatie beginnen.”

Controles

Taxi-ondernemer Jap Sweijen confronteerde de Tweede Kamerleden met de hoge regeldruk en de grote hoeveelheid controles door ILT waar de branche mee kampt. Want een auto die stilstaat voor controle, kost geld. “Dat belemmert ons in ons werk.”

Maar volgens De Rouwe zou daarvoor het TTO-model dan weer geschikt zijn (meer regels waar chauffeurs aan moeten voldoen). “Dan controleren we alleen de slechte chauffeurs”, zei hij. “Dan hebben de goede bedrijven geen last meer van controles.”

TTO

Overigens ging hij hiermee voorbij aan het feit dat de taxibranche voor 85% uit contractvervoer en belwerk bestaat, waar TTO helemaal niets mee te maken heeft. En dat het TTO-model onderdeel is van de taxiwet, die volgens De Rouwe zijn langste tijd gehad zou bellen.

Conclusie op basis van de uitspraken van de politici tijdens het Pulchri-debat: de mening van de Tweede Kamer is zo veranderlijk als het weer. Het ene jaar moeten er meer regels komen om taxichauffeurs aan nog meer voorwaarden te laten voldoen. Het andere jaar kan wat hen betreft de hele taxiwet op de schroothoop. En moet er ruimte komen voor snorders.

Bart Pals

Lees ook: ‘Geef alle G32-steden de mogelijkheid tot TTO-wetgeving’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “Kamerleden: taxiwet herzien, ruimte maken voor UberPop”

Duco Douwstra|04.12.14|10:37

Jap Sweijen heeft de Kamerleden er op gewezen dat hij zich enorm ergerde aan de inspectie die vooral zijn flitsende nieuwe auto’s soms wel 4 x per dag controleren.En hij de BCT als overbodige rotzooi ziet.Dat mijn naamgenoot Duco Hoogland zei dat een Uberpop chauffeur geen belasting betaald, is ook discutabel, de afrekeningen vinden via Uber per bank plaats.En is Uber trouwens als enige opdrachtgever geen werkgever, en dient Uber dan geen BTW premies en loonbelasting af te dragen.

Bea Verweij|04.12.14|10:49

En zo blijken er bij de Overheid ook mensen te werken, die het niet weten, snappen en fouten maken. De menselijkheid van toegeven van de dwaling en het rechtzetten is nog een stap te ver?

Taxi Lichtstad|04.12.14|11:58

Ik weet niet precies hoe het zit, klopt het volgende:

Uber vraagt 1 euro per kilometer in normale omstandigheden. Dit kan omdat ze: Geen dure vergunning hebben, geen belasting betalen, geen dure taxiverzekeringen hebben en dat waarschijnlijk de meeste chauffeurs het niet als een fulltime baan zien maar dat ze dit naast de uitkering doen (wat kan omdat het zwart werk is) of er een normale baan bij hebben.

Wanneer de wet aangepast gaat worden en uber zich aan de regels moet gaan houden….

Tjerk Vinckx|04.12.14|12:00

Uber is geen werkgever, Uber is een organisatie waar vraag en aanbod van klant en taxiondernemer worden gekoppeld.De taxiondernemer draagt hier een provisie over af aan Uber welk wettelijk wordt belast met 21% BTW. De taxiondernemer krijgt hier keurig een factuur van, zodat de provisie en BTW in zijn boekhouding kan worden verwerkt.
De Uberpop chauffeur die niets hoeft af te dragen belastingtechnisch is een – koekenbakker -,je bent verplicht dit fiscaal dan wel bij het UWV te melden.

Taxi Lichtstad|04.12.14|12:00

en dus daadwerkelijk belasting moet gaan betalen en verzekeringen voor de inzittende en dergelijke en ze er geen uitkering meer naast kunnen hebben, dan moet die prijs toch vanzelf omhoog gaan? Wij vragen onze hoge kilometer prijs om alle kosten te betalen die je als legaal bedrijf moet hebben, ik neem aan dat Uber hier dan ook niet onderuit zal komen. Als Uber dezelfde kosten als ons gaat krijgen en de prijs omhoog gaat, gaat in mij ogen het hele concept naar de gort.

Tjerk Vinckx|04.12.14|12:33

Nog één keer dan, UBER heeft geen wagenpark,chauffeurs,inzittende verzekering of wat dan ook, zie het simpel als een franchise organisatie pfff.
De techniek voor registratie / betaling / update’s via een simpele Iphone 4S en u PC thuis loopt vele -lichtjaren- voorruit op de BCT troep, de BCT stamt uit het – stenen tijdperk !!!

Ben de Ruiter|04.12.14|14:09

dus dan ook geen taxi pas meer want elke debielkan dan volgens deze verrotte regering taxi rijden

Marco Mens|04.12.14|14:15

Rittenstaten en werkmapje invullen = pre historie
BTC = Stenentijdperk
UBER = The Future
Hoe het ook zij de overheid laat de taxiondernemers flink in de buidel tasten, BTC leveranciers vallen om als overrijpe appels van de boom. ILT kan niet controleren vanwege de output.Om vervolgens te roepen taxiwet herzien Uberpop legaliseren. Het zal mijn een biet wezen of je als ondernemer voor UBER rijdt en zo je geld verdient. Het legaliseren van UBERsnorders gaat toch echt te ver.

Paul Dijkhuizen|04.12.14|15:05
Johan Tange|04.12.14|15:42

Je kan het als overheid niet maken om de wetgeving zodanig aan te passen dat ÜberPop chauffeurs geld kunnen verdienen met taxiwerkzaamheden. In WP 2000 is de definitie “taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;”. De überpop chauffeurs vallen onder deze wet. Daarnaast zijn er nog alternatieven die binnenkort komen. Kijk bijvoorbeeld naar Freshcabs waar wel een eerlijke markt wordt gecreëerd. Iedereen kan concurreren op prijs en kwaliteit maar missen …

Johan Tange|04.12.14|15:43

wij overzicht in de markt. Niemand weet van te voren hoeveel men moet betalen als men een willekeurig nummer belt. Dat probleem moet worden verholpen en moet er een algehele kwaliteitsslag in de branche plaatsvinden.

Duco Douwstra|04.12.14|16:38

Kijk achterop elk schadeformulier, daar staat “werd het voertuig ten tijde van de aanrijding, als taxi gebruikt” En Tjerk ik weet niet of je Uber of pop alleen maar als een vraag en aanbod bedrijf kan zien. De passagier besteld bij Uber en die neemt het werk uiteindelijk aan en geeft dat vervolgens door aan een chauffeur, die rijd dus op dat moment voor zijn opdrachtgever Uber.Vaak gaat Uber bij bedrijven langs om riteopdrachten en contracten af te sluiten,dus een werkgever met machtsverhouding?

M. Martins.|04.12.14|17:27

Als een pop een aanrijding krijgt dan stoppen ze snel die iphone weg en de rit wordt gewist.

Rodney Barten|04.12.14|19:20

Word het niet is tijd dat we met zijn alle naar Den Haag rijden om te protesteren tegen de BCT en POP, praatjes vullen geen gaatjes. Lijkt me goed als STN hierin de regie neemt. Word dan ook alle lid en betaal de bescheiden contributie, samen zijn we sterk!

Pooya Kya|04.12.14|20:20

======> Protesten in Den Haag tegen beleid van Ministerie, <====== voor èèn keer en altijd.
We moet ons stem laten horen al horen ze ons niet. Want het is het enige manier om voor onze rechten op te komen. Al horen ze ons niet tenminste hebben we op rechtelijke wijze laten merken dat we nog betaan.

Een taxi|04.12.14|20:23

Schiet mij maar lek………… Jarenlang strijd de branche tegen alle onzinnige wetgeving die er over ons wordt uitgestort, niks. Nu komen de amerikanen met hele grote zakken geld en dan moet men maar naar hun pijpen dansen. We worden op deze manier allemaal margerijders. Je mag rijden voor 20% commissie, anders niet en als ze het aan hun heupen krijgen om aandeelhouders te verblijden dan wordt dat 30 of 40%. Daar word je echt niet blij van.

M. Martins.|04.12.14|21:57

Juistem!

Hans Landman|04.12.14|22:30

Duco Hoogland (kamerlid) heeft een ritje gemaakt met uberpop en daar 5 euro voor betaald. Maak je je dan niet schuldig aan een economisch delict? Je maakt immers gebruik van een illegale snorders dienst

Hans Landman|04.12.14|22:34

Ben wel benieuwd wat het Kiwa gaat doen om toch een slaatje uit de Uberpop chauffeurs te kunnen slaan. Rijden zonder chauffeurspas is niet echt een goede business case voor deze monopolist.

willem Bothmer|05.12.14|06:13

Word tijd dat ze in heel Nederland eens de taxi moeten laten staan.Ze hebben ons de bct al in de strot geduwd die niet werkt.Nu uber pop.laten we het doen zoals in Duitsland en Frankrijk.Een of 2 dagen geen taxi rijden. (WEL ZIEKEN)Ze zitten wel aan jou brood.Dan tegen de regering zeggen als jullie zo door blijven gaan.Gaan we staken.De regering doet met ons wat zij willen. En weg met uber.En zeg niet we kunnen er niks tegen doen,dat kan zeker. Beste Duco het word tijd voor harde aanpak!
Willem

willem Bothmer|05.12.14|06:34

Het is een schande hoe ze over ons heen lopen. En wij laten het gewoon toe. Ik wil niet dat er problemen komen maar stelen steeds meer van ons. Waarom laten wij dat toe?Luister KNV en Taxi belangen jullie weten dat het zo niet door kan gaan.Jullie vechten voor ons. Werk samen dan staan jullie nog sterker. Ik weet dat als je je laat horen dat het voor aantal bedrijven moeilijk zou zijn. Maar het is ook jullie boterham. Is het zo moeilijk om alle aparte taxibedrijven een te maken STA SAMEN
Willem

willem Bothmer|05.12.14|07:18

Wat ik het aller ergste vind.Wie brengt je zoon of dochter veilig thuis
Of kan je wel als vrouw veilig thuis komen.
Een geregistreerd bedrijf??Daar staan de chauffeurs aangemeld!
Of bij uber?? staan die ook aan gemeld??
Je geef wel misschien als uber chauffeur of andere niet geregistreerde chauffeurs een vrijbrief voor een die rara bedoelingen heeft,het is niet te controleren(Het moet je kind zijn).
De regering denkt allen dat ze belasting moeten betalen Maar voor de veiligheid van de klant???

willem Bothmer|05.12.14|07:29

Waarom houd de regering niet gewoon zo als het is.Dat is in alle landen zo.Maar dit stomme nederland moet weer de eerst zijn.
De regering denkt zeker niet aan ons alleen van hoe kunnen we het volk de grond in duwen. Ze geven maar uit en denken alleen hoe moeten we de belastingbetaler nog meer uitkleden. Vergeet niet of je klein of groot ben(als taxi bedrijf) als je failliet bent Jij komt toch aan het betalen
En alles wat je heb op gebouwd is weg Mensen word wakker

Ton ter Haar|05.12.14|09:43

In Amsterdam geven TCA chauffeurs die ook voor uber rijden, kortingsbonnen van uber aan TCA klanten. Die gaan niet staken en blijven gewoon de uber ritten doen, waardoor uber na een staking als meest betrouwbaar uit de bus komt. Op ons kunt u wel rekenen blabla

Richard Seijger|05.12.14|11:30

Als de reguliere taxibranche nu gewoon willekeurig mensen in gaat zetten als chauffeur.. dus geen V.O.G. geen medische keuring, geen opleiding en geen chauffeurspas en Verder wordt er geen gebruik gemaakt van ritregistratiesystemen en worden de inkomsten niet gemeld aan de belastingdienst. Bovendien volstaan we met een simpele verplichte WA verzekering en stellen geen eisen aan het in te zetten materiaal.. En we doen al helemaal niet mee aan taxiklacht.nl…dan doen we toch hetzelfde als Uber?

Duco Douwstra|05.12.14|11:30

Willem, Mevr.Mansveld zegt duidelijk Uberpop is illegaal en blijft verboden. En Uber is een taxiapp zoals er Wereldwijd wel 1000 taxiapps zijn.Zolang Uber gebruikt maakt van alleen echte taxi’s is er niks aan de hand. Dat er een einde moet komen aan de printerverplichting en de BCT verplichting.Wij hebben recht op vrijheid van ondernemen zonder belemmering van de ILT of zinloze lasten en administratieve lasten verzwaring.Het heeft ook een positieve kant,Uber brengt de taxi wel onder de aandacht

Richard Seijger|05.12.14|11:30

Als zij daar mee weg komen … dan geldt dat toch ook voor ons?
Demonstreren is zo jammer van de tijd…. we kunnen beter het niveau van Uber gaan volgen. Burgerlijke ongehoorzaamheid.. ik denk dat ze dan wel wat sneller wakker worden in Den Haag.

M. Martins.|05.12.14|14:15

Dankjewel Duco (taxibelangen) We zijn inmiddels ook verraden door Barbara Visser. Nooit meer dat ik geld stort aan een organisatie. Keer op keer is het niets.

M. Martins.|05.12.14|14:39

Als dit plan doorgaat dan ga je de onderbetaalde Oostblokkers op de taxi zien

Hans de Koning|05.12.14|17:41

Uberpop is prima hoor, maar wel gelijke monniken, gelijke kappen. Dus als een particulier zijn auto taxi laat keuren, er een bct in hangt, zijn vakbekwaamheidsdiploma en chauffeurspas haalt, zich inschrijft bij kvk en belastingdienst en een vergunning aanvraagt bij de kiwa, mag hij zoveel Uberpop rijden als hij wil. Weet je wat? Dan geven we hem nog vrijstelling voor bpm en mrb ook. Ow wacht, zoiets bestaat al.

M. Martins.|05.12.14|17:59

Precies, dat heet taxi. :)) Helaas passen ze ons aan pop in plaats van pop aan taxi aanpassen. Dankzij Duco met zijn vriendinnetje visser van de VVD.

Mike van Wanum|05.12.14|21:58

Vandaag is in Rotterdam de politie op jacht gegaan naar pop chauffeurs en zijn er diverse aangehouden rond c.s Rotterdam. Zie tv Rijnmond nieuws.
Goed bezig , nu kijken wat er Maandag gebeurt. Hopelijk reageren we wel bij een negatieve uitslag als 1 collectief .

M. Martins.|05.12.14|22:55

Onze ziel is allang door onze belangenbehartigers verkocht aan de duivel.

Met een verbod op pop schieten we niks op als de regels voor taxi’s worden afgeschaft. Blij maken met een dode mus.

Duco Douwstra|06.12.14|00:34

Hier de opnames van de jacht op illegale Uberpop, bij een reguliere taxi zou de auto in beslag worden genomen, als er geen geldig vergunningsbewijs aanwezig is. Of als er een chauffeur achter het stuur zit zonder de vereiste papieren. Maar onderscheid moet er zijn. De ILT heeft al jaren een gezagsverhouding over de taxichauffeurs, dus opzitten en pootjes geven. De opname http://youtu.be/G_YfeV2GSSo

Dick Bakker|06.12.14|03:15

doe je goed duco, had marion toch gelijk in heel veel dingen. Die had tenminste ballen. De enige met kritische vragen op de taxidag terwijl alle stoere kerels stil waren. En die adviezen kostten niets. Het blijft een hoop gewauwel hier maar weinig wol.

Rik de Swart|06.12.14|10:47

aanbestedingen ook afschaffen, want dat beperkt de keuzevrijheid van consument. de verzekeraar bepaalt dan het bedrijf. Uber is opzich een prima dienst, maar POP niet! meeliftservice is bullshit, dat is niet te controleren Uberpop is eigenlijk heel simpel uit te bannen, als binnenkomende ritten alleen op bct binnen kunnen komen i.p.v smartphone. Het is allemaal niet zo moeilijk, maar in de 2e kamer zitten mensen zonder verstand. En de vergunning verplicht stellen aan alle zelfstandige; zzp/vof