Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek BV
Wmo-vervoer Gooi en Vechtstreek

Vervoer BV heeft gat van miljoen euro in begroting

Vervoer BV is in de regio Gooi en Vechtstreek verantwoordelijk voor het Wmo- en leerlingenvervoer. Foto: Regio Gooi en Vechtstreek

Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek (Vervoer BV), die in opdracht van de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren, het wmo- en leerlingenvervoer verzorgt, kampt met een gat in de begroting van ongeveer één miljoen euro. Dat meldt De Gooi- en Eemlander. Volgens de krant hoeven de betreffende gemeenten echter geen geld bij te leggen om het ontstane gat te dichten. 

‘Vervoer BV kampt vooral met minder omzet aan vervoer op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), terwijl de kosten wel doorgaan en door de forse inflatie zelfs oplopen. Ook was begin dit jaar nog flink inhuur van externe chauffeurs nodig omdat eigen mensen door corona waren uitgeschakeld. Daardoor gaat Vervoer BV dit jaar afsluiten met een gat van rond een miljoen euro’, zo schrijft de krant.

Terugval binnen Wmo-vervoer

“Het gat in de begroting heeft te maken met de enorme terugval binnen het Wmo-vervoer”, legt Igor Meuwese, algemeen directeur van Regio Gooi en Vechtstreek, – waar Vervoer BV onder valt – weten aan TaxiPro. “Het is binnen de taxiwereld een algemeen gegeven dat de bezetting in de auto te laag is. Vroeger konden wij 2.1 personen per rit vervoeren. Dat getal staat inmiddels op slechts 1.7 personen per rit. Op de een of andere manier trekt dat niet meer aan.”

Coronapandemie

Op de vraag of Meuwese de terugval kan verklaren, moet de algemeen directeur het antwoord schuldig blijven. “Dat is heel moeilijk te verklaren. Wij kunnen gewoonweg niet onze vinger leggen op de vraag waarom dertig procent van het Wmo-vervoer niet terugkeert. Het kan komen doordat veel mensen op de digitale tour zijn gegaan, sinds de coronaperiode of omdat oudere mensen toch vaak banger zijn om besmet te raken. We hebben er nog geen onderzoek naar gedaan, maar wij denken dat het daarmee te maken heeft. Het coronavirus is ook nog niet verdwenen. Sommige mensen blijven toch kwetsbaar. Wij hadden de hoop dat de vervoersvraag zich na de coronaperiode zou herstellen, maar dat is nog niet het geval.”

Voorschotten

Volgens De Gooi- en Eemlander hoeven de gemeenten die gebruikmaken van de diensten van Vervoer BV echter geen geld extra bij te leggen om het gat in de begroting te dekken. De gemeenten hebben namelijk al eerder voorschotten betaald, waarvan 1,2 miljoen euro nog resteert. “De vervoerseenheid heeft een kostenstructuur van 6 miljoen euro”, legt Meuwese uit. “De gemeenten storten ieder jaar 7,2 miljoen aan voorschotten. Dat bedrag van 7,2 miljoen euro, is wat de gemeenten vroeger reserveerden voor het Wmo- en leerlingenvervoer en inkochten op de markt. We zitten dus, ondanks het gat in de begroting, nog steeds op hetzelfde kostenniveau als in 2019.”

Flexibele tariefstructuur

Tot slot denkt Meuwese dat de vervoersvraag voorlopig nog zo blijft als momenteel het geval is. “Dat zou kunnen betekenen dat wij met een andere tariefstructuur moeten werken. Dan zouden we geen tekort meer hebben binnen de begroting, maar dan kom je uit op de huidige voorschotten. Wij zijn inmiddels met de gemeenten in overleg over een flexibele tarifering, ten opzichte van de vervoersvraag. Niemand weet namelijk wat die vraag exact gaat doen”, zo besluit de algemeen directeur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vervoer BV heeft gat van miljoen euro in begroting | TaxiPro
Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek BV
Wmo-vervoer Gooi en Vechtstreek

Vervoer BV heeft gat van miljoen euro in begroting

Vervoer BV is in de regio Gooi en Vechtstreek verantwoordelijk voor het Wmo- en leerlingenvervoer. Foto: Regio Gooi en Vechtstreek

Vervoer Regio Gooi en Vechtstreek (Vervoer BV), die in opdracht van de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren, het wmo- en leerlingenvervoer verzorgt, kampt met een gat in de begroting van ongeveer één miljoen euro. Dat meldt De Gooi- en Eemlander. Volgens de krant hoeven de betreffende gemeenten echter geen geld bij te leggen om het ontstane gat te dichten. 

‘Vervoer BV kampt vooral met minder omzet aan vervoer op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), terwijl de kosten wel doorgaan en door de forse inflatie zelfs oplopen. Ook was begin dit jaar nog flink inhuur van externe chauffeurs nodig omdat eigen mensen door corona waren uitgeschakeld. Daardoor gaat Vervoer BV dit jaar afsluiten met een gat van rond een miljoen euro’, zo schrijft de krant.

Terugval binnen Wmo-vervoer

“Het gat in de begroting heeft te maken met de enorme terugval binnen het Wmo-vervoer”, legt Igor Meuwese, algemeen directeur van Regio Gooi en Vechtstreek, – waar Vervoer BV onder valt – weten aan TaxiPro. “Het is binnen de taxiwereld een algemeen gegeven dat de bezetting in de auto te laag is. Vroeger konden wij 2.1 personen per rit vervoeren. Dat getal staat inmiddels op slechts 1.7 personen per rit. Op de een of andere manier trekt dat niet meer aan.”

Coronapandemie

Op de vraag of Meuwese de terugval kan verklaren, moet de algemeen directeur het antwoord schuldig blijven. “Dat is heel moeilijk te verklaren. Wij kunnen gewoonweg niet onze vinger leggen op de vraag waarom dertig procent van het Wmo-vervoer niet terugkeert. Het kan komen doordat veel mensen op de digitale tour zijn gegaan, sinds de coronaperiode of omdat oudere mensen toch vaak banger zijn om besmet te raken. We hebben er nog geen onderzoek naar gedaan, maar wij denken dat het daarmee te maken heeft. Het coronavirus is ook nog niet verdwenen. Sommige mensen blijven toch kwetsbaar. Wij hadden de hoop dat de vervoersvraag zich na de coronaperiode zou herstellen, maar dat is nog niet het geval.”

Voorschotten

Volgens De Gooi- en Eemlander hoeven de gemeenten die gebruikmaken van de diensten van Vervoer BV echter geen geld extra bij te leggen om het gat in de begroting te dekken. De gemeenten hebben namelijk al eerder voorschotten betaald, waarvan 1,2 miljoen euro nog resteert. “De vervoerseenheid heeft een kostenstructuur van 6 miljoen euro”, legt Meuwese uit. “De gemeenten storten ieder jaar 7,2 miljoen aan voorschotten. Dat bedrag van 7,2 miljoen euro, is wat de gemeenten vroeger reserveerden voor het Wmo- en leerlingenvervoer en inkochten op de markt. We zitten dus, ondanks het gat in de begroting, nog steeds op hetzelfde kostenniveau als in 2019.”

Flexibele tariefstructuur

Tot slot denkt Meuwese dat de vervoersvraag voorlopig nog zo blijft als momenteel het geval is. “Dat zou kunnen betekenen dat wij met een andere tariefstructuur moeten werken. Dan zouden we geen tekort meer hebben binnen de begroting, maar dan kom je uit op de huidige voorschotten. Wij zijn inmiddels met de gemeenten in overleg over een flexibele tarifering, ten opzichte van de vervoersvraag. Niemand weet namelijk wat die vraag exact gaat doen”, zo besluit de algemeen directeur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.