Taxicentrale Witteveen
Aanbesteding

Wmo- en leerlingenvervoer Leeuwarden opnieuw gegund aan Taxi Witteveen: ‘Veel vertrouwen van de gemeente’

Het Wmo- en leerlingenvervoer in Leeuwarden is wederom gegund aan Taxicentrale Winterveen.Foto: Taxicentrale Witteveen

Taxicentrale Witteveen is per 1 augustus 2023 verantwoordelijk voor de uitvoering van het Wmo- en leerlingenvervoer in de gemeente Leeuwarden. Ook neemt het taxibedrijf uit Lemmer de regie van beide soorten vervoer voor haar rekening. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro gaat Hans Landman van Taxicentrale Witteveen onder andere in op de gunningscriteria van de aanbesteding en over de uitdagingen die komen kijken bij de uitvoering van het Wmo- en leerlingenvervoer. “Als je een goede binding hebt met je chauffeurs, er weinig verloop is en goed inzet op ziekteverzuim en preventie, dan kan je ervoor zorgen dat het leerlingenvervoer structureel goed verloopt.”

Taxicentrale Witteveen is in de gemeente Leeuwarden al de huidige vervoerder wat Wmo- en leerlingenvervoer betreft. Deze nieuwe aanbesteding is dan ook een voortzetting van de huidige samenwerking die het Lemmerse taxibedrijf heeft met de gemeente Leeuwarden. “We zijn al vijf jaar partner van de gemeente Leeuwarden”, legt Hans Landman van Taxicentrale Witteveen uit. “Tijdens deze nieuwe aanbesteding hebben wij het in kwalitatief opzicht goed gedaan. De gemeente heeft het volste vertrouwen dat wij voor de nieuwe contractperiode de juiste partner zijn.”

Goede score

Bij het gunnen van een opdracht wordt onder meer gekeken naar de prijs en kwaliteit. De kwaliteitseisen voor deze aanbesteding lagen volgens Landman op klanttevredenheid, de omgang met klanten en duurzaamheid. “Op deze punten hebben wij een goede score behaald. Op twee van deze drie onderdelen behaalden wij zelfs een maximale score. Daarnaast trekken wij op veel dossiers op met de gemeente Leeuwarden. Dat doen we om met elkaar te kijken naar hoe we de kwaliteit van het vervoer voor de reizigers, ondanks de contracteisen die er al zijn, naar een hoger niveau kunnen tillen. De aanpak van de afgelopen vijf jaar, plus ons plan voor de nieuwe contractperiode, kan blijkbaar op veel vertrouwen van de gemeente rekenen.”

Die steun kan Taxicentrale Witteveen goed gebruiken, aangezien het leerlingenvervoer in sommige gemeenten niet altijd vlekkeloos verloopt. Diverse media berichtten de afgelopen periode al meerdere keren over leerlingen die te laat, of soms zelfs helemaal niet, op school arriveerden. De kwestie staat zelfs al op de agenda van de landelijke politiek.

Puntjes op de i

Volgens Hans Landman zit er een belangrijk verschil tussen Wmo- en leerlingenvervoer. “Wmo-vervoer is vraagafhankelijk vervoer. Dat heeft natuurlijk te maken met een tijdige inroostering van chauffeurs. Het leerlingenvervoer daarentegen, is eigenlijk elk jaar hetzelfde traject. In de zomer krijg je een leerlingenlijst en daar plan je de routes van zo efficiënt mogelijk in. In de eerste week van het nieuwe schooljaar moeten er soms nog wat puntjes op de i worden gezet, omdat er iets niet goed is doorgegeven of omdat er een lestijd niet klopt. Na die eerste week is het rustig en dat loopt het hele jaar wel door. Als je een goede binding hebt met je chauffeurs, er weinig verloop is en goed inzet op ziekteverzuim en preventie, dan kan je ervoor zorgen dat het leerlingenvervoer structureel goed verloopt.”

Vandaar dat Taxicentrale Witteveen naar eigen zeggen veel investeert in een goede binding met haar chauffeurs. Dat is volgens Landman enorm belangrijk, zeker gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. “Dat doen we omdat we de chauffeurs bij ons bedrijf willen houden. Goede voertuigen, goede roosters en goede betalingen zijn daarbij van belang. Op die manier zorgen wij voor continuïteit en weinig verloop.”

Verschil tussen landelijk gebied en Randstad

Het tekort aan chauffeurs en het werven van nieuw personeel zijn twee kwesties die ook bij Taxi Witteveen niet onbekend zijn. Toch signaleert Landman een belangrijk verschil tussen de Randstad en de provincie. “In de Randstad zie je dat er écht een fors tekort is aan chauffeurs. Dat is denk ik mede veroorzaakt door de uitbraak van het coronavirus. Tijdens de coronacirsis zijn namelijk heel veel bedrijven die ondersteuning boden aan contracthouders, gekrompen of ermee gestopt. Nu de coronaperiode achter de rug is, is ook die capaciteit weg waardoor je een chauffeurstekort hebt. Daardoor zijn met name de tekorten in de Randstad groot. In Friesland hebben we daar gelukkig minder last van. Er zit een duidelijk verschil tussen landelijk gebied en de Randstad.”

Mede daarom heeft Taxicentrale Witteveen het volste vertrouwen in de nieuwe contractperiode. “Als huidige vervoerder heb je natuurlijk altijd een stapje voor, want het is al running business. Daarnaast beschikken wij over de mensen, de middelen en de voertuigen. Wij hebben dan ook het volste vertrouwen in het opstarten van het nieuwe contract”, zo besluit Landman.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.