Pixabay - Rollator
Vrijwilligersvervoer

Buurtvervoer Heumen kampt met chauffeurstekort: ‘Groeien uit onze voegen’

Rollator. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/Filmbetrachter

Buurtvervoer Heumen, een vrijwillige vervoersdienst in de gelijknamige gemeente, heeft te maken met een tekort aan chauffeurs. Dat meldt De Gelderlander. Volgens vrijwilligersorganisator Elly Joosten heeft het ontstane chauffeurstekort te maken met de snelle groei van de vrijwillige vervoersdienst. 

“We groeien een beetje uit onze voegen”, laat Elly Joosten desgevraagd aan TaxiPro weten. “Het aantal klanten groeit nog steeds, qua chauffeurs is het stabiel. We hadden altijd een goede aanwas, maar dat is gestagneerd. Er zijn een aantal chauffeurs gestopt en er kwamen nauwelijks meer erbij. Ik weet niet precies waar dat aan ligt. Het kan te maken hebben met de gunstige arbeidsmarkt. Daarnaast zijn er veel mensen al met pensioen. Ook komt er binnenkort een doorontwikkeling aan, maar dat is nog niet officieel. Mocht dat wel gebeuren, dan komt er waarschijnlijk nog een voertuig bij.”

Chauffeurs werven

Momenteel rijden zo’n achttien chauffeurs op vrijwillige basis ritten voor Buurtvervoer Heumen. In totaal heeft de vrijwillige vervoersdienst 383 klanten. Volgens Joosten zijn achttien chauffeurs voor nu nog genoeg, maar daar komt snel verandering in, zo luidt haar voorspelling. De vrijwilligersorganisator zegt minimaal 25 chauffeurs nodig te hebben. “Dat aantal is een schatting, gebaseerd op de roosters zoals die er nu uitzien. Plus de groei die er nog aan zit te komen. Nu is het nog rustig, maar straks breken de vakanties weer aan. Dan hebben we die extra mankracht gewoon nodig.”

Op de vraag hoe Buurtvervoer Heumen die zeven extra chauffeurs gaat werven, antwoordt Joosten: “Wij krijgen heel veel telefoontjes door alle berichten die hierover in de krant verschijnen. Dat lijkt behoorlijk aan te slaan”, zo besluit de vrijwilligersorganisator.

Avan

Sinds 2021 zijn inwoners van de gemeente Heumen zonder eigen vervoer aangewezen op de vrijwillige vervoersdienst. In dat jaar nam Buurtvervoer alle ritten die op werkdagen (overdag) plaatsvinden over van Avan. Laatstgenoemde vervoersorganisatie neemt nog wel de overige ritten in de betreffende gemeente voor haar rekening.

Buurtvervoer verzorgt ritten voor dagbesteding, maar ook voor sociaal vervoer. Ook ritten richting een van de ziekenhuizen Nijmegen vallen onder de vrijwillige vervoersdienst. Momenteel beschikt Buurtvervoer over een rolstoelbus en een elektrische auto. Binnen de gemeentegrenzen betalen gebruikers 1,50 euro per enkele rit. Voor een enkele rit naar een van de ziekenhuizen in Nijmegen, betalen gebruikers 2,50 euro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Buurtvervoer Heumen kampt met chauffeurstekort: ‘Groeien uit onze voegen’”

Stevie W|26.01.23|06:04

Broodroof, andere woorden zijn er niet voor.

Peter Ressing|26.01.23|14:37

Ik vraag mij af welke opleiding deze “chauffeurs” hebben gehad?
Hebben zij het chauffeursdiploma taxi,en een chauffeurspas om überhaupt taxivervoer te mogen verrichten tegen betaling?
Zijn deze “chauffeurs” in het bezit van het verplicht geldige certificaat levensreddend handelen?
Worden deze auto en rolstoelbus ook gekeurd voor het vervoer van klanten zoals taxi’s gekeurd horen te worden?
Krijgen deze “chauffeurs” ook minimaal betaald volgens de cao taxi?
Niet? Dan lijkt het veel op broodroof!

Stevie W|26.01.23|15:37

@Peter Ressing

En het werken met vrijwilligers is niets anders dan met behoud van uitkering een wederdienst aan de maatschappij leveren.

Peter Walgreen|26.01.23|15:47

Het lijkt niet op broodroof, het is gewoon keiharde broodroof! En aan vele wettelijke eisen wordt niet voldaan, we worden steeds meer een bananenrepubliek.

Stef Bouwhuis|26.01.23|16:47

Zolang wijkvervoer binnen een wijk blijft, dan kunnen vaste tarieven van bijvoorbeeld € 4 berekend worden. Veel minder mobiele ouderen willen graag vervoerd worden zonder afhankelijk te zijn van ‘goed doenerij’. Bij kombi vervoer is dit commercieel best in te vullen. Bij een aantoonbaar tekort met steun van de Gemeente.

Rijden naar Ziekenhuizen buiten de wijk zouden gewoon gesubsidieerde of door de Zorgverzekerimg betaalde ritten kunnen zijn en uitgevoerd worden door de gewone straattaxi.

Stevie W|26.01.23|18:31

@Stef B.

Betaald personenvervoer zonder benodigde vergunningen en overige kwalificaties als geschoold personeel en goedgekeurde auto’s is broodroof, of ze nu naar Schiphol of naar Sesamstraat Almere gaan, het is betaald vervoer en men pakt het brood van bedrijven af, hetzelfde als fietsenmakers en lunchrooms in kringloopwinkels en kerkzaaltjes die feestjes faciliteren. En onze overheid? Ja dat is de grootste souteneur.

Buurtvervoer Heumen kampt met chauffeurstekort: ‘Groeien uit onze voegen’ | TaxiPro