ANP - Vrijwillig taxivervoer
Noardeast-Fryslân en Dantumadiel

Friese taxibedrijven niet blij met pilot vrijwillige vervoersdienst: ‘Ben er geen voorstander van’

Foto ter illustratie. Foto: ANP/David Rozing

De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel starten dit jaar met een vervoersdienst met vrijwillige chauffeurs. Dat meldt de Leeuwarder Courant. Volgens de krant is het doel van de proef om ouderen en inwoners met een beperking meer bewegingsruimte te geven. Verschillende taxibedrijven die actief zijn in de betreffende gemeenten, zijn daar echter niet blij mee.

Bouke Postma, mede-eigenaar van Taxi Postma in Dantumadeel, is een van hen. “Als eigenaar van een taxibedrijf, ben ik geen voorstander van vrijwillige vervoersdiensten”, zegt hij daarover. “Zij voldoen namelijk niet aan de eisen waar wij wél aan moeten voldoen, terwijl ze uiteindelijk gewoon hetzelfde werk doen als wij. Waar zijn we dan mee bezig, denk ik dan.”

Ruddy van der Veen, eigenaar van Taxi van der Veen uit het Friese dorp Buitenpost, is het roerend met Bouke Postma eens. Hij spreekt zelfs over oneerlijke concurrentie. “Wij zitten namelijk ook met personeel dat betaald moet worden en allerlei andere onkosten”, legt Van der Veen uit. “Zo moeten wij allemaal beschikken over een taxipas, moeten we aan medische keuringen voldoen en er wordt natuurlijk ook gekeken naar de veiligheid. De kosten die daarbij komen kijken, komen allemaal op ons bordje terecht. Die kosten hebben vrijwilligers natuurlijk niet.”

Alternatief voor Wmo-vervoer

Volgens beide gemeenten kan deze vrijwillige vervoersdienst voor een bepaalde groep inwoners – mensen met een smalle portemonnee of mensen die slecht ter been zijn – een goed alternatief zijn voor Wmo-vervoer. Postma: “Voor beide gemeenten verzorgen wij het Wmo-vervoer, maar wij zijn juist afgeschaald omdat er te weinig mensen gebruik hiervan maakten. Dan denk ik: zorg er nou voor dat deze mensen ook gebruik kunnen maken van het Wmo-vervoer, want dan zitten wij ook weer op niveau.”

Ruddy van der Veen is van mening dat gemeenten überhaupt beter moeten kijken naar de wat kleinere bedrijven die actief zijn in de betreffende regio. “Wij zouden namelijk ook een goede invulling aan dit soort klussen kunnen geven. Wij beschikken bijvoorbeeld ook over een rolstoelbus, gewone auto’s en taxibusjes. Ik denk dat gemeenten altijd bij bedrijven moeten uitkomen, die in de eigen gemeente actief zijn”, besluit Van der Veen.

Stichting Welzijn het Bolwerk

Bij de vrijwillige vervoersdienst die dit jaar van start is gegaan, gaat het om ritten tussen de één en tien kilometer. De vrijwillige chauffeurs die deze doelgroep zal vervoeren, komen veelal uit de buurt en worden opgetrommeld via Stichting Welzijn het Bolwerk. Volgens de Leeuwarder Courant kost een rit 33 cent per kilometer, plus een instaptarief van 1 euro. Ritten moeten minster 24 uur van tevoren worden geboekt en er wordt alleen doordeweeks tussen 09.00 uur ’s ochtends en 17.00 uur ’s avonds gereden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Friese taxibedrijven niet blij met pilot vrijwillige vervoersdienst: ‘Ben er geen voorstander van’”

Andries Pieterson|06.01.23|17:02

Behalve dat het concurrentievervalsing is, wordt dit ook nog eens betaald met belastinggeld. Is het niet zo dat vrijwilligerswerk geen reguliere arbeidsplaatsen mag verdringen? Dit gebeurt hier wel. Ook de ANWB doet hier aan mee. In Smallingerland kosten WMO-ritten 1 euro instaptarief en 10 cent per km.en moeten minimaal 1 uur van te voren besteld worden. Waarom zou je dan van een vrijwilliger gebruik maken? 10 km WMO-rit kost dan 2 euro en dezelfde rit met een vrijwilliger kost dus 4 euro 30

Peter Walgreen|06.01.23|19:09

Blijft gewoon te gek voor woorden om op deze manier de echte taxibedrijven te bestelen, anders kan ik het niet noemen.

Pa Driver|07.01.23|07:21

Dit is al vaker geprobeerd. De vrijwillige chauffeurs(zonder taxipas en zonder vergunning) gaan uiteindelijk mensen vervoeren tegen betaling die ze aanhouden, en de doelgroep blijft staan!! Het is en blijft echte chauffeurs bestelen.

brm 2015|08.01.23|12:01

Als er van wmo al te weinig gebruik wat voegt een vrijwilliger dan nog toe? Wmo moet gewoon blijven en onder de aandacht worden gebracht. Er zijn heel veel mensen die niet op de hoogte zijn van deze dienst. Groetjes taxi chauffeur Akkrum

Peter Vriens|08.01.23|12:21

@ Pa Driver.
“Gaan” is verleden tijd. Er wordt al jaren vervoert zonder de benodigde vergunningen.
Wanneer je een feestje hebt en je wil na afloop naar huis is een Taxi vaak niet verkrijg of beschikbaar.
Een taxi is buiten steden nauwelijks meer te verkrijgen.
Rijksoverheidhttps://www.rijksoverheid.nl
Om oneerlijke concurrentie van de overheid met bedrijven te voorkomen, moeten overheden (ILT) zich
ook hier aan regels houden. Deze gedragsregels staan in de Wet Markt en Overheid.
Helaas.

Friese taxibedrijven niet blij met pilot vrijwillige vervoersdienst: ‘Ben er geen voorstander van’ | TaxiPro
ANP - Vrijwillig taxivervoer
Noardeast-Fryslân en Dantumadiel

Friese taxibedrijven niet blij met pilot vrijwillige vervoersdienst: ‘Ben er geen voorstander van’

Foto ter illustratie. Foto: ANP/David Rozing

De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel starten dit jaar met een vervoersdienst met vrijwillige chauffeurs. Dat meldt de Leeuwarder Courant. Volgens de krant is het doel van de proef om ouderen en inwoners met een beperking meer bewegingsruimte te geven. Verschillende taxibedrijven die actief zijn in de betreffende gemeenten, zijn daar echter niet blij mee.

Bouke Postma, mede-eigenaar van Taxi Postma in Dantumadeel, is een van hen. “Als eigenaar van een taxibedrijf, ben ik geen voorstander van vrijwillige vervoersdiensten”, zegt hij daarover. “Zij voldoen namelijk niet aan de eisen waar wij wél aan moeten voldoen, terwijl ze uiteindelijk gewoon hetzelfde werk doen als wij. Waar zijn we dan mee bezig, denk ik dan.”

Ruddy van der Veen, eigenaar van Taxi van der Veen uit het Friese dorp Buitenpost, is het roerend met Bouke Postma eens. Hij spreekt zelfs over oneerlijke concurrentie. “Wij zitten namelijk ook met personeel dat betaald moet worden en allerlei andere onkosten”, legt Van der Veen uit. “Zo moeten wij allemaal beschikken over een taxipas, moeten we aan medische keuringen voldoen en er wordt natuurlijk ook gekeken naar de veiligheid. De kosten die daarbij komen kijken, komen allemaal op ons bordje terecht. Die kosten hebben vrijwilligers natuurlijk niet.”

Alternatief voor Wmo-vervoer

Volgens beide gemeenten kan deze vrijwillige vervoersdienst voor een bepaalde groep inwoners – mensen met een smalle portemonnee of mensen die slecht ter been zijn – een goed alternatief zijn voor Wmo-vervoer. Postma: “Voor beide gemeenten verzorgen wij het Wmo-vervoer, maar wij zijn juist afgeschaald omdat er te weinig mensen gebruik hiervan maakten. Dan denk ik: zorg er nou voor dat deze mensen ook gebruik kunnen maken van het Wmo-vervoer, want dan zitten wij ook weer op niveau.”

Ruddy van der Veen is van mening dat gemeenten überhaupt beter moeten kijken naar de wat kleinere bedrijven die actief zijn in de betreffende regio. “Wij zouden namelijk ook een goede invulling aan dit soort klussen kunnen geven. Wij beschikken bijvoorbeeld ook over een rolstoelbus, gewone auto’s en taxibusjes. Ik denk dat gemeenten altijd bij bedrijven moeten uitkomen, die in de eigen gemeente actief zijn”, besluit Van der Veen.

Stichting Welzijn het Bolwerk

Bij de vrijwillige vervoersdienst die dit jaar van start is gegaan, gaat het om ritten tussen de één en tien kilometer. De vrijwillige chauffeurs die deze doelgroep zal vervoeren, komen veelal uit de buurt en worden opgetrommeld via Stichting Welzijn het Bolwerk. Volgens de Leeuwarder Courant kost een rit 33 cent per kilometer, plus een instaptarief van 1 euro. Ritten moeten minster 24 uur van tevoren worden geboekt en er wordt alleen doordeweeks tussen 09.00 uur ’s ochtends en 17.00 uur ’s avonds gereden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Friese taxibedrijven niet blij met pilot vrijwillige vervoersdienst: ‘Ben er geen voorstander van’”

Andries Pieterson|06.01.23|17:02

Behalve dat het concurrentievervalsing is, wordt dit ook nog eens betaald met belastinggeld. Is het niet zo dat vrijwilligerswerk geen reguliere arbeidsplaatsen mag verdringen? Dit gebeurt hier wel. Ook de ANWB doet hier aan mee. In Smallingerland kosten WMO-ritten 1 euro instaptarief en 10 cent per km.en moeten minimaal 1 uur van te voren besteld worden. Waarom zou je dan van een vrijwilliger gebruik maken? 10 km WMO-rit kost dan 2 euro en dezelfde rit met een vrijwilliger kost dus 4 euro 30

Peter Walgreen|06.01.23|19:09

Blijft gewoon te gek voor woorden om op deze manier de echte taxibedrijven te bestelen, anders kan ik het niet noemen.

Pa Driver|07.01.23|07:21

Dit is al vaker geprobeerd. De vrijwillige chauffeurs(zonder taxipas en zonder vergunning) gaan uiteindelijk mensen vervoeren tegen betaling die ze aanhouden, en de doelgroep blijft staan!! Het is en blijft echte chauffeurs bestelen.

brm 2015|08.01.23|12:01

Als er van wmo al te weinig gebruik wat voegt een vrijwilliger dan nog toe? Wmo moet gewoon blijven en onder de aandacht worden gebracht. Er zijn heel veel mensen die niet op de hoogte zijn van deze dienst. Groetjes taxi chauffeur Akkrum

Peter Vriens|08.01.23|12:21

@ Pa Driver.
“Gaan” is verleden tijd. Er wordt al jaren vervoert zonder de benodigde vergunningen.
Wanneer je een feestje hebt en je wil na afloop naar huis is een Taxi vaak niet verkrijg of beschikbaar.
Een taxi is buiten steden nauwelijks meer te verkrijgen.
Rijksoverheidhttps://www.rijksoverheid.nl
Om oneerlijke concurrentie van de overheid met bedrijven te voorkomen, moeten overheden (ILT) zich
ook hier aan regels houden. Deze gedragsregels staan in de Wet Markt en Overheid.
Helaas.