Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel
Knelpunten

VNG tuigt expertiseteam op voor verbetering leerlingenvervoer

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat een expertiseteam inzetten voor het oplossen van de knelpunten die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer. Dat laat de koepelorganisatie op hun eigen website weten. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Robbert Dijkgraaf, heeft de VNG gevraagd dit gezamenlijk met alle Nederlandse gemeenten op te zetten.

“In de debatten afgelopen herfst heeft de minister zelf toegezegd gemeenten een brief te sturen met praktische oplossingen voor de korte termijn”, zo schrijft VNG. “Tegelijkertijd presenteerde onderzoeksbureau Oberon een monitor over de feiten, cijfers en beleidskeuzes van gemeenten. Deze resultaten worden nu opgepakt door het nog te vormen expertiseteam.”

Knelpunten

In totaal zijn er vier knelpunten omtrent het leerlingenvervoer geconstateerd: te lange reistijden, de klachtenafhandeling en de administratie van het vervoer. Ook moeten gemeenten meer aandacht besteden aan de handhaving en evaluatie van de in contracten overeengekomen afspraken met vervoerders.

Het expertiseteam van VNG gaat samen met gemeenten, brancheorganisaties van vervoerders, het ministerie van OCW en de Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland (VDVN), onderzoeken welke verbeteringen op zowel de korte als op lange termijn kunnen worden aangedragen.

Korte termijn

Zo onderzoekt het expertiseteam op korte termijn onder meer hoe de reistijd van het leerlingenvervoer bij gemeenten geregistreerd en bijgehouden wordt, wat nodig is om de reistijd te controleren en waar mogelijk te beperken en of bij gemeenten bekend is waar klachten binnenkomen en hoe ze daarmee omgaan. Tot slot komt er ook een gesprek tussen de gemeente en ouders over de aanvraag van leerlingenvervoer.

Lange termijn

Voor de lange termijn onderzoekt het expertiseteam hoe onderwijs zo dicht mogelijk bij de kinderen georganiseerd kan worden. Ook gaat het onderzoeksteam kijken op welke manier het doelgroepenvervoer inclusief aanbesteed kan worden, zodat efficiënt gebruik kan worden gemaakt van het (beperkte) aantal chauffeurs.

“Het doel van het expertiseteam is antwoord geven op deze vragen door in het hele land kennis op te halen en goede voorbeelden uit te wisselen. Zo kunnen de knelpunten gezamenlijk worden aangepakt en het leerlingenvervoer structureel worden verbeterd”, zo besluit VNG.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “VNG tuigt expertiseteam op voor verbetering leerlingenvervoer”

Marco van der Spek-Stikkelorum|26.01.23|15:02

Het expertteam is van harte welkom.

Stef Bouwhuis|26.01.23|16:36

Als Gemeenten een maximale reisduur opleggen (begrijpelijk), dan kunnen er minder leerlingen gekombineerd worden (begrijpelijk) en gaat de prijs omhoog (ook begrijpelijk tóch?).

Als je méér voertuigen op de gevraagde spitsmomenten moet inzetten, heb je meer personeel nodig en meer voertuigen. Ook dat leidt tot prijsstijging.

Stef Bouwhuis|26.01.23|16:39

Omdat het op weekdagen om twee spitsperiodes gaat, zou je ook een hele andere route kunnen kiezen. Je zou extra materieel kunnen gebruiken en mensen met een kantoorbaan kunnen vragen om maximaal 2 uur dit werk te doen en aansluitend nog maar 6 uur bij hun andere werkgever.

Gevolg is wel meer materieel en meer medewerkers, die dan iets minder lang werken.

Angeliek Messing|26.01.23|17:13

maar je hebt ook te maken dat sommige kinderen niet bij elkaar kunnen , en dat niet elke chauffeur bij elk past , iedereen doet dit op zijn eigen manier , het blijven kinderen met een rugzak

VNG tuigt expertiseteam op voor verbetering leerlingenvervoer | TaxiPro
Leerlingenvervoer, leerlingen, gordel
Knelpunten

VNG tuigt expertiseteam op voor verbetering leerlingenvervoer

Foto ter illustratie. Foto: iStock/LightFieldStudios

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat een expertiseteam inzetten voor het oplossen van de knelpunten die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer. Dat laat de koepelorganisatie op hun eigen website weten. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Robbert Dijkgraaf, heeft de VNG gevraagd dit gezamenlijk met alle Nederlandse gemeenten op te zetten.

“In de debatten afgelopen herfst heeft de minister zelf toegezegd gemeenten een brief te sturen met praktische oplossingen voor de korte termijn”, zo schrijft VNG. “Tegelijkertijd presenteerde onderzoeksbureau Oberon een monitor over de feiten, cijfers en beleidskeuzes van gemeenten. Deze resultaten worden nu opgepakt door het nog te vormen expertiseteam.”

Knelpunten

In totaal zijn er vier knelpunten omtrent het leerlingenvervoer geconstateerd: te lange reistijden, de klachtenafhandeling en de administratie van het vervoer. Ook moeten gemeenten meer aandacht besteden aan de handhaving en evaluatie van de in contracten overeengekomen afspraken met vervoerders.

Het expertiseteam van VNG gaat samen met gemeenten, brancheorganisaties van vervoerders, het ministerie van OCW en de Vereniging Doelgroepenvervoer Nederland (VDVN), onderzoeken welke verbeteringen op zowel de korte als op lange termijn kunnen worden aangedragen.

Korte termijn

Zo onderzoekt het expertiseteam op korte termijn onder meer hoe de reistijd van het leerlingenvervoer bij gemeenten geregistreerd en bijgehouden wordt, wat nodig is om de reistijd te controleren en waar mogelijk te beperken en of bij gemeenten bekend is waar klachten binnenkomen en hoe ze daarmee omgaan. Tot slot komt er ook een gesprek tussen de gemeente en ouders over de aanvraag van leerlingenvervoer.

Lange termijn

Voor de lange termijn onderzoekt het expertiseteam hoe onderwijs zo dicht mogelijk bij de kinderen georganiseerd kan worden. Ook gaat het onderzoeksteam kijken op welke manier het doelgroepenvervoer inclusief aanbesteed kan worden, zodat efficiënt gebruik kan worden gemaakt van het (beperkte) aantal chauffeurs.

“Het doel van het expertiseteam is antwoord geven op deze vragen door in het hele land kennis op te halen en goede voorbeelden uit te wisselen. Zo kunnen de knelpunten gezamenlijk worden aangepakt en het leerlingenvervoer structureel worden verbeterd”, zo besluit VNG.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “VNG tuigt expertiseteam op voor verbetering leerlingenvervoer”

Marco van der Spek-Stikkelorum|26.01.23|15:02

Het expertteam is van harte welkom.

Stef Bouwhuis|26.01.23|16:36

Als Gemeenten een maximale reisduur opleggen (begrijpelijk), dan kunnen er minder leerlingen gekombineerd worden (begrijpelijk) en gaat de prijs omhoog (ook begrijpelijk tóch?).

Als je méér voertuigen op de gevraagde spitsmomenten moet inzetten, heb je meer personeel nodig en meer voertuigen. Ook dat leidt tot prijsstijging.

Stef Bouwhuis|26.01.23|16:39

Omdat het op weekdagen om twee spitsperiodes gaat, zou je ook een hele andere route kunnen kiezen. Je zou extra materieel kunnen gebruiken en mensen met een kantoorbaan kunnen vragen om maximaal 2 uur dit werk te doen en aansluitend nog maar 6 uur bij hun andere werkgever.

Gevolg is wel meer materieel en meer medewerkers, die dan iets minder lang werken.

Angeliek Messing|26.01.23|17:13

maar je hebt ook te maken dat sommige kinderen niet bij elkaar kunnen , en dat niet elke chauffeur bij elk past , iedereen doet dit op zijn eigen manier , het blijven kinderen met een rugzak