Taxibusje van Noot
Doelgroepenvervoer

Gemeente Zaanstad: ‘Stabielere situatie leerlingenvervoer’

Taxibusje van Noot. Foto: Noot Personenvervoer

Het leerlingenvervoer in de gemeente Zaanstad is in rustiger vaarwater terecht gekomen. Dat meldt het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een bericht aan de Zaanstadse gemeenteraad. De actieve inzet van Noot Personenvervoer omtrent het werven en behouden van chauffeurs, hebben er volgens het college voor gezorgd dat er een stabielere situatie is ontstaan. 

“Noot heeft op dit moment voldoende personeel om de kwaliteit van de uitvoering te garanderen”, zo schrijft het gemeentebestuur in het collegebericht. Wel wordt daarbij een kanttekening geplaatst. “Er is geen lucht om bijvoorbeeld een griepgolf zonder consequenties uit te voeren. Een noodzakelijke verbetering is het proactief communiceren in geval van vertraging of ziekte bij chauffeurs.”

Sinds 1 augustus 2022 is Noot Personenvervoer verantwoordelijk voor de uitvoering van het leerlingenvervoer in de gemeente Zaanstad. Het college geeft te kennen dat de overdracht van werkzaamheden in eerste instantie met horten en stoten verliep. “De implementatie, nazorg en oplossingen van kinderziektes, zijn inmiddels afgerond en overgedragen.”

Concurrentiestrijd

Volgens de gemeente Zaanstad had Noot, net als veel andere vervoersbedrijven, te maken met personeelstekorten. “De grote concurrentiestrijd om personeel, vormt echter een breder probleem voor vervoerders”, zegt het college daarover. “We zien bijvoorbeeld in Midden-Brabant dat er noodmaatregelen worden ingevoerd, in de vorm van afschaling van het Wmo-vervoer.”

Het chauffeurstekort is een continu aandachtspunt, maar vormde vooral aan het begin van het schooljaar het grootste knelpunt binnen zowel het leerlingenvervoer als het aanvullend openbaar vervoer (AOV). “Noot heeft een deel van de AOV-chauffeurs moeten inzetten voor het leerlingenvervoer, waardoor de capaciteit van het AOV tijdens de spitsmomenten niet optimaal was. De stiptheid van de ritten raakte hierdoor in het geding. Dit heeft logischerwijs tot ontevredenheid en klachten geleid bij ouders en reizigers.”

De toename van het aantal klachten, leidde volgens het Zaanstadse college weer tot extra druk op de telefooncentrale. “Het chauffeurstekort zorgde voor een domino-effect op de bedrijfsvoering van Noot, waar op dat moment geen directe oplossing voorhanden was.” Dat is inmiddels verleden tijd. De gemeente spreekt momenteel over een ‘stabiele situatie’. “Door de actieve inzet van Noot op het werven en behouden van chauffeurs en personeel op de telefooncentrale, zien wij dat er sinds oktober een stabielere situatie is ontstaan binnen het vervoer.”

Penibel

Deze stabiele situatie is echter penibel. Noot constateert namelijk een aantal ontwikkelingen die de uitvoering van het leerlingenvervoer onder druk kunnen zetten. “Zo is er een toename in het aantal leerlingen. Dit houdt mogelijk verband tot het toenemend aantal nieuwkomerskinderen”, aldus het college. “Ook de complexiteit van het vervoersschema neemt toe, vanwege het aantal ouderschapsregelingen en naschoolse opvang. In de dagelijkse praktijk heeft dit impact op de samenstelling van de routes en daarmee ook op de inzet van vaste chauffeurs.”

“Daarnaast zijn er gedurende hert gehele jaar meer nieuwe aanmeldingen en mutaties, ten opzichte van de schooljaren hiervoor”, leggen burgemeester en wethouders verder uit. “We zien dit in het land en in Zaanstad is dit niet anders.”

Constructieve samenwerking

Desalniettemin heeft de gemeente Zaanstad vertrouwen in een succesvolle samenwerking met het Edese vervoersbedrijf. “Wij ervaren de samenwerking met Noot als constructief. Noot pakt gesignaleerde knelpunten direct op en staat open voor feedback. Onze communicatie wordt als duidelijk ervaren. Noot stelt het op prijs om een afvaardiging van raadsleden en verantwoordelijke bestuurders te ontvangen middels een werkbezoek”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeente Zaanstad: ‘Stabielere situatie leerlingenvervoer’ | TaxiPro
Taxibusje van Noot
Doelgroepenvervoer

Gemeente Zaanstad: ‘Stabielere situatie leerlingenvervoer’

Taxibusje van Noot. Foto: Noot Personenvervoer

Het leerlingenvervoer in de gemeente Zaanstad is in rustiger vaarwater terecht gekomen. Dat meldt het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een bericht aan de Zaanstadse gemeenteraad. De actieve inzet van Noot Personenvervoer omtrent het werven en behouden van chauffeurs, hebben er volgens het college voor gezorgd dat er een stabielere situatie is ontstaan. 

“Noot heeft op dit moment voldoende personeel om de kwaliteit van de uitvoering te garanderen”, zo schrijft het gemeentebestuur in het collegebericht. Wel wordt daarbij een kanttekening geplaatst. “Er is geen lucht om bijvoorbeeld een griepgolf zonder consequenties uit te voeren. Een noodzakelijke verbetering is het proactief communiceren in geval van vertraging of ziekte bij chauffeurs.”

Sinds 1 augustus 2022 is Noot Personenvervoer verantwoordelijk voor de uitvoering van het leerlingenvervoer in de gemeente Zaanstad. Het college geeft te kennen dat de overdracht van werkzaamheden in eerste instantie met horten en stoten verliep. “De implementatie, nazorg en oplossingen van kinderziektes, zijn inmiddels afgerond en overgedragen.”

Concurrentiestrijd

Volgens de gemeente Zaanstad had Noot, net als veel andere vervoersbedrijven, te maken met personeelstekorten. “De grote concurrentiestrijd om personeel, vormt echter een breder probleem voor vervoerders”, zegt het college daarover. “We zien bijvoorbeeld in Midden-Brabant dat er noodmaatregelen worden ingevoerd, in de vorm van afschaling van het Wmo-vervoer.”

Het chauffeurstekort is een continu aandachtspunt, maar vormde vooral aan het begin van het schooljaar het grootste knelpunt binnen zowel het leerlingenvervoer als het aanvullend openbaar vervoer (AOV). “Noot heeft een deel van de AOV-chauffeurs moeten inzetten voor het leerlingenvervoer, waardoor de capaciteit van het AOV tijdens de spitsmomenten niet optimaal was. De stiptheid van de ritten raakte hierdoor in het geding. Dit heeft logischerwijs tot ontevredenheid en klachten geleid bij ouders en reizigers.”

De toename van het aantal klachten, leidde volgens het Zaanstadse college weer tot extra druk op de telefooncentrale. “Het chauffeurstekort zorgde voor een domino-effect op de bedrijfsvoering van Noot, waar op dat moment geen directe oplossing voorhanden was.” Dat is inmiddels verleden tijd. De gemeente spreekt momenteel over een ‘stabiele situatie’. “Door de actieve inzet van Noot op het werven en behouden van chauffeurs en personeel op de telefooncentrale, zien wij dat er sinds oktober een stabielere situatie is ontstaan binnen het vervoer.”

Penibel

Deze stabiele situatie is echter penibel. Noot constateert namelijk een aantal ontwikkelingen die de uitvoering van het leerlingenvervoer onder druk kunnen zetten. “Zo is er een toename in het aantal leerlingen. Dit houdt mogelijk verband tot het toenemend aantal nieuwkomerskinderen”, aldus het college. “Ook de complexiteit van het vervoersschema neemt toe, vanwege het aantal ouderschapsregelingen en naschoolse opvang. In de dagelijkse praktijk heeft dit impact op de samenstelling van de routes en daarmee ook op de inzet van vaste chauffeurs.”

“Daarnaast zijn er gedurende hert gehele jaar meer nieuwe aanmeldingen en mutaties, ten opzichte van de schooljaren hiervoor”, leggen burgemeester en wethouders verder uit. “We zien dit in het land en in Zaanstad is dit niet anders.”

Constructieve samenwerking

Desalniettemin heeft de gemeente Zaanstad vertrouwen in een succesvolle samenwerking met het Edese vervoersbedrijf. “Wij ervaren de samenwerking met Noot als constructief. Noot pakt gesignaleerde knelpunten direct op en staat open voor feedback. Onze communicatie wordt als duidelijk ervaren. Noot stelt het op prijs om een afvaardiging van raadsleden en verantwoordelijke bestuurders te ontvangen middels een werkbezoek”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.