CBR

Nieuwe exameneisen wettelijke taxi-examens bij het CBR

Het wettelijke examen voor de taxichauffeur verandert op 1 februari 2013. De belangrijkste wijziging is dat het toetsen van de stratenkennis met behulp van een stadsplattegrond komt te vervallen in het praktijkexamen. De kandidaat moet voortaan als extra opdracht naar een specifiek object in de examenplaats rijden. Dat meldt het CBR.

Er zijn per examenplaats meerdere examenobjecten vastgesteld. Deze verandering speelt alleen bij het praktijkexamen voor de volledige chauffeurskaart taxi (onder andere voor straattaxi). In het praktijkexamen voor de beperkte chauffeurskaart taxi (contractvervoer) heeft nooit een stadsplattegrond gezeten, dus daar is deze wijziging niet op van toepassing.

Evaluatie

Deze en overige wijzigingen zijn het gevolg van een in 2012 gehouden evaluatie. Deze is door de divisie CCV van het CBR uitgevoerd met het College van Deskundigen Taxi, de sociale partners en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met deze aanpassingen sluiten de taxi-examens beter aan bij de huidige praktijk.

De tijdsduur, het aantal vragen en de slaagnorm blijven ongewijzigd. De ingangsdatum van de nieuwe exameneisen is zoals gezegd 1 februari 2013. In november 2012 zijn alle opleiders via informatiesessies geïnformeerd.

Overgangsregeling

Voor herexamenkandidaten, die gezakt zijn voor 1 februari 2013, is er een overgangsregeling. In de periode van 1 februari tot en met 30 april 2013 kunnen zij kiezen of zij het examen in de oude of de nieuwe stijl willen afleggen. Dit geldt voor zowel het praktijkexamen voor de volledige chauffeurskaart taxi als voor het praktijkexamen voor de beperkte chauffeurskaart taxi.

Iedere taxichauffeur in Nederland moet in het bezit zijn van een chauffeurskaart taxi. Om een chauffeurskaart taxi bij KIWA Register aan te kunnen vragen moet een aankomend taxichauffeur onder andere geslaagd zijn voor het betreffende theorie- en praktijkexamen bij het CBR.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Nieuwe exameneisen wettelijke taxi-examens bij het CBR”

Richard Seijger|21.01.13|11:56

Als ze nog meer eisen laten vallen… kunnen ze het beter weer weg gaan geven bij een paar pakjes boter.

Babbels Truitjes|21.02.13|10:30

Ik heb in april 2009 mijn voledige taxipas gehaald, toen ik zag dat loon niet klopte, werd mij verteld dat omdat ik alleen groepsvervoer rij, ze geen salaris na mijn taxipas hoeven te betalen? klopt dit?
het verschil is toch wel meen 42 cent per uur?
.

Jos Borremans|28.04.13|12:01

Ik heb op Oktober 2011 gezakt voor Examen Volledig omdat ik Stratenkennis met behulp van Stadsplattegrond niet goed had.
Nu lees ik dat dat is komen te vervallen, lekker dan.

Bjorn Straatman|24.09.13|11:43

Jos Borremans, Dan raad ik U aan voor er nu voor te gaan als de droom en passie er nog altijd in zit voor taxi chauffeur te worden, want wie weet veranderd het volgend jaar of over een paar jaar weer.
Je weet het maar nooit.

Nieuwe exameneisen wettelijke taxi-examens bij het CBR | TaxiPro
CBR

Nieuwe exameneisen wettelijke taxi-examens bij het CBR

Het wettelijke examen voor de taxichauffeur verandert op 1 februari 2013. De belangrijkste wijziging is dat het toetsen van de stratenkennis met behulp van een stadsplattegrond komt te vervallen in het praktijkexamen. De kandidaat moet voortaan als extra opdracht naar een specifiek object in de examenplaats rijden. Dat meldt het CBR.

Er zijn per examenplaats meerdere examenobjecten vastgesteld. Deze verandering speelt alleen bij het praktijkexamen voor de volledige chauffeurskaart taxi (onder andere voor straattaxi). In het praktijkexamen voor de beperkte chauffeurskaart taxi (contractvervoer) heeft nooit een stadsplattegrond gezeten, dus daar is deze wijziging niet op van toepassing.

Evaluatie

Deze en overige wijzigingen zijn het gevolg van een in 2012 gehouden evaluatie. Deze is door de divisie CCV van het CBR uitgevoerd met het College van Deskundigen Taxi, de sociale partners en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Met deze aanpassingen sluiten de taxi-examens beter aan bij de huidige praktijk.

De tijdsduur, het aantal vragen en de slaagnorm blijven ongewijzigd. De ingangsdatum van de nieuwe exameneisen is zoals gezegd 1 februari 2013. In november 2012 zijn alle opleiders via informatiesessies geïnformeerd.

Overgangsregeling

Voor herexamenkandidaten, die gezakt zijn voor 1 februari 2013, is er een overgangsregeling. In de periode van 1 februari tot en met 30 april 2013 kunnen zij kiezen of zij het examen in de oude of de nieuwe stijl willen afleggen. Dit geldt voor zowel het praktijkexamen voor de volledige chauffeurskaart taxi als voor het praktijkexamen voor de beperkte chauffeurskaart taxi.

Iedere taxichauffeur in Nederland moet in het bezit zijn van een chauffeurskaart taxi. Om een chauffeurskaart taxi bij KIWA Register aan te kunnen vragen moet een aankomend taxichauffeur onder andere geslaagd zijn voor het betreffende theorie- en praktijkexamen bij het CBR.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Nieuwe exameneisen wettelijke taxi-examens bij het CBR”

Richard Seijger|21.01.13|11:56

Als ze nog meer eisen laten vallen… kunnen ze het beter weer weg gaan geven bij een paar pakjes boter.

Babbels Truitjes|21.02.13|10:30

Ik heb in april 2009 mijn voledige taxipas gehaald, toen ik zag dat loon niet klopte, werd mij verteld dat omdat ik alleen groepsvervoer rij, ze geen salaris na mijn taxipas hoeven te betalen? klopt dit?
het verschil is toch wel meen 42 cent per uur?
.

Jos Borremans|28.04.13|12:01

Ik heb op Oktober 2011 gezakt voor Examen Volledig omdat ik Stratenkennis met behulp van Stadsplattegrond niet goed had.
Nu lees ik dat dat is komen te vervallen, lekker dan.

Bjorn Straatman|24.09.13|11:43

Jos Borremans, Dan raad ik U aan voor er nu voor te gaan als de droom en passie er nog altijd in zit voor taxi chauffeur te worden, want wie weet veranderd het volgend jaar of over een paar jaar weer.
Je weet het maar nooit.