station, Nijmegen

‘Kwaliteit Nijmeegse straattaxi’s gaat achteruit’

Het niveau van de dienstverlening van veel Nijmeegse taxi’s is de laatste jaren verslechterd. Zo worden korte ritten soms geweigerd en ontbreekt bij een aantal chauffeurs stratenkennis van de stad. Dat zijn de conclusies van brancheorganisatie Vereniging Kwaliteits Taxi Nijmegen (VKTN). Mirko Hofman van de vereniging denkt onder meer aan een rijtest om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen in de Gelderse stad.

De VKTN deed onderzoek naar de kwaliteit van de straattaxi’s en zag dat in de laatste vier jaar het niveau fors is gedaald. Nieuwe chauffeurs zouden nogal eens ritten weigeren en vrouwen worden soms lastiggevallen.

Concurrentie

Ook is regelmatig sprake van een handgemeen tussen chauffeurs onderling, omdat de concurrentie toeneemt en de spanningen oplopen. De organisatie vreest voor escalatie van het conflict.

Een van de oorzaken van de problemen is volgens Hofman dat in Nijmegen het systeem van TTO’s niet mag worden toegepast. Dat mag alleen in grotere steden, zoals Amsterdam en Den Haag. ”Daardoor komen er chauffeurs uit andere steden naar ons toe, bijvoorbeeld tijdens de Vierdaagse”, zegt Hofman. Of de kwaliteit van de dienstverlening van die chauffeurs goed genoeg, vraagt hij zich af.

Klachtensysteem

Hofman (van Hofman Taxi’s) zou graag zien dat een kwaliteitskeurmerk wordt ingevoerd. Dat is volgens de gemeente echter niet mogelijk. Als andere oplossingen ziet de VKTN het invoeren van bijvoorbeeld rijtesten en een zelfregulerend klachtensysteem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

7 reacties op “‘Kwaliteit Nijmeegse straattaxi’s gaat achteruit’”

Tjerk Vinckx|29.01.14|22:13

Heb ik ooit een Hofman taxi gezien tijdens de aktie’s tegen de deregulering in 1999, dacht het niet. Zag alleen de zogenaamde aso’s uit de grote steden.
Tja, dan moet je ook nu niet janken.

Vanuit de gemeente moet je niks verwachten en de TTO’s zijn een lachertje, hetzelfde uitschot rijd nu onder een andere naam.

Kees Rijnders|31.01.14|00:55

wat een reactie, daar hebben we wat aan. In plaats van gezamenlijk een vuist te maken, gaan we de raddraaiers een podium geven.Dit moet anders en ja wat toen niet gebeurde, is zeer jammer,doch nu moeten we niet telkens weer geconfronteerd worden met de ellende die ze ons toebedelen.Elk negatief bericht van waar ook, zal de totale branche schade berokkenen.Om je telkens te bewijzen, te verdedigen dat je anders bent,kost je enorm veel energie, dus Tjerk, vecht mee voor een betere basis.

Ger|31.01.14|16:14

Wat een lef om hier een stukje te zetten over de kwaliteit in Nijmegen, het genoemde bedrijf heeft zelf chauffeurs in dienst die niet eens weten wat service is of er te lui voor zijn, je ziet ze overdag ook maar weinig op het station in Nijmegen, en voor de rest draait het om jaloezie omdat anderen het wel goed doen in Nijmegen. Het gezegde geldt ook voor genoemd bedrijf, VERBETER DE WERELD BEGIN BIJ JEZELF.

het gaat inderdaad bij sommige taxi ondernemers achteruit en die weigeren ook ritten. over vrouwen lastig vallen heb ik helaas nog niks gehoord bij onze collega’s of bij onze vaste klanten.
bij korte ritten zeggen ze gewoon we wachten op mensen en laten de passagiers gewoon staan en lopen weg bij voertuig!
de VKTN houd zich met 1 ding bezig dat is de 4 daagse want dan staan er taxi’s uit Arnhem
moeten wij dan als taxi chauffeurs zelf actie ondernemen want de VKTN doet het niet

Tjerk Vinckx|31.01.14|22:41

Mr.Rijnders,

De oplossing is simpel, je rijd in loondienst of je werkt zelfstandig maar dan wel vakbekwaam met de benodigde papieren. Geen procuratie, niet allemaal in een BV gepropt en niet een onderdeel van megalomane VOF constructie.

Ik zou bijna zeggen, klaar is Kees ;)

Groet,
Tjerk.

Wil Leenders|01.02.14|11:38

Geachte heer Vinckx,

Eenmanszaak – VOF – BV – Com. venootschap, alle bedrijven hebben de nodige papieren verzameld om te mogen rijden in het personenvervoer. UBER heeft er een constructie bijgevoegd, ik zou bijna zeggen !!

Groet,

Wil

Wil Leenders|01.02.14|18:00

Geachte heer Albers,

De heer Hofman is woordvoerder van de VKTN, uw persoonlijke aanval op zijn bedrijf is kortzichtig en niet van toepassing op dit item.

Groet,

Wil

‘Kwaliteit Nijmeegse straattaxi’s gaat achteruit’ | TaxiPro
station, Nijmegen

‘Kwaliteit Nijmeegse straattaxi’s gaat achteruit’

Het niveau van de dienstverlening van veel Nijmeegse taxi’s is de laatste jaren verslechterd. Zo worden korte ritten soms geweigerd en ontbreekt bij een aantal chauffeurs stratenkennis van de stad. Dat zijn de conclusies van brancheorganisatie Vereniging Kwaliteits Taxi Nijmegen (VKTN). Mirko Hofman van de vereniging denkt onder meer aan een rijtest om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen in de Gelderse stad.

De VKTN deed onderzoek naar de kwaliteit van de straattaxi’s en zag dat in de laatste vier jaar het niveau fors is gedaald. Nieuwe chauffeurs zouden nogal eens ritten weigeren en vrouwen worden soms lastiggevallen.

Concurrentie

Ook is regelmatig sprake van een handgemeen tussen chauffeurs onderling, omdat de concurrentie toeneemt en de spanningen oplopen. De organisatie vreest voor escalatie van het conflict.

Een van de oorzaken van de problemen is volgens Hofman dat in Nijmegen het systeem van TTO’s niet mag worden toegepast. Dat mag alleen in grotere steden, zoals Amsterdam en Den Haag. ”Daardoor komen er chauffeurs uit andere steden naar ons toe, bijvoorbeeld tijdens de Vierdaagse”, zegt Hofman. Of de kwaliteit van de dienstverlening van die chauffeurs goed genoeg, vraagt hij zich af.

Klachtensysteem

Hofman (van Hofman Taxi’s) zou graag zien dat een kwaliteitskeurmerk wordt ingevoerd. Dat is volgens de gemeente echter niet mogelijk. Als andere oplossingen ziet de VKTN het invoeren van bijvoorbeeld rijtesten en een zelfregulerend klachtensysteem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

7 reacties op “‘Kwaliteit Nijmeegse straattaxi’s gaat achteruit’”

Tjerk Vinckx|29.01.14|22:13

Heb ik ooit een Hofman taxi gezien tijdens de aktie’s tegen de deregulering in 1999, dacht het niet. Zag alleen de zogenaamde aso’s uit de grote steden.
Tja, dan moet je ook nu niet janken.

Vanuit de gemeente moet je niks verwachten en de TTO’s zijn een lachertje, hetzelfde uitschot rijd nu onder een andere naam.

Kees Rijnders|31.01.14|00:55

wat een reactie, daar hebben we wat aan. In plaats van gezamenlijk een vuist te maken, gaan we de raddraaiers een podium geven.Dit moet anders en ja wat toen niet gebeurde, is zeer jammer,doch nu moeten we niet telkens weer geconfronteerd worden met de ellende die ze ons toebedelen.Elk negatief bericht van waar ook, zal de totale branche schade berokkenen.Om je telkens te bewijzen, te verdedigen dat je anders bent,kost je enorm veel energie, dus Tjerk, vecht mee voor een betere basis.

Ger|31.01.14|16:14

Wat een lef om hier een stukje te zetten over de kwaliteit in Nijmegen, het genoemde bedrijf heeft zelf chauffeurs in dienst die niet eens weten wat service is of er te lui voor zijn, je ziet ze overdag ook maar weinig op het station in Nijmegen, en voor de rest draait het om jaloezie omdat anderen het wel goed doen in Nijmegen. Het gezegde geldt ook voor genoemd bedrijf, VERBETER DE WERELD BEGIN BIJ JEZELF.

het gaat inderdaad bij sommige taxi ondernemers achteruit en die weigeren ook ritten. over vrouwen lastig vallen heb ik helaas nog niks gehoord bij onze collega’s of bij onze vaste klanten.
bij korte ritten zeggen ze gewoon we wachten op mensen en laten de passagiers gewoon staan en lopen weg bij voertuig!
de VKTN houd zich met 1 ding bezig dat is de 4 daagse want dan staan er taxi’s uit Arnhem
moeten wij dan als taxi chauffeurs zelf actie ondernemen want de VKTN doet het niet

Tjerk Vinckx|31.01.14|22:41

Mr.Rijnders,

De oplossing is simpel, je rijd in loondienst of je werkt zelfstandig maar dan wel vakbekwaam met de benodigde papieren. Geen procuratie, niet allemaal in een BV gepropt en niet een onderdeel van megalomane VOF constructie.

Ik zou bijna zeggen, klaar is Kees ;)

Groet,
Tjerk.

Wil Leenders|01.02.14|11:38

Geachte heer Vinckx,

Eenmanszaak – VOF – BV – Com. venootschap, alle bedrijven hebben de nodige papieren verzameld om te mogen rijden in het personenvervoer. UBER heeft er een constructie bijgevoegd, ik zou bijna zeggen !!

Groet,

Wil

Wil Leenders|01.02.14|18:00

Geachte heer Albers,

De heer Hofman is woordvoerder van de VKTN, uw persoonlijke aanval op zijn bedrijf is kortzichtig en niet van toepassing op dit item.

Groet,

Wil