UberX-chauffeurs houden nog minder over aan taxiritje
Taxichauffeurs die voor UberX rijden, krijgen voortaan fors minder voor een ritje. Uber heeft namelijk besloten de prijzen van UberX per direct te verlagen. Het starttarief is met 50% verlaagd naar 1 euro. De kilometerprijs is met 21% verlaagd naar een schamele 1,10 euro per kilometer. Het tijdstarief blijft 25 cent per minuut. Dat heeft Uber laten weten aan alle chauffeurs. Van die prijzen moet nog wel de 25% commissie aan Uber vanaf.
Uber beweert dat door de lagere prijzen de omzet per uur zal toenemen. “Hierdoor zullen meer gebruikers voor Uber kiezen en vaker (lange) ritten bestellen”, aldus Uber.
Omzetgarantie
Om alvast te wennen aan de nieuwe lagere prijzen geeft Uber de komende maand een omzetgarantie vanaf 24 euro per uur in de spits. Dat betekent dat de chauffeur na aftrek van commissie een schamele 18 euro per uur overhoudt. Daar moet hij zijn uurloon, verzekering, onderhoud en afschrijving auto, arbeidsongeschiktheidsverzekering en alle andere investeringen nog van betalen.
In de Verenigde Staten is Uber al langer bezig met het continu verlagen van de tarieven, zodra de poule van chauffeurs groot genoeg is. Omdat deze chauffeurs al hebben geïnvesteerd in hun voertuig en geen eigen klanten hebben, zijn ze gedwongen de tariefverlagingen te slikken.
Goedkoop alternatief
UberX werd vorig jaar september geïntroduceerd als goedkoop alternatief voor UberBlack. Bij UberBlack krijgen chauffeurs wel normale taxitarieven uitbetaald. Overigens is het in Nederland nog altijd verboden om een ritprijs te berekenen via een app als die van Uber. Volgens de WP2000 mag dat alleen met een geijkte taximeter, tenzij de chauffeur en klant van tevoren een vaste ritprijs afspreken.
Bart Pals
Die jongens die nu een auto geleased hebben via uber zitten vast aan een contract en kunnen niet stoppen helaas Uber heeft een oneerlijk spelletje met hen gespeeld.
eigen schuld dikke bult
Uber het woord zegt het al, boven, over alles.
Hoe anders kan je ook verwachten van organisatie,s die het niet zo nauw nemen met normen en waarden.
En zelfs het normaal vinden bewust de wet te overtreden.
En zeg niet dat de ondernemers in spee, niet zijn gewaarschuwd of dit niet konden voorzien,
de dollar tekens danste de heren chauffeurs kennelijk voor de ogen.
De enigste die er rijk van worden zijn de bedenkers.
Maar kennelijk zijn dit de nieuwe normen en waarden aan het worden.
Uber is uitbuiting!
https://www.youtube.com/watch?v=_vgT8Fb2m8w
dit riep ik een jaar ook geleden al, zo doen kapitalisten dat nou eenmaal. De rijke worden rijker, en de werkende worden steeds armer. beetje jammer dat de overheid na een paar jaar pas wakker wordt. Dat heb ik ook al een keer tegen de heer Albeda (die knv voorzitter) gezegd, maar die is ook al zo blind als een paard. De overheid kan dalijk de problemen die ze zelf gecreerd hebben weer gaan oplossen, en daar wordt niemand beter van.
Wat ik wel goed vind is dat ze proberen meer mensen de taxi in te krijgen dan op dit moment het geval is. Veel mensen nemen geen taxi omdat deze op dit moment nog te duur is maar zouden dat wel doen als het goedkoper was. Ik vind het dus goed dat Uber op deze manier de sector opnieuw in beweging brengt.
Verder vind ik dit artikel een waardeloos en stellingmakend en verschrikkelijk eenzijdig artikel.
Blaarkop Winkel,wat een prima filmpje op youtube.
Ben blij dat ik er nooit ben inge(trapt)stapt.
Goede zaak toch voor uberx zie http://www.uberx.be domeinnaam staat reeds in de verkoop?
Sorry maar we hebben het heel druk bij Uber, gelukkig en dankzij Uber.
Excuus, dankzij Uber klanten ;)
Uber schikt rechtszaak voor 100 miljoen dollar, chauffeurs blijven zelfstandigen.
Dat is het verschill tussen Uber en een wekgever. Een werkgever wil alleen maar van je plukken en Uber investeert de inkomsten terug in bestuurders, klanten en regeringen. Petje af.
Wat Uber beweert dat “door de lagere prijzen de omzet per uur zal toenemen”. Neem het zo is. Nog steeds is het niet interessant voor taxi ondernemers omdat inkomen per uur is dan 7 Euro. Lees hoe is het berekend:
Kosten van een taxirit is gemiddeld 30% van de omzet van de normale taxitarief. Als je op een 100 euro omzet 50 euro korting verleent, blijft er 50 euro als omzet. 25% van 50 betaald wordt aan Uber.
Als je op een 100 euro omzet 50 euro korting verleent, blijft er 50 euro als omzet. 25% van 50 betaald wordt aan Uber. Dat is 10 euro commissie. Dus blijft er 40 euro. Omdat kosten 30 euro voor een rit van 100 euro omzet is, krijgt de zzp Taxi ondernemer na aftrek van de kosten alleen maar 10 euro inkomen voor een rit van 100 euro.