Londen taxi

Miljoenen voor verduurzamen taxivloot Londen

Bron: Carspring

De black cabs zijn beeldbepalend voor Londen, maar de burgemeester van die stad wil graag af van de meest vervuilende exemplaren. Bestuurders van een tien tot vijftien jaar oude taxi kunnen tot 5.000 pond (zo’n 5.500 euro) krijgen als stimulans om afscheid van deze voertuigen te nemen. Daarnaast komen er subsidies om te helpen bij de aanschaf van schonere taxi’s. Voor het kwijtraken van de oude taxi’s komt er 42 miljoen pond beschikbaar; omgerekend zo’n 46 miljoen euro.

Dit geld wordt beschikbaar gemaakt in het kader van een bredere aanpak van luchtvervuiling in de Londense hoofdstad. Vanaf januari zullen er voor nieuwe dieseltaxi’s geen vergunningen meer worden verleend. De vele duizenden taxi’s hebben een fors aandeel in de luchtverontreiniging. Samen met Transport for London (TfL) heeft burgemeester Sadiq Khan daarom het fonds van 42 miljoen pond in het leven geroepen.

Nieuwe en schone taxi

Chauffeurs met een dieseltaxi van 10 tot 15 jaar oud kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding tot 5.000 pond of zo’n 5.500 euro. Dit geld is bedoeld om deze chauffeurs te bewegen afscheid van deze voertuigen te nemen. Hoe ouder het voertuig is, hoe kleiner de vergoeding. Is een taxi tien jaar oud, dan komt de eigenaar ervan in aanmerking voor 5.000 pond. Voor een taxi van veertien of vijftien jaar oud is dat 1.200 pond, toch nog zo’n 1.350 euro.

Het is niet zozeer de bedoeling dat deze chauffeurs van het toneel verdwijnen maar met hun oudere voertuigen moet dat als het even kan wel gebeuren. In het ideale scenario ruilen de chauffeurs hun oude vervuilende taxi in voor een nieuw model dat weinig tot geen uitstoot produceert. Daarvoor bestaat het Plug-in Taxi Grant, een subsidie voor de aanschaf van een uitstootvrije taxi. Die subsidie kan oplopen tot 7.500 pond op de aanschafprijs van zo’n taxi. Iemand die maximaal voor de regelingen in aanmerkingen komt, kan dus voor 12.500 pond of 14.000 euro aan vergoedingen tegemoet zien.

Eerste vergunning

Natuurlijk zijn daar regels aan verbonden. Op het moment van de aanvraag mag de eigenaar niet al bezig zijn de taxi te verkopen. Ook moet deze in goede staat verkeren en rijwaardig zijn. Even cashen op een taxi die al zes jaar in de garage staat, is er dus niet bij.

Andere maatregelen moeten voor verdere reductie van de luchtverontreiniging helpen zorgen. Zo is en blijft vijftien jaar de absolute leeftijdslimiet voor een taxi in Londen. Vanaf 1 januari zullen er bovendien geen eerste vergunningen worden verleend aan dieseltaxi’s. Alle taxi”s waar voor het eerst een vergunning voor wordt aangevraagd, moeten een lage uitstoot hebben. Op de langere termijn volgt dan de Ultra Low Emission Zone, waar alleen voertuigen met geen of zeer weinig uitstoot mogen rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Miljoenen voor verduurzamen taxivloot Londen | TaxiPro
Londen taxi

Miljoenen voor verduurzamen taxivloot Londen

Bron: Carspring

De black cabs zijn beeldbepalend voor Londen, maar de burgemeester van die stad wil graag af van de meest vervuilende exemplaren. Bestuurders van een tien tot vijftien jaar oude taxi kunnen tot 5.000 pond (zo’n 5.500 euro) krijgen als stimulans om afscheid van deze voertuigen te nemen. Daarnaast komen er subsidies om te helpen bij de aanschaf van schonere taxi’s. Voor het kwijtraken van de oude taxi’s komt er 42 miljoen pond beschikbaar; omgerekend zo’n 46 miljoen euro.

Dit geld wordt beschikbaar gemaakt in het kader van een bredere aanpak van luchtvervuiling in de Londense hoofdstad. Vanaf januari zullen er voor nieuwe dieseltaxi’s geen vergunningen meer worden verleend. De vele duizenden taxi’s hebben een fors aandeel in de luchtverontreiniging. Samen met Transport for London (TfL) heeft burgemeester Sadiq Khan daarom het fonds van 42 miljoen pond in het leven geroepen.

Nieuwe en schone taxi

Chauffeurs met een dieseltaxi van 10 tot 15 jaar oud kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding tot 5.000 pond of zo’n 5.500 euro. Dit geld is bedoeld om deze chauffeurs te bewegen afscheid van deze voertuigen te nemen. Hoe ouder het voertuig is, hoe kleiner de vergoeding. Is een taxi tien jaar oud, dan komt de eigenaar ervan in aanmerking voor 5.000 pond. Voor een taxi van veertien of vijftien jaar oud is dat 1.200 pond, toch nog zo’n 1.350 euro.

Het is niet zozeer de bedoeling dat deze chauffeurs van het toneel verdwijnen maar met hun oudere voertuigen moet dat als het even kan wel gebeuren. In het ideale scenario ruilen de chauffeurs hun oude vervuilende taxi in voor een nieuw model dat weinig tot geen uitstoot produceert. Daarvoor bestaat het Plug-in Taxi Grant, een subsidie voor de aanschaf van een uitstootvrije taxi. Die subsidie kan oplopen tot 7.500 pond op de aanschafprijs van zo’n taxi. Iemand die maximaal voor de regelingen in aanmerkingen komt, kan dus voor 12.500 pond of 14.000 euro aan vergoedingen tegemoet zien.

Eerste vergunning

Natuurlijk zijn daar regels aan verbonden. Op het moment van de aanvraag mag de eigenaar niet al bezig zijn de taxi te verkopen. Ook moet deze in goede staat verkeren en rijwaardig zijn. Even cashen op een taxi die al zes jaar in de garage staat, is er dus niet bij.

Andere maatregelen moeten voor verdere reductie van de luchtverontreiniging helpen zorgen. Zo is en blijft vijftien jaar de absolute leeftijdslimiet voor een taxi in Londen. Vanaf 1 januari zullen er bovendien geen eerste vergunningen worden verleend aan dieseltaxi’s. Alle taxi”s waar voor het eerst een vergunning voor wordt aangevraagd, moeten een lage uitstoot hebben. Op de langere termijn volgt dan de Ultra Low Emission Zone, waar alleen voertuigen met geen of zeer weinig uitstoot mogen rijden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.