Standplaats Amsterdam CS

‘Gemeente moet ingrijpen in opstapmarkt Amsterdam’

Bron: TaxiPro (VK)

FNV Taxi vindt dat de problemen zich opstapelen in de straattaximarkt in Amsterdam en eist dat de gemeente ingrijpt. De vakbond stelt een maximum aan het aantal taxivergunningen voor. Ook werkgeversorganisatie KNV vindt dat er iets moet veranderen, maar heeft er vertrouwen in dat dit na de gemeenteraadsverkiezingen gaat gebeuren.

Dat het druk is in de Amsterdamse opstapmarkt is inmiddels bekend. Volgens de laatste telling zijn er in de hoofdstad zo’n 4.200 chauffeurs aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Daarnaast is er een grote groep Uber-chauffeurs actief in Amsterdam, al zijn dat voor een deel chauffeurs die ook bij een TTO zijn aangesloten. Daarnaast rijden er naar schatting zo’n 700 snorders rond. Weliswaar illegale chauffeurs, maar daar rijden ze niet minder ritten door.

‘Blijft voor niemand iets over’

Een veelgehoorde inschatting is dat in de Amsterdamse opstapmarkt zeker 6.000 taxichauffeurs actief zijn. Minke Jansma van FNV Taxi denkt zelfs dat het er 7.000 zijn. “De taart moet nu worden verdeeld over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.” Daarom zou de vakbond graag een limiet zien op het maximale aantal Taxxxi-vergunningen. Verder pleit FNV er voor dat TTO-chauffeurs en Uber-chauffeurs aan dezelfde regels moeten voldoen, zodat ook handhaving en toezicht gelijkgesteld kunnen worden.

Tegelijk springt FNV Taxi in de bres voor Uber-chauffeurs, die zouden rijden voor te lage tarieven, tegen een commissie van 25 procent en veelal in constructies van schijnzelfstandigheid. Jansma: “De oproep van de chauffeurs is duidelijk: de commissie omlaag naar 10 procent en de tarieven omhoog. Als de situatie zo blijft als nu zeggen ook de Uber-chauffeurs dat er voor Uber geen plaats is op de markt. Als Uber gezien wil worden als platform dan moeten ze zich ook gedragen als platform en niet als werkgever, zoals ze nu doen.”

Onjuiste suggestie

Een woordvoerder van Uber reageert als volgt op de kritiek van FNV: “Tevredenheid van de chauffeurs die onze app gebruiken is voor ons erg belangrijk. Om die reden organiseren we maandelijks rondetafelgesprekken waarin we hun feedback bespreken en concrete afspraken maken. De voorgestelde maatregelen van FNV raken chauffeurs en consument direct in de portemonnee, want ze zullen de vraag naar onze service doen afnemen.” Uber vindt de suggestie dat het bedrijf schijnconstructies zou stimuleren volstrekt onjuist en geeft aan alleen te werken met zelfstandige chauffeurs die werken volgens de wetten en regels die in Nederland gelden.

ILT blijft controleren

Volgens Jansma doet de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT) te weinig om het rijden in schijnconstructies te stoppen en moet er beter worden gecontroleerd. In reactie daarop zegt een woordvoerster het volgende: “De ILT controleert op alle vormen van illegaal taxivervoer. In dat kader heeft ze eerder aan Uber een dwangsom van 1 miljoen euro opgelegd. Daarvan is 3,5 ton geïnd wegens UberPop-overtredingen. Daarin heeft de hoogste bestuursrechter, het College voor van Beroep voor het Bedrijfsleven, de ILT ook in een bodemprocedure gelijk gesteld. De ILT blijft controleren op elke vorm van illegaal taxivervoer.”

‘Eén beleid zou logisch zijn’

FNV wil graag dat alle partijen, en dan in het bijzonder de gemeente, de problemen in de Amsterdamse straattaximarkt aanpakken. Ook KNV Taxi en Zorgvervoer vindt dat het zo niet langer kan, laat secretaris Hubert Andela weten. “Wij zijn het met FNV eens dat er wat moet gebeuren. En één soort beleid voor taxi’s die in de praktijk op standplaatsen en op straat allemaal hetzelfde werk doen, zou hartstikke logisch zijn. We verwachten dat na de gemeenteraadsverkiezingen het nieuwe college van B&W daar meteen mee begint. KNV legt hiervoor namens de Amsterdamse leden alvast voorstellen bij de gemeente neer.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

36 reacties op “‘Gemeente moet ingrijpen in opstapmarkt Amsterdam’”

Rik de Swart|08.03.18|13:14

Worden er ook een paar wakker….dit soort problemen hadden we 5jaar terug al zien aankomen. En als er in Amsterdam iets gaat veranderen, trek het dan door voor het hele land. 1 beleid voeren graag. Eigenlijk is het discriminatie dat Amsterdamse chauffeurs wel in andere steden mogen rijden zonder extra vergunning maar andersom mag het niet.

Duco Douwstra|08.03.18|13:21

Hoe is het mogelijk dat er in Amsterdam waarschijnlijk meer dan 700 illegale taxi’s rondrijden,zonder dat we 1 keer lezen dat er ook maar 1 X een auto van die snorders door de ILT in beslag is genomen en dat een taxiondernemer uit Limburg die wiegert om een ondeugdelijke BCT in te bouwen maar verder aan alle eisen voldoet,dat daar wel de auto’s met veel machtsvertoon van in beslag genomen worden. Als in 2006 naar mijn advies was geluisterd om alle taxi online te registreren en te volgen dan

Duco Douwstra|08.03.18|13:29

hadden we met intelligente software alles wat zou kunnen bijdragen aan een goed en betrouwbaar,transparant taxivervoer centraal kunnen controleren en annaliseren.Duidelijke afspraken maken waarop wel en waarop niet gesanctioneerd wat worden enz.Klachten konden dan allemaal efficiënt opgespoord en gesanctioneerd kunnen worden.Kortom zoals de centrales dat al jaren doen met hun aangesloten rijders en dat landelijk.Maar sukkels en sukkels daaromheen dachten dat de offline BCT functioneler zou zijn

Jos Dinkelaar|08.03.18|13:53

Ook in zuidoost rijden ze af en aan , ik wacht op iemand bij laden en lossen achterkant winkelcentrum
amsterdamse poort ,5 min en ik zie al 8 snorders mensen meenemen en uit laten stappen . zo gemakkelijk is het daar te handhaven…

Rik de Swart|08.03.18|14:36

Het verbaasd me dat er nog zoveel snordes zijn als een taxivergunning bij wijze van spreke gewoon bij bol.com te bestellen is.
Daar zit gelijk het grootse probleem, iedere mongool kan gewoon een taxibedrijf beginnen, dan krijg vanzelf een overschot aan gajes. Niet alleen in Amsterdam maar in alle steden rijden er nodeloos veel taxi’s rondjes te rijden op zoek naar een prooi.

Rik de Swart|08.03.18|14:41

Om een gezonde markt te hebben moet vraag en aanbod redelijk in evenwicht te zijn. Als dat scheef is, ontstaan er problemen. Zo simpel is het. Er zijn ook teveel organisaties die belang hebben aan een overschot bijvoorbeeld uber, maar nog veel meer de kiwa. Die willen zoveel mogelijk vergunningen verkopen voor 1500euro. Eigenlijk kun je het geen vergunning meer noemen als er niks voor nodig is.

taxiSTS|08.03.18|16:14

Dat krijg je er van als je alles vrij gaat geven.
Waar wij nog een ondernemers diploma nodig hadden kan nu iedereen met een chauffeurspas een vergunning KOPEN. De enige die er welvaart bij heeft is de KIWA die verkoopt tig keer zoveel vergunningen en de bedrijven die wel alle papieren in het verleden hebben moeten halen zijn er weer de dupe van. Veel te veel vrij rijders die allemaal maar wat doen.

taxiSTS|08.03.18|16:15

Het is weer precies hetzelfde als toen de Amsterdamse vergunningen van het ene op het andere moment werden afgeschaft en er bedrijven met (omgerekend) € 50.000 schuld per vergunning achter bleven. En nu willen ze weer een nieuw regeltje gaan verzinnen om een max aantal vergunningen uit te geven. Volgens mij zijn we weer terug bij af alleen mogen we weer extra kosten op gaan hoesten

taxiSTS|08.03.18|16:16

Het is weer precies hetzelfde als toen de Amsterdamse vergunningen van het ene op het andere moment werden afgeschaft en er bedrijven met (omgerekend) € 50.000 schuld per vergunning achter bleven. En nu willen ze weer een nieuw regeltje gaan verzinnen om een max aantal vergunningen uit te geven. Volgens mij zijn we weer terug bij af alleen mogen we weer extra kosten op gaan hoesten.

Duco Douwstra|08.03.18|16:55

STS Taxi,De man van Schults van Haegen was aandeelhouder van Kiwa en nu waarschijnlijke stille vennoot,hij heeft al bij de overdracht van de winstgevende ILT activiteiten naar de Kiwa 2,8 miljoen euro van Kiwa ontvangen.Vergunningen zijn nooit € 50.000 waard geweest, dat waren de TCA aandelen in de centrale voor 2000 hadden deze een vrije marktwaarde van € 136 000,00 per heel nummer.KPN aandelen zijn ook € 80,00 waard geweest en nu € 2,53 maar een vergunning koste bij ILT € 900,00 geloof ik

taxiSTS|08.03.18|17:10

Duco Douwstra, Dat neemt niet weg dat ze het nooit vrij hadden moeten geven.
We worden steeds van het kastje naar de muur gestuurd en kunnen steeds weer opnieuw betalen voor dingen die al lang achterhaald zijn.
Straks kunnen de bedrijven die eerst wel aan alle voorwaarde voldeden weer opnieuw in de buidel tasten omdat ze weer wat verzinnen.

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:13

In een stad waar we liever gaan thee drinken met raddraaiers en een Sinterklaas verbannen vanwege het protest van linkse doorgedraaide mafketels kan je toch niks anders verwachten.Lees nog even het stuk van taxipro 7 maart 2018 – maatregelen tegen taxi overlast nog zonder effect -, met name het 22 pagina’s stuk van de Ombudsman Metropool Amsterdam , het zal u weer verbazen !!!

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:20

Hier in leest u dat volgens de RDW er 190 taxi’s onverzekerd rond rijden in Amsterdam. Tevens wil men via het uitlezen van u geliefde BCT controleren op illegale stopplaatsen, dus u BCT wordt een opsporing apparaat, dit is dus wettelijk verboden uitspraak Hof van Justitie van de Europese Uni C-293/12 en C-594/12. Men wil de camera beelden die van u worden gemaakt controleren door BOA’s welk in de WAO thuis zitten, dit is goedkoper dan de handhaving in de nachtelijk uurtjes. GESCHIFT ZOOITJE

Duco Douwstra|08.03.18|20:24

Dat klopt,voor 2000 hoefden taxichauffeurs nul examens te doen en hadden ze ook geen chauffeurspas nodig.Als er een afgestudeerde ingenieur,advocaat,onderwijzer enz.,na hun studie niet gelijk een baan hadden,of het avontuur leuk vonden om eerst een tijdje taxichauffeur te worden,dan nam ik ze een stratentest af en ging even een stukje met ze rijden.Daarna konden ze gelijk op de taxi en met die afgestudeerden had je echt kwaliteitschauffeurs,daar kunnen de huidige talloze examens niet tegenop.

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:33

@ Duco, de vergunning was geen aandeel CBvt, later verandert in TCA. De vergunning is verleend door het bestuur van het Openbaar Lichaam Taxivervoer Amsterdam, Zaanstreek,Amstelland en Meerlanden voorzien van droogstempel en aangevinkt – verleend voor onbepaalde termijn – voorzien van een volgnummer. Bestaande ondernemers zijn – keihard verneukt door ambtelijk uitschot -, toegezegde compensatie (commissie prof.Roos) is nooit uitgekeerd laat dat heel duidelijk zijn. Leve de totale waanzin !!!

Rex Urban|09.03.18|08:33

(ILT) doet te weinig om het rijden in “schijnconstructies te stoppen”
Weinig moet zijn NIETS, wanneer we over Belbussen e.d. spreken.
Kosten van de gemiddelde bus zijn plmns € 0.40 cent per km.
Opbrengsten van Belbussen zitten daar ruim boven, zelfs vaak hoger als toegestane Taxi Tarieven, mede omdat er 8 betalende passagiers in kunnen.
Daardoor is het geen z.g. “vrijwilligers vervoer”
De chauffeur is de enige vrijwilliger Ja.
Klachten hierover worden niet beantwoord door ILT.

Rex Urban|09.03.18|10:24

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat in een gemeente winkels, horeca, bedrijven, organisaties, inwoners en de lokale overheid samen werken aan meer EERLIJKE ? handel.
Dergelijke gemeentes sponseren Belbussen en directeuren.
Een jaarsalaris voor de directeur van € 96000.- zoals hier op de Gemeente Utrechtse Heuvelrug hoort hierbij.
De Belbus rijdt alleen op werkdagen van 9.00 – 17.00 ???
Dergelijke schijnheilige Gemeente titels maken me misselijk.
Dat wilde ik even kwijt.

Bertax Landsmeer|11.03.18|10:39

Tjerk heeft gelijk!
De gemeente beheerde de CBvT vergunningen in Amsterdam en dat waren er iets van 750 ( bij Wet verboden te verhandelende) 24 uurs exploitatievergunningen gedeeld door per vergunning 12 uurs dag en nacht 2 mans exploitatie roosters! Taxivoertuigen werden hierin vaak gedeeld naar gelang investeringsmogelijkheden en dat voorkwam ook dubbel rijden in elkaars roosters!
De Economische waarde van die vergunningen ( Goodwil ) was zeer hoog en gewild en daar werd graag voor betaald!

Bertax Landsmeer|11.03.18|12:37

Vraag en aanbod dus en alles werd zo door de afdeling CBvT van de gemeente in stand gehouden! En de handel floreerde zeer goed in de beste economische jaren in de geschiedenis van Nederland!
De VoF ( vennoodschap onder Firmanaam ) had ook daarin een grote rol omdat je een Ondernemersdiploma nodig had om te kunnen exploiteren en vaak had in deze VoF maar een Chauffeur dit Diploma! Ook deze VoF constructie was illegaal omdat die tweede en later 3e chauffeur bij opdeling betaande roosters TCA,

Bertax Landsmeer|11.03.18|13:56

Ná Dereguleringswet 2000, vaak ook geen Ondern.Diploma ( Vakbekwaamheids noemde zij dat daarna ) hadden! Dit werd eerst gedoogd en er werd gestimuleerd de VoF op te heffen en een Eenmanzaak (zzp) te beginnen!
Dit kon natuurlijk niet in de ogen Den Haag, een Handel in vergunningen met Goodwill daaraan? Daar gaan we wat aan doen, dat Taxituig dat in zijn eigen wereldwijd toegepaste pensioenvoorziening voorzag? Maar….? Een CBvT vergunning hád helemaal geen waarde, werd niet Verhandeld,

Bertax Landsmeer|11.03.18|13:58

dit kon helemaal niet! omdat je een Ondernemersdiploma nodig had en de gemeente via CBvT de overschrijving regelde en daarop toezag! Wat is er mis met Economische Goodwill? Er werd geleend via banken,alles wit, Maar nee hoor,Dereguleren dat taxituig!! , Dereguleren moest er en plannen werden geboren in 1990 en ingevoerd in WP2000! De markt open en overstroomde de Taxiwereld! Er werden miljoenen goodwill investeringen vernietigd ter faveure waar we nu 18 jaar later inzitten!

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:16

Er werd ( commissie Rood ) 500 miljoen compensatie belooft, dus nooit, en een Procuratiehouderschap ingevoerd om de diplomaloze chauffeurs juridisch te compenseren ( dat wel) omdat anders veel gezinnen brodeloos werden gemaakt. De Inspectie verkeer en Waterstaat (nu ILT) werd ingeschakeld om toe te zien en vergunningen uit te geven aan Procuratiernemers ( tot wel 5 zzp,ers per vergunning waarin een gediplomeerde Procuratiehouder houder was! Dit liep totaal uit de hand, er werd door de ILT,

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:25

een Monster gecreeerd met een zwartgeld circuit en criminelen daarin die schijt aan alles en iedereen hadden en dat 16 jaar lang tot de Diploma afschaffing!
De beleidsregels van ILT ( nog steeds) stonden helemaal niet toe dat er een Éénmanzaak procuratorisch geexploiteerd mocht worden met meerdere diplomaloze zzp,ers?
Dit werd gedoogd net als coffeeshops!

De grondslag van afschaffing van Vakbekaamheid ligt in het feit dat het zooitje in KVK onbeheersbaar was geworden met veel zwart geld en,

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:42

Je weet het, als er iets door de overheid eerst gecreerd wordt, onbeheersbaar wordt, en dan ongewenst dan schaffen we toch het Diploma helemaal af onder de mom van dat de toetreding tot de markt belemmerd word? Dan ben je in 1x van het zooitje en zwartgeld circuit af? Had de FNV daar geen zegje in?
Dan omarm je Uber ( hoe toevallig) yes het Appplatform en laat uber graaien in de KvK vakbekwaamheidsloze voormalige zwartgeld betalende procuratienemers die nu weer in Xen Uigemolken worden in een,

Bertax Landsmeer|11.03.18|16:21

Overgestressede Taximarkt!

Maximeer het aantal vergunningen, beheers en controleer de markt naar economische vraag en geef jaarlijks beschikbare vergunningen uit in loting bij teveel aanvragen!
Handel in papieren is uitgesloten en een vergunning is niet overdraagbaar! Verplichte registratie bij stopzetting Éénmanzaak!

Breng de vakbekwaamheids diploma weer in op éénmanzaakspecialisatie, een Psychische test vóórdat je je Chauffeurskaart haalt en maximeer het aantal voertuigen per vergunning!

Bertax Landsmeer|11.03.18|16:30

Nu Uber in europa geen platform is maar een Taxibedrijf moet de Belastingdienst Uber als Werkgever zien met premie verplichting en Uberchauffeurs moeten bewijzen dat zij meerdere contracten hebben in deze schijn zelfstandige contsructie!
Geen gelijktrekking van bel en Appmarkt omdat dan de Uberchauffeurs de Taxistandplaatsen overspoelen!

Den Haag geef ons een goede Boterham en wij investeren graag in een Electrtische Taxi om u te helpen!

Zie ons als uw oplossing niet als uw probleem! Help ons

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:30

Er moet goed gekeken worden naar de echte problemen in Amsterdam. Er zijn inderdaad heel veel taxi’s bijgekomen en er moet zeker een stop of iets dergelijks komen maar de echte problemen op dit moment zijn de voorzieningen en de bereikbaarheid voor taxi’s! Hoe kan het zo zijn dat er in een (wereld)stad als Amsterdam zo weinig taxistandplaatsen zijn? Ongeveer 5000 TTO taxi’s rijden er rond maar er is overdag tot 17:00 uur maar plek voor ongeveer 60 taxi’s in het centrum en omgeving? Hoe kan dat?

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:38

Daarnaast hebben Amsterdamse taxichauffeurs te maken met velen afsluitingen of eenrichtingverkeer met name Muntplein en omgeving waardoor (vaste) klanten langer moeten wachten of meer moeten betalen doordat we moeten omrijden door de nieuwe verkeerssituaties waar wethouder Pieter Litjens verantwoordelijk voor is. Dit zijn de echte problemen in Amsterdam en niet de Ubertjes! Als je als uber wilt gaan werken en als slaaf behandeld wilt worden en voor de rest niks overhoud dan doe je dat zelf!

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:53

Uber verplicht niemand iets. Dus als jij als ondernemer akkoord gaat met hun zieke voorwaarden dan doe je dat toch echt zelf! Dus kunnen velen achteraf wel gaan janken maar boontje komt toch echt een keer om zijn loontje! En ja het is echt schandalig wat ik elke dag zie rijden voor Uber en waar ze allemaal vandaan komen om hier in Amsterdam wat te verdienen. En de ongelukken die ze veroorzaken en de overtredingen en gevaarlijke manoeuvres die ze elke dag uithalen. Het is 1 grote schande!

Taxi Amsterdam|12.03.18|11:05

Ik begrijp dat nieuwkomertjes het Uber werk misschien wel makkelijk en leuk en spannend vinden maar reken even uit wat je NETTO overhoud. BRUTO IS GEEN NETTO!!!! Word wakker of hebben de aangesloten Ubertjes een rekenprobleem? Of zijn jullie gebrainwasht? Volgens mij houdt je meer over als je vakken gaat vullen bij de AH. Dus voordat Ubertjes weer aan de bak gaan denk aub eerst even na voordat je gaat werken voor Uber!

henk|12.03.18|21:35

Het is slavenarbeid tegenwoordig om taxichauffeur te zijn op enkele toppers na. En er is genoeg werk in alle branches op dit moment. Geld verdienen kan overal dit probleem ligt veel dieper. De overheid gaat de markt veranderen en alles wordt uber of een app van de gemeente maar linksom of rechtsom zal die luttige 10 procent straattaxi verranderen in het ouwe voc beleid succes jongens.

Joeri Visser|14.03.18|10:08

Hoeveel omzet per dag draait een TTOér is Amsterdam? En hoeveel omzet draait een Uberchauffuer in Amsterdam?

Ruben Brandenburg|19.03.18|12:48

Ik hoor bedragen op de standplaatsen en daar schrok ik echt wel van voor een tto chauffeur tussen de 75 en 150 per dag,een normale dag met 8 uur
van Uber chauffeurs hoor je bedragen en daar is de commissie al van af bedragen van tussen de 150 en 300 per dag, dito uren.
alleen hoor je de verschillen in km die ze maken niet,

Peter Vriens|21.03.18|12:42

Je kan eeuwig blijven evalueren, met een omzet van € 10 per uur kan je geen kwaliteit leveren.
De geschiedenis heeft zich herhaald.
In de 30ger jaren was er hetzelfde probleem vooral in de steden: te veel Taxi’s daardoor te lage omzet.
Min.van Sociale zaken heeft destijds getracht, omzet d.m.v. een rijtijdenbesluit te verbeteren.
Hielp niet.
Toen is er een capaciteitsbeleid ingevoerd in het land wat wel gewerkt heeft.
OV is d.m.v. aanbesteding ook gereguleerd. Waarom Taxi niet reguleren?

Joeri Visser|03.04.18|15:28

Ik heb het idee dat uber die hele stad overneemt….ze moeten gewoon voor elke taxi de regels hetzepfde maken tto of niet.

Joeri Visser|03.04.18|15:29

Het linkt erop dat de uberchauffeurs meer omzet maken, maar mischien ook meer kostdn hebben door meer kilometers icm de lage tarieven. Maargoed ze rijden vaak in een hele zuinige auto.

‘Gemeente moet ingrijpen in opstapmarkt Amsterdam’ | TaxiPro
Standplaats Amsterdam CS

‘Gemeente moet ingrijpen in opstapmarkt Amsterdam’

Bron: TaxiPro (VK)

FNV Taxi vindt dat de problemen zich opstapelen in de straattaximarkt in Amsterdam en eist dat de gemeente ingrijpt. De vakbond stelt een maximum aan het aantal taxivergunningen voor. Ook werkgeversorganisatie KNV vindt dat er iets moet veranderen, maar heeft er vertrouwen in dat dit na de gemeenteraadsverkiezingen gaat gebeuren.

Dat het druk is in de Amsterdamse opstapmarkt is inmiddels bekend. Volgens de laatste telling zijn er in de hoofdstad zo’n 4.200 chauffeurs aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Daarnaast is er een grote groep Uber-chauffeurs actief in Amsterdam, al zijn dat voor een deel chauffeurs die ook bij een TTO zijn aangesloten. Daarnaast rijden er naar schatting zo’n 700 snorders rond. Weliswaar illegale chauffeurs, maar daar rijden ze niet minder ritten door.

‘Blijft voor niemand iets over’

Een veelgehoorde inschatting is dat in de Amsterdamse opstapmarkt zeker 6.000 taxichauffeurs actief zijn. Minke Jansma van FNV Taxi denkt zelfs dat het er 7.000 zijn. “De taart moet nu worden verdeeld over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.” Daarom zou de vakbond graag een limiet zien op het maximale aantal Taxxxi-vergunningen. Verder pleit FNV er voor dat TTO-chauffeurs en Uber-chauffeurs aan dezelfde regels moeten voldoen, zodat ook handhaving en toezicht gelijkgesteld kunnen worden.

Tegelijk springt FNV Taxi in de bres voor Uber-chauffeurs, die zouden rijden voor te lage tarieven, tegen een commissie van 25 procent en veelal in constructies van schijnzelfstandigheid. Jansma: “De oproep van de chauffeurs is duidelijk: de commissie omlaag naar 10 procent en de tarieven omhoog. Als de situatie zo blijft als nu zeggen ook de Uber-chauffeurs dat er voor Uber geen plaats is op de markt. Als Uber gezien wil worden als platform dan moeten ze zich ook gedragen als platform en niet als werkgever, zoals ze nu doen.”

Onjuiste suggestie

Een woordvoerder van Uber reageert als volgt op de kritiek van FNV: “Tevredenheid van de chauffeurs die onze app gebruiken is voor ons erg belangrijk. Om die reden organiseren we maandelijks rondetafelgesprekken waarin we hun feedback bespreken en concrete afspraken maken. De voorgestelde maatregelen van FNV raken chauffeurs en consument direct in de portemonnee, want ze zullen de vraag naar onze service doen afnemen.” Uber vindt de suggestie dat het bedrijf schijnconstructies zou stimuleren volstrekt onjuist en geeft aan alleen te werken met zelfstandige chauffeurs die werken volgens de wetten en regels die in Nederland gelden.

ILT blijft controleren

Volgens Jansma doet de Inspectiedienst Leefomgeving en Transport (ILT) te weinig om het rijden in schijnconstructies te stoppen en moet er beter worden gecontroleerd. In reactie daarop zegt een woordvoerster het volgende: “De ILT controleert op alle vormen van illegaal taxivervoer. In dat kader heeft ze eerder aan Uber een dwangsom van 1 miljoen euro opgelegd. Daarvan is 3,5 ton geïnd wegens UberPop-overtredingen. Daarin heeft de hoogste bestuursrechter, het College voor van Beroep voor het Bedrijfsleven, de ILT ook in een bodemprocedure gelijk gesteld. De ILT blijft controleren op elke vorm van illegaal taxivervoer.”

‘Eén beleid zou logisch zijn’

FNV wil graag dat alle partijen, en dan in het bijzonder de gemeente, de problemen in de Amsterdamse straattaximarkt aanpakken. Ook KNV Taxi en Zorgvervoer vindt dat het zo niet langer kan, laat secretaris Hubert Andela weten. “Wij zijn het met FNV eens dat er wat moet gebeuren. En één soort beleid voor taxi’s die in de praktijk op standplaatsen en op straat allemaal hetzelfde werk doen, zou hartstikke logisch zijn. We verwachten dat na de gemeenteraadsverkiezingen het nieuwe college van B&W daar meteen mee begint. KNV legt hiervoor namens de Amsterdamse leden alvast voorstellen bij de gemeente neer.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

36 reacties op “‘Gemeente moet ingrijpen in opstapmarkt Amsterdam’”

Rik de Swart|08.03.18|13:14

Worden er ook een paar wakker….dit soort problemen hadden we 5jaar terug al zien aankomen. En als er in Amsterdam iets gaat veranderen, trek het dan door voor het hele land. 1 beleid voeren graag. Eigenlijk is het discriminatie dat Amsterdamse chauffeurs wel in andere steden mogen rijden zonder extra vergunning maar andersom mag het niet.

Duco Douwstra|08.03.18|13:21

Hoe is het mogelijk dat er in Amsterdam waarschijnlijk meer dan 700 illegale taxi’s rondrijden,zonder dat we 1 keer lezen dat er ook maar 1 X een auto van die snorders door de ILT in beslag is genomen en dat een taxiondernemer uit Limburg die wiegert om een ondeugdelijke BCT in te bouwen maar verder aan alle eisen voldoet,dat daar wel de auto’s met veel machtsvertoon van in beslag genomen worden. Als in 2006 naar mijn advies was geluisterd om alle taxi online te registreren en te volgen dan

Duco Douwstra|08.03.18|13:29

hadden we met intelligente software alles wat zou kunnen bijdragen aan een goed en betrouwbaar,transparant taxivervoer centraal kunnen controleren en annaliseren.Duidelijke afspraken maken waarop wel en waarop niet gesanctioneerd wat worden enz.Klachten konden dan allemaal efficiënt opgespoord en gesanctioneerd kunnen worden.Kortom zoals de centrales dat al jaren doen met hun aangesloten rijders en dat landelijk.Maar sukkels en sukkels daaromheen dachten dat de offline BCT functioneler zou zijn

Jos Dinkelaar|08.03.18|13:53

Ook in zuidoost rijden ze af en aan , ik wacht op iemand bij laden en lossen achterkant winkelcentrum
amsterdamse poort ,5 min en ik zie al 8 snorders mensen meenemen en uit laten stappen . zo gemakkelijk is het daar te handhaven…

Rik de Swart|08.03.18|14:36

Het verbaasd me dat er nog zoveel snordes zijn als een taxivergunning bij wijze van spreke gewoon bij bol.com te bestellen is.
Daar zit gelijk het grootse probleem, iedere mongool kan gewoon een taxibedrijf beginnen, dan krijg vanzelf een overschot aan gajes. Niet alleen in Amsterdam maar in alle steden rijden er nodeloos veel taxi’s rondjes te rijden op zoek naar een prooi.

Rik de Swart|08.03.18|14:41

Om een gezonde markt te hebben moet vraag en aanbod redelijk in evenwicht te zijn. Als dat scheef is, ontstaan er problemen. Zo simpel is het. Er zijn ook teveel organisaties die belang hebben aan een overschot bijvoorbeeld uber, maar nog veel meer de kiwa. Die willen zoveel mogelijk vergunningen verkopen voor 1500euro. Eigenlijk kun je het geen vergunning meer noemen als er niks voor nodig is.

taxiSTS|08.03.18|16:14

Dat krijg je er van als je alles vrij gaat geven.
Waar wij nog een ondernemers diploma nodig hadden kan nu iedereen met een chauffeurspas een vergunning KOPEN. De enige die er welvaart bij heeft is de KIWA die verkoopt tig keer zoveel vergunningen en de bedrijven die wel alle papieren in het verleden hebben moeten halen zijn er weer de dupe van. Veel te veel vrij rijders die allemaal maar wat doen.

taxiSTS|08.03.18|16:15

Het is weer precies hetzelfde als toen de Amsterdamse vergunningen van het ene op het andere moment werden afgeschaft en er bedrijven met (omgerekend) € 50.000 schuld per vergunning achter bleven. En nu willen ze weer een nieuw regeltje gaan verzinnen om een max aantal vergunningen uit te geven. Volgens mij zijn we weer terug bij af alleen mogen we weer extra kosten op gaan hoesten

taxiSTS|08.03.18|16:16

Het is weer precies hetzelfde als toen de Amsterdamse vergunningen van het ene op het andere moment werden afgeschaft en er bedrijven met (omgerekend) € 50.000 schuld per vergunning achter bleven. En nu willen ze weer een nieuw regeltje gaan verzinnen om een max aantal vergunningen uit te geven. Volgens mij zijn we weer terug bij af alleen mogen we weer extra kosten op gaan hoesten.

Duco Douwstra|08.03.18|16:55

STS Taxi,De man van Schults van Haegen was aandeelhouder van Kiwa en nu waarschijnlijke stille vennoot,hij heeft al bij de overdracht van de winstgevende ILT activiteiten naar de Kiwa 2,8 miljoen euro van Kiwa ontvangen.Vergunningen zijn nooit € 50.000 waard geweest, dat waren de TCA aandelen in de centrale voor 2000 hadden deze een vrije marktwaarde van € 136 000,00 per heel nummer.KPN aandelen zijn ook € 80,00 waard geweest en nu € 2,53 maar een vergunning koste bij ILT € 900,00 geloof ik

taxiSTS|08.03.18|17:10

Duco Douwstra, Dat neemt niet weg dat ze het nooit vrij hadden moeten geven.
We worden steeds van het kastje naar de muur gestuurd en kunnen steeds weer opnieuw betalen voor dingen die al lang achterhaald zijn.
Straks kunnen de bedrijven die eerst wel aan alle voorwaarde voldeden weer opnieuw in de buidel tasten omdat ze weer wat verzinnen.

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:13

In een stad waar we liever gaan thee drinken met raddraaiers en een Sinterklaas verbannen vanwege het protest van linkse doorgedraaide mafketels kan je toch niks anders verwachten.Lees nog even het stuk van taxipro 7 maart 2018 – maatregelen tegen taxi overlast nog zonder effect -, met name het 22 pagina’s stuk van de Ombudsman Metropool Amsterdam , het zal u weer verbazen !!!

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:20

Hier in leest u dat volgens de RDW er 190 taxi’s onverzekerd rond rijden in Amsterdam. Tevens wil men via het uitlezen van u geliefde BCT controleren op illegale stopplaatsen, dus u BCT wordt een opsporing apparaat, dit is dus wettelijk verboden uitspraak Hof van Justitie van de Europese Uni C-293/12 en C-594/12. Men wil de camera beelden die van u worden gemaakt controleren door BOA’s welk in de WAO thuis zitten, dit is goedkoper dan de handhaving in de nachtelijk uurtjes. GESCHIFT ZOOITJE

Duco Douwstra|08.03.18|20:24

Dat klopt,voor 2000 hoefden taxichauffeurs nul examens te doen en hadden ze ook geen chauffeurspas nodig.Als er een afgestudeerde ingenieur,advocaat,onderwijzer enz.,na hun studie niet gelijk een baan hadden,of het avontuur leuk vonden om eerst een tijdje taxichauffeur te worden,dan nam ik ze een stratentest af en ging even een stukje met ze rijden.Daarna konden ze gelijk op de taxi en met die afgestudeerden had je echt kwaliteitschauffeurs,daar kunnen de huidige talloze examens niet tegenop.

Tjerk Vinckx|08.03.18|20:33

@ Duco, de vergunning was geen aandeel CBvt, later verandert in TCA. De vergunning is verleend door het bestuur van het Openbaar Lichaam Taxivervoer Amsterdam, Zaanstreek,Amstelland en Meerlanden voorzien van droogstempel en aangevinkt – verleend voor onbepaalde termijn – voorzien van een volgnummer. Bestaande ondernemers zijn – keihard verneukt door ambtelijk uitschot -, toegezegde compensatie (commissie prof.Roos) is nooit uitgekeerd laat dat heel duidelijk zijn. Leve de totale waanzin !!!

Rex Urban|09.03.18|08:33

(ILT) doet te weinig om het rijden in “schijnconstructies te stoppen”
Weinig moet zijn NIETS, wanneer we over Belbussen e.d. spreken.
Kosten van de gemiddelde bus zijn plmns € 0.40 cent per km.
Opbrengsten van Belbussen zitten daar ruim boven, zelfs vaak hoger als toegestane Taxi Tarieven, mede omdat er 8 betalende passagiers in kunnen.
Daardoor is het geen z.g. “vrijwilligers vervoer”
De chauffeur is de enige vrijwilliger Ja.
Klachten hierover worden niet beantwoord door ILT.

Rex Urban|09.03.18|10:24

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat in een gemeente winkels, horeca, bedrijven, organisaties, inwoners en de lokale overheid samen werken aan meer EERLIJKE ? handel.
Dergelijke gemeentes sponseren Belbussen en directeuren.
Een jaarsalaris voor de directeur van € 96000.- zoals hier op de Gemeente Utrechtse Heuvelrug hoort hierbij.
De Belbus rijdt alleen op werkdagen van 9.00 – 17.00 ???
Dergelijke schijnheilige Gemeente titels maken me misselijk.
Dat wilde ik even kwijt.

Bertax Landsmeer|11.03.18|10:39

Tjerk heeft gelijk!
De gemeente beheerde de CBvT vergunningen in Amsterdam en dat waren er iets van 750 ( bij Wet verboden te verhandelende) 24 uurs exploitatievergunningen gedeeld door per vergunning 12 uurs dag en nacht 2 mans exploitatie roosters! Taxivoertuigen werden hierin vaak gedeeld naar gelang investeringsmogelijkheden en dat voorkwam ook dubbel rijden in elkaars roosters!
De Economische waarde van die vergunningen ( Goodwil ) was zeer hoog en gewild en daar werd graag voor betaald!

Bertax Landsmeer|11.03.18|12:37

Vraag en aanbod dus en alles werd zo door de afdeling CBvT van de gemeente in stand gehouden! En de handel floreerde zeer goed in de beste economische jaren in de geschiedenis van Nederland!
De VoF ( vennoodschap onder Firmanaam ) had ook daarin een grote rol omdat je een Ondernemersdiploma nodig had om te kunnen exploiteren en vaak had in deze VoF maar een Chauffeur dit Diploma! Ook deze VoF constructie was illegaal omdat die tweede en later 3e chauffeur bij opdeling betaande roosters TCA,

Bertax Landsmeer|11.03.18|13:56

Ná Dereguleringswet 2000, vaak ook geen Ondern.Diploma ( Vakbekwaamheids noemde zij dat daarna ) hadden! Dit werd eerst gedoogd en er werd gestimuleerd de VoF op te heffen en een Eenmanzaak (zzp) te beginnen!
Dit kon natuurlijk niet in de ogen Den Haag, een Handel in vergunningen met Goodwill daaraan? Daar gaan we wat aan doen, dat Taxituig dat in zijn eigen wereldwijd toegepaste pensioenvoorziening voorzag? Maar….? Een CBvT vergunning hád helemaal geen waarde, werd niet Verhandeld,

Bertax Landsmeer|11.03.18|13:58

dit kon helemaal niet! omdat je een Ondernemersdiploma nodig had en de gemeente via CBvT de overschrijving regelde en daarop toezag! Wat is er mis met Economische Goodwill? Er werd geleend via banken,alles wit, Maar nee hoor,Dereguleren dat taxituig!! , Dereguleren moest er en plannen werden geboren in 1990 en ingevoerd in WP2000! De markt open en overstroomde de Taxiwereld! Er werden miljoenen goodwill investeringen vernietigd ter faveure waar we nu 18 jaar later inzitten!

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:16

Er werd ( commissie Rood ) 500 miljoen compensatie belooft, dus nooit, en een Procuratiehouderschap ingevoerd om de diplomaloze chauffeurs juridisch te compenseren ( dat wel) omdat anders veel gezinnen brodeloos werden gemaakt. De Inspectie verkeer en Waterstaat (nu ILT) werd ingeschakeld om toe te zien en vergunningen uit te geven aan Procuratiernemers ( tot wel 5 zzp,ers per vergunning waarin een gediplomeerde Procuratiehouder houder was! Dit liep totaal uit de hand, er werd door de ILT,

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:25

een Monster gecreeerd met een zwartgeld circuit en criminelen daarin die schijt aan alles en iedereen hadden en dat 16 jaar lang tot de Diploma afschaffing!
De beleidsregels van ILT ( nog steeds) stonden helemaal niet toe dat er een Éénmanzaak procuratorisch geexploiteerd mocht worden met meerdere diplomaloze zzp,ers?
Dit werd gedoogd net als coffeeshops!

De grondslag van afschaffing van Vakbekaamheid ligt in het feit dat het zooitje in KVK onbeheersbaar was geworden met veel zwart geld en,

Bertax Landsmeer|11.03.18|14:42

Je weet het, als er iets door de overheid eerst gecreerd wordt, onbeheersbaar wordt, en dan ongewenst dan schaffen we toch het Diploma helemaal af onder de mom van dat de toetreding tot de markt belemmerd word? Dan ben je in 1x van het zooitje en zwartgeld circuit af? Had de FNV daar geen zegje in?
Dan omarm je Uber ( hoe toevallig) yes het Appplatform en laat uber graaien in de KvK vakbekwaamheidsloze voormalige zwartgeld betalende procuratienemers die nu weer in Xen Uigemolken worden in een,

Bertax Landsmeer|11.03.18|16:21

Overgestressede Taximarkt!

Maximeer het aantal vergunningen, beheers en controleer de markt naar economische vraag en geef jaarlijks beschikbare vergunningen uit in loting bij teveel aanvragen!
Handel in papieren is uitgesloten en een vergunning is niet overdraagbaar! Verplichte registratie bij stopzetting Éénmanzaak!

Breng de vakbekwaamheids diploma weer in op éénmanzaakspecialisatie, een Psychische test vóórdat je je Chauffeurskaart haalt en maximeer het aantal voertuigen per vergunning!

Bertax Landsmeer|11.03.18|16:30

Nu Uber in europa geen platform is maar een Taxibedrijf moet de Belastingdienst Uber als Werkgever zien met premie verplichting en Uberchauffeurs moeten bewijzen dat zij meerdere contracten hebben in deze schijn zelfstandige contsructie!
Geen gelijktrekking van bel en Appmarkt omdat dan de Uberchauffeurs de Taxistandplaatsen overspoelen!

Den Haag geef ons een goede Boterham en wij investeren graag in een Electrtische Taxi om u te helpen!

Zie ons als uw oplossing niet als uw probleem! Help ons

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:30

Er moet goed gekeken worden naar de echte problemen in Amsterdam. Er zijn inderdaad heel veel taxi’s bijgekomen en er moet zeker een stop of iets dergelijks komen maar de echte problemen op dit moment zijn de voorzieningen en de bereikbaarheid voor taxi’s! Hoe kan het zo zijn dat er in een (wereld)stad als Amsterdam zo weinig taxistandplaatsen zijn? Ongeveer 5000 TTO taxi’s rijden er rond maar er is overdag tot 17:00 uur maar plek voor ongeveer 60 taxi’s in het centrum en omgeving? Hoe kan dat?

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:38

Daarnaast hebben Amsterdamse taxichauffeurs te maken met velen afsluitingen of eenrichtingverkeer met name Muntplein en omgeving waardoor (vaste) klanten langer moeten wachten of meer moeten betalen doordat we moeten omrijden door de nieuwe verkeerssituaties waar wethouder Pieter Litjens verantwoordelijk voor is. Dit zijn de echte problemen in Amsterdam en niet de Ubertjes! Als je als uber wilt gaan werken en als slaaf behandeld wilt worden en voor de rest niks overhoud dan doe je dat zelf!

Taxi Amsterdam|12.03.18|10:53

Uber verplicht niemand iets. Dus als jij als ondernemer akkoord gaat met hun zieke voorwaarden dan doe je dat toch echt zelf! Dus kunnen velen achteraf wel gaan janken maar boontje komt toch echt een keer om zijn loontje! En ja het is echt schandalig wat ik elke dag zie rijden voor Uber en waar ze allemaal vandaan komen om hier in Amsterdam wat te verdienen. En de ongelukken die ze veroorzaken en de overtredingen en gevaarlijke manoeuvres die ze elke dag uithalen. Het is 1 grote schande!

Taxi Amsterdam|12.03.18|11:05

Ik begrijp dat nieuwkomertjes het Uber werk misschien wel makkelijk en leuk en spannend vinden maar reken even uit wat je NETTO overhoud. BRUTO IS GEEN NETTO!!!! Word wakker of hebben de aangesloten Ubertjes een rekenprobleem? Of zijn jullie gebrainwasht? Volgens mij houdt je meer over als je vakken gaat vullen bij de AH. Dus voordat Ubertjes weer aan de bak gaan denk aub eerst even na voordat je gaat werken voor Uber!

henk|12.03.18|21:35

Het is slavenarbeid tegenwoordig om taxichauffeur te zijn op enkele toppers na. En er is genoeg werk in alle branches op dit moment. Geld verdienen kan overal dit probleem ligt veel dieper. De overheid gaat de markt veranderen en alles wordt uber of een app van de gemeente maar linksom of rechtsom zal die luttige 10 procent straattaxi verranderen in het ouwe voc beleid succes jongens.

Joeri Visser|14.03.18|10:08

Hoeveel omzet per dag draait een TTOér is Amsterdam? En hoeveel omzet draait een Uberchauffuer in Amsterdam?

Ruben Brandenburg|19.03.18|12:48

Ik hoor bedragen op de standplaatsen en daar schrok ik echt wel van voor een tto chauffeur tussen de 75 en 150 per dag,een normale dag met 8 uur
van Uber chauffeurs hoor je bedragen en daar is de commissie al van af bedragen van tussen de 150 en 300 per dag, dito uren.
alleen hoor je de verschillen in km die ze maken niet,

Peter Vriens|21.03.18|12:42

Je kan eeuwig blijven evalueren, met een omzet van € 10 per uur kan je geen kwaliteit leveren.
De geschiedenis heeft zich herhaald.
In de 30ger jaren was er hetzelfde probleem vooral in de steden: te veel Taxi’s daardoor te lage omzet.
Min.van Sociale zaken heeft destijds getracht, omzet d.m.v. een rijtijdenbesluit te verbeteren.
Hielp niet.
Toen is er een capaciteitsbeleid ingevoerd in het land wat wel gewerkt heeft.
OV is d.m.v. aanbesteding ook gereguleerd. Waarom Taxi niet reguleren?

Joeri Visser|03.04.18|15:28

Ik heb het idee dat uber die hele stad overneemt….ze moeten gewoon voor elke taxi de regels hetzepfde maken tto of niet.

Joeri Visser|03.04.18|15:29

Het linkt erop dat de uberchauffeurs meer omzet maken, maar mischien ook meer kostdn hebben door meer kilometers icm de lage tarieven. Maargoed ze rijden vaak in een hele zuinige auto.