Taxibord

‘Overlast taxi’s gevolg van taxibeleid per stad’

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbendam

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven kondigde onlangs aan gemeenten te gaan helpen met het aanpakken van overlast door taxi’s. Maar volgens Paul Dijkhuizen van Stichting Taxibelangen Nederland wordt er wel erg makkelijk van overlast gesproken. Bovendien is de vermeende overlast deels een gevolg van taxibeleid in grote steden. Dat schrijft hij in zijn column voor TaxiPro.

Met veel belangstelling las ik dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met  gemeenten wil gaan bekijken hoe problemen met de opstapmarkt voor taxi’s het best kunnen worden bestreden. Vooral ook omdat in dat verband werd gesproken over ‘overlast’ door taxi’s. Ik vraag mij dan in de eerste plaats af wat dan precies die ‘overlast’ inhoudt. In haar brief aan de Tweede Kamer wordt gesproken over geluidsoverlast en verkeershinder, laat ik die twee zaken eens nader bekijken.

Geluidsoverlast

Ik neem aan dat met geluidsoverlast wordt bedoeld: het geluid van taxi’s die met draaiende motor op een daartoe door de gemeente aangewezen en ingerichte standplaats staan te wachten op klanten? En het geluid van chauffeurs op deze standplaatsen die met elkaar aan het praten zijn? En dan neem ik aan dat dit overlast is die omwonenden van vooral uitgaansgebieden hiervan ondervinden? Ik kan mij namelijk niet echt indenken wat er verder voor ‘geluidsoverlast’ zou kunnen zijn. De gemiddelde taxi maakt echt niet meer geluid dan andere auto’s.

Hoort er bij

Veel van deze ‘geluidsoverlast’ wordt overigens veroorzaakt door de klanten, en niet door de taxi of haar bestuurder. En hoewel ik mij kan indenken dat het voor omwonenden wel eens vervelend kan zijn, is het iets wat erbij hoort als je in het centrum van een stad of dorp woont.

Men moet niet vergeten dat zonder taxi’s er meer mensen met alcohol op zouden rijden, en er meer geluidsoverlast zou zijn van mensen die lopend naar huis gaan na een avondje stappen. Net zoals bij de horecagelegenheden, overig autoverkeer, treinen, trams, of wanneer je zoals ik op een plek woont waar vliegtuigen op weg naar Schiphol precies overheen vliegen: geluid is soms vervelend, maar het hoort er nu eenmaal bij.

Verkeershinder

Natuurlijk komt het voor dat een taxi mensen moet laten in- of uitstappen op een plek waar dat op dat moment net even niet goed uitkomt. De gemiddelde taxichauffeur of taxichauffeuse zorgt heus wel dat de klanten op een zo gunstig mogelijke plek uit kunnen stappen. Dat duurt wel eens een paar minuutjes, en soms zal de chauffeur die klant daarbij even moeten helpen of de bagage moeten uitladen. Maar dat laatste doen pakketbezorgers in feite ook.

De verkeersdrukte in met name de grote steden neemt toe, terwijl daar bij de ruimtelijke indeling totaal geen rekening is gehouden. Tegelijk worden er diverse pogingen ondernomen om de binnensteden autoluw te maken. Hierdoor is een spanningsveld ontstaan waarbij de ‘gewone’ automobilist het zat is om continue vast te staan omdat er een ander voertuig de weg blokkeert.

Tweede groep taxibedrijven

Dit is echter niet zozeer de taxi’s aan te rekenen. De oorzaak ligt vaak in het feit dat de gemeenten te weinig rekening hebben gehouden met deze verkeersstromen. Vanwege het alleen toegankelijk maken van sommige opstapplekken en standplaatsen voor bepaalde subgroepen binnen de taxibranche, is er een tweede groep van taxibedrijven ontstaan die niet op deze standplaatsen noch ergens anders mogen staan. Zij rijden daarom vaak continue rondjes in de meestal toch al drukke uitgaansgebieden, waardoor er extra verkeershinder is ontstaan. Een oplossing hiervoor zou zijn om de standplaatsen open te stellen voor alle taxi’s. De gemeenten zien dit liever niet, omdat zij dan minder makkelijk gezag kunnen uitoefenen op de taximarkt in hun stad.

Hoe nu verder?

Het grote probleem is dat het instellen van eigen regels binnen een stad misschien soms een goed idee lijkt, maar dat er in de praktijk nog veel te veel mis gaat. Gemeentes stellen regels op die zorgen voor rechtsongelijkheid. Ook ontstaan er instanties die disciplinerende maatregelen als straffen en schorsingen opleggen terwijl ze daar soms eigenlijk helemaal niet toe bevoegd zijn. Soms omdat maatregelen veel te snel en ondoordacht zijn ingevoerd en soms omdat ambtenaren regels verzinnen zonder voldoende kennis van zaken, waarbij soms zelfs tegen landelijke of Europese regels in wordt gegaan. Hierbij komt ook nog dat de regels per stad flink kunnen verschillen. Aangezien we in een klein land wonen, waarbij deze steden vaak redelijk dicht bij elkaar liggen, kan het nogal eens voorkomen dat een taxi uit de ene stad in de andere stad terechtkomt, waarbij hij dan weer rekening moet gaan houden met de regels van die stad.

Aan hun laars gelapt

We hebben landelijke wetgeving voor de gehele taximarkt. Deze is de laatste jaren steeds meer versoepeld om de reiziger meer mogelijkheden te geven en te zorgen voor meer concurrentie binnen de taxibranche. Men heeft niet gekeken naar mogelijke bij-effecten en men heeft ook niet gedacht vanuit het perspectief van de al bestaande taxiondernemer. Nieuwkomers die wet- en regelgeving aan hun laars lapten zijn niet aangepakt. Zij mochten hun gang gaan en soms is regelgeving zelfs gewijzigd om het deze nieuwkomers te vergemakkelijken. Op gemeentelijk niveau probeert men nu de hiaten in de wetgeving krampachtig te dichten, maar helaas kijkt men hierbij vaak niet verder dan de eigen stadsgrenzen.

Naar ons idee zou het beter zijn om regelgeving landelijk te houden. Dan krijg je een gelijk speelveld voor iedereen die betaald personenvervoer doet, zonder uitzondering. Gemeentes zouden in hun beleid wat meer rekening moeten houden met taxi’s en de voordelen die zij binnen hun stad bieden, in plaats van de huidige overregulatie en belemmerende maatregelen.

Paul Dijkhuizen – voorzitter Stichting Taxibelangen Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “‘Overlast taxi’s gevolg van taxibeleid per stad’”

Taxi Volendam|04.10.18|11:00

Landelijke regels hebben ook bezwaren.
Wanneer er problemen voordoen in een stad, (daar komen uiteindelijk de meeste vandaan), wordt er door de vergunningverlener regelgeving gemaakt die dan voor het hele land gelden, met alle kosten en nadelen daarbij.
Door (disfunctioneren deregulering, landelijke wet) duikt de plaatselijke regelgeving op.
Stem daarom vraag en aanbod Taxivervoer op elkaar af en gedoog daarbij al die z.g. gesubsidieerde vrijwilligers diensten niet meer, dat lost veel op!

Michaël Vermeer|18.10.18|10:01

Goed stuk, begrijpelijk voor iedereen.
Het is toch te gek voor woorden dat een taxichauffeur die in bijvoorbeeld Amsterdam een examen heeft gedaan om over tram en busbanen te rijden dit voor andere steden ook moet doen. Stel je bent chauffeur in de zakelijke markt en je rijd veel in de 4 grote steden, dan moet je dus 4 x een ontheffing aanvragen, examen doen enz enz. En dan dus ook 4 x de kosten betalen, krankjorum.

‘Overlast taxi’s gevolg van taxibeleid per stad’ | TaxiPro
Taxibord

‘Overlast taxi’s gevolg van taxibeleid per stad’

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbendam

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven kondigde onlangs aan gemeenten te gaan helpen met het aanpakken van overlast door taxi’s. Maar volgens Paul Dijkhuizen van Stichting Taxibelangen Nederland wordt er wel erg makkelijk van overlast gesproken. Bovendien is de vermeende overlast deels een gevolg van taxibeleid in grote steden. Dat schrijft hij in zijn column voor TaxiPro.

Met veel belangstelling las ik dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven samen met  gemeenten wil gaan bekijken hoe problemen met de opstapmarkt voor taxi’s het best kunnen worden bestreden. Vooral ook omdat in dat verband werd gesproken over ‘overlast’ door taxi’s. Ik vraag mij dan in de eerste plaats af wat dan precies die ‘overlast’ inhoudt. In haar brief aan de Tweede Kamer wordt gesproken over geluidsoverlast en verkeershinder, laat ik die twee zaken eens nader bekijken.

Geluidsoverlast

Ik neem aan dat met geluidsoverlast wordt bedoeld: het geluid van taxi’s die met draaiende motor op een daartoe door de gemeente aangewezen en ingerichte standplaats staan te wachten op klanten? En het geluid van chauffeurs op deze standplaatsen die met elkaar aan het praten zijn? En dan neem ik aan dat dit overlast is die omwonenden van vooral uitgaansgebieden hiervan ondervinden? Ik kan mij namelijk niet echt indenken wat er verder voor ‘geluidsoverlast’ zou kunnen zijn. De gemiddelde taxi maakt echt niet meer geluid dan andere auto’s.

Hoort er bij

Veel van deze ‘geluidsoverlast’ wordt overigens veroorzaakt door de klanten, en niet door de taxi of haar bestuurder. En hoewel ik mij kan indenken dat het voor omwonenden wel eens vervelend kan zijn, is het iets wat erbij hoort als je in het centrum van een stad of dorp woont.

Men moet niet vergeten dat zonder taxi’s er meer mensen met alcohol op zouden rijden, en er meer geluidsoverlast zou zijn van mensen die lopend naar huis gaan na een avondje stappen. Net zoals bij de horecagelegenheden, overig autoverkeer, treinen, trams, of wanneer je zoals ik op een plek woont waar vliegtuigen op weg naar Schiphol precies overheen vliegen: geluid is soms vervelend, maar het hoort er nu eenmaal bij.

Verkeershinder

Natuurlijk komt het voor dat een taxi mensen moet laten in- of uitstappen op een plek waar dat op dat moment net even niet goed uitkomt. De gemiddelde taxichauffeur of taxichauffeuse zorgt heus wel dat de klanten op een zo gunstig mogelijke plek uit kunnen stappen. Dat duurt wel eens een paar minuutjes, en soms zal de chauffeur die klant daarbij even moeten helpen of de bagage moeten uitladen. Maar dat laatste doen pakketbezorgers in feite ook.

De verkeersdrukte in met name de grote steden neemt toe, terwijl daar bij de ruimtelijke indeling totaal geen rekening is gehouden. Tegelijk worden er diverse pogingen ondernomen om de binnensteden autoluw te maken. Hierdoor is een spanningsveld ontstaan waarbij de ‘gewone’ automobilist het zat is om continue vast te staan omdat er een ander voertuig de weg blokkeert.

Tweede groep taxibedrijven

Dit is echter niet zozeer de taxi’s aan te rekenen. De oorzaak ligt vaak in het feit dat de gemeenten te weinig rekening hebben gehouden met deze verkeersstromen. Vanwege het alleen toegankelijk maken van sommige opstapplekken en standplaatsen voor bepaalde subgroepen binnen de taxibranche, is er een tweede groep van taxibedrijven ontstaan die niet op deze standplaatsen noch ergens anders mogen staan. Zij rijden daarom vaak continue rondjes in de meestal toch al drukke uitgaansgebieden, waardoor er extra verkeershinder is ontstaan. Een oplossing hiervoor zou zijn om de standplaatsen open te stellen voor alle taxi’s. De gemeenten zien dit liever niet, omdat zij dan minder makkelijk gezag kunnen uitoefenen op de taximarkt in hun stad.

Hoe nu verder?

Het grote probleem is dat het instellen van eigen regels binnen een stad misschien soms een goed idee lijkt, maar dat er in de praktijk nog veel te veel mis gaat. Gemeentes stellen regels op die zorgen voor rechtsongelijkheid. Ook ontstaan er instanties die disciplinerende maatregelen als straffen en schorsingen opleggen terwijl ze daar soms eigenlijk helemaal niet toe bevoegd zijn. Soms omdat maatregelen veel te snel en ondoordacht zijn ingevoerd en soms omdat ambtenaren regels verzinnen zonder voldoende kennis van zaken, waarbij soms zelfs tegen landelijke of Europese regels in wordt gegaan. Hierbij komt ook nog dat de regels per stad flink kunnen verschillen. Aangezien we in een klein land wonen, waarbij deze steden vaak redelijk dicht bij elkaar liggen, kan het nogal eens voorkomen dat een taxi uit de ene stad in de andere stad terechtkomt, waarbij hij dan weer rekening moet gaan houden met de regels van die stad.

Aan hun laars gelapt

We hebben landelijke wetgeving voor de gehele taximarkt. Deze is de laatste jaren steeds meer versoepeld om de reiziger meer mogelijkheden te geven en te zorgen voor meer concurrentie binnen de taxibranche. Men heeft niet gekeken naar mogelijke bij-effecten en men heeft ook niet gedacht vanuit het perspectief van de al bestaande taxiondernemer. Nieuwkomers die wet- en regelgeving aan hun laars lapten zijn niet aangepakt. Zij mochten hun gang gaan en soms is regelgeving zelfs gewijzigd om het deze nieuwkomers te vergemakkelijken. Op gemeentelijk niveau probeert men nu de hiaten in de wetgeving krampachtig te dichten, maar helaas kijkt men hierbij vaak niet verder dan de eigen stadsgrenzen.

Naar ons idee zou het beter zijn om regelgeving landelijk te houden. Dan krijg je een gelijk speelveld voor iedereen die betaald personenvervoer doet, zonder uitzondering. Gemeentes zouden in hun beleid wat meer rekening moeten houden met taxi’s en de voordelen die zij binnen hun stad bieden, in plaats van de huidige overregulatie en belemmerende maatregelen.

Paul Dijkhuizen – voorzitter Stichting Taxibelangen Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Steven Don

2 reacties op “‘Overlast taxi’s gevolg van taxibeleid per stad’”

Taxi Volendam|04.10.18|11:00

Landelijke regels hebben ook bezwaren.
Wanneer er problemen voordoen in een stad, (daar komen uiteindelijk de meeste vandaan), wordt er door de vergunningverlener regelgeving gemaakt die dan voor het hele land gelden, met alle kosten en nadelen daarbij.
Door (disfunctioneren deregulering, landelijke wet) duikt de plaatselijke regelgeving op.
Stem daarom vraag en aanbod Taxivervoer op elkaar af en gedoog daarbij al die z.g. gesubsidieerde vrijwilligers diensten niet meer, dat lost veel op!

Michaël Vermeer|18.10.18|10:01

Goed stuk, begrijpelijk voor iedereen.
Het is toch te gek voor woorden dat een taxichauffeur die in bijvoorbeeld Amsterdam een examen heeft gedaan om over tram en busbanen te rijden dit voor andere steden ook moet doen. Stel je bent chauffeur in de zakelijke markt en je rijd veel in de 4 grote steden, dan moet je dus 4 x een ontheffing aanvragen, examen doen enz enz. En dan dus ook 4 x de kosten betalen, krankjorum.