Standplaats Amsterdam CS

Raadsleden Amsterdam willen meer grip op Uber

De Amsterdamse raadsleden Sofyan Mbarki (PvdA) en Zeeger Ernsting (GroenLinks) willen dat er een gelijk speelveld komt voor alle taxichauffeurs in Amsterdam. Zij stellen voor dat wordt bekeken met welke lokale maatregelen er meer grip kan worden verkregen op Uber en op de bestelmarkt in het algemeen.

De twee raadsleden hebben samen een motie ingediend met het oog op de gemeentelijke begroting voor 2019. Zij zien dat er nog altijd veel onrust in de Amsterdamse taximarkt is en dat een gelijker speelveld wenselijk is. Zeker omdat dan ook sprake zou zijn van een gelijk handhavingsbeleid.

Nu is er nog een strikte scheiding tussen de opstapmarkt enerzijds en de bel- en appmarkt anderzijds. Maar door apps kun je op elk moment op straat een taxi bestellen, zeggen Mbarki en Ernsting. De scheiding tussen beide taximarkten is daardoor niet meer zo strikt als voorheen.

Eisen voor TTO-chauffeurs

De scheiding leidt tot een ongelijk speelveld, vinden de raadsleden. Uber-chauffeurs begeven zich immers ook in de opstapmarkt, maar ze hoeven zich niet te houden aan de eisen die onder meer qua duurzaamheid en kwaliteit gelden voor chauffeurs die zijn aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie. Volgens Mbarki en Ernsting is er geen gelijk speelveld waarbij elke taxichauffeur in Amsterdam gelijk gecontroleerd en gesanctioneerd kan worden.

De twee raadsleden zien ook dat het aantal Uber-taxi’s in Amsterdam explosief toeneemt, zeker in de weekenden. Steeds meer chauffeurs hebben de app de hele dag openstaan, ook tijdens het rijden. Dat zou tot gevaarlijke verkeerssituaties kunnen leiden.

Wettelijke mogelijkheden

Dit alles is voor Mbarki en Ernsting reden om te pleiten voor meer grip op Uber en op de taxibestelmarkt in het algemeen. Zij vragen aan het college van burgemeester en wethouders om aan de gemeenteraad voor te leggen welke maatregelen lokaal kunnen worden genomen om dat voor elkaar te krijgen. Het verzoek is ook om hier alle wettelijke mogelijkheden en bestuurlijke instrumenten voor in te zetten. De twee raadsleden willen verder dat burgemeester en wethouders in overleg gaan met de minister van Infrastructuur en Waterstaat over dit onderwerp.

De motie wordt later deze week behandeld, maar in het preadvies laat het college van burgemeester en wethouders al weten er geen bezwaar tegen te hebben dat het voorstel wordt aangenomen. Momenteel vindt namelijk een probleemanalyse van de Amsterdamse taximarkt plaats. Dat moet leiden tot een aangepast beleid, waarvan een gelijker speelveld één van de speerpunten is.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

12 reacties op “Raadsleden Amsterdam willen meer grip op Uber”

Johan Zevenbergen|06.11.18|11:21

Als het kalf verdronken is………… En zo weten we er nog wel een paar.
De politiek had er beter aan gedaan het nooit zover te laten komen, denk dat uber nu al zoveel geld, macht en invloed heeft dat de rest van de markt ten dode is opgeschreven.
En iedereen helpt daar uit eigenbelang en kortzichtigheid aan mee.

Peter Vriens|06.11.18|11:40

Gelijk speelveld?
Daar was nou net de taxiwet voor bedoeld, echter het werkt niet, ook niet met nog meer regelgeving, en al helemaal niet na het vrijgeven van taxi vergunningen.
Een vergelijkbare app inkopen zoals b.v: City Cab, Lyft, Uber, noem maar op.
Maar dan moet je wel investeren in je EIGEN Taxi automatisering d.m.v. Taxi Dispatch app
zoals te zien was op de Taxibeurs in Koln en niet in een nutteloze BCT!
De klant heeft nu nauwelijks keuze.
De overheid geen kennis van Taxizaken!

HIPHOP LAB|08.11.18|09:59

Duurzaamheid & kwaliteit word bij uber chauffeurs veel beter in de gaten gehouden dan bij TTO chauffeurs. De klanten kunnen na de rit meldingen maken over rijgedrag, schone auto, technische staat van het voertuig en zeker niet te vergeten houding van de chauffeur. Als er te veel klachten binnen komen word de chauffeur voor altijd geblokkeerd!

Dat de chauffeur de app open heeft staan is logisch het is ook gelijk je navigatie, veel minder handelingen dan een TTO die navigatie moet instellen.

HIPHOP LAB|08.11.18|10:06

Als ze een gelijke handhaving beleid hanteerden als gemeente amsterdam, dan zouden ze nieuwmarkt ook moeten uitsluiten voor tto chauffeurs en niet alleen voor uber chauffeurs! De klaag oma van nieuwmarkt die sprak in het algemeen over de taxi drukte in de omgeving van nieuwmarkt. Iedereen die met blauwe platen rijd moet zijn klanten kunnen oppikken waar de klant opgehaald wil worden ook als dat bij nieuwmarkt is of voor krasnapolsky hotel ! Handhavers zijn 2e rangs blauwe h* die erg brutaal zijn

Rik de Swart|08.11.18|15:23

Juist ja, nu het kalf verdronken is. Uber is asociaal k#bedrijf dat zsm weer op moet rotten naar Amerika. Zie tegenlicht afgelopen week. De app werkt verder prima, en het is een fijn systeem, maar uber is niet de uitvinder van zo,n app wat ze overig graag verkondigen. Uber is wel de uitvinder hoe je met moderne techniek iedereen uit kunt buiten. Helaas hebben de politici met nelie kroes voorop een plaat voor de kop.

Bertax Landsmeer|09.11.18|22:37

Hoe bestaat het dat het Uber toegestaan is om een prijs te berekenen via een App achteraf na de rit zonder wettelijke geijkte Meter??
De prijs word nl pas vastgesteld na de gemaakte rit via de app! Deze app is niet geijkt en is manipuleerbaar!

Een indicatie geven over de te verwachten prijs voor een Rit mag maar dit word verkocht als een vaststaande ritprijs en is absoluut onwaar!

Er zijn maar 2 systemen toegestaan in Nederland nl een geijkte meter op wielbasis met jaarlijkse controle,

Bertax Landsmeer|09.11.18|22:47

En Contractwerk zonder Meter met vastgetelde prijzen vooraf wat je aan moet kunnen tonen tijdens controles op de weg!

Uber beweerd dat zij klanten vervoeren onder deze regel omdat zij creditcardgegevens en daarbij toestemming hebben van de klant om te crediteren!

Maar die creditatie komt pas achteraf, na de rit, na de afgelegde kilometers en tijd die de klant aflegt in de Ubertaxi!

Dit wordt achteraf berekent via de App en dus staat de ritprijs nooit vast! Integendeel,

Bertax Landsmeer|09.11.18|22:55

Ritprijs Uber wordt zelfs duuder bij grote aanvraag klanten en tekortkoming Ubertaxi,s!
Dus staat de ritprijs zoals gezegd nooit vast of in ieder geval niet geindexeerd als maximum door de regering!

Hierdoor kan Uber zelfs en de Ubertaxi,s de boel manipuleren door net alsof te doen of er te weinig Taxi,s zijn ( beide afzonderlijk)
En de klant een hogere ritprijs indicatie voorleggen bij aanvraag!

Ik zeg kan, want dat moet bewezen zijn het wil niet zeggen dat dit ook gebeurt!

Bertax Landsmeer|09.11.18|23:08

Wie gaat de Markwerking en Platform malloten in Den Haag wakkerschudden dat zij met Uber een paard van Troje binnengehaald hebben en op een onbeschofte manier de Hardwerkende Taxichauffeur met geijkte verplichte meter met overheidscontrole en indexering uitmoord ten faveure van een Amerikaanse asimelerende Sillicon Valley Imperalist?

Tip, verplicht alle taxi,s een Meter met ijking voor waarborging met alle verplichtingen daaromheen!

En Neelie met pek en veren de grens over!

Bertax Landsmeer|09.11.18|23:22

Bijvoorbeeld TCA heeft ook een vaste prijs knop in de App, dit is een echte vaste ritprijs gebaseerd op de meterprijs met afgelegde kilometers en tijd!
De meter gaat daarnaast altijd aan, dat is wettelijk verplicht en een controle middel voor de Fiod!
Dus is dit een korting richting die vaste ritprijs die je krijgt en is ook écht een vaste ritprijs!

Mocht per ongeluk blijken dat de meter een lager bedragje aangeeft dan betaald de klant gewoon de goedkopere meterprijs!

Daar ben ik tevreden mee!

Kemal Ozen|12.11.18|22:53

Je hebt helemaal gelijk collega Bertax Landsmeer. Je haalt me de woorden uit mn mond.Ik sta 1000 % achter je. Ik heb er niks aan toe te voegen.

Arash Ayubzadeh|15.11.18|19:45

De Uber klanten bestellen Een rit via de app, de app weet het vertrekpunt, klant voert eindbestemming in, de app gebruik Google Maps om te bepalen het aantal minuten voor deze rit, aantal kilometers, instaptarief plus een vermenigvuldiging van de ritprijs maal kilometers, conclusie richtprijs en ritprijs. De klant krijgt dit op de app te zien voordat ze een bestelling doen, de klant heeft dus een prijsindicatie en weet wat de prijs is. De klant betaalt niet minder en niet meer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.