Taxibord

PvdA wil minimumleeftijd taxichauffeurs

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Met steun van de Tweede Kamer-fractie pleit de PvdA in Amsterdam ervoor dat taxichauffeurs minstens 23 jaar oud moeten zijn. Het voorstel is een reactie op een reeks ongevallen met voornamelijk Uber-taxi’s in de stad. Bij meerdere van deze ongelukken kwamen mensen om het leven.

Afgelopen weekend reed een 21-jarige man die op dat moment voor Uber aan het rijden was een 24-jarige fietster aan. Zij overleefde dat niet. Het was het zesde ongeval met een taxi zonder daklicht in Amsterdam in een maand tijd en het tweede met dodelijke afloop. In december kwam een voetganger bij zo’n ongeval om het leven. Bij de tussenliggende aanrijding raakten mensen gewond.

Intussen blijft het aantal opmerkelijke verkeersincidenten met taxi’s in Amsterdam maar oplopen. Afgelopen woensdagmiddag raakte een scooterrijder gewond bij een aanrijding met een taxi zonder daklicht, zo meldt AT5. En donderdagochtend reed een taxi door na een aanrijding met een negenjarig meisje, aldus Het Parool. Wel is duidelijk dat het om een grijze Toyota Prius ging waarvan het kenteken bij de politie bekend is. Of deze taxi wel van een daklicht was voorzien, wordt niet vermeld.

Vaak jonge chauffeurs

Omdat het in veel gevallen Uberchauffeurs betreft, zijn gemeente en taxidienst in gesprek met elkaar over het verbeteren van de verkeersveiligheid. De PvdA-fractie in Amsterdam heeft alvast een voorstel: stel een minimum leeftijd van 23 jaar in voor taxichauffeurs, die bovendien minstens twee jaar over een rijbewijs beschikken. Volgens de partij blijkt uit onderzoek dat bij de ongelukken vaak jonge chauffeurs betrokken zijn. Zij rijden rond “in een systeem waarin ze slecht betaald worden en daarom veel uren moeten maken”, aldus de partij. 

“De vermoeidheid die daardoor optreedt in combinatie met leeftijd en onervarenheid leidt tot potentieel gevaarlijke situaties en vergroot het ongevalsrisico,” aldus raadslid Dennis Boutkan. “We zijn van mening dat we stevige maatregelen moeten nemen om zowel kwetsbare Amsterdamse mede-weggebruikers als de jonge chauffeurs in bescherming te nemen.”

De maatregel zal volgens de partij vooral gevolgen hebben voor diensten en chauffeurs van Uber, omdat voor chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties al strengere eisen gelden. Ook geeft de PvdA aan dat het om een eerste stap zou gaan op weg naar verdere verbetering van de taximarkt in Amsterdam. 

Wilde westen

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk ziet het plan van zijn partijgenoten als noodzakelijk. “Met Uber is de taxiwereld echt het wilde westen geworden. Er is een toename van ongelukken, er wordt gesjoemeld met accounts en er is oneerlijke concurrentie. Ook Uber chauffeurs zijn hier uiteindelijk de dupe van. Zij verdienen ook bescherming. De staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat moet aan de slag. Geef gemeenten de mogelijkheid maatregelen te nemen voor meer veiligheid op de weg. Ik ga hierover Kamervragen stellen aan de staatssecretaris.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

20 reacties op “PvdA wil minimumleeftijd taxichauffeurs”

Tjerk Vinckx|17.01.19|11:40

In het grijze verleden moest je minimaal drie jaar beschikken over een geldig Nederlands rijbewijs voor dat je het vak taxichauffeur mocht uit oefenen.Dit is door de politiek geschrapt, wie is dus de eind verantwoordelijke voor de hedendaagse chaos, juist -het ambtelijke uitschot-.

Coen van Bergen|17.01.19|12:00

Dan moet dit natuurlijk voor alle beroepschauffeurs gaan gelden dus ook groot rijbewijs en bezorgdiensten enz. Een Uber chauffeur ervaart meer werkdruk en is geen beroepschauffeur dus moet ook geen taxidiensten mogen verrichten.

Ton Koning|17.01.19|12:20

@Tjerk Vinckx vroeger hadden we ook taxipolitie en een maxium aantal vergunningen per inwoners van een stad en was er sociale controle onder elkaar en gingen we opstap met elkaar
Waar is die tijd gebleven
EN NU

Paul Knol|17.01.19|12:27

in datzelfde grijze verleden was ook een minimum leeftijd van 23 jaar van toepassing

R a|17.01.19|14:31

Ik neem hem uber zwaar kwalijk ze spelen met brood van chauffeurs die hun werk wel serieus nemen en de verantwoordelijkheid in het verkeer nemen gewoon alle pachters eruit en verpachters hun vergunning afnemen en het gaat een stuk beter want die verzieken de boel 9 van de 10x is het zo een afgetrapte prius die een ongeluk veroorzaakt of wat dan ook en zie je jantje met zn pet op en yogingbroek eruit stappen

Rachid F Rachid|17.01.19|14:58

ik Vraag me echt af of het alleen Uber chauffeurs het zijn ,hoeveel taxi chauffeurs rijden via Uber die gewoon ook aangesloten zijn bijna taxicentrales moet ik die ook als Uber chauffeur zien of tellen we die niet mee

Ruben Brandenburg|17.01.19|15:32

50 procent van de uber chauffeurs rijden ook voor een TTO geen 1 TTO uitgesloten, kijk maar eens bij het in en uitladen van de passagiers op SPL het dakklicht licht gewoon in de achterbak.
Dus waar ligt het nu aan , aan Uber of aan de hedendaagse taxichauffeur die zijn brood niet meer kan verdienen aan het werk dat er nog is,

Ruben Brandenburg|17.01.19|15:32

door Uber of gewoon dat de klant vele mogelijkheden heeft om van A naar B te reizen.de gewone taxi te duur vind want zeg nou zelf op dit moment een ritje van af het cs naar SPL dik 60 euro is gewoon een boel centjes, en dan nog de commissie die betaald moet worden aan jan en alleman.

Batuhan Ciltas|17.01.19|19:38

UBER MOET HIER AANGEPAKT WORDEN en niet de jongere beroepschaffeurs,voorheen om voor uner te rijden moest je minimaal 21 zijn als ik het goed heb maar dat is niet meer zo,wat moeten de jonge tto chaffeurs en de rmc chaffeurs doen nu? Je kan niet zomaar iemands inkomsten bron afpakken!

Batuhan Ciltas|17.01.19|19:40

Dit probleem ks gekomen door de overheid en niet door de chaffeurs( afschaffing van de ondernemers diploma) oorzaak heeft altijd een vervolg

Kemal Ozen|17.01.19|22:53

De TTO’s moeten ook hier wat aan doen om te beginnen hun een keuze te laten maken of voor de TTO rijden of voor Uber en niet beiden als de heren dat uitkomt. Ten 2e vakbekwaamheid eisen.
Van mijn part 5 jaar rijervaring en minimale leeftijd 25.En tenslotte Uber helemaal verbieden in Nl als het even kan !

Taxi Momentje|18.01.19|19:12

Hoezo moet uber verboden worden? De lidl word toch ook niet verboden omdat deze een stuk goedkoper zijn dan de appie.

Verlaag je prijs pas je business model aan en ga aan het werk.

Sinterklaas gelukkig voorbij!!!
Alleen de zeurpiet zijn ze vergeten

Peter Vriens|21.01.19|11:46

@ Momentje, Lidl is een winkelketen en geen vervoersmakelaar.
Heb jij wel eens 20 Lidl’s naast elkaar in een winkelstraat gezien?
Uber heeft een taxi app ingekocht en de naam Uber aan die app gegeven. Daarmee worden de aangesloten bedrijven provisie van de ritprijs afgepakt.
Bij een omzet van €10 per uur waar de BTW en provisie nog af moet valt weinig aan de ritprijs aan te passen, alleen omhoog dan.
Kern van de zaak is na 2000 veel te veel vergunningen met alle negatieve gevolgen van dien.

Taxi Momentje|22.02.19|12:01

@ Peter Dit is nu precies wat er mis is met de reguliere taxi. Alleen maar roepen maar niks met feiten of cijfers kunnen onderbouwen.

geen gelijk speelveld is de populairste

Ubers speelveld – De taxi App
TTO speelveld – taxi standplaats, taxi centrale, straat taxi ( en als zzp kun je nog voor uber rijden ook er naast)

Taxi Momentje|22.02.19|12:03

Kom op het is echt geen “rocket science”

De enige reden en ook echt de enige reden dat die taxi app werkt is de prijs!! Het loont namelijk dik om een ub er te bestellen op bepaalde momenten…en jarenlang de klant een poot uitdraaien en onbeschoft behandelen als branche helpt natuurlijk ook niet.)

Taxi Momentje|22.02.19|12:09

s uber dan het alwetende instituut..Uber vertoont nare narcistische en kapitalistische trekjes welke mensen na verloop van tijd niet meer trekken….( jullie lijken dus meer op elkaar dan je denkt….)…maar zolang ze in de regel 50% goedkoper zijn dan regulier…zullen zei de baas blijven

Taxi Momentje|22.02.19|12:11

Ook hier viert corrupte politieke taxi lobby een succes….;)

Taxi Momentje|22.02.19|12:13

Met voorgaande tekst bedoel ik de pesterijen in het centrum ban de grote steden waar je een pasje moet hebben om daar te kunnen rijden over ongelijk speelveld gesproken

Taxi Momentje|22.02.19|12:15

ik raad je aan om eens te lezen hoe albert Heijn aan de rand van de afgrond stond beginb jaren 90
Maar door rigoreus te veranderen en onder andere een sterk goedkoop eigen merk in te voeren…Nu alweer sinds jaar en dag marktleider zijn.

( btw 10 Euro per uur?? Uber zit na aftrek fee gem op 30-32 euro per uur in Amsterdam)

Taxi Momentje|22.02.19|12:19

half anonieme reactie…op mijn facebookpagina…over mijn commentaar hier( het laat precies zien waar de schoen wringt. Als je al zo met collega”s omgaat…..I rest my case)

https://www.facebook.com/sandervdwijngaard/videos/vb.100000181177382/2514773305205351/?type=3&theater

PvdA wil minimumleeftijd taxichauffeurs | TaxiPro
Taxibord

PvdA wil minimumleeftijd taxichauffeurs

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Met steun van de Tweede Kamer-fractie pleit de PvdA in Amsterdam ervoor dat taxichauffeurs minstens 23 jaar oud moeten zijn. Het voorstel is een reactie op een reeks ongevallen met voornamelijk Uber-taxi’s in de stad. Bij meerdere van deze ongelukken kwamen mensen om het leven.

Afgelopen weekend reed een 21-jarige man die op dat moment voor Uber aan het rijden was een 24-jarige fietster aan. Zij overleefde dat niet. Het was het zesde ongeval met een taxi zonder daklicht in Amsterdam in een maand tijd en het tweede met dodelijke afloop. In december kwam een voetganger bij zo’n ongeval om het leven. Bij de tussenliggende aanrijding raakten mensen gewond.

Intussen blijft het aantal opmerkelijke verkeersincidenten met taxi’s in Amsterdam maar oplopen. Afgelopen woensdagmiddag raakte een scooterrijder gewond bij een aanrijding met een taxi zonder daklicht, zo meldt AT5. En donderdagochtend reed een taxi door na een aanrijding met een negenjarig meisje, aldus Het Parool. Wel is duidelijk dat het om een grijze Toyota Prius ging waarvan het kenteken bij de politie bekend is. Of deze taxi wel van een daklicht was voorzien, wordt niet vermeld.

Vaak jonge chauffeurs

Omdat het in veel gevallen Uberchauffeurs betreft, zijn gemeente en taxidienst in gesprek met elkaar over het verbeteren van de verkeersveiligheid. De PvdA-fractie in Amsterdam heeft alvast een voorstel: stel een minimum leeftijd van 23 jaar in voor taxichauffeurs, die bovendien minstens twee jaar over een rijbewijs beschikken. Volgens de partij blijkt uit onderzoek dat bij de ongelukken vaak jonge chauffeurs betrokken zijn. Zij rijden rond “in een systeem waarin ze slecht betaald worden en daarom veel uren moeten maken”, aldus de partij. 

“De vermoeidheid die daardoor optreedt in combinatie met leeftijd en onervarenheid leidt tot potentieel gevaarlijke situaties en vergroot het ongevalsrisico,” aldus raadslid Dennis Boutkan. “We zijn van mening dat we stevige maatregelen moeten nemen om zowel kwetsbare Amsterdamse mede-weggebruikers als de jonge chauffeurs in bescherming te nemen.”

De maatregel zal volgens de partij vooral gevolgen hebben voor diensten en chauffeurs van Uber, omdat voor chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties al strengere eisen gelden. Ook geeft de PvdA aan dat het om een eerste stap zou gaan op weg naar verdere verbetering van de taximarkt in Amsterdam. 

Wilde westen

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk ziet het plan van zijn partijgenoten als noodzakelijk. “Met Uber is de taxiwereld echt het wilde westen geworden. Er is een toename van ongelukken, er wordt gesjoemeld met accounts en er is oneerlijke concurrentie. Ook Uber chauffeurs zijn hier uiteindelijk de dupe van. Zij verdienen ook bescherming. De staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat moet aan de slag. Geef gemeenten de mogelijkheid maatregelen te nemen voor meer veiligheid op de weg. Ik ga hierover Kamervragen stellen aan de staatssecretaris.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

20 reacties op “PvdA wil minimumleeftijd taxichauffeurs”

Tjerk Vinckx|17.01.19|11:40

In het grijze verleden moest je minimaal drie jaar beschikken over een geldig Nederlands rijbewijs voor dat je het vak taxichauffeur mocht uit oefenen.Dit is door de politiek geschrapt, wie is dus de eind verantwoordelijke voor de hedendaagse chaos, juist -het ambtelijke uitschot-.

Coen van Bergen|17.01.19|12:00

Dan moet dit natuurlijk voor alle beroepschauffeurs gaan gelden dus ook groot rijbewijs en bezorgdiensten enz. Een Uber chauffeur ervaart meer werkdruk en is geen beroepschauffeur dus moet ook geen taxidiensten mogen verrichten.

Ton Koning|17.01.19|12:20

@Tjerk Vinckx vroeger hadden we ook taxipolitie en een maxium aantal vergunningen per inwoners van een stad en was er sociale controle onder elkaar en gingen we opstap met elkaar
Waar is die tijd gebleven
EN NU

Paul Knol|17.01.19|12:27

in datzelfde grijze verleden was ook een minimum leeftijd van 23 jaar van toepassing

R a|17.01.19|14:31

Ik neem hem uber zwaar kwalijk ze spelen met brood van chauffeurs die hun werk wel serieus nemen en de verantwoordelijkheid in het verkeer nemen gewoon alle pachters eruit en verpachters hun vergunning afnemen en het gaat een stuk beter want die verzieken de boel 9 van de 10x is het zo een afgetrapte prius die een ongeluk veroorzaakt of wat dan ook en zie je jantje met zn pet op en yogingbroek eruit stappen

Rachid F Rachid|17.01.19|14:58

ik Vraag me echt af of het alleen Uber chauffeurs het zijn ,hoeveel taxi chauffeurs rijden via Uber die gewoon ook aangesloten zijn bijna taxicentrales moet ik die ook als Uber chauffeur zien of tellen we die niet mee

Ruben Brandenburg|17.01.19|15:32

50 procent van de uber chauffeurs rijden ook voor een TTO geen 1 TTO uitgesloten, kijk maar eens bij het in en uitladen van de passagiers op SPL het dakklicht licht gewoon in de achterbak.
Dus waar ligt het nu aan , aan Uber of aan de hedendaagse taxichauffeur die zijn brood niet meer kan verdienen aan het werk dat er nog is,

Ruben Brandenburg|17.01.19|15:32

door Uber of gewoon dat de klant vele mogelijkheden heeft om van A naar B te reizen.de gewone taxi te duur vind want zeg nou zelf op dit moment een ritje van af het cs naar SPL dik 60 euro is gewoon een boel centjes, en dan nog de commissie die betaald moet worden aan jan en alleman.

Batuhan Ciltas|17.01.19|19:38

UBER MOET HIER AANGEPAKT WORDEN en niet de jongere beroepschaffeurs,voorheen om voor uner te rijden moest je minimaal 21 zijn als ik het goed heb maar dat is niet meer zo,wat moeten de jonge tto chaffeurs en de rmc chaffeurs doen nu? Je kan niet zomaar iemands inkomsten bron afpakken!

Batuhan Ciltas|17.01.19|19:40

Dit probleem ks gekomen door de overheid en niet door de chaffeurs( afschaffing van de ondernemers diploma) oorzaak heeft altijd een vervolg

Kemal Ozen|17.01.19|22:53

De TTO’s moeten ook hier wat aan doen om te beginnen hun een keuze te laten maken of voor de TTO rijden of voor Uber en niet beiden als de heren dat uitkomt. Ten 2e vakbekwaamheid eisen.
Van mijn part 5 jaar rijervaring en minimale leeftijd 25.En tenslotte Uber helemaal verbieden in Nl als het even kan !

Taxi Momentje|18.01.19|19:12

Hoezo moet uber verboden worden? De lidl word toch ook niet verboden omdat deze een stuk goedkoper zijn dan de appie.

Verlaag je prijs pas je business model aan en ga aan het werk.

Sinterklaas gelukkig voorbij!!!
Alleen de zeurpiet zijn ze vergeten

Peter Vriens|21.01.19|11:46

@ Momentje, Lidl is een winkelketen en geen vervoersmakelaar.
Heb jij wel eens 20 Lidl’s naast elkaar in een winkelstraat gezien?
Uber heeft een taxi app ingekocht en de naam Uber aan die app gegeven. Daarmee worden de aangesloten bedrijven provisie van de ritprijs afgepakt.
Bij een omzet van €10 per uur waar de BTW en provisie nog af moet valt weinig aan de ritprijs aan te passen, alleen omhoog dan.
Kern van de zaak is na 2000 veel te veel vergunningen met alle negatieve gevolgen van dien.

Taxi Momentje|22.02.19|12:01

@ Peter Dit is nu precies wat er mis is met de reguliere taxi. Alleen maar roepen maar niks met feiten of cijfers kunnen onderbouwen.

geen gelijk speelveld is de populairste

Ubers speelveld – De taxi App
TTO speelveld – taxi standplaats, taxi centrale, straat taxi ( en als zzp kun je nog voor uber rijden ook er naast)

Taxi Momentje|22.02.19|12:03

Kom op het is echt geen “rocket science”

De enige reden en ook echt de enige reden dat die taxi app werkt is de prijs!! Het loont namelijk dik om een ub er te bestellen op bepaalde momenten…en jarenlang de klant een poot uitdraaien en onbeschoft behandelen als branche helpt natuurlijk ook niet.)

Taxi Momentje|22.02.19|12:09

s uber dan het alwetende instituut..Uber vertoont nare narcistische en kapitalistische trekjes welke mensen na verloop van tijd niet meer trekken….( jullie lijken dus meer op elkaar dan je denkt….)…maar zolang ze in de regel 50% goedkoper zijn dan regulier…zullen zei de baas blijven

Taxi Momentje|22.02.19|12:11

Ook hier viert corrupte politieke taxi lobby een succes….;)

Taxi Momentje|22.02.19|12:13

Met voorgaande tekst bedoel ik de pesterijen in het centrum ban de grote steden waar je een pasje moet hebben om daar te kunnen rijden over ongelijk speelveld gesproken

Taxi Momentje|22.02.19|12:15

ik raad je aan om eens te lezen hoe albert Heijn aan de rand van de afgrond stond beginb jaren 90
Maar door rigoreus te veranderen en onder andere een sterk goedkoop eigen merk in te voeren…Nu alweer sinds jaar en dag marktleider zijn.

( btw 10 Euro per uur?? Uber zit na aftrek fee gem op 30-32 euro per uur in Amsterdam)

Taxi Momentje|22.02.19|12:19

half anonieme reactie…op mijn facebookpagina…over mijn commentaar hier( het laat precies zien waar de schoen wringt. Als je al zo met collega”s omgaat…..I rest my case)

https://www.facebook.com/sandervdwijngaard/videos/vb.100000181177382/2514773305205351/?type=3&theater