Taxibord standplaats

Keurmerk heeft problemen taximarkt Breda nog niet opgelost

In Breda is sinds enkele maanden een taxiverordening met bijbehorend keurmerk van kracht. Toch hoort de plaatselijke VVD nog steeds veel klachten over de taximarkt en een Facebook-bericht van de gemeente over dit onderwerp bracht een stroom aan negatieve reacties op gang.

Breda is binnen Nederland de meest recente gemeente die koos voor aanvullende regels op de taximarkt. Met name op uitgaansavonden in de binnenstad zijn de problemen groot. Ritweigering komt vaak voor en er worden geregeld prijzen gevraagd die niet in verhouding staan tot de dienst die wordt geleverd. Ook het gedrag van taxichauffeurs op standplaatsen is niet altijd in overeenstemming met het visitekaartje dat de gemeente voor ogen heeft. In juli kregen de eerste chauffeurs het keurmerk dat sindsdien verplicht is om in de Bredase opstapmarkt te mogen rijden.

Vragen over handhaving

De VVD-fractie van de Bredase gemeenteraad zegt echter nog veel klachten te krijgen over het taxivervoer in de plaatselijke opstapmarkt. Vooral over “ritten die worden geweigerd en chauffeurs die weigeren op de meter te rijden.” De VVD vraagt om strengere handhaving en het afnemen van vignetten als chauffeurs in de fout gaan. Men wil onder meer graag van het college van B&W weten hoe er precies wordt gehandhaafd en welke rol de stewards op de standplaatsen spelen. Verder is de VVD benieuwd of er al vignetten zijn ingenomen of waarschuwingen uitgedeeld, en of er strenger opgetreden gaat worden teneinde de situatie echt te verbeteren.

Geen positieve reacties

Dat er nogal wat loos is, blijkt ook uit de reacties op een Facebook-bericht van de gemeente Breda. Daarin wordt aangegeven dat er keurmerktaxi’s zijn en wordt aan mensen ook om feedback gevraagd. Positieve reacties staan daar ogenschijnlijk niet bij, wel veel klachten over ritweigering, hoge prijzen en in sommige gevallen wangedrag door taxichauffeurs. Tips zijn er ook: er is vooral veel behoefte aan meer handhaving en meerdere mensen denken dat de inzet van mystery guests kan helpen om het lek boven te krijgen. De gemeente geeft aan al die feedback serieus te nemen.

Lees ook: 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

3 reacties op “Keurmerk heeft problemen taximarkt Breda nog niet opgelost”

Pierre van Aert|29.01.20|00:19

Toch is het allemaal heel eenvoudig op te lossen. De overtredingen van taxikeurmerk zijn allemaal economische delicten en daar mogen Handhaving/Boa’s niet voor bekeuren. Dus zet die spelregels in de APV en hup bekeuren maar.

Stef Bouwhuis|30.01.20|12:38

Zorg dat bij taxistandplaatsen insteekhavens worden gebruikt. De voorste chauffeur krijgt wel als eerste een passagier, maar hij mag de passagier verwijzen naar de laatste auto in de wachtrij. Die mag niet weigeren. Een beetje begrip voor de lang wachtende chauffeur. Na een kort ritje moet hij weer achteraan de wachtrij aansluiten. Als we het uitleggen en via een campagne dit positief in de aandacht brengen lost dit probleem zich op zonder steeds maar over boetes en straf te praten.

Stef Bouwhuis|30.01.20|13:54

Door naast vergunningen ongebreidelde toegang tot de markt toe te staan met Uber-achtige oplossingen, is de omzet per chauffeur te laag geworden is. Stille armoede! De overheid die dit heeft toegestaan, is daar mede schuld aan. Gevolg is dat ondernemers in nood creatief worden. Wil je dit soort zaken tegengaan, dan moet je naar de oorzaak kijken en dat aanpakken. Ik ben VVD-er, maar soms schaam ik me dat de liberaal blijkbaar asociaal is, want iemand die op de grond ligt, schop je niet nog eens!