Taxibord TTO

TTO-chauffeurs alsnog geschorst na uitspraak rechter

Foto: TaxiPro (VK)

In totaal 26 taxichauffeurs van Take a Taxi en Taxistad worden alsnog geschorst. Drie chauffeurs moeten hun vergunning om in de Amsterdamse opstapmarkt te werken zelfs permanent inleveren. De schorsingen werden onlangs na een kort geding nog uitgesteld, maar de voorzieningenrechter geeft de gemeente Amsterdam dit keer gelijk.

Amsterdam en de twee Toegelaten Taxi Organisaties voeren inmiddels een langlopende strijd met elkaar. De kern van het conflict: TAT en Taxistad vinden het sanctiebeleid voor chauffeurs in de opstapmarkt te streng. In hun ogen betrekkelijk kleine overtredingen leiden al snel tot schorsingen en zelfs het intrekken van vergunningen. In reactie daarop kwamen ze al eens met een eigen sanctiebeleid, maar daarin werden ze door de gemeente met dwangsommen teruggefloten.

De partijen stonden ook al diverse keren voor de rechter. Begin dit jaar legden de TTO’s zich bij het beleid van de gemeente neer en besloten ze de schorsingen op te leggen. Maar de chauffeurs die geschorst moesten worden voor overtredingen van voor juni 2019 spanden daar weer een kort geding tegen aan. Met succes: de schorsing werd uitgesteld tot er een uitspraak zou zijn in de procedure die beide TTO’s hadden aangespannen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

In verhouding tot de doelen

Maar die rechter geeft nu de gemeente gelijk. Het opleggen van de sancties zoals die zijn opgenomen in het Amsterdamse TTO-beleid is volgens de rechter niet in strijd met het gelijkheidbeginsel bij de sanctionering van individuele chauffeurs. De sancties staan volgens de rechter ook in verhouding tot de doelen die ze dienen en er is geen zicht op legalisering van de manier waarop de TTO’s het sanctiebeleid zelf zouden willen invullen.

Ruud Lagerwaard, directeur van Take a Taxi, laakt het beleid van wethouder Sharon Dijksma: “We zijn verbijsterd door de uitspraak van de rechter. In een tijd waarin de taxibranche door de coronacrisis nauwelijks kan overleven, moeten wij deze groep chauffeurs in lijn met de wens van deze PvdA-wethouder volledig brodeloos maken.”

Volstrekt asociaal

Lagerwaard benadrukt nogmaals dat de straffen voor de chauffeurs in zijn ogen niet in verhouding staan tot de overtredingen. “We hebben het over sancties voor het negeren van bijvoorbeeld een stopverbod, waar anderen een boete van 90 euro voor krijgen. Drie chauffeurs moeten we zelfs volledig naar huis sturen omdat zij al eerder een overtreding begingen. Dit is de nekslag voor onze chauffeurs, er is sprake van een volstrekt asociaal beleid.”

Ongetwijfeld is het laatste woord in deze kwestie nog niet gezegd. TAT geeft aan dat er momenteel drie gerechtelijke procedures over lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TTO-chauffeurs alsnog geschorst na uitspraak rechter | TaxiPro
Taxibord TTO

TTO-chauffeurs alsnog geschorst na uitspraak rechter

Foto: TaxiPro (VK)

In totaal 26 taxichauffeurs van Take a Taxi en Taxistad worden alsnog geschorst. Drie chauffeurs moeten hun vergunning om in de Amsterdamse opstapmarkt te werken zelfs permanent inleveren. De schorsingen werden onlangs na een kort geding nog uitgesteld, maar de voorzieningenrechter geeft de gemeente Amsterdam dit keer gelijk.

Amsterdam en de twee Toegelaten Taxi Organisaties voeren inmiddels een langlopende strijd met elkaar. De kern van het conflict: TAT en Taxistad vinden het sanctiebeleid voor chauffeurs in de opstapmarkt te streng. In hun ogen betrekkelijk kleine overtredingen leiden al snel tot schorsingen en zelfs het intrekken van vergunningen. In reactie daarop kwamen ze al eens met een eigen sanctiebeleid, maar daarin werden ze door de gemeente met dwangsommen teruggefloten.

De partijen stonden ook al diverse keren voor de rechter. Begin dit jaar legden de TTO’s zich bij het beleid van de gemeente neer en besloten ze de schorsingen op te leggen. Maar de chauffeurs die geschorst moesten worden voor overtredingen van voor juni 2019 spanden daar weer een kort geding tegen aan. Met succes: de schorsing werd uitgesteld tot er een uitspraak zou zijn in de procedure die beide TTO’s hadden aangespannen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

In verhouding tot de doelen

Maar die rechter geeft nu de gemeente gelijk. Het opleggen van de sancties zoals die zijn opgenomen in het Amsterdamse TTO-beleid is volgens de rechter niet in strijd met het gelijkheidbeginsel bij de sanctionering van individuele chauffeurs. De sancties staan volgens de rechter ook in verhouding tot de doelen die ze dienen en er is geen zicht op legalisering van de manier waarop de TTO’s het sanctiebeleid zelf zouden willen invullen.

Ruud Lagerwaard, directeur van Take a Taxi, laakt het beleid van wethouder Sharon Dijksma: “We zijn verbijsterd door de uitspraak van de rechter. In een tijd waarin de taxibranche door de coronacrisis nauwelijks kan overleven, moeten wij deze groep chauffeurs in lijn met de wens van deze PvdA-wethouder volledig brodeloos maken.”

Volstrekt asociaal

Lagerwaard benadrukt nogmaals dat de straffen voor de chauffeurs in zijn ogen niet in verhouding staan tot de overtredingen. “We hebben het over sancties voor het negeren van bijvoorbeeld een stopverbod, waar anderen een boete van 90 euro voor krijgen. Drie chauffeurs moeten we zelfs volledig naar huis sturen omdat zij al eerder een overtreding begingen. Dit is de nekslag voor onze chauffeurs, er is sprake van een volstrekt asociaal beleid.”

Ongetwijfeld is het laatste woord in deze kwestie nog niet gezegd. TAT geeft aan dat er momenteel drie gerechtelijke procedures over lopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.