Aanbieden petitie Mona Keijzer. Foto: KNV

Staatssecretaris neemt petitie taxibranche in ontvangst

Aanbieden petitie Mona Keijzer. Foto: KNV

Enkele vertegenwoordigers van de taxibranche hebben namens de sector een petitie aangeboden bij staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken. Bij die gelegenheid is nogmaals benadrukt dat de straattaxi’s in zwaar weer verkeren en dat veel ondernemers het zonder extra steun niet gaan redden.

In totaal waren dertig vertegenwoordigers van taxicentrales, KNV, Uber en FNV naar Den Haag getogen om de problemen aan te kaarten. Van hen bleven er 28 op het Malieveld, waar de petitie werd aangeboden aan de Tweede Kamerfracties van de SP en de PvdA. Hedy Borreman van TCA (Amsterdam) en Marcel Chandrikapersad van UTC (Utrecht) boden de petitie aan bij de staatssecretaris en lichtten deze ook toe. Dat gebeurde in een nogal onwerkelijke situatie, met slechts enkele mensen die ruim voldoende afstand van elkaar hielden in de grote hal van het ministerie.

20 euro omzet per dag

“We hebben de situatie van de zzp’ers toegelicht die bij centrales als de onze zijn aangesloten”, legt Borreman uit. “De laatste jaren heeft de taximarkt al wat te verduren gehad, zoals het afschaffen van de BPM-teruggave. Door alle maatregelen tegen het coronavirus nam de hoeveelheid werk al snel tot nul af. Maar omdat de zzp’ers op een deel van die maatregelen geen beroep kunnen doen, werken ze toch maar door. De omzet is echter vaak maar iets van 20 euro per dag, misschien net genoeg om de brandstof van te betalen. De TOZO-regeling helpt, maar dekt eigenlijk alleen de persoonlijke kosten en niet de vaste lasten van de onderneming.”

Er gebeurt wel veel om de kosten te beperken. Zo wordt er het nodige uitgesteld, zoals contributies en afbetalingen. Borreman: “Veel van die kosten moeten straks echter alsnog worden betaald. Dan kun je ze beter nu voor je rekening nemen, anders is er straks een enorme achterstand als we weer gaan opbouwen.” Om die kosten te kunnen dragen is echter meer financiële steun nodig. De petitie moet eraan bijdragen dat bedrijven in de taxibranche in aanmerking komen voor de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Ook moet de voorwaarde vervallen dat deze regeling niet bedoeld is voor mensen die hun bedrijf op het eigen woonadres gevestigd hebben, want dan vallen de zzp’ers alsnog buiten de boot.

Op het netvlies

“De staatssecretaris gaf aan in elk geval blij te zijn dat de taxisector deze signalen afgeeft”, vertelt Borreman. “Ze gaat alles doornemen en neemt de informatie mee naar de ministerraad. We hebben ook nog het aspect aangekaart van het adres waar het bedrijf gevestigd is. Positief was in elk geval dat ze dit punt erkende omdat het ook bij de rijschoolhouders speelt. De problemen in de sector staan dus op het netvlies bij de staatssecretaris en nu moeten we even afwachten wat daarmee gebeurt.”

Lees alles over de coronacrisis in de taxisector in het coronadossier op TaxiPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Staatssecretaris neemt petitie taxibranche in ontvangst”

Marco van der Horst|06.04.20|19:28

Is toch apart dat miljoenen bedrijf als Uber bij de regering om steun vraag. Ze kunnen toch hun chauffeurs zelf ondersteunen. Aan de andere kant is het eigen schuld van de regering , hadden ze maar niet de taxi sector vrij moeten geven.

Peter Vriens|07.04.20|11:04

Het bedrijf Uber verliest maar liefst 5,2 miljard dollar, aldus RTL Z.
Dit is niet te wijten aan het Corona virus en kan ook niet opgelost worden door Mona Keijzer.
Vraag me dan ook af wat de werkelijke reden van hun bezoek aan Den Haag is.

Jorg|07.04.20|12:04

Bezoek kost Uber niets maar levert goede publiciteit op en misschien weer wat goodwill bij hun chauffeurs, kunnen ze zich later weer mee op de borst slaan , niets voor niets bij Uber.

Marco Mens|07.04.20|14:12

Vind het toch heel apart dat de taxibranche zich niet als een blok weet op te stellen. Op dit moment gaat het om alle die onder de gevolgen van de coronacris leiden. En partijen als FNV (werknemersorganisatie, KNV en Uber hebben meer invloed als de zzp-er zelf. Het is en blijft een vreemd verhaal dat de taxibranche nog niet op de lijst staat! Incl de uitzonderingspositie. Dievook voor andere branches geldt.,, Nogmasls Mark Rutte LET EEN BEETJE OP ELKAAR! IK REKEN OP U!! Taxibranche REKENT OP U

Arash Ayubzadeh|07.04.20|16:25

De chauffeurs die Uber rijden zijn officiële “taxi chauffeurs”. Daarom komt Uber voor ze op en dat verdient een compliment.

Taxi Volendam|07.04.20|18:44

Een overvloed aan taxi’s dwingt de chauffeur te strijden voor schaarse tarieven waardoor ze in moeilijkheden komen, echter Uber zelf behoud zijn provisie, hun enige doel.
Uber komt echt niet voor hun chauffeurs op maar nogmaals, voor hun eigen gewin waarbij alles geoorloofd wordt waaronder:
Uitbuiten van chauffeurs waarom anders zoveel zelfmoorden door Uber chauffeurs.

Staatssecretaris neemt petitie taxibranche in ontvangst | TaxiPro
Aanbieden petitie Mona Keijzer. Foto: KNV

Staatssecretaris neemt petitie taxibranche in ontvangst

Aanbieden petitie Mona Keijzer. Foto: KNV

Enkele vertegenwoordigers van de taxibranche hebben namens de sector een petitie aangeboden bij staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken. Bij die gelegenheid is nogmaals benadrukt dat de straattaxi’s in zwaar weer verkeren en dat veel ondernemers het zonder extra steun niet gaan redden.

In totaal waren dertig vertegenwoordigers van taxicentrales, KNV, Uber en FNV naar Den Haag getogen om de problemen aan te kaarten. Van hen bleven er 28 op het Malieveld, waar de petitie werd aangeboden aan de Tweede Kamerfracties van de SP en de PvdA. Hedy Borreman van TCA (Amsterdam) en Marcel Chandrikapersad van UTC (Utrecht) boden de petitie aan bij de staatssecretaris en lichtten deze ook toe. Dat gebeurde in een nogal onwerkelijke situatie, met slechts enkele mensen die ruim voldoende afstand van elkaar hielden in de grote hal van het ministerie.

20 euro omzet per dag

“We hebben de situatie van de zzp’ers toegelicht die bij centrales als de onze zijn aangesloten”, legt Borreman uit. “De laatste jaren heeft de taximarkt al wat te verduren gehad, zoals het afschaffen van de BPM-teruggave. Door alle maatregelen tegen het coronavirus nam de hoeveelheid werk al snel tot nul af. Maar omdat de zzp’ers op een deel van die maatregelen geen beroep kunnen doen, werken ze toch maar door. De omzet is echter vaak maar iets van 20 euro per dag, misschien net genoeg om de brandstof van te betalen. De TOZO-regeling helpt, maar dekt eigenlijk alleen de persoonlijke kosten en niet de vaste lasten van de onderneming.”

Er gebeurt wel veel om de kosten te beperken. Zo wordt er het nodige uitgesteld, zoals contributies en afbetalingen. Borreman: “Veel van die kosten moeten straks echter alsnog worden betaald. Dan kun je ze beter nu voor je rekening nemen, anders is er straks een enorme achterstand als we weer gaan opbouwen.” Om die kosten te kunnen dragen is echter meer financiële steun nodig. De petitie moet eraan bijdragen dat bedrijven in de taxibranche in aanmerking komen voor de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). Ook moet de voorwaarde vervallen dat deze regeling niet bedoeld is voor mensen die hun bedrijf op het eigen woonadres gevestigd hebben, want dan vallen de zzp’ers alsnog buiten de boot.

Op het netvlies

“De staatssecretaris gaf aan in elk geval blij te zijn dat de taxisector deze signalen afgeeft”, vertelt Borreman. “Ze gaat alles doornemen en neemt de informatie mee naar de ministerraad. We hebben ook nog het aspect aangekaart van het adres waar het bedrijf gevestigd is. Positief was in elk geval dat ze dit punt erkende omdat het ook bij de rijschoolhouders speelt. De problemen in de sector staan dus op het netvlies bij de staatssecretaris en nu moeten we even afwachten wat daarmee gebeurt.”

Lees alles over de coronacrisis in de taxisector in het coronadossier op TaxiPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Staatssecretaris neemt petitie taxibranche in ontvangst”

Marco van der Horst|06.04.20|19:28

Is toch apart dat miljoenen bedrijf als Uber bij de regering om steun vraag. Ze kunnen toch hun chauffeurs zelf ondersteunen. Aan de andere kant is het eigen schuld van de regering , hadden ze maar niet de taxi sector vrij moeten geven.

Peter Vriens|07.04.20|11:04

Het bedrijf Uber verliest maar liefst 5,2 miljard dollar, aldus RTL Z.
Dit is niet te wijten aan het Corona virus en kan ook niet opgelost worden door Mona Keijzer.
Vraag me dan ook af wat de werkelijke reden van hun bezoek aan Den Haag is.

Jorg|07.04.20|12:04

Bezoek kost Uber niets maar levert goede publiciteit op en misschien weer wat goodwill bij hun chauffeurs, kunnen ze zich later weer mee op de borst slaan , niets voor niets bij Uber.

Marco Mens|07.04.20|14:12

Vind het toch heel apart dat de taxibranche zich niet als een blok weet op te stellen. Op dit moment gaat het om alle die onder de gevolgen van de coronacris leiden. En partijen als FNV (werknemersorganisatie, KNV en Uber hebben meer invloed als de zzp-er zelf. Het is en blijft een vreemd verhaal dat de taxibranche nog niet op de lijst staat! Incl de uitzonderingspositie. Dievook voor andere branches geldt.,, Nogmasls Mark Rutte LET EEN BEETJE OP ELKAAR! IK REKEN OP U!! Taxibranche REKENT OP U

Arash Ayubzadeh|07.04.20|16:25

De chauffeurs die Uber rijden zijn officiële “taxi chauffeurs”. Daarom komt Uber voor ze op en dat verdient een compliment.

Taxi Volendam|07.04.20|18:44

Een overvloed aan taxi’s dwingt de chauffeur te strijden voor schaarse tarieven waardoor ze in moeilijkheden komen, echter Uber zelf behoud zijn provisie, hun enige doel.
Uber komt echt niet voor hun chauffeurs op maar nogmaals, voor hun eigen gewin waarbij alles geoorloofd wordt waaronder:
Uitbuiten van chauffeurs waarom anders zoveel zelfmoorden door Uber chauffeurs.