Vakbond pleit voor eerlijke taximarkt Amsterdam
Door de aanval te openen op Uber wil FNV Taxi de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma de taximarkt in de hoofdstad weer “eerlijk en gezond” helpen maken. Niet voor het eerst wordt er gevraagd om gelijke regels voor de opstapmarkt en bestelmarkt.
Amrit Sewgobind, bestuurder bij de FNV, windt er geen doekjes om: “Uber heeft de taximarkt verziekt, ook in Amsterdam. We willen na de coronacrisis een gezonde taximarkt met een eerlijk inkomen en rechtsbescherming voor alle taxichauffeurs.” Volgens de vakbond laat de werkwijze van Uber te wensen over, wat er onder meer toe leidt dat chauffeurs met werkweken van 50 uur maar net het minimumloon bij elkaar weten te rijden. Per maand zouden ze met dezelfde hoeveelheid uren gemiddeld 260 euro netto minder verdienen dan taxichauffeurs die niet voor Uber rijden.
Voldoende munitie
“Daarbij is nog geen rekening gehouden met de kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzeker
Extra regels niet waarschijnlijk
FNV pleit ook opnieuw voor gelijke regels voor de hele taximarkt. Gemeenten mogen aanvullende regels stellen aan hun opstapmarkt, maar voor al het bestelde werk – waaronder dus ritten die via Uber worden geboekt – gelden die extra regels niet. FNV en KNV pleiten al langer voor aanvullende regels voor de bestelmarkt, maar dat die er komen is niet waarschijnlijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat liet onlangs weten dat niet te zien zitten. In haar ogen zijn er geen kwaliteitsproblemen in de bestelmarkt waar nog meer regels een oplossing voor zouden bieden.
Even over de tekst boven.Amrit Sewgobind
Ik wil wel even met hem dicuseren over wat hij voor negatieve dingen zegt wat op onjuistheid berust.
Ik kom uit de TCA taxi deregulering 1.miljoen failliet taxi vrije markt vergunningen door regering waren niks meer waardalles weg.
Was hij in die tijd iets?
Zal ik even een boekje open doen.
Altijd maar praten over Uber? Dit en dat is de rest goed bezig.het verhaal over negatief uber dat zijn zeker diegene die ook taxi centrale rijden TTO en Uber.
Als er zaken zijn waar iemand mee zit moet de juiste gegevens ook bewezen worden van FNV ik ben eens benaderd door een vrouw.allemaal negatieve dingen Uber dit Uber dat en omdat uber met een app. Werkt zogenaamd in loondienst dan mag iedereen die met een TCA rasta werkt ook loondienst zijn toe zij ze niks meer.onprofessioneel dingen zoeken meer niet.ik hou mij aanbevolen om te praten met mensen zoals boven die alleen maar negatieve bedoelingen hebben het gaat niet om Uber maar de wet jan.2016
In plaats van te klagen tegen uber zou je ook de concurrentie aan kunnen gaan. We zijn (bijna)allemaal zelfstandigen, maar vergeten dat daar ook het concurrentiebeding bijhoort.Zak eens met de maximale prijzen te vragen, hou een deur open voor je klanten. Kleed je in een pak, wat is er mis om wat professionaliteit uit te stralen? Ikzelf doe ook doordeweeks wat Uber-ritten en ik vind 2 ritten per uur een leukere dagbesteding dan na elke rit uren te wachten op de volgende, al verdien ik minder/km!
De taximarkt is vrijgegeven in 2001 om de slechte ondernemers eruit te laten filteren door de marktwerking. Dit is mislukt door de instelling en opstelling op opstapplaatsen, waar de voorste de eerste klant krijgt(onwettig!). De klant mag toch zeker zelf weten aan wie hij zijn geld wil uitgeven! Maar als hij de 2de of 3de taxi in de rij wil nemen, wordt hij toch verwezen naar de voorste.. DAT IS NIET DE BEDOELING, zo hoeft er niks geconcurreerd te worden, en daarom staan er veeeel te veel!
Taxi`s die met 50 uur het minimum net halen? dat zijn de taxi`s die er teveel op de weg zijn, die moeten ander werk gaan zoeken. Ze hebben waarschijnlijk geen eigen klanten netwerk opgebouwd en zijn dus geen echte ondernemers. Adverteer in een krant, geef kaartjes en kom op tijd. Het is echt niet zo moeilijk, ik doe het al ruim 20 jaar. Maar vind het dan ook leuk werk, niet omdat ik zo denk makkelijk geld te verdienen. Ik geef vaste klanten grote kortingen en laat mijn waardering blijken…
Misschien heeft FNV samen met ILT de Taximarkt verziekt door in 2008 akkoord te gaan met de BCT.
Nu zie je dat dit apparaat niets betekend om er oneerlijke concurrentie mee tegen te gaan en aan geen enkele doelstelling voldoet!
Weg, met de toen in gebruik zijnde automatisering.
Uber, met zijn investeerders, heeft miljarden in de Taximarkt gepompt om daar OP DEN DUUR de taximarkt mee te beheersen over de ruggen van “zelfstandige ondernemers”
Moderne slavernij, mevr. Dijksma, Sewgobind, ILT.
Vakbond pleit voor eerlijke taximarkt Amsterdam ??
Wat verstaat FNV onder een eerlijke Taximarkt.
Vergunningen zijn landelijk geworden in 2000, niet alleen de Amsterdamse.
In de provincie zijn andere problemen zoals geen taxi meer te verkrijgen!
Daarnaast B.v.10 bakkerswinkels of slagerijen in een winkelstraat werkt niet, net zoals veel te veel lege Taxi’s op een taxistandplaats.
Deze bedrijfstak kan niet zonder, net zoals het OV, enige regulering!
@john van der horst. Ik denk dat het grootste probleem is dat door het werk van de lobbyisten van Uber alles mogelijk wordt gemaakt in ons land door onze overheid! Kijk maar naar de afschaffing van de vakbekwaamheids eis wat ineens werd vrijgegeven! Je hebt klagen en je hebt oneerlijke concurrentie! Ook laat de app Uber je flink omrijden wat wettelijk eigenlijk niet toegestaan is! Om maar één voorbeeld te noemen. Een collega kreeg laatst een uber rit vanuit de damrak in Amsterdam naar schiphol
En de route was om via de ijtunnel richting ring a10 noord te gaan rijden. Flink omrijden dus! En dit heb ik dus begrepen van meerdere collega’s die voor Uber rijden. Volgens Uber moet je per se hun route volgen al moet je flink omrijden soms! Dit is toch krom? Dit is toch oplichting? Als ik als ondernemer / taxichauffeur diezelfde route had gepakt dan had ik een heel groot probleem kunnen hebben en via Uber kunnen dit soort dingen dus blijkbaar wel allemaal! Dus @ van der horst je kan het wel
Klagen noemen maar dit zijn gewoon maffia praktijken waar Uber zich mee bezig houdt. Dit waren slechts enkele voorbeelden. Iedereen die dat bedrijf een beetje kent weet dat er nog veel meer niet in orde is! @ van der horst. Ik ben zelf 16 jaar ondernemer in de taxibranche en kan je vertellen dat ik dat smerige bedrijf uber gelukkig nooit nodig heb gehad. Concurrentie is er en zal er altijd zijn maar wat hun doen is de markt verzieken! Als jij als ervaren ondernemer dan voor hun rijdt dan vind
Ik niet dat je het goed doet. Als ervaren ondernemer / taxichauffeur zou je juist moeten weten dat als je altijd kwaliteit en een top service levert je in Nederland met genoeg serieuzere partners kan samenwerken dan dat schijtbedrijf!
Taxi Volendam snapt het! Goed kort samengevat!
Fnv zou zich ook moeten richten op de bereikbaarheid (uitzondering maken voor taxi’s bij autoluwe locaties) en voorzieningen (meer standplaatsen) in Amsterdam! Want als die ambtenaren in de stopera zo door gaan dan kunnen we helemaal niks meer binnenkort! Of je nou voor een platfom app rijdt of niet dan is het over en uit voor iedereen. Dit is het grootste probleem in Amsterdam op dit moment!
@Taxi Amsterdam. Die taximarkt is vrijgegeven om de prijzen omlaag, en de service omhoog te krijgen. Dat hebben we met zn allem nagelaten en dus was er een gat ontstaan waar Uber is ingesprongen. Als de prijzen door concurrentie idd waren gedaald met 25-40%, dan had Uber nooit een voet aan de grond kunnen krijgen hiero Toen ik 10 jaar geleden 25% korting ging bieden op het station, en klanten gingen mij kiezen om mee te rijden, kreeg ik bijna slaande ruzie.”Ïk was de markt aan het verzieken”
@Taxi Amsterdam. Die navigatie van Uber lijkt niet altijd de beste keuze. Zij hebben een algoritme die dat bepaald.(de snelste route, niet de kortste) Ik wijk regelmatig af van de geadviseerde route en heb daar nog nooit problemen mee gekregen, alleen maar complimenten van de klant. Dus niet alles geloven wat anderen beweren. Het is al heel mooi dat Uber niet met priveauto`s kan werken in NL, wat bv in Belgie of USA nog steeds wel het geval is. Anonimiteit van chauffeur èn klant is ook weg…
Ach iedereen heeft zijn idee ergens over maar met Uber is het in ieder geval zo dat als ik 50.000 bruto verdien met TTO en 9% btw betaal =4.500€ je kan wat bedrijfskosten aftrekken maar..die 25% uber commissie dus 12.500 € daar over 21% terug dus 2625€ minder dus ondanks goedkoper rijden met de BTW heb ik al verdiend.makkelijk maar daar hoor ik niemand over!!makkelijk zat.
Taxi Amsterdam. Ik lees jou berichten als je voor uber rijdt hoef je hun route niet te rijden maar je eigen route ik rij v.a 1995 en onder TCA 1 miljoen failliet door de vergunningen niks waard.snap je waar ik het over heb?toen ik terug kwam uit WSNP ik dacht ok weer TCA rijden na 10 jaar waarom niet het eerst wat zij zijden betaal even 2000,€????? (…) Ik krijg nog steeds 850€ aantoonbaar hun 2000€?!Ben daar geweest!!!bla bla bla Hoe durfden ze dus.en toen TTO nada.
Kijk ik lees elke keer smerig bedrijf etc maar houd het netjes ik rij dus 25 jaar weet je hoeveel chauffeurs voor mij werkte ik had 80 man onder TCA en toen ik wilde terugkomen kreeg ik dat voor mij kiezen snap jij wat ik bedoel,? Dus noem geen Uber smerig bedrijf kijk eerst om je heen en dan praten laat iedereen met rust jij kiest jou mannier van rijden en anderen doen het op hun mannier iedereen heeft een vrije keus!!
Iedereen heeft het recht om een taxi keus te maken om te rijden maar helaas zijn er veel chauffeurs die niet eens weten wat er gebeurd is met de taxi deregulering en alle ellende daarna gelukkig kan ik zeggen na 10 jaar wsnp 1 miljoen weg maar heel droevig dat veel chaugmffeurs het niet konden halen…..Denk daar aan er zijn heel veel gezinnen in de problemen gekomen door deregulering vergunningen Amsterdam
Voor dat uber er bij gehaald wordt denk even aan de regering en al die oude chauffeurs
O ja nog iets TCA heeft mijn taxi vergunningen gewoon verkocht ….091 heel nummer 2465 2591 018 375 etc wie krijgt er 2000€ wie is slecht????
Helaas nu weet je weer iets meer trek je eugen verhaal een ding is zeker heel veel chauffeurs in amsterdam zijn blij dat ze onder mij reden en wat ik nu rij.
Is mijn eigen vrije keus.
Elke taxichauffeur geeft wel eens korting dat doe ik zelf natuurlijk ook maar voor 20 a 25 euro naar Schiphol overhouden via Uberx dat noem ik geen concurrentie meer maar markt verziekend! Uber (voornamelijk met uber x) kon dit alleen maar overleven doordat de vakbekwaamheids eis verdween door het werk van lobbyisten van uber! Anders had uberx het nooit overleeft als de vakbekwaamheids eis was blijven bestaan! Iedereen moet zelf keuzes maken maar ik blijf dat bedrijf een schijtbedrijf vinden!
En nog even over het gebruik van de uber app. Dat is natuurlijk wat ik te horen kreeg van Amsterdamse chauffeurs die de stad kennen. Iedereen weet hoeveel chauffeurs er dagelijks rondrijden die helemaal niks weten van de stad en alles via die uber app doen. Sommigen komen zelfs helemaal vanuit Breda om in Amsterdam te werken dus wat zal zo een chauffeur doen denken jullie? Niet die route van Uber volgen? Voor de rest wens ik iedereen succes in deze moeilijke tijden maar ik blijf bij mijn mening!
Je krijgt in de Uber app de keuze tussen de Uber navigatie, Google maps of Waze, mag je zelf bepalen. Alleen de Uber navigatie werkt rechtstreeks in de app, de Google maps of Waze app moet je erlangs openen.
Ach ja gelukkig komen steeds meer mensen er achter dat er veel niet in orde is binnen Uber. Vandaar ook de vele controles en invallen van de belastingdienst FIOD en ILT in het hoofdkantoor in Amsterdam de afgelopen jaren. Zie ook de vele publicaties en gerechtelijke uitspraken in andere landen en de nog lopende zaken omtrent dat corrupte bedrijf! Dan kom je toch echt tot de conclusie dat er heel veel mis is binnen dat bedrijf! Ook met de privacy van gegevens van zowel gebruikers als de partners!
Ten eerste zegt Uber zelf dat hun route niet verplicht is en je zelf de stad hoort te kennen om zelf een betere route te rijden.
Tevens hoefde ik maar 5 dagen van 11.00 tot 20.00 uur te rijden voor corona crisis..
Nooit nacht of weekend dienst hoeven rijden en goed verdient. Dus.
Veel voor en tegen , maar als je in het verleden je vakbekwaamheid hebt gehaald kan je waarschijnlijk ook je kostprijs berekenen . Met de drukte (buiten corona tijd)in de grote steden door file of werkzaamheden krijg je door de lage kilometerprijs bij diverse applicaties erg weinig betaald .
Als je dan je omzet en kostprijs berekend ,is je bedrijf eigenlijk niet meer levensvatbaar.
Dat kan je omzeilen door teveel uren te draaien of als een idioot rond te rijden .Van die mensen die nu PRO zijn van een applicatie vraag ik mij af hoeveel er een goede AOV heeft afgesloten of een goede buffer heeft opgebouwd waardoor hij of zij geen aanspraak op een uitkering heeft hoeven maken . Uiteindelijk verliest de ondernemer.
Mike,
Ik denk inderdaad dat er erg veel “ondernemers” zijn die geen flauw benul hebben van bijvoorbeeld hun bruto omzet per uur, laat staan van een kostprijsberekening van je totale kosten per kilometer.
De vakbond komt in principe alleen op voor loonchauffeurs niet voor ZZP-ers. Hun rol is duidelijk.
Elke vorm van zelfstandigheid (dus ook Uber rijders) is voor hen uit den boze. Vanuit de gedachte dat ZZP-ers in welke vorm ook goedkoper kunnen opereren, omdat er :
(1) niet aan de sociale fondsen wordt betaald,
(2) meestal geen ziektewet voorziening is getroffen en
(3) er geen sprake is van een pensioenreservering.
Uber varieert met de prijs voor de klant afhankelijk van locatie, tijd en drukte (schaarste). Dat is commercieel slim. De meeste houden zich volgens mij aan de adviesprijs. Mogelijk kan dat niet anders omdat de prijs gepubliceerd moet worden in de taxi. Als dat zo is dan begint daar al een verschil met Uber. Als die publicatieverplichting er is, dan moet eerst die ‘uit de weg geruimd worden’ om flexibiliteit á la Uber mogelijk te maken. Is het een verplichting? Wie weet over dit punt meer?
Het lijkt me dat andere goed gepromote apps van reguliere (groepen) taxi-ondernemingen net zo succesvol kunnen zijn als Uber, maar dan moeten de deelnemers zich samen ‘goed’ gedragen en werken aan gezamenlijk goede uitstraling. Als je een beter product neerzet zal de klant daarvoor kiezen, tenzij de Uber concurrent 25% of meer goedkoper is. Ook moet je durven samen te werken met bijvoorbeeld bureaus voor inkomend toerisme. En je moet net als bij Uber de prijs vooraf afmaken.
Ubef zorgt voor gratis verzekering via AXXA bij arbeidsongeschiktheid of zelfs zwangerschap…
FNV….moet niet elke zzp er zelf pensioen opbouwen…?
Dus verkondig mijns inszien geen onzin betreffende Uber
Gratis verzekering? Volgens mij gaat voor niks alleen de zon op…..
Wat hij zegt klopt uber geeft een verzekering AXXA die verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en zwangerschap en tegen het virus etc etc en het is inderdaad gratis als je bij Uber bent.
En die 25% inhouding commissie daar krijg je 21% btw op terug dus altijd voordeel dan 100% over je omzet btw betalen. Dus.. ……er mag best 25% af als er meer omzet is dan straattaxi. Simpel zat.ik wil wel 50% betalen als ik 3x zo veel verdien dan straat taxi.
Stef, bij bel en contract werk is niks verplicht.
Alleen bij straattaxi dus TTO’s
Roger heeft gelijk gratis is het bij Uber je hebt arbeidsongeschiktheidsverzekering en tegen zwangerschap en bij dit virus enz enz.
AXXA.
Stef prijs is alleen bij TTO straattaxi verplicht te melden in taxi niet bij contract en bel werk en uber.
Ik hoor hier mensen over het vakbekwaamheidsdiploma,maar men doet nu net als dit een universitaire studie was het stelt niet zo veel voor ik weet zeker dat de meeste chauffeurs die nu rijden die ook wel hadden gehaald. Wat betreft de Uber navigatie hoor ik hier ook verschillende verhalen maar ik zal even vertellen hoe dit werkt!!! DE UBER NAVIGATIE IS LIJDEND. Dat wil zeggen dat het klopt dat je Google maps of waze of welke navigatiesysteem mag gebruiken.
Maar nu komt het probleem als jij iemand in de Uber hebt de de weg kent en jij ziet dat de ubernavigatie onlogisch is kan je dat naar de klant communiceren, maar als jij een toerist hebt die de weg niet kent wordt dit een probleem want die toerist vertrouwt Uber blindelings en heel veel toeristen kijken op hun eigen telefoon mee met de route en dat is de uber navigatie als jij dan met waze of wat dan ook gaat rijden en die route wijkt af van de Uber navigatie kan ik je op een briefje meegeven
dat je een slechte beoordeling krijgt. Wat betreft de gratis verzekering van Uber als je als chauffeur 25% moet afstaan neem ik aan dat daar wel een 2% voor de verzekering wordt gereserveerd dus dit is een sigaar uit eigen doos onder de noemer gratis logische nadenken mensen niets in het leven is gratis!!!! Ik vind dat er hier op het forum wel heel kort door de bocht wordt gedacht en dat iedereen denkt het slimste jongetje van de klas denkt te zijn en dat dit ook meteen het probleem is in de