Standplaats Rotterdam CS. Foto: Jan Kok

Taxidienst Bolt ook in Rotterdam: ‘Begin van een flinke uitbreiding’

Taxidienst Bolt is na onder meer Amsterdam en Haarlem nu ook actief in Rotterdam. Het bedrijf wil daarna uitbreiden naar andere steden in Nederland.

De taxidienst is sinds juli 2020 actief in Nederland en biedt diensten aan die variëren van taxiritten tot maaltijdbezorging. Na de lancering in Amsterdam en Haarlem volgde recentelijk een uitbreiding naar het Gooi en Almere. Het bedrijf meldt dat het vastbesloten is om ook in Rotterdam een bijdrage te leveren aan de verschillende vormen van mobiliteit in de stad.

Volgens Lars Speekenbrink van Bolt is de havenstad een logische volgende stap voor het bedrijf. Als reden noemt hij dat het een van grootste steden is van Nederland, met een bloeiende economie. Naar zijn zeggen is toegankelijk en betaalbaar vervoer, nu het moment waarop er weer meer mag nadert, van cruciaal belang.

Belangrijke rol voor mobiliteitshubs

Ook logistiek gezien is Rotterdam een interessante stad voor het bedrijf, legt Speekenbrink uit. Hij noemt hierbij Rotterdam The Hague Airport en de haven van Rotterdam als belangrijke, grote mobiliteitshubs in de stad. “Deze hubs spelen een belangrijke rol op zakelijk en internationaal vlak”, aldus de manager.

Het feit dat de Rotterdam durft te experimenteren met verschillende vormen van mobiliteit, zoals met deelscooters en verschillende soorten openbaar vervoer, heeft ook meegespeeld in de keuze voor deze stad: “Al deze initiatieven, waar Bolt er nu ook één van is, bieden de kans om de stad nog bereikbaarder te maken zonder de noodzaak van eigen autobezit.” 

Flink marktaandeel verweven

Het bedrijf vestigde zich in Nederland toen het erop leek dat de taximarkt zich ging herstellen. De tweede coronagolf gooide echter roet in het eten. Ondanks dat stelde Speekenbrink in een interview met TaxiPro dat de taxidienst al een flink marktaandeel had verworven en boven verwachting presteerde in ons land.

Dit komt volgens het bedrijf zelf omdat het efficiënt opereert en chauffeurs tot 50 procent minder commissie rekent dan de concurrentie. “Zo krijgen zowel chauffeurs als passagiers een betere deal”, stelt Bolt. Verder zet het taxiplatform in op betaalbaarheid door het aanbieden van zogenoemde Economy-ritten, waarbij de prijs voor een rit in hetzelfde voertuig 10 procent lager is. Verder zal het in Rotterdam starten met ritten in de Protect-categorie. Deze ritten zijn gericht op het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Taxidienst Bolt ook in Rotterdam: ‘Begin van een flinke uitbreiding’”

dick vd heuvel|11.03.21|11:11

dat is er wéér één er bij , daar zullen alle taxi bedrijven en zzpers in de Regio en al die chfrs ,in de rij op de standplaats RT Centraal Station erg blij mee zijn , maar niet heus , pfff
Genoeg is genoeg , zijn al te veel taxi’s in 010

Rex Urban|11.03.21|12:28

Door zelf een app te gebruiken waarmee je taxi diensten kan aanbieden, kan je concurrentie (Bolt/ Uber) het hoofd bieden.
Er is behoefte aan een dergelijk digitaal boeking/dispatch systeem.
Eenvoudig en met weinig kosten in je huidige centrale (groot of klein) te integreren.
“Taxi Mobility” is b.v. zo’n Uber of Bolt achtig systeem wat je gratis kan uitproberen.
BCT heeft ons op achterstand gezet. De tech bedrijven melken ons nu uit.
Bal ligt bij taxi branche. Wakker worden.

Arthur Weegeman|11.03.21|12:47

Zijn net zulke oplichters als uber. Die economy-ritten zijn 10% minder dan een uberx-rit. Dan 15% commissie en dan zit je nog lager dan een uberx-rit. Zgn een referendum onder de chauffeurs gehouden of dat gewenst was. Zgn ja na 2 weken. Geloof je het zelf? Nee, geen haar beter dan uber. Door de corona-malaise en de steun van onze vvd-regering kunnen ze floreren. Denk daar aan als je stemt!

Arthur Weegeman|11.03.21|12:50

Grote centrales moeten samenwerken en allen een bodemfarief + chauffeur gaan leveren, waarbij de chauffeur 5-8 % commissie betaald. Pas dan stapt men over. En dat met veel bombarie kenbaar maken aan de klant.

Arthur Weegeman|11.03.21|12:53

Zelf ritten gaan doen via de grote centrales voor het ubertarief. 7-8 % commissie voor de centrale. Rest voor de chauffeur. Pas dan kun je tegengewicht brengen.

Taxi Volendam|11.03.21|13:05

Innovatie staat nooit stil.
De in beton gegoten nutteloze eisen en kosten van de BCT wel.
Gezonde concurrentie in dergelijke systemen is er niet meer in ons land.
De tech bedrijven walsen mede daardoor over ons heen.
Een van de doelstellingen van de BCT: “eerlijke concurrentie” is juist verder te zoeken.
Dank zij ILT.
Tijd om de bct wet op te schorten en onze branche steunen met innovatie, i.p.v. deze af te breken door onzinnige regelgeving met de daarbij horende kosten.

Ton van Dalfsen|12.03.21|14:01

Zelf een App? Het probleem is om alle bedrijven/TTO’s/ZZP-ers met de neuzen een kant op te krijgen. Als je dat in een stad als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zal het werken om zulke tech bedrijven te verslaan. Taxi’s zat in de steden maar, samenwerking blijft altijd een hekel punt. Tenminste zo zie ik het.

Peter Vriens|12.03.21|15:03

Ton,
Uiteindelijk rijden alle Ubers ook op eenzelfde App.
Het kan dus wel.

Ton van Dalfsen|13.03.21|12:39

@ Peter, Dat klopt maar ik zelf weet ( en enkele daarvan ken ik ) dat er TTO-ers in Amsterdam EN voor hun TTO rijden EN voor UBER rijden. van 2 walletjes eten.

Arash Ayubzadeh|19.03.21|12:33

Een ZZp’er haalt overal zijn werk binnen, opdrachten dus. Voorbeeld: een drukker krijgt ook allerlei opdrachten via diverse kanalen. In Amsterdam zijn veel TTO’ers beschikbaar voor werk via Uber, Bolt, ViaVan, TTO, opstapmarkt, Whatsapp en telegram rit aanbod en zo kun je door gaan. Je bent taxichauffeur, je hebt je papieren en verguning, taxipas, verzekering, BCT, je hebt je software update een ritprijs update betalingen gedaan, je hebt heel veel geïnvesteerd, Nou aan het werk dus!