Pixabay - Vrouwe Justitia
Onvrede

Amsterdamse taxichauffeurs overwegen rechtsgang vanwege afgesloten straten

Taxichauffeurs dreigen naar de rechter te stappen als diverse straten daadwerkelijk afgesloten worden. Foto: Pixabay/Edward Lich

Amsterdamse taxichauffeurs overwegen naar de rechter te stappen om diverse verkeersbesluiten van de gemeente tegen te houden. Verkeerswethouder Melanie van der Horst wil in de zomer onder meer de Weesperstraat voor zes weken afsluiten. Taxichauffeurs stellen dat deze knip hen klanten gaan kosten.

“Natuurlijk stappen wij als taxichauffeurs naar de rechter, mocht het komen tot een officieel verkeersbesluit om deze straten (Weesperstraat, Kattenburgerstraat, Hoogte Kadijk en de Anne Frankstraat red.) af te sluiten”, zegt taxiondernemer Stef Keij tegenover de Telegraaf. “We kunnen onze klanten straks niet meer afzetten in de binnenstad. Dat gaat ons klanten kosten.”

Taxichauffeurs die werkzaam zijn in de hoofdstad hebben middels diverse gesprekken met de gemeente en demonstraties laten weten door dergelijke verkeersafsluitingen in de problemen te komen. Deze week buigt de Amsterdamse gemeenteraad zich over de tijdelijke afsluiting van de Weesperstraat. Mocht de knip er komen, dan stappen chauffeurs naar de rechter in een poging dat besluit ongedaan te maken.

Gezond verstand

Zouhair Bakali, die net als Stef Keij als gelegenheidswoordvoerder namens de Amsterdamse taxichauffeurs fungeert, bevestigt tegenover TaxiPro het voornemen om naar de rechter te stappen. “Wij hopen dat de rechter, middels een kort geding, de besluiten van de gemeente van tafel veegt. Hopelijk gebruikt zo’n rechter zijn gezonde verstand en ziet hij ook dat er totaal geen logica achter het huidige verkeersbeleid van het stadsbestuur zit.”

Volgens Bakali is niet alleen de taxisector klaar met het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam, maar ook andere sectoren. “Heel veel mkb-bedrijven zijn het verkeersbeleid van de gemeente spuugzat”, zegt hij daarover. “Denk bijvoorbeeld aan de pakketbezorgers van DHL. Leveringen die normaal gesproken een uur duren, duren door al die afsluitingen nu ineens drie uur. Dat kost natuurlijk allemaal geld. Dat wordt vervolgens allemaal weer doorberekend aan de consument. Niet alleen de Amsterdamse vervoerbranche, maar dus ook de inwoners van de stad gaan de consequenties van dit beleid voelen.”

Bewegingsvrijheid

Bakali hoopt daarom dat ook de inwoners van Amsterdam op korte termijn in verweer komen tegen het huidige verkeersbeleid. “Hopelijk beseffen deze mensen dat wat de gemeenteraad momenteel doet, ook hen in hun bewegingsvrijheid raakt. Zij kunnen straks niet meer op een normale manier van A naar B reizen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben ook voor een autoluwe binnenstad. Alleen niet op deze manier. De auto, en in het verlengde daarvan de taxi, horen gewoon bij de stad Amsterdam. Daar kan je gewoonweg niet omheen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Amsterdamse taxichauffeurs overwegen rechtsgang vanwege afgesloten straten”

Stef Bouwhuis|09.05.23|13:49

Misschien is het handig een petitie op een website of app aan te bieden aan de Amsterdamse bevolking. Zo kun je met hulp van de pers peilen of burgers in grote getalen het beleid van de Gemeente afkeuren.

Ton van Dalfsen|09.05.23|19:58

Weesperstraat voor een periode afsluiten als proef omdat bewoners klagen. zeggen ze. Welke bewoners? 99% van de bewoners zijn studenten die overdag op de universiteit zitten. Smoesjes. Dit is een voorbode op algehele afsluiting. Gemeente moet grote parkeer faciliteiten buiten de stad maken Bijv IJburg / Afrit Volendam en Westhaven. Met goede openbaar verbinding en ruimte voor taxistandplaatsen bij die parkeer faciliteit. Dan alle openbare parkeergarages in de binnenstad sluiten en alleen

Ton van Dalfsen|09.05.23|19:59

toegankelijk voor binnenstad bewoners maken in de parkeergarages. Dan ben je meer dan 50% verkeer kwijt.

Ton van Dalfsen|10.05.23|17:16

Vandaag in de Telegraaf. Minister vreest dichtslibben van A10.
Natuurlijk. iedereen zoekt een weg naar de binnenstad. nu al gaande vanaf houthavens de stad in. Nu al elke dag file door de afsluiting van de onderdoorgang bij Double tree Hilton vanaf PH kade. Met het afsluiten van Weesperstraat gaat het verkeer andere wegen zoeken. Waar het nu rustig is om te rijden krijg je straks files met als gevolg: Bewoners gaan klagen door ronkende auto’s voor hun deur die er eerder niet waren.

Ton van Dalfsen|10.05.23|17:19

Kattenburgerstraat zal een hele drukke straat worden terwijl het rustig was. Krijg je daar ook klagende bewoners. Maak toch grote parkeerfaciliteiten buiten bij de ring met goede openbaar vervoer verbinding. En sluit de parkeergarages in de binnenstad voor openbaar parkeren of maak het gigantisch duur zoals nu in Scheveningen.

Ton van Dalfsen|10.05.23|17:24

Wat dacht je van de Hotels. Gaat hun klandizie kosten. Niet of slecht bereikbaar. Zie je het al voor je: Oudere gasten lopen te slepen met hun bagage omdat ze maar met Openbaar vervoer moeten.

Taxi Amsterdam|11.05.23|14:34

Er zijn jaren lang gesprekken geweest met taxi ondernemers en de gemeente Amsterdam. Als je kijkt wat het de taxibranche in Amsterdam de afgelopen 10 jaar heeft opgeleverd dan is het werkelijk helemaal niets! Ze hebben precies het tegenovergestelde gedaan namelijk het weghalen van standplaatsen, overal stopverboden, weghalen van laad en losplaatsen, geen uitzondering voor taxi’s bij autoluwe locaties enz. Het is overduidelijk dat de gemeente Amsterdam bezig is (geweest) met een wegpest

Taxi Amsterdam|11.05.23|14:40

Strategie / haat campagne tegen taxi’s! De gemeente Amsterdam had voordat de autoluwe locaties eind 2016 in Amsterdam werden geïntroduceerd gekeken naar Oslo in Noorwegen als voorbeeld. Vervolgens doen ze hetzelfde als in Oslo maar maken dan geen uitzondering voor taxi’s terwijl zij dat in Oslo wel doen. Het resultaat? Sinds eind 2016 begin 2017 meer kilometers en meer uitstoot door taxi’s in Amsterdam en vaak een duurdere ritprijs!

Taxi Amsterdam|11.05.23|14:48

Vind het daarom ook erg knap als collega taxi ondernemers na zoveel jaren wanbeleid nog om tafel kunnen zitten met dit soort ambtenaren van de gemeente Amsterdam. Energie, tijd en geld kan beter in een goede advocaat worden gestoken dan bereik je veel meer! Taxi chauffeurs / ondernemers in Amsterdam hebben ook recht op goede voorzieningen en een goed bereikbare stad. Praten met dit soort ambtenaren is alsof je tegen een muur praat!

Taxi Amsterdam|11.05.23|15:03

Het is nu gewoon tijd om samen met een advocaat de schade op te nemen en te kijken naar de opgelopen financiele en psychische schade van de afgelopen jaren die taxi chauffeurs / ondernemers hebben opgelopen en de gemeente Amsterdam daarvoor aansprakelijk te stellen. Ook moet er snel een uitspraak komen van een rechter omtrent de bereikbaarheid en de voorzieningen! Want net zoals in andere steden in de EU hebben ook taxi’s in Amsterdam recht op een goed bereikbare stad met genoeg standplaatsen!!!