Amsterdam past deze zomer drie taxistandplaatsen aan
De gemeente Amsterdam past deze zomer drie taxistandplaatsen aan. Dat schrijft het taxiteam in een brief aan diverse taxiorganisaties- en chauffeurs. Het gaat hierbij om de standplaatsen Oudebrugsteeg, Rokin en de standplaats tegenover Krasnapolsky.
De taxistandplaats aan de Oudebrugsteeg wordt met ongeveer vijf uitstoorvrije plekken uitgebreid. “Deze zijn beschikbaar vanaf 12.00 uur ’s middags”, zegt het taxiteam van de gemeente daarover. “In de ochtend zijn de laad- en losplekken beschikbaar voor in- en uitstappen.”
Splitsing
Ook de standplaats tegenover Krasnapolsky wordt door de gemeente onder handen genomen. “Deze wordt opgesplitst in twee officiële standplaatsen, door middel van een streep op de weg en een extra verkeersbord. Voor één van de plekken geldt de huidige venstertijd van 20.00 tot 06.00 uur. De andere (zero emissie) plek kan tussen 12.00 en 06.00 uur worden gebruikt.”
Tot slot wordt er ook een verandering doorgevoerd omtrent taxistandplaats Rokin. Zes van de huidige laad- en losplekken worden tussen 22.00 en 06.00 uur aangewezen als in- en uitstapplek voor taxi’s. “Deze plekken zijn voor alle typen taxiritten, met een maximale stilstandtijd van tien minuten. De overige laad- en losplekken zijn voor de andere weggebruikers”, aldus het taxiteam.
Naast de betreffende taxistandplaatsen, is door de gemeente ook gekeken naar de lijnbusbaan Rokin/Damrak. De gemeente heeft geconcludeerd dat daar geen aanpassing voor nodig is. “De doorstroming van het verkeer op deze locatie is na de herinrichting nog niet optimaal. Wel is de veiligheid en overzichtelijkheid verbeterd. Het verminderen van de Stadshartfile, voorheen de Bijenkorffile, zal de doorstroming, ook voor taxi’s, verbeteren. We verwachten dat hierdoor de toegang tot de lijnbusbaan niet meer nodig zal zijn.”
Speerpunt
Diverse taxichauffeurs pleitten al langer voor aanpassing van het huidige taxibeleid. Standplaatsen vormen daarin een speerpunt. Zo willen de chauffeurs zichtbare en vaste standplaatsen op hotspots, zoals Rokin, Damrak, Amstel, Prins Hendrikkade, Nieuwezijds Voorburgwal, Nieuwmarkt, Utrechtsestraat, Rembrandtplein, Blauwbrug en Stadhouderskade. “Hierbij is het van belang dat het standplaatsen betreft met voldoende capaciteit voor zowel diesel- als elektrische voertuigen”, zo maakten de chauffeurs tijdens een gesprek met de gemeente duidelijk.
In dat kader laat de gemeente weten nog een aantal zaken te willen onderzoeken, zoals het toevoegen van in- en uitstapplekken op De Dam. Ook wordt er door de gemeente gekeken naar aanpassingen van standplaatsen als de Barbizon/Prins Hendrikkade en de Paulus Potterstraat. Voor de standplaatsen Nieuwezijds Voorburgwal, Nieuwmarkt en Amstel zijn volgens de gemeente momenteel geen aanpassingen mogelijk. “Wellicht kan op termijn een herbeoordeling plaatsvinden na een eventuele herinrichting”, zo besluit het taxiteam.
Pleisterwerk
Ruud Lagerwaard, voorzitter van Take a Taxi, is blij met de aanpassingen die de gemeente deze zomer wil doorvoeren. “Het siert de wethouder dat ze op de valreep van het zomerreces, nog ruimte heeft gevonden om met TTO’s en andere betrokkenen het gesprek aan te gaan. Maar met ruim dertig partijen in een meeting van slechts één uur, is het naïef de verwachting te koesteren dat er daadwerkelijk op korte termijn échte veranderingen komen, waar de branche reikhalzend naar uitkijkt.”
“Iedere aanpassing is welkom”, vervolgt Lagerwaard zijn verhaal. “Maar het blijft pleisterwerk. In het streven naar een autoluw Amsterdam, zullen er nieuwe barrières worden ingesteld, om autoverkeer tegen te gaan. Zonder het opheffen van een aantal belemmerende maatregelen voor taxi’s, blijft de onvrede onder chauffeurs doorwoekeren.”
Lees ook:
Ruud heeft natuurlijk helemaal gelijk. Als de Gemeente maar 1 uur uittrekt voor een overleg met 30 partijen, dan kan je daar geen wereldwonderen van verwachten. Ik denk dat de stad moet streven naar minder privévoertuigen in de stad en RUIM BAAN voor zowel personen als goederenvervoer.