Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
Bijna gehalveerd

Omzet taxichauffeurs fors gedaald in coronatijd

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

De omzet van taxichauffeurs is tijdens de coronacrisis fors gedaald. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Uit onderzoek blijkt dat de omzet van taxichauffeurs bijna gehalveerd is. 

“Uit het rapport blijkt dat de consumententaximarkt hard is geraakt door de terugloop in vraag naar taxi’s”, zo schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen. “Aan het begin van de pandemie was er zo’n 90 procent minder vraag. In november 2021, het einde van de onderzoeksperiode, was er nog ongeveer de helft minder vraag naar taxi’s dan voor corona. De omzet van chauffeurs liep evenredig terug: gemiddeld hadden ze 40 tot 50 procent minder omzet.”

Volgens de CDA-bewindsvrouw hebben veel taxichauffeurs geanticipeerd op de afgenomen vraag naar taxi’s tijdens de coronacrisis. Sommige taxichauffeurs hebben dat gedaan door hun voertuigen tijdelijk te schorsen. Veruit het grootste deel van de chauffeurs heeft staatssteun aangevraagd. “Zo heeft 78 procent van de eenmanszaken gebruik gemaakt van de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS).” Uit gegevens van gemeenten blijkt ook dat chauffeurs massaal gebruik hebben gemaakt van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo).

Volgens het kabinet voldeden echter niet alle taxichauffeurs aan de voorwaarden van de steun. “Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld een te hoge omzet, te weinig vaste lasten of het inkomen van de partner.”

Coulancemaatregelen

Daarnaast hebben verschillende leasemaatschappijen en verzekeraars coulancemaatregelen aangeboden. Zo hanteerden verzekeraars die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars (ruim 95 procent) bijvoorbeeld een ‘raamwerk voor ondernemers in nood’ om schulden bij taxichauffeurs zoveel mogelijk te voorkomen. Staatssecretaris Heijnen stelt dat mede hierdoor de taxisector de coronacrisis heeft overleefd. “Dankzij de steunmaatregelen, coulance, hulp van familie, inzet van eigen middelen en heel veel doorzettingsvermogen heeft de branche de crisis weten te doorstaan.”

Schulden

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zegt het beeld wat de staatssecretaris in haar brief schetst te herkennen. “Dat hebben wij ook van verschillende taxicentrales gehoord”, zo laat een woordvoerder weten. “Wat ons opviel in de brief is dat er gezegd werd dat zonder die steunmaatregelen nog meer chauffeurs in de schulden zouden zitten, terwijl meer dan zeventig procent van de taxichauffeurs heeft aangegeven schulden te hebben. Dat is natuurlijk geen gunstig beeld met het oog op de toekomst.”
De brancheorganisatie is het wel eens met de stelling van staatssecretaris Heijnen, dat de taxisector de crisis heeft overleefd. Volgens KNV hebben alle steunmaatregelen daaraan bijgedragen. De belangenorganisatie zet echter wel vraagtekens bij de toekomstbestendigheid ervan. “Deze sector is belangrijk voor het mobiliteitsysteem van Nederland”, legt de woordvoerder uit. “Dan moet je ook naar de lange termijn kijken. Nu is natuurlijk iedereen van alles aan het inhalen, maar blijven taxibedrijven op de langere termijn ook overeind als het weer wat rustiger wordt? Dat moeten we tegen die tijd gaan zien.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Omzet taxichauffeurs fors gedaald in coronatijd”

Rudi Gans|06.09.22|15:46

De omzet “bijna gehalveerd”?
€ 80.000 op een totaal omzet van € 100.000 is “iets” meer dan de helft! (En dat in 2020 én 2021!!, dus € 80.000 per jaar!). Dat wij het, als bedrijf én privé, overleefd hebben? Puur mazzel en een redelijke buffer bedoeld voor onderhoud, vervanging etc. De buffer was nagenoeg leeg eind 2021.
Ja, de Leasemaatschappij bood aan de auto’s over te nemen en terug te leasen. Mooi gebaar, maar gelukkig niet nodig.
De verzekering was niet te vermurwen. Schorsen of betalen.

Rudi Gans|06.09.22|15:48

En dan heb je, laatste kwartaal 2021, het geluk dat je een beetje meer omzet genereerd. Kun je een deel van de TVL terugbetalen!
Dus: de druppel op de gloeiende plaat wordt even weggepoetst.

Omzet taxichauffeurs fors gedaald in coronatijd | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
Bijna gehalveerd

Omzet taxichauffeurs fors gedaald in coronatijd

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

De omzet van taxichauffeurs is tijdens de coronacrisis fors gedaald. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Uit onderzoek blijkt dat de omzet van taxichauffeurs bijna gehalveerd is. 

“Uit het rapport blijkt dat de consumententaximarkt hard is geraakt door de terugloop in vraag naar taxi’s”, zo schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen. “Aan het begin van de pandemie was er zo’n 90 procent minder vraag. In november 2021, het einde van de onderzoeksperiode, was er nog ongeveer de helft minder vraag naar taxi’s dan voor corona. De omzet van chauffeurs liep evenredig terug: gemiddeld hadden ze 40 tot 50 procent minder omzet.”

Volgens de CDA-bewindsvrouw hebben veel taxichauffeurs geanticipeerd op de afgenomen vraag naar taxi’s tijdens de coronacrisis. Sommige taxichauffeurs hebben dat gedaan door hun voertuigen tijdelijk te schorsen. Veruit het grootste deel van de chauffeurs heeft staatssteun aangevraagd. “Zo heeft 78 procent van de eenmanszaken gebruik gemaakt van de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren Covid-19 (TOGS).” Uit gegevens van gemeenten blijkt ook dat chauffeurs massaal gebruik hebben gemaakt van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo).

Volgens het kabinet voldeden echter niet alle taxichauffeurs aan de voorwaarden van de steun. “Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld een te hoge omzet, te weinig vaste lasten of het inkomen van de partner.”

Coulancemaatregelen

Daarnaast hebben verschillende leasemaatschappijen en verzekeraars coulancemaatregelen aangeboden. Zo hanteerden verzekeraars die aangesloten zijn bij het Verbond van Verzekeraars (ruim 95 procent) bijvoorbeeld een ‘raamwerk voor ondernemers in nood’ om schulden bij taxichauffeurs zoveel mogelijk te voorkomen. Staatssecretaris Heijnen stelt dat mede hierdoor de taxisector de coronacrisis heeft overleefd. “Dankzij de steunmaatregelen, coulance, hulp van familie, inzet van eigen middelen en heel veel doorzettingsvermogen heeft de branche de crisis weten te doorstaan.”

Schulden

Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zegt het beeld wat de staatssecretaris in haar brief schetst te herkennen. “Dat hebben wij ook van verschillende taxicentrales gehoord”, zo laat een woordvoerder weten. “Wat ons opviel in de brief is dat er gezegd werd dat zonder die steunmaatregelen nog meer chauffeurs in de schulden zouden zitten, terwijl meer dan zeventig procent van de taxichauffeurs heeft aangegeven schulden te hebben. Dat is natuurlijk geen gunstig beeld met het oog op de toekomst.”
De brancheorganisatie is het wel eens met de stelling van staatssecretaris Heijnen, dat de taxisector de crisis heeft overleefd. Volgens KNV hebben alle steunmaatregelen daaraan bijgedragen. De belangenorganisatie zet echter wel vraagtekens bij de toekomstbestendigheid ervan. “Deze sector is belangrijk voor het mobiliteitsysteem van Nederland”, legt de woordvoerder uit. “Dan moet je ook naar de lange termijn kijken. Nu is natuurlijk iedereen van alles aan het inhalen, maar blijven taxibedrijven op de langere termijn ook overeind als het weer wat rustiger wordt? Dat moeten we tegen die tijd gaan zien.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Omzet taxichauffeurs fors gedaald in coronatijd”

Rudi Gans|06.09.22|15:46

De omzet “bijna gehalveerd”?
€ 80.000 op een totaal omzet van € 100.000 is “iets” meer dan de helft! (En dat in 2020 én 2021!!, dus € 80.000 per jaar!). Dat wij het, als bedrijf én privé, overleefd hebben? Puur mazzel en een redelijke buffer bedoeld voor onderhoud, vervanging etc. De buffer was nagenoeg leeg eind 2021.
Ja, de Leasemaatschappij bood aan de auto’s over te nemen en terug te leasen. Mooi gebaar, maar gelukkig niet nodig.
De verzekering was niet te vermurwen. Schorsen of betalen.

Rudi Gans|06.09.22|15:48

En dan heb je, laatste kwartaal 2021, het geluk dat je een beetje meer omzet genereerd. Kun je een deel van de TVL terugbetalen!
Dus: de druppel op de gloeiende plaat wordt even weggepoetst.