FNV-demonstratie
cao Zorgvervoer en Taxi

FNV stelt ultimatum: werkgevers hebben tot vrijdag om acties te voorkomen

Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

De leden van FNV hebben het laatste bod van de werkgevers voor een nieuwe cao Zorgvervoer en taxi massaal afgewezen. In een ultimatum geven ze de werkgevers tot vrijdag 11 november 12.00 uur de tijd om alsnog op hun cao-eisen in te gaan. Als dat niet gebeurt, volgen er acties en zijn stakingen niet uitgesloten, aldus de vakbond.

“De huidige cao en het eindbod zijn niet van deze tijd. Mensen kunnen amper rondkomen van het loon en de werk- en pauzetijden zijn uit een vorige eeuw”, zegt Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en taxi.

Regeling rond ziekte

In het ultimatum staat onder meer dat de leden af willen van de regelingen rond ziekte. “Een werknemer die ziek wordt krijgt maar 70 procent doorbetaald en de eerste dag zelfs helemaal niks. Dat is echt asociaal”, zegt Gorter daarover. “Niemand kiest ervoor om ziek te zijn, maar de medewerkers worden daar nu wel voor gestraft.”

Daarnaast vormen ook de ongestructureerde roosters en het inhouden van loon voor pauzes die niet opgenomen konden worden, volgens FNV een doorn in het oog van veel chauffeurs. Gorter: “De onvrede daarover is zo hoog, dat veel chauffeurs naar een sector overstappen waar dat wel goed geregeld is.”

Inflatie

Naast het verbeteren van de arbeids- en rusttijden en de ziekteregelingen eisen de vakbondsleden dat de lonen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels. Volgens FNV zou dat voor dit jaar neerkomen op minimaal 12,5 procent. “Als de lonen niet meestijgen met de inflatie, gaan mensen erop achteruit. Dan kan je op een gegeven moment je rekeningen niet meer betalen, terwijl je gewoon een baan hebt. Dat moeten we niet willen”, aldus Gorter.

Moeizaam

Volgens FNV zijn in de sector zo’n 22.000 mensen werkzaam, voornamelijk met een parttime contract van gemiddeld 20 uur per week. De huidige cao loopt af op 31 december 2022. De onderhandelingen voor een nieuwe cao lopen al sinds mei van dit jaar. “De onderhandelingen in deze sector verlopen altijd moeizaam, maar deze keer werd alles zo’n beetje afgehouden”, zegt Gorter daarover. “Zelfs een petitie die door meer dan 2500 mensen werd ondertekend, liet de werkgevers koud”, zo besluit de FNV-bestuurder.

Prullebak

Ook de leden van CNV Vakmensen hebben het eindbod van de werkgevers van tafel geveegd. “Het cao-eindbod dat ze hebben gedaan kan wat ons betreft de prullenbak in”, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis daarover. “Op allerlei fronten laten werkgevers de kansen liggen om de cao te verbeteren. Het gaat daarbij niet alleen om een hoger loon, maar ook om een betere regeling bij ziekte en om een eerlijke pauzeregeling.”

Daarnaast stelt Pellis dat een nieuwe cao hard nodig is, omdat anders chauffeurs de overstap naar andere sectoren maken. Volgens hem is er zelfs sprake van een crisis. “In 2022 hebben al meer dan 650 taxichauffeurs de sector verlaten. Dat leidt tot steeds grotere problemen in het leerlingen- en zorgvervoer. Er is echt sprake van een crisis. En een van de grootste oorzaken hiervoor ligt in de slechte arbeidsomstandigheden in deze branche”, aldus de CNV-onderhandelaar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “FNV stelt ultimatum: werkgevers hebben tot vrijdag om acties te voorkomen”

M. Adel|09.11.22|23:49

Hoger loon daar ben ik als werkgever ook voor. De inflatie is te hoog en men moet gewoon makelijk rond komen…Ziekte is ziekte, maar verzuim is gemiddeld 4,2% de gemiddeld percentage in andere branches is lager dan3%… 75% eerste 7 dagen is redelijk.. om kort verzuim te verkorten.. dan de eerste 2 weken 85% en daarna 90% lijkt me redelijk.. hoger loon kan makkelijker worden berekend in de NEA index, waardoor de opdrachtgever betaald ipv werkgever… iedereen blij, behalve opdrachtgevers

Stef Bouwhuis|10.11.22|13:06

Het bijzondere is de eis om 100% door te betalen bij ziekte. Natuurlijk iedereen kan een keer ziek zijn.

Maar er zijn mensen die zich telkens na een zwaar weekend op maandag of na een gezellige avond ziek melden.

Het probleem is dat de goeden nu onder de kwaden leiden met die eerste dag onbetaald en voor het overige 70%. Toch weerhoudt, die maatregel velen om zich ‘onterecht’ ziek te melden. Het is een noodzakelijke drempel.

In het voorstel komt de schade eenzijdig bij de werkgevers terecht.

abekroes@yahoo.nl|10.11.22|15:19

Belangrijkste pijnpunt is dat de werkgever jouw ingeroosterde werkdag niet wil betalen; geen klant geen loon. Het is ondenkbaar dat ik wel wordt geacht een hele dag beschikbaar te zijn maar als er geen ritten zijn dat dat op mijn loon wordt ingehouden. Beschikbaarheid is gewoon werktijd!!
Contracten aanpassen naar de werkelijkheid dan krijgen heel veel chauffeurs een vaste aanstelling met de bijbehorende contract uren dan maakt het niet meer uit als je de hele dag thuiszit namelijk…