Bejaarde dame met rollator
ANWB-dienst

Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje

Bejaarde dame met een rollator. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Venema Media

Inwoners van Amstelveen kunnen vanaf februari volgend jaar gebruik maken van de ANWB-dienst AutoMaatje. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt. AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwilligers, met hun eigen auto, inwoners die minder mobiel zijn tegen een lage vergoeding vervoeren. Het gaat hierbij om korte afstanden.

“ANWB AutoMaatje kunnen we in geheel Amstelveen inzetten en daardoor ontstaat er een voor de gemeente én de doelgroep een betaalbaar alternatief, waardoor tram- en bushaltes voor iedereen bereikbaar worden”, zegt wethouder Herbert Raat (verkeer en vervoer) over het besluit. “Het is een systeem dat zich bijvoorbeeld in onze buurgemeenten Uithoorn en Aalsmeer al heeft bewezen. Tegelijkertijd is het een vorm van sociaal vervoer voor korte afstandsverplaatsingen.”

De gemeente Amstelveen is naar eigen zeggen al enige tijd op zoek naar een passende oplossing voor Amstelveense gebieden en wijken, waar de afstand tot een tram- en of bushalte te groot is voor (tijdelijk) minder mobiele inwoners. In de afgelopen periode heeft de gemeente verschillende vervoersvormen onderzocht die kunnen worden ingezet in gebieden waar fijnmazig openbaar vervoer ontbreekt, zoals een wijkbus en OV Op Maat van Connexxion. “Uiteindelijk is gebleken dat het concept ANWB AutoMaatje precies de juiste service biedt voor korte verplaatsingen voor de doelgroep”, aldus de gemeente.

Commotie

Vervoerservice AutoMaatje heeft in de gemeente Oost Gelre echter geleid tot commotie onder taxichauffeurs. Taxichauffeurs die in die gemeente werkzaam zijn, spreken over onder andere broodroof. “Wij als taxibedrijven moeten overal maar papieren en vergunningen voor hebben, zoals een taxipas. En dan komt de gemeente met zo’n project, waarbij de vrijwillige chauffeurs een verkapt loon van 0,35 cent per gereden kilometer krijgen. Een snorder, noem ik dat”, zei Rob Krabben van Uw Taxi daar destijds over tegenover TaxiPro.

De gemeente Amstelveen denkt echter niet dat deze vervoerservice voor commotie onder taxichauffeurs in de eigen regio zal zorgen. “AutoMaatje is bedoeld voor de korte afstand, net als dat bij de reeds een jaar rijdende Wijkmobiel Uit&Thuis in de Amstelveense wijken Waardhuizen/Middenhoven, dat via hetzelfde concept rijdt als AutoMaatje”, zo verduidelijkt een woordvoeder van de gemeente Amstelveen. “Hier is geen enkel signaal over ontvangen vanuit de taxibranche. Ook vanuit Uithoorn, onze buurgemeente waar AutoMaatje al rijdt, zijn ons geen signalen vanuit de taxibranche bekend.”

Geen concurrentie

Participe begeleidt en coördineert de inzet van AutoMaatje in de gemeente Amstelveen. Zij zorgen voor een ritplanner en voor vrijwilligers die rijden. De ritplanner checkt of er geen concurrentie is met OV, Wmo- of taxivervoer. Ook wat betreft oneerlijke concurrentie denkt de gemeente Amstelveen dat het zo vaart niet zal lopen. “Uit ervaringen van omliggende gemeenten en uit een gesprek met een vertegenwoordiger van de ANWB, is niet gebleken dat er sprake is van concurrentie.”

Mocht in de toekomst blijken dat taxichauffeurs die werkzaam zijn in de gemeente Amstelveen toch niet blij zijn met de komst van AutoMaatje, “dan zal het gesprek worden aangegaan”, zo besluit de woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje”

Rob Krabben|19.12.22|20:01

Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?

Peter Vriens|20.12.22|10:00

Nou Rob, “gaat verspreiden ” schrijf je,
Z.g vrijwilligers vervoer zonder “winstoogmerk” loopt reeds 20 jaar de spuigaten uit.
ILT controleerd hier niet op.
Dit onderwerp is vaak aangehaald op Taxipro.
Je kijkt in dit hypocriete land nergens meer van op.
Gemeente’s sponseren landelijk dergelijk illegaal vervoer met miljoenen.
“Geen concurrentie” volgens automaatje? Slager keurt eigen vlees!
Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig! (+verzekering)
Sponseren enz. is ook betalen !

Stef Bouwhuis|22.12.22|14:32

De vraag is of professionele taxi ondernemers ook met één auto of indien nodig meer voertuigen binnenwijk- of kleinregio-vervoer vervoer door-to-door zouden willen uitvoeren?

Van huis naar bus, trein, winkelcentrum, dokter, vrienden, vereniging en dergelijke voor bijvoorbeeld € 2,50 per persoon (gekombineerd vervoer). Weinig kilometers. Elektrisch?

Pas je zoiets weet op te zetten kan je pas klagen over deze snorders voor 35 cent per kilometer.

Stevie W|23.12.22|00:23

Inderdaad broodroof, de zgn. vrijwilligers zijn gewoon bijstandsgerechtigden die volgens de participatiewet iets voor de maatschappij terug moeten doen, zoals kringloopwinkels met lunchroom of een inhouse fietsenmaker, puur broodroof waar een gewone hardwerkende ondernemer niet tegenop kan.

Stevie W|23.12.22|00:24

Voor de Gemeenten snijdt het mes aan 2 kanten, besparing op Regiotaxivervoer en participatie vanuit de bijstand. Vervoer tegen betaling valt onder de Wet Personenvervoer, maar als ‘slechts’ tegen kostprijs word gereden of als extra service niet. Onze overheid is gewoon de meest onbetrouwbare factor in het ondernemen.

Peter Vriens|23.12.22|09:35

@ Stef,
Dat willen professionele Taxi Ondernemers wel en deden dat voorheen ook, maar het moet wel winstgevend zijn.
En dat is het punt: door al het z.g. gesubsidieerde vrijwilligers vervoer is de “spoeling” te dun geworden voor de profesionele ondernemers, waardoor ze het loodje leggen.
Tegen subsidie’s kan je niet op.
Dat is geen klagen maar meten met 2 maten door vooral ILT , gedogen dus, waar gemeenten op hun beurt misbruik van maken door illegaal vervoer te sponseren en te gedogen.

Taxi Volendam|23.12.22|10:15

Wanneer je € 2.50 per persoon berekend aan je passagier Stef, zit je boven het Maximale taxi tarief wat een taxichauffeur mag berekenen voor een ritje, lees taxiwet en regelgeving.
(Maximaal 8 passagiers, busje, maakt hier €20 per ritje)
Dat kan je op een economisch delict komen te staan, Chauffeurspas weg.
Een vrijwilliger hoeft bij personen vervoer nergens op te letten omdat er geen enkele controle door wie dan ook op is en de taxi regelgeving bovendien niet deugt.

Stevie W|23.12.22|10:25

@Peter Precies, in de regio waar ik werkzaam ben zijn de meeste Zorgboerderijen en Dagbestedingen overgestapt op ‘vrijwilligers’ met eigen taxibussen op geel kenteken. De prijs wordt verdisconteerd in de zorgvraag en de zorgverzekeraar betaald. En dan klagen de Gemeenten ook nog dat het leerlingenvervoer en het overgebleven WMO vervoer zo duur is.

Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje | TaxiPro
Bejaarde dame met rollator
ANWB-dienst

Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje

Bejaarde dame met een rollator. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Venema Media

Inwoners van Amstelveen kunnen vanaf februari volgend jaar gebruik maken van de ANWB-dienst AutoMaatje. Dat heeft de gemeente bekendgemaakt. AutoMaatje is een vervoerservice waarbij vrijwilligers, met hun eigen auto, inwoners die minder mobiel zijn tegen een lage vergoeding vervoeren. Het gaat hierbij om korte afstanden.

“ANWB AutoMaatje kunnen we in geheel Amstelveen inzetten en daardoor ontstaat er een voor de gemeente én de doelgroep een betaalbaar alternatief, waardoor tram- en bushaltes voor iedereen bereikbaar worden”, zegt wethouder Herbert Raat (verkeer en vervoer) over het besluit. “Het is een systeem dat zich bijvoorbeeld in onze buurgemeenten Uithoorn en Aalsmeer al heeft bewezen. Tegelijkertijd is het een vorm van sociaal vervoer voor korte afstandsverplaatsingen.”

De gemeente Amstelveen is naar eigen zeggen al enige tijd op zoek naar een passende oplossing voor Amstelveense gebieden en wijken, waar de afstand tot een tram- en of bushalte te groot is voor (tijdelijk) minder mobiele inwoners. In de afgelopen periode heeft de gemeente verschillende vervoersvormen onderzocht die kunnen worden ingezet in gebieden waar fijnmazig openbaar vervoer ontbreekt, zoals een wijkbus en OV Op Maat van Connexxion. “Uiteindelijk is gebleken dat het concept ANWB AutoMaatje precies de juiste service biedt voor korte verplaatsingen voor de doelgroep”, aldus de gemeente.

Commotie

Vervoerservice AutoMaatje heeft in de gemeente Oost Gelre echter geleid tot commotie onder taxichauffeurs. Taxichauffeurs die in die gemeente werkzaam zijn, spreken over onder andere broodroof. “Wij als taxibedrijven moeten overal maar papieren en vergunningen voor hebben, zoals een taxipas. En dan komt de gemeente met zo’n project, waarbij de vrijwillige chauffeurs een verkapt loon van 0,35 cent per gereden kilometer krijgen. Een snorder, noem ik dat”, zei Rob Krabben van Uw Taxi daar destijds over tegenover TaxiPro.

De gemeente Amstelveen denkt echter niet dat deze vervoerservice voor commotie onder taxichauffeurs in de eigen regio zal zorgen. “AutoMaatje is bedoeld voor de korte afstand, net als dat bij de reeds een jaar rijdende Wijkmobiel Uit&Thuis in de Amstelveense wijken Waardhuizen/Middenhoven, dat via hetzelfde concept rijdt als AutoMaatje”, zo verduidelijkt een woordvoeder van de gemeente Amstelveen. “Hier is geen enkel signaal over ontvangen vanuit de taxibranche. Ook vanuit Uithoorn, onze buurgemeente waar AutoMaatje al rijdt, zijn ons geen signalen vanuit de taxibranche bekend.”

Geen concurrentie

Participe begeleidt en coördineert de inzet van AutoMaatje in de gemeente Amstelveen. Zij zorgen voor een ritplanner en voor vrijwilligers die rijden. De ritplanner checkt of er geen concurrentie is met OV, Wmo- of taxivervoer. Ook wat betreft oneerlijke concurrentie denkt de gemeente Amstelveen dat het zo vaart niet zal lopen. “Uit ervaringen van omliggende gemeenten en uit een gesprek met een vertegenwoordiger van de ANWB, is niet gebleken dat er sprake is van concurrentie.”

Mocht in de toekomst blijken dat taxichauffeurs die werkzaam zijn in de gemeente Amstelveen toch niet blij zijn met de komst van AutoMaatje, “dan zal het gesprek worden aangegaan”, zo besluit de woordvoerder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Gemeente Amstelveen start met vervoerservice AutoMaatje”

Rob Krabben|19.12.22|20:01

Wil wel eens weten wat de KNV en de I en LT hier van vinden?, als dit als een vlek over Nederland zich gaat verspreiden dan kunnen wij dan toch ook zonder opleiding en BCT meter weer gaan rijden?

Peter Vriens|20.12.22|10:00

Nou Rob, “gaat verspreiden ” schrijf je,
Z.g vrijwilligers vervoer zonder “winstoogmerk” loopt reeds 20 jaar de spuigaten uit.
ILT controleerd hier niet op.
Dit onderwerp is vaak aangehaald op Taxipro.
Je kijkt in dit hypocriete land nergens meer van op.
Gemeente’s sponseren landelijk dergelijk illegaal vervoer met miljoenen.
“Geen concurrentie” volgens automaatje? Slager keurt eigen vlees!
Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig! (+verzekering)
Sponseren enz. is ook betalen !

Stef Bouwhuis|22.12.22|14:32

De vraag is of professionele taxi ondernemers ook met één auto of indien nodig meer voertuigen binnenwijk- of kleinregio-vervoer vervoer door-to-door zouden willen uitvoeren?

Van huis naar bus, trein, winkelcentrum, dokter, vrienden, vereniging en dergelijke voor bijvoorbeeld € 2,50 per persoon (gekombineerd vervoer). Weinig kilometers. Elektrisch?

Pas je zoiets weet op te zetten kan je pas klagen over deze snorders voor 35 cent per kilometer.

Stevie W|23.12.22|00:23

Inderdaad broodroof, de zgn. vrijwilligers zijn gewoon bijstandsgerechtigden die volgens de participatiewet iets voor de maatschappij terug moeten doen, zoals kringloopwinkels met lunchroom of een inhouse fietsenmaker, puur broodroof waar een gewone hardwerkende ondernemer niet tegenop kan.

Stevie W|23.12.22|00:24

Voor de Gemeenten snijdt het mes aan 2 kanten, besparing op Regiotaxivervoer en participatie vanuit de bijstand. Vervoer tegen betaling valt onder de Wet Personenvervoer, maar als ‘slechts’ tegen kostprijs word gereden of als extra service niet. Onze overheid is gewoon de meest onbetrouwbare factor in het ondernemen.

Peter Vriens|23.12.22|09:35

@ Stef,
Dat willen professionele Taxi Ondernemers wel en deden dat voorheen ook, maar het moet wel winstgevend zijn.
En dat is het punt: door al het z.g. gesubsidieerde vrijwilligers vervoer is de “spoeling” te dun geworden voor de profesionele ondernemers, waardoor ze het loodje leggen.
Tegen subsidie’s kan je niet op.
Dat is geen klagen maar meten met 2 maten door vooral ILT , gedogen dus, waar gemeenten op hun beurt misbruik van maken door illegaal vervoer te sponseren en te gedogen.

Taxi Volendam|23.12.22|10:15

Wanneer je € 2.50 per persoon berekend aan je passagier Stef, zit je boven het Maximale taxi tarief wat een taxichauffeur mag berekenen voor een ritje, lees taxiwet en regelgeving.
(Maximaal 8 passagiers, busje, maakt hier €20 per ritje)
Dat kan je op een economisch delict komen te staan, Chauffeurspas weg.
Een vrijwilliger hoeft bij personen vervoer nergens op te letten omdat er geen enkele controle door wie dan ook op is en de taxi regelgeving bovendien niet deugt.

Stevie W|23.12.22|10:25

@Peter Precies, in de regio waar ik werkzaam ben zijn de meeste Zorgboerderijen en Dagbestedingen overgestapt op ‘vrijwilligers’ met eigen taxibussen op geel kenteken. De prijs wordt verdisconteerd in de zorgvraag en de zorgverzekeraar betaald. En dan klagen de Gemeenten ook nog dat het leerlingenvervoer en het overgebleven WMO vervoer zo duur is.