Shutterstock - Taxi in Antwerpen
Advies

MORA hamert in advies op realistische milieueisen voor taxivoertuigen

Taxi in Antwerpen. Foto: Shutterstock/Roman Yanushevsky

De MORA, de strategische adviesraad voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), hamert in een onlangs uitgebracht advies aan het kabinet van de Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit en Openbare Werken), op realistische milieueisen voor taxivoertuigen. Volgens de adviesraad hebben veel bedrijven en chauffeurs de overstap naar zero-emissie namelijk al gemaakt.

Toch verloopt de transitie naar zero-emissie in sommige segmenten, zoals minibusjes, een stuk moeizamer. “In dergelijke segmenten zijn amper voldoende voertuigen te vinden die voldoen aan de milieuvereisten”, zegt de strategische adviesraad daarover. “De MORA herhaalt daarom zijn vraag om de omslag naar zero-emissievervoer in de sector zo veel mogelijk te ondersteunen door het realiseren van randvoorwaarden (zoals voldoende specifieke laadinfrastructuur) en een realistische benadering van de milieuvereisten.”

Daarnaast stelt de MORA vast dat het zogeheten instrument ‘ecoscore’ centraal blijft staan in de exploitatievoorwaarden. De strategische adviesraad is daar geen voorstander van. “Het is niet slim om een niet decretaal verankerd instrument als de ‘ecoscore’ te hanteren als graadmeter voor milieukenmerken”, zeggen ze daarover.

Sectorgerichte taalvoorwaarden

Naast het advies omtrent de milieueisen, bracht de MORA ook een advies uit over de taalvoorwaarden. Zo moeten taxichauffeurs, zowel mondeling als schriftelijk, beschikken over taalniveau B1 (eenvoudig Nederlands). Deze vereiste vindt de MORA te streng, gezien de benodigde vaardigheden voor de functie, de huidige situatie op de arbeidsmarkt (post-COVID) en de economische kenmerken van de taxisector. “De raad blijft aandringen op een meer realistische benadering van de taalvoorwaarden – bijvoorbeeld door een specifieke sectorgerichte taalvorming – die de dienstverlening naar klanten toe niet in het gedrang brengt.”

De MORA hoopt dat het herstelbesluit zo spoedig mogelijk hernieuwde rechtszekerheid creëert, maar dringt er tegelijkertijd op aan het overleg met de sector verder voort te zetten, “met het oog op een meer optimale regelgeving voor alle betrokkenen”, zo besluit de strategische raad haar advies.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “MORA hamert in advies op realistische milieueisen voor taxivoertuigen”

stefan j kooren|04.05.23|19:33

Ook dit gaat volgens mij weer over België. Wat moet ik hiermee ?

Peter Vriens|11.05.23|10:15

iedere auto moet voorzien zijn van een type keuring, anders geen kenteken afgegeven door de RDW.
Waarom voor taxi’s achteraf nog meer regels gaan gelden, meestal door de milieumaffia afgedwongen , is mij een raadsel.
Electisch rijden verplaatst de uitsoot van je auto naar de schoorsteen van de electriciteits centrale.
Schone en vooral heel zuinige diesels zijn in de ban bij de milieufanaten.
Is dat realisme ?

MORA hamert in advies op realistische milieueisen voor taxivoertuigen | TaxiPro
Shutterstock - Taxi in Antwerpen
Advies

MORA hamert in advies op realistische milieueisen voor taxivoertuigen

Taxi in Antwerpen. Foto: Shutterstock/Roman Yanushevsky

De MORA, de strategische adviesraad voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), hamert in een onlangs uitgebracht advies aan het kabinet van de Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit en Openbare Werken), op realistische milieueisen voor taxivoertuigen. Volgens de adviesraad hebben veel bedrijven en chauffeurs de overstap naar zero-emissie namelijk al gemaakt.

Toch verloopt de transitie naar zero-emissie in sommige segmenten, zoals minibusjes, een stuk moeizamer. “In dergelijke segmenten zijn amper voldoende voertuigen te vinden die voldoen aan de milieuvereisten”, zegt de strategische adviesraad daarover. “De MORA herhaalt daarom zijn vraag om de omslag naar zero-emissievervoer in de sector zo veel mogelijk te ondersteunen door het realiseren van randvoorwaarden (zoals voldoende specifieke laadinfrastructuur) en een realistische benadering van de milieuvereisten.”

Daarnaast stelt de MORA vast dat het zogeheten instrument ‘ecoscore’ centraal blijft staan in de exploitatievoorwaarden. De strategische adviesraad is daar geen voorstander van. “Het is niet slim om een niet decretaal verankerd instrument als de ‘ecoscore’ te hanteren als graadmeter voor milieukenmerken”, zeggen ze daarover.

Sectorgerichte taalvoorwaarden

Naast het advies omtrent de milieueisen, bracht de MORA ook een advies uit over de taalvoorwaarden. Zo moeten taxichauffeurs, zowel mondeling als schriftelijk, beschikken over taalniveau B1 (eenvoudig Nederlands). Deze vereiste vindt de MORA te streng, gezien de benodigde vaardigheden voor de functie, de huidige situatie op de arbeidsmarkt (post-COVID) en de economische kenmerken van de taxisector. “De raad blijft aandringen op een meer realistische benadering van de taalvoorwaarden – bijvoorbeeld door een specifieke sectorgerichte taalvorming – die de dienstverlening naar klanten toe niet in het gedrang brengt.”

De MORA hoopt dat het herstelbesluit zo spoedig mogelijk hernieuwde rechtszekerheid creëert, maar dringt er tegelijkertijd op aan het overleg met de sector verder voort te zetten, “met het oog op een meer optimale regelgeving voor alle betrokkenen”, zo besluit de strategische raad haar advies.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “MORA hamert in advies op realistische milieueisen voor taxivoertuigen”

stefan j kooren|04.05.23|19:33

Ook dit gaat volgens mij weer over België. Wat moet ik hiermee ?

Peter Vriens|11.05.23|10:15

iedere auto moet voorzien zijn van een type keuring, anders geen kenteken afgegeven door de RDW.
Waarom voor taxi’s achteraf nog meer regels gaan gelden, meestal door de milieumaffia afgedwongen , is mij een raadsel.
Electisch rijden verplaatst de uitsoot van je auto naar de schoorsteen van de electriciteits centrale.
Schone en vooral heel zuinige diesels zijn in de ban bij de milieufanaten.
Is dat realisme ?