FNV-demonstratie
zorg- en leerlingenvervoer

FNV-leden staken in Den Haag, CNV doet niet mee

Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Kinderen in het hele land kunnen het donderdag weer moeilijk hebben om naar het speciaal onderwijs of de dagbesteding te gaan, en om na afloop weer thuis te komen. Chauffeurs die bij vakbond FNV zijn aangesloten, gaan namelijk opnieuw staken. Ze willen een betere cao. In Den Haag wordt een manifestatie gehouden.

De FNV wil onder meer dat de chauffeurs volledig doorbetaald worden als ze ziek zijn. De vakbond dreigt met een meerdaagse staking in januari als de werkgevers niet over de brug komen. De werkgevers, verenigd in het verbond KNV Zorgvervoer en Taxi, houden vast aan de cao-afspraken die met CNV zijn gemaakt.

Het is de derde stakingsdag in korte tijd. Half november hielden chauffeurs van de FNV en CNV samen een regionale staking in Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna spraken de vakbonden met de werkgevers en kwam er een nieuw cao-voorstel. CNV accepteerde dat. FNV wees het bod echter af en hield zo’n twee weken geleden een tweede actiedag, verspreid over het hele land.

CNV doet niet mee

CNV Vakmensen heeft op haar eigen website laten weten niet deel te nemen aan de staking van vandaag. Reden hiervoor is dat de CNV-leden, na een raadpleging, het verbeterde cao-bod van de werkgevers hebben geaccepteerd, waardoor er per 1 januari 2023 een nieuwe cao voor alle werknemers in de taxibranche is. Voor de leden van de vakbond zijn de veranderingen die de werkgevers in het laatste cao-bod hebben gedaan, voor nu voldoende.

“Er valt nog veel te verbeteren in de taxibranche, maar niet alles kan in één keer’, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis daarover. “Veel kwetsbare mensen zijn afhankelijk van het taxivervoer, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs of naar zorginstellingen. Die mogen niet onnodig de dupe worden van een cao-conflict tussen werkgevers en werknemers.”

Toch is Pellis nog niet helemaal tevreden. “We dringen er wel bij de werkgevers op aan om alles op alles te zetten om de cao naar een hoger niveau te tillen. Het kan echt nog een stuk beter. Het is ook hard nodig om werknemers voor deze sector te behouden. Dat wordt dus wat ons betreft de opdracht voor de volgende cao-onderhandelingen.”

Cao-tekst nagenoeg rond

Deze week werd bekend dat Koninklijk Vervoer Nederland (KNV) en CNV Vakmensen bezig zijn met het uitwerken van de laatste details van de nieuwe cao. “De nieuwe cao-tekst is nagenoeg rond. Dat betekent dat we begin januari de cao kunnen gaan tekenen en dat de loonsverhoging van 8 procent in januari definitief doorgaat”, zegt Pellis daarover.

Zodra het akkoord is getekend, kunnen beide partijen deze algemeen bindend laten verklaren. Zodra dat is gebeurd, geldt de nieuwe cao voor alle bedrijven in de taxibranche. “We willen dus ook om die reden niet te lang wachten met het ondertekenen van de cao. Hoe eerder we de AVV kunnen aanvragen hoe beter”, zo besluit Pellis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

FNV-leden staken in Den Haag, CNV doet niet mee | TaxiPro
FNV-demonstratie
zorg- en leerlingenvervoer

FNV-leden staken in Den Haag, CNV doet niet mee

Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Kinderen in het hele land kunnen het donderdag weer moeilijk hebben om naar het speciaal onderwijs of de dagbesteding te gaan, en om na afloop weer thuis te komen. Chauffeurs die bij vakbond FNV zijn aangesloten, gaan namelijk opnieuw staken. Ze willen een betere cao. In Den Haag wordt een manifestatie gehouden.

De FNV wil onder meer dat de chauffeurs volledig doorbetaald worden als ze ziek zijn. De vakbond dreigt met een meerdaagse staking in januari als de werkgevers niet over de brug komen. De werkgevers, verenigd in het verbond KNV Zorgvervoer en Taxi, houden vast aan de cao-afspraken die met CNV zijn gemaakt.

Het is de derde stakingsdag in korte tijd. Half november hielden chauffeurs van de FNV en CNV samen een regionale staking in Noord-Holland, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna spraken de vakbonden met de werkgevers en kwam er een nieuw cao-voorstel. CNV accepteerde dat. FNV wees het bod echter af en hield zo’n twee weken geleden een tweede actiedag, verspreid over het hele land.

CNV doet niet mee

CNV Vakmensen heeft op haar eigen website laten weten niet deel te nemen aan de staking van vandaag. Reden hiervoor is dat de CNV-leden, na een raadpleging, het verbeterde cao-bod van de werkgevers hebben geaccepteerd, waardoor er per 1 januari 2023 een nieuwe cao voor alle werknemers in de taxibranche is. Voor de leden van de vakbond zijn de veranderingen die de werkgevers in het laatste cao-bod hebben gedaan, voor nu voldoende.

“Er valt nog veel te verbeteren in de taxibranche, maar niet alles kan in één keer’, zegt CNV-onderhandelaar Rick Pellis daarover. “Veel kwetsbare mensen zijn afhankelijk van het taxivervoer, bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs of naar zorginstellingen. Die mogen niet onnodig de dupe worden van een cao-conflict tussen werkgevers en werknemers.”

Toch is Pellis nog niet helemaal tevreden. “We dringen er wel bij de werkgevers op aan om alles op alles te zetten om de cao naar een hoger niveau te tillen. Het kan echt nog een stuk beter. Het is ook hard nodig om werknemers voor deze sector te behouden. Dat wordt dus wat ons betreft de opdracht voor de volgende cao-onderhandelingen.”

Cao-tekst nagenoeg rond

Deze week werd bekend dat Koninklijk Vervoer Nederland (KNV) en CNV Vakmensen bezig zijn met het uitwerken van de laatste details van de nieuwe cao. “De nieuwe cao-tekst is nagenoeg rond. Dat betekent dat we begin januari de cao kunnen gaan tekenen en dat de loonsverhoging van 8 procent in januari definitief doorgaat”, zegt Pellis daarover.

Zodra het akkoord is getekend, kunnen beide partijen deze algemeen bindend laten verklaren. Zodra dat is gebeurd, geldt de nieuwe cao voor alle bedrijven in de taxibranche. “We willen dus ook om die reden niet te lang wachten met het ondertekenen van de cao. Hoe eerder we de AVV kunnen aanvragen hoe beter”, zo besluit Pellis.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits/ANP

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.