Bertho Eckhardt
Zorg- en taxivervoer

KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Werkgevers in het zorg- en taxivervoer, verenigd in KNV Zorgvervoer en Taxi, roepen FNV wederom op om te stoppen met het organiseren van stakingen in het zorg- en leerlingenvervoer. De voor 17 en 18 februari aangekondigde stakingen leveren de kwetsbare reizigers in het zorgvervoer opnieuw veel stress en een hoop ongemak op, aldus de brancheorganisatie.

‘De stakingen zijn echter zinloos nu er onlangs een cao is afgesloten, die binnenkort algemeen verbindend wordt verklaard’, zegt KNV over het voornemen van de vakbond om opnieuw stakingen te organiseren. ‘Chauffeurs krijgen er door het afsluiten van de nieuwe cao 8 procent loonsverhoging bij, hetgeen meer is dan de huidige inflatie. Ook werden de ziekte- en pauzeregeling aangepast, waarmee tegemoet is gekomen aan de eisen van de vakbonden. Werkgevers gaan dan ook niet opnieuw onderhandelen over de net afgesloten cao.’

Achterhoedegevecht

In plaats daarvan roept KNV de vakbond op de blik op de toekomst te richten. De werkgevers zijn van mening dat ze tijdens de cao-onderhandelingen flink richting de eisen van de vakbonden hebben bewogen. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt baalt er dan ook van dat zorgvervoercliënten opnieuw de dupe worden van eventuele stakingen. “Eerder gaf ik al aan dat steeds maar je punten blijven herhalen en daarbij het vervoer van kwetsbare groepen hinderen, alleen maar schade toebrengt aan het zorgvervoer”, zegt hij daarover.

“De cao doet recht aan zowel de belangen van de werkgevers als de werknemers, inclusief de ook van de loonsverhoging profiterende achterban van FNV. Leerlingen en zorgvervoercliënten betrekken bij een achterhoedegevecht vind ik onder de maat van FNV. Wachten op zorgvervoer dat niet komt, levert zo veel stress op. Dat kun je de cliënten niet aan doen. Zeker niet nu er gewoon een nieuwe cao is.”

Stakingsbereidheid

Volgens KNV waren de gevolgen van de vorige stakingen echter beperkt, omdat slechts 2 procent van het personeel het werk neerlegde. ‘Omdat medewerkers er per 1 januari op vooruit zijn gegaan, is de stakingsbereidheid mogelijk afgenomen ten opzichte van de vorige keer’, zo denkt de brancheorganisatie. Ook zullen de zorgvervoerders opnieuw proberen de overlast tot een minimum te beperken door te zorgen voor goede communicatie met opdrachtgevers en gebruikers. Dat zal echter niet kunnen voorkomen dat er op sommige plekken toch flinke overlast ontstaat bij de kwetsbare doelgroep, met alle gevolgen van dien.’

Vorige week kondigde FNV nieuwe stakingen in het zorg- en taxivervoer aan, als de werkgevers niet tegemoet komen aan de eisen van de vakbond. FNV kan zich niet vinden in de nieuwe cao, waar KNV vorig jaar met een andere vakbond, CNV, een akkoord over bereikte. De vakbond noemde de nieuwe cao ‘zeer matig’. “Onze leden pikken dat niet en gaan door met acties tot er een fatsoenlijke cao ligt”, zei FNV-bestuurder Meindert Gorter daar destijds over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken”

Rob Orsel|14.02.23|12:53

De kop van dit bericht had ook kunnen zijn:
FNV roept KNV op om met een betere CAO op tafel te komen.
Maar helaas schenkt Taxipro weer alleen maar aandacht aan de passagiers en niet aan de slechte CAO van de chauffeurs.

Stef Bouwhuis|14.02.23|14:07

De vraag is of deze manier van staken niet begint te lijken op chantage.

De werknemersorganisatie hanteert het devies ‘slikken of stikken’ als gereedschap tot afpersing. Dat is geen gelijkwaardige onderhandeling.

Na de gewone loonsverhoging zou men structureel kunnen gaan onderhandelen over een winstdeel voor werknemers gelijkwaardig aan de ‘plus’ voor Management en Aandeelhouders! Dan worden ondernemer, kapitaalverschaffer en werknemer veel gelijkwaardiger.

Rogé Harder|14.02.23|14:40

Ik snap überhaupt niet dat er een, zogezegd, akkoord an komen, terwijl er niet of nog niet onderhandeld is. Weer is er maar één bond akkoord gegaan en dus is het goed. Lijkt mij niet echt kloppen. Maar ja, als er toch geen stakingsbereidheid is, zoals wordt beweerd, waar maken ze zich dan druk om.

Erika Blokzijl|14.02.23|15:39

En weer wordt er alleen maar gekeken naar de kwetsbare klanten, niet naar de slechte CAO, ga zo door en er zijn geen chauffeurs meer om de kwetsbare klanten te vervoeren. Als dat het is wat de KNV graag wil

WitBusjeMan Amsterdam|14.02.23|19:39

Helemaal niets over het protest/situatie op de dam. 🫶 wat apart zeg…. Niet nieuwswaardig omdat…

Johan Thien|14.02.23|21:26

Van mij mag de 12/5% regeling er van af, deze is namelijk zeer onvoordelig voor de taxichauffeur.
Bij een werkweek van 40 uur houd het in dat er ongeveer een uur per dag ingehouden wordt.
Ik heb zelden tot nooit een uur pauze eerder een halfuur en soms zelfs helemaal geen pauze ivm te weinig bussen en personeel.
Ps ik rijd contract vervoer, volgens mij is deze regeling wel gunstig voor het leerlingen vervoer maar niet voor contract vervoer.

Arjan Steenstra|15.02.23|01:28

Ik vraag mij af of afgelopen zaterdag op de Dam ook veel Taxi chauffeurs aanwezig waren. Omdat de SP het ‘volks’protest had, en de FNV ook ruim vertegenwoordigd was, ben ik benieuwd of de SP opdracht tot deze aankomende staking gegeven heeft. Ik vermoed haast van wel, want de FNV heeft door de interne machtsstrijd veel leden verloren, en die moeten met organizing weer teruggehaald worden, omdat het in het parlement niet lukt om samen te werken met de halfbroer PVV op sociaal economische thema’s.

Jelle Reitsma|15.02.23|15:40

Nog een korte toevoeging: de schuld ligt niet alleen bij de werkgevers, deze worden tegen elkaar uitgespeeld door de uitbestedingen; de goedkoopst wint.
We moeten ook van die manier van werken af. Geef bedrijven meer zekerheid en neem hen niet alleen aan op basis van “lekker goedkoop” maar ook de bedrijfsvoering in het algemeen. Blijft er voor de mensen die het praktische werk doen, de chauffeurs, ook iets meer over!

KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken | TaxiPro
Bertho Eckhardt
Zorg- en taxivervoer

KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Werkgevers in het zorg- en taxivervoer, verenigd in KNV Zorgvervoer en Taxi, roepen FNV wederom op om te stoppen met het organiseren van stakingen in het zorg- en leerlingenvervoer. De voor 17 en 18 februari aangekondigde stakingen leveren de kwetsbare reizigers in het zorgvervoer opnieuw veel stress en een hoop ongemak op, aldus de brancheorganisatie.

‘De stakingen zijn echter zinloos nu er onlangs een cao is afgesloten, die binnenkort algemeen verbindend wordt verklaard’, zegt KNV over het voornemen van de vakbond om opnieuw stakingen te organiseren. ‘Chauffeurs krijgen er door het afsluiten van de nieuwe cao 8 procent loonsverhoging bij, hetgeen meer is dan de huidige inflatie. Ook werden de ziekte- en pauzeregeling aangepast, waarmee tegemoet is gekomen aan de eisen van de vakbonden. Werkgevers gaan dan ook niet opnieuw onderhandelen over de net afgesloten cao.’

Achterhoedegevecht

In plaats daarvan roept KNV de vakbond op de blik op de toekomst te richten. De werkgevers zijn van mening dat ze tijdens de cao-onderhandelingen flink richting de eisen van de vakbonden hebben bewogen. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt baalt er dan ook van dat zorgvervoercliënten opnieuw de dupe worden van eventuele stakingen. “Eerder gaf ik al aan dat steeds maar je punten blijven herhalen en daarbij het vervoer van kwetsbare groepen hinderen, alleen maar schade toebrengt aan het zorgvervoer”, zegt hij daarover.

“De cao doet recht aan zowel de belangen van de werkgevers als de werknemers, inclusief de ook van de loonsverhoging profiterende achterban van FNV. Leerlingen en zorgvervoercliënten betrekken bij een achterhoedegevecht vind ik onder de maat van FNV. Wachten op zorgvervoer dat niet komt, levert zo veel stress op. Dat kun je de cliënten niet aan doen. Zeker niet nu er gewoon een nieuwe cao is.”

Stakingsbereidheid

Volgens KNV waren de gevolgen van de vorige stakingen echter beperkt, omdat slechts 2 procent van het personeel het werk neerlegde. ‘Omdat medewerkers er per 1 januari op vooruit zijn gegaan, is de stakingsbereidheid mogelijk afgenomen ten opzichte van de vorige keer’, zo denkt de brancheorganisatie. Ook zullen de zorgvervoerders opnieuw proberen de overlast tot een minimum te beperken door te zorgen voor goede communicatie met opdrachtgevers en gebruikers. Dat zal echter niet kunnen voorkomen dat er op sommige plekken toch flinke overlast ontstaat bij de kwetsbare doelgroep, met alle gevolgen van dien.’

Vorige week kondigde FNV nieuwe stakingen in het zorg- en taxivervoer aan, als de werkgevers niet tegemoet komen aan de eisen van de vakbond. FNV kan zich niet vinden in de nieuwe cao, waar KNV vorig jaar met een andere vakbond, CNV, een akkoord over bereikte. De vakbond noemde de nieuwe cao ‘zeer matig’. “Onze leden pikken dat niet en gaan door met acties tot er een fatsoenlijke cao ligt”, zei FNV-bestuurder Meindert Gorter daar destijds over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “KNV roept FNV wederom op te stoppen met staken”

Rob Orsel|14.02.23|12:53

De kop van dit bericht had ook kunnen zijn:
FNV roept KNV op om met een betere CAO op tafel te komen.
Maar helaas schenkt Taxipro weer alleen maar aandacht aan de passagiers en niet aan de slechte CAO van de chauffeurs.

Stef Bouwhuis|14.02.23|14:07

De vraag is of deze manier van staken niet begint te lijken op chantage.

De werknemersorganisatie hanteert het devies ‘slikken of stikken’ als gereedschap tot afpersing. Dat is geen gelijkwaardige onderhandeling.

Na de gewone loonsverhoging zou men structureel kunnen gaan onderhandelen over een winstdeel voor werknemers gelijkwaardig aan de ‘plus’ voor Management en Aandeelhouders! Dan worden ondernemer, kapitaalverschaffer en werknemer veel gelijkwaardiger.

Rogé Harder|14.02.23|14:40

Ik snap überhaupt niet dat er een, zogezegd, akkoord an komen, terwijl er niet of nog niet onderhandeld is. Weer is er maar één bond akkoord gegaan en dus is het goed. Lijkt mij niet echt kloppen. Maar ja, als er toch geen stakingsbereidheid is, zoals wordt beweerd, waar maken ze zich dan druk om.

Erika Blokzijl|14.02.23|15:39

En weer wordt er alleen maar gekeken naar de kwetsbare klanten, niet naar de slechte CAO, ga zo door en er zijn geen chauffeurs meer om de kwetsbare klanten te vervoeren. Als dat het is wat de KNV graag wil

WitBusjeMan Amsterdam|14.02.23|19:39

Helemaal niets over het protest/situatie op de dam. 🫶 wat apart zeg…. Niet nieuwswaardig omdat…

Johan Thien|14.02.23|21:26

Van mij mag de 12/5% regeling er van af, deze is namelijk zeer onvoordelig voor de taxichauffeur.
Bij een werkweek van 40 uur houd het in dat er ongeveer een uur per dag ingehouden wordt.
Ik heb zelden tot nooit een uur pauze eerder een halfuur en soms zelfs helemaal geen pauze ivm te weinig bussen en personeel.
Ps ik rijd contract vervoer, volgens mij is deze regeling wel gunstig voor het leerlingen vervoer maar niet voor contract vervoer.

Arjan Steenstra|15.02.23|01:28

Ik vraag mij af of afgelopen zaterdag op de Dam ook veel Taxi chauffeurs aanwezig waren. Omdat de SP het ‘volks’protest had, en de FNV ook ruim vertegenwoordigd was, ben ik benieuwd of de SP opdracht tot deze aankomende staking gegeven heeft. Ik vermoed haast van wel, want de FNV heeft door de interne machtsstrijd veel leden verloren, en die moeten met organizing weer teruggehaald worden, omdat het in het parlement niet lukt om samen te werken met de halfbroer PVV op sociaal economische thema’s.

Jelle Reitsma|15.02.23|15:40

Nog een korte toevoeging: de schuld ligt niet alleen bij de werkgevers, deze worden tegen elkaar uitgespeeld door de uitbestedingen; de goedkoopst wint.
We moeten ook van die manier van werken af. Geef bedrijven meer zekerheid en neem hen niet alleen aan op basis van “lekker goedkoop” maar ook de bedrijfsvoering in het algemeen. Blijft er voor de mensen die het praktische werk doen, de chauffeurs, ook iets meer over!