Logo Noot Personenvervoer
Algemeen Ouderen Verbond

Kritiek op ouderenvervoer Vlaardingen: ‘Noot heeft zaken niet op orde’

Noot Personenvervoer is in de Duin- en Bollenstreek verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer. Foto: TaxiPro

Noot Personenvervoer heeft haar zaken niet op orde, waar het ouderenvervoer in de gemeente Vlaardingen de dupe van is. Dat stelt het Algemeen Ouderen Verbond (AOV) in een brief gericht aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). Volgens AOV heeft dat onder meer te maken met de “wanprestaties” binnen het leerlingenvervoer.

“Recent nog sprak de gemeenteraad van Vlaardingen zich uit over de wanprestaties in het leerlingenvervoer en benodigde verbeteringen. Deze lijken nu ten koste te gaan van de kwaliteit in het ouderenvervoer, want inmiddels regent het klachten onder ouderen die aangewezen zijn op het Vervoer op Maat”, zegt gemeenteraadslid Désiree de Jong daarover.

Wachttijd

Gebruikers stellen dat Noot “de zaken niet op orde” heeft, zo schrijft De Jong in haar brief. “De gemiddelde wachttijd aan de telefoon om een rit aan te melden bij de dienstdoende stagiaires, is al een half uur. Een rit moet in te plannen zijn vanaf een uur na het telefonische contact, maar dit lukt zelden. Van 13.30 uur tot 16.30 uur worden helemaal geen ritten aangenomen. Loopt een eerder aangenomen rit in de soep, dan ben je vanaf 17.00 uur weer aan de beurt.”

Ook over de stratenkennis kraakt het AOV-raadslid een kritische noot. “Deze ontbreekt blijkbaar, want de meest onlogische ritten worden gepland, waardoor men veel langer in de bus zit dan noodzakelijk. Daarbij zijn de chauffeurs niet altijd bekend in Vlaardingen en omstreken.”

“Armenvervoer”

Naast de gemiddelde wachttijd aan de telefoon en het ontbreken van stratenkennis, spelen er volgens De Jong nog meer praktische problemen. “Het opstapje om eenvoudiger in en uit de hoge, vaak ook niet al te schone bus, te stappen is geschrapt. Nog net geen duw onder de bips maar wel een ferme ondersteuning onder de armen om je de bus in te sjorren, wordt vanzelfsprekend als zeer onprettig ervaren. ‘Durf vooral niet te klagen over de lange wachttijd, want dan volgt de sneer “tja, we zijn geen taxibedrijf”, bijna alsof we het over armenvervoer hebben’, aldus verbolgen passagiers.”

Volgens AOV hebben deze problemen als gevolg dat ouderen, meer dan eens, één tot anderhalf uur te laat komen op afspraken, bij bijvoorbeeld artsen of bij de supermarkt. AOV is boos over de gehele gang van zaken. “Wij vinden dat dit niet past in de visie van het college”, zegt de lokale partij daarover. De fractie wil onder meer van het college weten wat zij gaan doen om de kwaliteit van het ouderenvervoer te verbeteren. AOV noemt daarbij de planning, bereikbaarheid, schone bussen, fatsoenlijk in-/uit stappen en een correcte communicatie als concrete voorbeelden.

Noot Personenvervoer is benaderd voor commentaar, maar wenste niet te reageren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Kritiek op ouderenvervoer Vlaardingen: ‘Noot heeft zaken niet op orde’”

Hannelore Schlijper|06.04.23|12:17

tja hoger salaris,hogere prijs voor bestek

het kan maar alles heeft zijn prijs en die willen we er simpelweg niet voor betalen

Jelle Reitsma|06.04.23|17:54

Sinds de aanbestedingen in de mode zijn gekomen is alles wat daarmee te maken heeft achteruit gehold.
Vooral in de taxibranche worden hoge eisen gesteld en waar kan deze op bezuinigen?
Inderdaad, op het personeel. Ik heb goede collega’s en die doen hun best maar er zijn er ook die balen van dat ze b.v. voor nachtdiensten, zater- en zondag niets extra’s krijgen!
Alleen op de erkende feestdagen mogen chauffeurs iets extra’s verdienen!
Alles wordt duurder behalve de gemotiveerde chauffeur?

Kritiek op ouderenvervoer Vlaardingen: ‘Noot heeft zaken niet op orde’ | TaxiPro
Logo Noot Personenvervoer
Algemeen Ouderen Verbond

Kritiek op ouderenvervoer Vlaardingen: ‘Noot heeft zaken niet op orde’

Noot Personenvervoer is in de Duin- en Bollenstreek verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer. Foto: TaxiPro

Noot Personenvervoer heeft haar zaken niet op orde, waar het ouderenvervoer in de gemeente Vlaardingen de dupe van is. Dat stelt het Algemeen Ouderen Verbond (AOV) in een brief gericht aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). Volgens AOV heeft dat onder meer te maken met de “wanprestaties” binnen het leerlingenvervoer.

“Recent nog sprak de gemeenteraad van Vlaardingen zich uit over de wanprestaties in het leerlingenvervoer en benodigde verbeteringen. Deze lijken nu ten koste te gaan van de kwaliteit in het ouderenvervoer, want inmiddels regent het klachten onder ouderen die aangewezen zijn op het Vervoer op Maat”, zegt gemeenteraadslid Désiree de Jong daarover.

Wachttijd

Gebruikers stellen dat Noot “de zaken niet op orde” heeft, zo schrijft De Jong in haar brief. “De gemiddelde wachttijd aan de telefoon om een rit aan te melden bij de dienstdoende stagiaires, is al een half uur. Een rit moet in te plannen zijn vanaf een uur na het telefonische contact, maar dit lukt zelden. Van 13.30 uur tot 16.30 uur worden helemaal geen ritten aangenomen. Loopt een eerder aangenomen rit in de soep, dan ben je vanaf 17.00 uur weer aan de beurt.”

Ook over de stratenkennis kraakt het AOV-raadslid een kritische noot. “Deze ontbreekt blijkbaar, want de meest onlogische ritten worden gepland, waardoor men veel langer in de bus zit dan noodzakelijk. Daarbij zijn de chauffeurs niet altijd bekend in Vlaardingen en omstreken.”

“Armenvervoer”

Naast de gemiddelde wachttijd aan de telefoon en het ontbreken van stratenkennis, spelen er volgens De Jong nog meer praktische problemen. “Het opstapje om eenvoudiger in en uit de hoge, vaak ook niet al te schone bus, te stappen is geschrapt. Nog net geen duw onder de bips maar wel een ferme ondersteuning onder de armen om je de bus in te sjorren, wordt vanzelfsprekend als zeer onprettig ervaren. ‘Durf vooral niet te klagen over de lange wachttijd, want dan volgt de sneer “tja, we zijn geen taxibedrijf”, bijna alsof we het over armenvervoer hebben’, aldus verbolgen passagiers.”

Volgens AOV hebben deze problemen als gevolg dat ouderen, meer dan eens, één tot anderhalf uur te laat komen op afspraken, bij bijvoorbeeld artsen of bij de supermarkt. AOV is boos over de gehele gang van zaken. “Wij vinden dat dit niet past in de visie van het college”, zegt de lokale partij daarover. De fractie wil onder meer van het college weten wat zij gaan doen om de kwaliteit van het ouderenvervoer te verbeteren. AOV noemt daarbij de planning, bereikbaarheid, schone bussen, fatsoenlijk in-/uit stappen en een correcte communicatie als concrete voorbeelden.

Noot Personenvervoer is benaderd voor commentaar, maar wenste niet te reageren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Kritiek op ouderenvervoer Vlaardingen: ‘Noot heeft zaken niet op orde’”

Hannelore Schlijper|06.04.23|12:17

tja hoger salaris,hogere prijs voor bestek

het kan maar alles heeft zijn prijs en die willen we er simpelweg niet voor betalen

Jelle Reitsma|06.04.23|17:54

Sinds de aanbestedingen in de mode zijn gekomen is alles wat daarmee te maken heeft achteruit gehold.
Vooral in de taxibranche worden hoge eisen gesteld en waar kan deze op bezuinigen?
Inderdaad, op het personeel. Ik heb goede collega’s en die doen hun best maar er zijn er ook die balen van dat ze b.v. voor nachtdiensten, zater- en zondag niets extra’s krijgen!
Alleen op de erkende feestdagen mogen chauffeurs iets extra’s verdienen!
Alles wordt duurder behalve de gemotiveerde chauffeur?