
KNV Taxi: Nieuwe taxiregels bieden kansen voor branche
De nieuwe taxiwet is op 1 oktober in werking getreden. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi, mede initiatiefnemer van de nieuwe taxiwet, is ervan overtuigd dat de nieuwe bevoegdheden voor gemeenten kunnen helpen om de kwaliteit van het taxivervoer in steden verder te verbeteren.
Verder start de invoering van het dubbeltariefsysteem medio oktober. De factor tijd komt hiermee weer terug in de taxameter. Een positieve ontwikkeling, zo meldt KNV Taxi. Het risico van vertraging van de rit komt daarmee niet uitsluitend voor rekening van de ondernemer. Daarnaast is op 1 oktober de overgangstermijn voor de invoering van de boordcomputer taxi (BCT) van start gegaan.
Reputatie
De reputatie en kwaliteit van de Nederlandse opstapmarkt stond de afgelopen jaren –vooral in de grote steden- onder druk, door een klein aantal niet bonafide taxiondernemers en slecht toegespitste overheidsregels.
De vernieuwde taxiwet, die onderdeel uitmaakt van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), geeft gemeenten de bevoegdheid maatregelen te nemen die de kwaliteit in de opstapmarkt moeten bevorderen.
“KNV Taxi hecht veel waarde aan het toepassen van verplichte groepsvorming. Dit komt zowel de reizigers als de taxibranche ten goede, zo is de afgelopen jaren in Nieuw-Zeeland gebleken”, meldt woordvoerster Mandy Smit van de brancheorganisatie.
Verplichte groepsvorming
Verplichte groepsvorming stelt dat deelnemers aan de opstapmarkt in een bepaalde gemeente zich verplicht bij een bepaalde herkenbare groep moet aansluiten. Dit verbetert de herkenbaarheid van taxi’s voor reizigers, bevordert de sociale controle binnen de branche en maakt dat goedwillende taxiondernemers in de steden weer kansen krijgen om consumenten voor zich te winnen.
KNV Taxi hoopt dat naast de eerste zeven gemeentes (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Enschede en Haarlemmermeer) die door de minister de bevoegdheid toegewezen krijgen, ook andere steden in Nederland desgewenst snel van deze maatregel gebruik kunnen maken.
Nieuwe tariefstructuur
KNV Taxi is blij dat het jarenlange pleidooi om de factor tijd weer terug te brengen in de taxameter resultaat heeft gehad. Op die manier komt het financiële risico van vertraging van een taxirit door bijvoorbeeld files, niet meer eenzijdig bij de ondernemer te liggen. Reden waarom KNV Taxi het huidige tariefsysteem altijd onredelijk, onbillijk en fraudegevoelig heeft gevonden.
Om over te kunnen stappen naar het dubbeltariefsysteem heeft de minister als voorwaarde gesteld dat na elke rit een geprinte bon uitgereikt moet worden aan de reiziger. Omdat naast een opstaptarief, tijdens de rit zowel de tijd als afstand meetelt in de uiteindelijk ritbewijs, is het zonder bon voor de reiziger lastig na te rekenen of de ritprijs correct is.
De taxibranche begrijpt deze voorwaarde in het kader van transparantie voor de reiziger. Taxiondernemers hebben tot 1 april 2012 de tijd om over te stappen naar het nieuwe systeem, om taxameters te laten aanpassen en zo nodig een printer in te laten bouwen.
Boordcomputer taxi
Per oktober start de overgangstermijn voor invoering van de boordcomputer taxi. Met de komst van de BCT verdwijnen de huidige papieren werkmap en rittenstaat. De ondernemers kunnen voortaan volstaan met een digitale registratie en archivering van ritgegevens, arbeids-, rij- en rusttijden.
“Voor de meeste ondernemers met chauffeurs in loondienst betekent dit een administratieve lastenvermindering. In de straattaximarkt kan de digitale ritregistratie een bijdrage leveren aan een eerlijk speelveld”, aldus Smit.
Ik lees hier NUL verbeteringen, de wachttijd = eerst afgepakt, heeft heel veel geld gekost en komt nu in een slechtere vorm terug, dus GEEN verbetering. De TTO is nog steeds een vrachtwagen vol los zand en als niemand echt de leiding neemt of krijgt, dan zal het jaren aanmodderen blijven. De BCT zou er in 2006 al komen en nog steeds niks uitsluitend, duistere verhalen en waarschijnlijk zal een wel functionele BCT € 4500,– gaan kosten, de rest is troep. Digitale rittenstaten ……….
met de rij en rusttijden, waren er al voor 2000 online. Alleen dat heeft de branche nooit goed bij de belastingdienst en de IVW onder de aandacht kunnen brengen. Dus de werkmap en de rittenstaat hadden voor deze gebruikers als ruim 10 jaar geleden afgeschaft kunnen worden. We verrichten taxivervoer in snelle wagen met veelal zeer moderne registratie systemen, maar we spannen in heel veel opzichten nog steeds het paard achter de wagen. Ik ben geen fan van Agnes Jongerius, maar ze is welduidelijk
Beeldvorming over de taxi branche is dusdanig negatief overheid ziet de noodzaak in voor verdere aanpassing in deze sector ,nog steeds Meer dan 50%van de bevolking heeft negatief beeldvorming over de taxiwereld,klagen en huilen helpt niet weest eerlijk en beschaafd.
ik vraag bijstand aan dan krijg ik een goed inkomen nu met het betalen aan de vof houd ik bijstand niveau over maar heb wel alle kosten en stress om het bij mekaar te rijden het is niet meer te doen of je moet je klanten gaan bestelen (lees omrijden) en dat zit niet in mijn systeem,even was ik blij met de melding Opheffen ondernemers diploma taxi maar helaas ik ben 55 met een lts ik heb het geld en de kracht er niet voor met een bijstand heb ik gem 20€ minder maar geen stress
en anders 500 meer
Daarom,het was de aanleiding om ondernemers diploma af te schaffen ,Maar helaas .het ziet niet anders op dan ondernemers diploma te halen.
jack Als je de stress niet wil hebben en het niet nodig vind om je papieren te halen kun je ook gewoon in loondienst gaan rijden zit je ook boven de bijstand en heb je geen stress en de VOF heeft 500 minder
Beste Jack, progres en nog vele anderen.
Waarom zou er een ondernemersopleiding zijn ! ?
Omdat, nadat je het diploma behaald hebt geacht wordt een bedrijf naar behoren te kunnen runnen. Dat je enige achtergrond informatie hebt vwb financieel management en administratie, personeelbeleid ( omgang met mensen) de bedrijfvoering, en calculatie voor opbouw van een ritprijs of contract..
En last but not least wegvervoer taxi waar de taxiwet in behandeld wordt en waar nog vele ondernemers een eigen uitvoering aan geven. Korte ritten weigeren, sneeuwtoeslag, regentoeslag, koffers in kofferbak leggentoeslag en ga zo maar door. .
Met alle respect er zullen vast hele goede bedrijven tussen zitten maar maak me niet wijs dat eenmansbedrijven of een v.o.f. zonder deze papieren/opleiding dezelfde service kunnen/willen verlenen dan opgeleidde ondernemers. Praat ik nog niet over soms duizenden € die er in geinvesteerd zijn. het zou gewoon niet eerlijk zijn. Maar ja, wie/wat is er wel eerlijk in de “taxi” wereld. Het begint al in Den Haag
Beste diplo eigenrijder,Je hebt deels gelijk, alleen wat ik niet begreep personeelsbeleid ( omgang met mensen) Dat doet de taxichauffeur toch.
een cursus om een bedrijf als de Connexxion te kunnen beginnen laat mij niet lachen …voor een eenmans zaak???
10 jaar kregen alle chauffeurs van toen vrijstelling voor die tijd was het er niet eens. en een hoop van deze chauffeurs hebben nu een vof en buiten de boel uit
juist uitbuiten die van mij zit het hele jaar in,,calpe.spanje zijn geld te checken en heeft div vof’s met even zovele chauffeurs er in en allemaal 5oo betalen, bedenk mij net dat hij wel in paniek is geweest ff toe het eerst zou worden vrij gegeven LOL ;-))
de minister moet voor iedereen die nu rijd in een vof vrijstelling geven en dan de vof verbieden dat is een goede manier om de boel te schonen en dan een cursus aan de taxipas verbinden die ook echt op de taxi slaat en geen cursus van 5 jaar
10 jaar geleden kregen alle chauffeurs vrijstelling daarvoor was er geen ondernemers diploma veel van deze zogenaamde “ondernemers”hebben nu een vof en buiten de boel uit.
de mijne zit het hele jaar in CALPE,Spanje en word alleen maar rijker heeft div vofs en daar zitten een boel chauffeurs in ‘a’ 500 ps wat zal hij een stres hebben gehad toen het er ff op leek dat het vrij kwam;-) de minister moet voor alle vof rijder zonder ondernemers papieren een eenmalig pardon geven en dan de vof verbieden
Beste progres,ik bedoelde omgang met de klanten. Zoals je wel zult weten is niet een klant hetzelfde.
Jack, ik begrijp niet echt wat je bedoelt!!
.
Nogmaals, het is goed dat er een opleiding bestaat. De rotte appels moeten eruit dat is alles.
Ik ben nog steeds van mening dat als je een eigen taxibedrijf wilt starten je hiervoor opgeleid moet zijn.
Jackson, wat jij stelt kan niet, je kunt toch geen v.o.f gaan verbieden. Wat ze wel zouden kunnen overwegen is het verbieden dat iemand zijn papieren aan meerdere mensen verhuurt.
de opleiding eisen zijn exorbitant hoog staan niet in verhouding tot het stichten van een eenmans zaak en daar om zijn er zoveel vof uitbuiters ik hield na aftrek van alle kosten ongeveer 1200 netto over voor 50 uur werk en 500 van de bruto omzet ging naar de vof als ik die er bij had had ik een goed inkomen en nu ia het bijna bijstand want dat is 1165.
maar ik ben geen slechter onder nemer alleen de kosten zijn door de vof te hoog en jaa er moet wel een opleiding gekoppeld aan de taxi pas komen
maar dan een opleiding ge gebaseerd op taal en omgang normen bv nederlands en engels straten kennis en landelijke wegen kennis boekhouding hebben de meeste een boekhouder voor ik ook en zelf de boeken bij houden is echt niet het probleem.
maar ik ben 55 moet ik dan een opleiding gaan volgen waar je 5 jaar over kunt doen? en dan nog de kosten zou niet weten waar ik het geld vandaan moet halen.
zou er niet eens de tijd voor hebben.
en loondienst is meestal een nul uren salaris
en met een nul uren salaris is het geen werk geen geld dus ik heb bijstand aan gevraagd wand ik wil die 500€ niet terug stelen van mijn klanten door om te rijden of andersoortig bedrog/oplichting dat zit niet in mijn opvoeding.
straks weer de boordkomp €4000 heb vorige maand taxi pas verlengt €160.- het houd niet op alles is in dit land exorbitant duur je word alleen maar op onkosten gejaagd als eenpitter om het zo duur te maken dat er een paar grote taxi bedr over zijn bv connex/biosgroep
diplo eigenrijder
Het verhuren cq verpachten van een vergunning is bij de wet verboden dat gaat allemaal via niet legale wegen ,je moet als VOF ook een gesloten administratie hebben en daar schort het nog al eens aan.
Dus wil je een VOF runnen oals het moet hoor je een contract op te stellen waarin staat hoeveel % jij bv van de omzet krijgt en hoeveel jij inbrengt in de VOF ,en ik durf te zeggen dat het op die manier nagenoeg nergens gebeurt.
Beste Benno, ik ben natuurlijk niet van alles op de hoogte,en ik begrijp dat jij er ook geen antwoord op hebt, maar als het verpachten /verhuren van ondernemerspapieren niet wettelijk is “waarom” wordt dit dan geaccepteerd door de belastingdienst!!??
Beste Jackson, je bent 55, waarom stop je niet en aan de gang als koerier of iets dergelijks, geen hoge kosten, geen 50 uur of meer werken voor een uitkerings salaris, en niet elke maand trouw € 500 overmaken naar die oplichter en het alle belangrijkste geen stress meer en dat is pas belangrijk.
Succes met je beslissing……………………
en waar meld ik mij daar voor aan dan diplo? is dat loondienst of zzp er?
klinkt wel interessant
Gewoon stoppen met je taxibedrijf en gaan solliciteren bij een bedrijf , uiteraard in loondienst.
Allemaal heel leuk die vage berichten over de BCT, maar heb net een bezoek gehad van de belastingdienst en deze heren waarschuwden mij om niet te vroeg te investeren in een BCT.
Momenteel gaat de belastingdienst nml nog niet akkoord met de huidige versies van de BCT.
Een volledige geautomatiseerde administratie wordt door hen verworpen omdat ze niet in kunnen loggen in het apparaat.
Belachelijk toch dat zelfs de instanties geen eenduidige conclusie kunnen trekken.
Wat mij betreft mag het apparaat snel komen, scheelt mij een hoop gedoe met invullen, en ik heb niets te verbergen. Wel eens waar is de investering er hoog, maar die heb ik snel terug verdiend als mijn loondienstchauffeurs niet meer kunnen rommelen met rittenstaten enwerkboekjes niet meer vergeten in te vullen… ( Bestuurlijke Boete EU 220,00)
Mijn eerst bericht werd niet geplaatst…
Maar hierin maakte ik duidelijk dat ik net een bezoek heb gehad van de heren van de belastingdienst en die adviseerde mij om niet te vroeg te investeren in de BCT, omdat de belastingdienst nog geen akkoord geeft op de geautomatiseerde administratie!!!
ZIj eisen voorlopig nog een handgeschreven rittenstaat en werkboek…
Dit omdat zij tijdens een straatcontrole niet in kunnen loggen in de BCT???
Zolang na iedere kabinetsperiode dezelfde mensen bij I.V.W. het taxibeleid dicteren en zij daarbij openlijk leugens gebruiken om hun beleid er door te drammen is er voor een fatsoenlijke manier je boterham te verdienen in de taxibranche weinig of geen kans.
De enige duidelijkheid die het K.N.V.bestuur heeft gebracht over de B.C.T. en tarieven is ONDUIDELIJKHEID, plus torenhoge onnodige nutteloze onkosten.
Je moet veel fantasie gebruiken om nu te zeggen dat deze nieuwe regels meer kans bieden.
Hallo
Ik heb me laten vertellen dat de taxi passen gelijk zijn A of B en dat je met een B pas ook taxi mag rijden en niet alleen besloten vervoer.